Problemer med å få bass

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Unhappy Problemer med å få bass

Vedlegg 36627
    Som dere ser på den utrolig bra tegningen så har vi åpen løsning med stue og kjøkken. Sofaen er nesten midt i rommet. Bassen forsvinner bak i rommet. Noen tips til hvordan jeg skal få bedre bass i lytteposisjonen?
    Rommet er 35m2
    Alle tips mottas med takk!

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du prøvd å "tette" åpningen til gangen?
    Flytte sofa litt nærmere høyttalerne?
    Flytet på høyttalerne litt frem og tilbake i forhold til bakvegg?

Ellers så kan det hende at du må inn med en sub, plassert ut mot kjøkkendelen en plass.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Takk for svar jakv.

Åpningen ut til gangen er større enn jeg har tegnet den, ca. 2,5m.
    Så det blir vanskelig.
    Sofaen må stå der den gjør(sjefens avgjørelse )
    Men skal prøve å flytte høyttalerne litt frem og tilbake.
    Kan det hjelpe med demping av sidevegger ol.?

Active KydeX sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forsvinner bassen så er ikke suben stor nok

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hehe

Sitat Opprinnelig postet av KydeX
    Forsvinner bassen så er ikke suben stor nok
    Har ikke sub, engang, Men vurderer nå, bare litt spent på naboene...

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Demping har sjelden noe særlig effekt for de frekvensene det er snakk om her.
    Regner med at du har sjekket at høyttalere er i fase, så det ikke er de som forårsaker problemet? Tror ikke det, men det kan være greit å sjekke.

Finnes det muligheter for å møblere om, eller er sjefen bestemt på det feltet?
    Ville i så fall prøvd med anlegg på den veggen som er opp på tegningen, og sofa ved vinduet. Er det mulig å få til?
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Møblere...

Sitat Opprinnelig postet av jakv
    Demping har sjelden noe særlig effekt for de frekvensene det er snakk om her.
    Regner med at du har sjekket at høyttalere er i fase, så det ikke er de som forårsaker problemet? Tror ikke det, men det kan være greit å sjekke.

Finnes det muligheter for å møblere om, eller er sjefen bestemt på det feltet?
    Ville i så fall prøvd med anlegg på den veggen som er opp på tegningen, og sofa ved vinduet. Er det mulig å få til?
    Har tenkt på det og om-møblere. Men vi har varmepumpen under vinduet, grunnet at vinduene går helt opp til taket. Men prøver å finne et annet sted til den....Har ikke nevnt det for sjefen enda...hehe

Newcomer korp_mo sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei! Jeg tenkte jeg kanskje kunne låne denne tråden litt, angående plassering av sub.
    Jeg har hørt at det er lurt å plassere subben der en hører mest bass i rommet?
    I mitt tilfelle syns jeg det var best trykk når jeg stilte meg mellom tv-benk og venstre høytaler.
    Jeg venter på en ny sub, så jeg hadde håpet på å få noen tips til plassering til å starte med...

Fantastisk tegning! hehe NB: jeg har visst byttet om HF og VF- høytaler på tegning!

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sub...

Sitat Opprinnelig postet av korp_mo
    Hei! Jeg tenkte jeg kanskje kunne låne denne tråden litt, angående plassering av sub.
    Jeg har hørt at det er lurt å plassere subben der en hører mest bass i rommet?
    I mitt tilfelle syns jeg det var best trykk når jeg stilte meg mellom tv-benk og venstre høytaler.
    Jeg venter på en ny sub, så jeg hadde håpet på å få noen tips til plassering til å starte med...

Fantastisk tegning! hehe NB: jeg har visst byttet om HF og VF- høytaler på tegning!
    Hehe, vi er på samme nivå når det gjelder tegning ser jeg
    Jeg har nesten samme oppsett av møbler og høyttalere som deg, og jeg har den i hjørnet til høyre. Men det ser jo helt klart bedre ut å ha den mellom stereobenk og høyttaler. Hvis du har hørt at det spiller bra der tror jeg ikke de er noen dum idè.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som sikkert er skrevet mange ganger i andre tråder på forumet, er følgende fremgangsmåte en praktisk fremgangsmåte for å finne en egnet subplassering der lyden ikke strupes av stående bølger.

1. Plassere subwooferen der du vil ha din lytteposisjon
    2. bevege deg rundt i rommet til du kommer til et sted der du synes du har god bass respons
    3. Plassere subwooferen her.

Problemet med fremgangsmåten er at den fantastiske plasseringen man har funnet ikke blir godkjent av overkommandoen. Flere subber kan bidra til å redusere virkningen av stående bølger, men de kan forsatt ikke plasseres vilkårlig. Et kjapt søk her på forumet gir en masse gode tips. Mange flinke flok som har allerede brukt maaaange timer på ditt problem.

Good luck.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •