Billig CD spiller og Diskant tweak. - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 38 av 38
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Zextar
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Mine påstander er at alle endringer av lyden er ikke enbetydende med forbedringer. Og en endring som som er en forbedring i et oppsett, kan være en degradering i et annet. Og noen ganger hører vi endringer rett og slett fordi vi forventer endringer.
    - helt enig men det er bare tweaks vi snakker om og ikke en stor forandrering. Jeg tror at du var litt over canten. Jeg ga web siden til de prrodukter at jeg anbefalte. Må jeg også forklare at før du prøver eller kjøper noe til systemet ditt, å undersøke litt på forhand hva du skal forandre eller introdusere.
    Dersom forandringen er for liten til å høres så er den vel irrelevant?

Dersom forandringen er liten, men hørbar, så kan den vel generelt være både til det bedre og det verre?
    PS! Ny på forumet, er som ny i vennegjengen. Da er det vel ikke en taktisk god start å kalle opp folk etter noter og be de holde kjeft?
    - ikke en taktisk god start- jeg vet hva du mener men hør på deg. Jeg har ingen ambisjoner her. Jeg har ingen lyst til bli kjent "as the man" her inne. Hvis de er folk her inne som synes å bli kjent "as the man" her inne betyr noe, get a life.
    Du vet selvsagt best hvilke ambisjoner du har. Men forstår du at vi andre bruker tid her inne fordi vi ønsker å lære og å bidra, og at du gjør det utrivelig for oss når du skjeller ut folk i stedet for å diskutere saklig?

Er ikke god folkeskikk og god tone noe man bør benytte seg av i alle sammenhenger i livet, uavhengig av hvilke ambisjoner man har?
    Jeg skrevde om min erfaring (lang erfaring)med 3 tweaks som fungerte for meg. De er billig, har ingen konseqvenser hvis de fungerte ikke, so what's the big deal. Jeg har opplevd at mange i avforums leser innleggs og tenker svart eller hvit og må til saken med en gang hvis de blir uenig. Du skrevde, Hvorfor en sånn reaksjon?, det er jeg helt enig med. Slap av og pust dyp.

Til slutt, overbevis meg cder fra fabrikken er ikke litt slitt. At de er helt ren fra fabrikken, det er jeg skeptisk til.

We may have gotten off on the wrong foot. Let's start anew and just agree to disagree on this subject. New beginner in this forum does not mean new beginner in Hifi.
    Det finnes nesten uendelig mange forskjellige tweaks innen hifi. Mange er tilsynelatende gjensidig motstridende. Det finnes tilhengere av dem alle. Jeg er opptatt av hvordan vi som leser om disse tweakene kan "navigere" i alle de gode rådene.

Hva synes du om volumknotter i edel-tre som skal gi bedre lyd, haifinneolje for å smøre inn CD-ene, eller klokker som skal stå i rommet og på magisk vis gi bedre lyd? Far-out?

Dersom du kan forklare virkemåten til tweaket på en måte som gir mening ut fra klassisk fysikk, så vil det være mer fornuftig for mange, og flere vil muligens prøve det.

Dersom du ikke kan forklare det med fysikk, men kan henvise til noen som har utført til blindtester og bevist at det overhodet gav hørbar forskjell, så vil også mange vurdere tweaket nærmere.

Dersom tweaket ikke er hørbart i blindtester, ikke har en "fornuftig" fysisk forklaring, så stiller det seg dessverre i en kategori av kanskje tusenvis av hifi-tweak, slankepiller, skjønnhetskremer, healing, religion etc. Vi kan ikke ekskludere at noen av disse fungerer, men inntil videre så er de ubevist...

-k

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    ...eller klokker som skal stå i rommet og på magisk vis gi bedre lyd? Far-out?-k

Tøft! Jeg får ta av meg klokka - prøve å flytte den rundt i rommet. Det tror jeg kan gi et gigant løft i mitt anlegg!!
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HoJ
    Tøft! Jeg får ta av meg klokka - prøve å flytte den rundt i rommet. Det tror jeg kan gi et gigant løft i mitt anlegg!!
    Uten å henge ut noen så holder jeg fram følgende, utelukkende som indikasjon på at det er gode grunner for å være litt skeptisk og be om bakgrunnen for et tweak.

Ivor Tiefenbrun - mannen bak Linn:
    Boston Audio Society - ABX Testing article
    The day began with two brief tests of the Tiefenbrun claim that undriven transducers (digital alarm watches, telephones, headphones, or other loudspeakers) in the same room audibly degrade the sound quality - a claim which forms the rationale behind their "single speaker" demonstration demand. Firstly, a digital alarm watch with piezoelectric "beeper" was held about 500 mm behind Tiefenbrun's head while he listened to the loudspeaker reproduction from his stereo seat on the couch, with the watch either fully exposed or clasped firmly between the palms of my hands. We were assured that the latter artifice would muffle any deleterious effects. This was thus a single-blind test: The testee did not know the covered/uncovered status of the watch at each trial, but the tester did know. A random series of 20 trials was conducted while Remington cued up the turntable (playing a female vocalist) on each occasion, as he did throughout the day. Tiefenbrun's result: 10 correct responses in 20 trials, an outcome which shows no ability to discriminate between the two situations.

Silver Rock Signature Knob $480.00

Good vibrations , Bad vibrations it?s all about vibrations!! RAM would like
    to introduce a new signature level knob developed for the mighty Silver
    Rock potentiometer . The standard bakelite knob is certainly the best
    sounding compromise... but now Audio Consulting has taken this aspect of
    the Silver Rock much further. The new knobs are custom made with beech
    wood and bronze where the bronze is used as the insert to mount to the
    stem of the volume pot. The beech wood is coated several times with C37
    lacquer for best sound as pointed out by Dieter Ennemoser. How can this
    make a difference ??? Well, hearing is believing as we always say. The
    sound becomes much more open and free flowing with a nice improvement in
    resolution. Dynamics are better and overall naturalness is improved. Here
    is a test for all you Silver Rock owners. Try removing the bakelite knobs
    and listen. You will be shocked by this! The signature knobs will have an
    even greater effect?really amazing! The point here is the micro vibrations
    created by the volume pots and knobs find their way into the delicate
    signal path and cause degradation (Bad vibrations equal bad sound). With
    the signature knobs micro vibrations from the C37 concept of wood, bronze
    and the lacquer itself compensate for the volume pots and provide (Good
    Vibrations) our ear/brain combination like to hear?way better sound!!

Knobs can easily be installed on all versions of the Silver Rock potentiometer.

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg fikk alvorlig lyst på brennevin når jeg leste denne tråden!

Her var det mange spennende tips!
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hjemmebrent i så fall, Spokey

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Jeg fikk alvorlig lyst på brennevin når jeg leste denne tråden!

Her var det mange spennende tips!
    Og DET er uten tvil et av de beste tweakene som finnes! :lol:

Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og DET er uten tvil et av de beste tweakene som finnes! :lol:
    Helt klart! Den renser litt opp i placebo urenhetene

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Herminator
    Helt klart! Den renser litt opp i placebo urenhetene
    Ikke bare det - i tillegg til at man blir mye mer intelligent - så kan man konkurere med Brad Pitt om jordens kjekkeste mann!
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blind test med reveel og focus rings, absolut sol klart JA. 12 tommer slange nei takk. Bedring synes jeg var der men blind test, det kan bli vanskelig å høre definitiv.

Men nå skal jeg overbevise deg uten problem at de fleste cder du har, er slitten, dette betyr "dirty" ikke sant. PM meg din hjem adress og jeg sender en pakke reveel. Følg min instruks og garantert du høre mer musikk ut av dine høytalerne fra dvder og cder. En pakke er god til 4-6 cder eller dvder. Hvis du hører ikke en bedring, gjør en time med øre lege hehe. Ikke alle cder er dårliig men hvis jeg renser 10 cder, bare 3 hører den sammen ut, og 7 av 10 er bedre til MYE bedre. Forhåpeligvis du har et god nok anlegg som kan vise hva du har ikke hørt tidligere. Jeg har ARCAM og KEF 104's, bare så du vet. Jeg bruker mye strøm filtering også. Jeg har hatt bedre resultats med dvder. PM meg og prøv selv da er vi ferdig med den saken.

Jeg prøver ikke å overbevise noen, bare dele de tingene som HAR fungerte for meg, punktum. Bestem selv hvis du vil prøve dem. Det spiller ingen role for meg hva du gjør. Men jeg er veldig opptatt å få mest lyd mulig ut av utsyre mitt og jeg prøver alt som tar bare litt tid, litt arbeid, og koster under 200 kr. Det synes jeg er morsomt. Til å ikke prøve fordi jeg er skeptisk er en bad attitude men at tweaken gleder ikke er en annet sak. Det kan jeg forstå sol klart. Don't fix what isn't broken.

Next move is yours.

Cheers

Ja slapp av og pust dypt!
    Fordi det eneste jeg skrev var at dette minnet meg om et visst tusj-tweak som også veldig mange hørte store forbedring i lyden av, for mange år siden. Trodde de.
    En liten stund.

For meg (som er litt teoretisk og teknisk) er dette å rengjøre cd/dvd overflaten for MRA i samme sjanger.
    I utgangspunktet skal laseren lese av informasjon som ligger inne i platen i form av enere og nuller. Hvilken farge kanten har, eller om det er et sjikt av silikon på overflaten, skal ikke kunne påvirke dette IMO.
    Hvis avlesingen blir forstyrret slik at spilleren må korrigere, kan det være en kilde til forbedring. Men at dette gjelder nye og uskadede cd'er er jeg i sterk tvil om.

Mulig jeg misforstår deg når du skriver at nye cd'er er SLITT. For meg betyr det f.eks en mekanisk slitasje på overflaten.
    At de ikke er klinisk rene kan så være. Men betydning for lyden?
    Ville du klare å høre denne forskjellen i en blindtest?
    Eller er du av de som mener blindtester ikke har noe for seg?

Jeg er av de som ser litt svart/hvitt, det har helt rett i.
    En av kompisene mine derimot mener lyd stort sett er hokus pokus.
    Så vi er uenig i mye, men ikke uvenner.

JEG er altså skeptisk til sånne tweaks, men hvis det å overbevise folk på forumet her om at du har rett er så viktig, så burde du nok vurdere å skaffe deg et liv utenom dette du også.............

Du har selvsagt et godt poeng i at nybegynner på forumet, ikke er ensbetydende med nybegynner til hifi.

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Zextar: selger du reveel?

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ved test av (selv blindtest) slike cd-sprøyte-på-middel så tipper jeg at prosenten er ganske høy for at lytt nummer TO (ikke første gang en setter på cd'n - men andre) alltid låter best.
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må alle har en grunn til å hjelpe andre. Men ærlig spørsmål og nei, jeg selger ikke reveel. Dette fungerte for meg og jeg vil bare dele mine positiv opplevelser med noen billige tweaks. Kanskje jeg kan spørre deg noe, hvorfor er så mange her inne så frykelig skeptisk til tweaks særlig til tweaks de har aldri hørt om? Er det fordi det er mange DIYs her inne? De pleier å være skeptisk til alt haha men det er sant.

Jeg har ikke lest mange innlegg på denne forum men jeg begynner å få en sterk følesle at tweaking har veldig lite støtte i Norge og faktisk at det er taboo. Det sier jeg fordi jeg har fatt så mange sterke svar på dette innlegg. Nesten alle er "skeptisk" på en måte. Dette er thinking in the box hvis du spør meg. I alle ærlighet, jeg er veldig overasket og flat på ryggen at så mange oppfører seg slik. Bare en kar har sagt det riktig her inne at han vil gjerne prøve noe billig tweak først enn å ta en sjanse på en 2000kr ide. I tilegg jeg sier at det er morsom å prøve slike tweaks. For meg det gjør hifi morsomt og hvis det lykkes hurrah og hvis ikke so what.

Jeg tror at jeg skal holde munn på hvor mye strøm filtering har hjulpet lyden min. Med et forslag om 3 liten tweaks som koster under 300kr jeg har truffet en vegg, men strøm filtering som koster mye mer enn 300kr kanskje jeg blir truffet av en krane med en 10 tonne konkret ball midt i ansikten min hehe.

Cheers

Sitat Opprinnelig postet av Herminator
    Zextar: selger du reveel?

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grunn til at jeg er skeptisk er nok i min natur da jeg er realist, jeg liker derfor god dokumentasjon på evt effekter ting har og ikke bare en feeling eller placebo.

Reevel påstår at de gir bedre bilde på dvd? Nei, det blir for dumt for meg.

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ingen ting i mot tweaks, bare mot enkle produkter som får oss til å tro at de hjelper.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har heller ikke i mot tweaks som fungerer selvfølgelig, men du verden å langt det er i mellom dem!
    Nå er jo dette greit å teste for de som ønsker, det er ihvertfall ikke all verden av utgifter. Jeg for min del har lagt vekk cdene etter å ha rippet dem til harddisk, men takker for tilbudet om å få prøve.

En liten misforståelse kan vi jo klare opp i også, det er SKITT som er dirty, ikke SLITT. Og da er jeg langt mer enig med deg, nye cder behøver nok nødvendigvis ikke være klinisk rene. Men om det gjør utslag på lyden? Fortsatt skeptisk :-D

Og ønsker du å treffe flere likesinnede enn her på AVForumet, foreslår jeg at du besøker hifisentralen. Det er nok flere hifi "freaker" som har sterk tro på tips, triks og hokus pokus der...........

Jeg må bare innrømme at det et par overivrige kamerater som har skapt det meste av min skepsis. De hører forskjell på ALT og får til forbedringer i lyden nærmest hver dag, med alle mulige tweaks, billig som dyre.
    Men så viser det seg samtidig at de faktisk ikke hører forskjell på "store" endringer når det kommer til en blindtest.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    .., og en hel del CD plater med en fin grønn ytterring....
    Har en slik ring jeg og. Var med "gratis" i et eller annet dansk hifiblad på tidlig '90 tall.

Syntes at denne var genial, brukte den på Brothers in Arms plata mi, for den hadde avrundet kant, og var mye lettere å få ut av coveret etter at jeg hadde satt på den ringen

Nå bruker jeg den ikke så mye, siden jeg har kjøpt den plata på SACD ...
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for Norsk tips.

PM meg adressen din, da er vi ferdig din skeptisk tro, minst om reveel.

Jeg tilbyr deg en gratis pakk så du kan prøve selv. Dette tilbudet gjorde jeg for et par dager siden men ikke noe svar endå.

Faktisk, jeg tilbyr denne pakken til hvem som helst. Første av dere som svarer får den. Så sikkert er jeg at reveel fungerer.

Jeg ligger flat på ryggen at så mange synes at den eneste måten å få bedre lyd er oppgradering utstyre eller til å bytte ut dacer osv. Noen ganger vitenskap eller litt kunskap om fysics kan finne den 1% ekstra lyd kvalitet du leter etter. Hvert systemet er anderledes og har sine egne problemer. Hver tweak kan ikke treffe blinken hver gang i hvert system men det er veldig mulig at du kan treffe den riktige tweak av og til. Hvis du kjenner ditt system sterk og svake sider, også rommet, det er mye lettere å finne de riktige tweaks.

Jeg provde en ny tweak i dag. Det er å fryse CDer for 3 dager og varm dem opp gradivis etter de 3 dager har gatt ut. Theorien er: Strange as it may sound, but simply by placing your CDs or DVDs in the deep freeze, you can improve their performance. The theory is that it de-stresses the metal layer on the discs... and the effect can be audible. BILLIG og for moro jeg prøver den. Hvis det lykkes hurrah, hvis ikke so what.

Cheers

Jeg har heller ikke i mot tweaks som fungerer selvfølgelig, men du verden å langt det er i mellom dem!
    Nå er jo dette greit å teste for de som ønsker, det er ihvertfall ikke all verden av utgifter. Jeg for min del har lagt vekk cdene etter å ha rippet dem til harddisk, men takker for tilbudet om å få prøve.

En liten misforståelse kan vi jo klare opp i også, det er SKITT som er dirty, ikke SLITT. Og da er jeg langt mer enig med deg, nye cder behøver nok nødvendigvis ikke være klinisk rene. Men om det gjør utslag på lyden? Fortsatt skeptisk :-D

Og ønsker du å treffe flere likesinnede enn her på AVForumet, foreslår jeg at du besøker hifisentralen. Det er nok flere hifi "freaker" som har sterk tro på tips, triks og hokus pokus der...........

Jeg må bare innrømme at det et par overivrige kamerater som har skapt det meste av min skepsis. De hører forskjell på ALT og får til forbedringer i lyden nærmest hver dag, med alle mulige tweaks, billig som dyre.
    Men så viser det seg samtidig at de faktisk ikke hører forskjell på "store" endringer når det kommer til en blindtest.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvert systemet er anderledes og har sine egne problemer. Hver tweak kan ikke treffe blinken hver gang i hvert system men det er veldig mulig at du kan treffe den riktige tweak av og til. Hvis du kjenner ditt system sterk og svake sider, også rommet, det er mye lettere å finne de riktige tweaks.
    Dette er jeg faktisk veldig enig med deg i Zextar, og er vel nettop noe av grunnen til at mange her inne kan virke ganske så skeptiske også.

Når det gjelder det å fryse ned CD plater, så er jo det også et ganske velkjennt tweak. Har stort sett bare prøvd denne på en litt mere passiv måte, dvs med å ha CD plater liggende lagret i bilen vinterstid, ned mot -20°C -25°C med mange gjentagende temperatur vekslinger. Har aldri merket noen forbedringer av dette, og er vel også litt skeptisk til de eventuelle nytte effektene av å fjerne spenninger med i en gitt periode øke de indre spenningene mellom plast og aluminiums lagene i en cd med å kjøle disse ned. Man kan jo i værste fall tenke seg at det kan oppstå sprekker i mellom lagene med ullik utvidelses koeffisient, noe som kanske kan føre til at CD laseren leser dette som feilinfo, eller i værte fall at luft kan trenge inn i beskyttelses lagene og skape problemer med oksydering.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •