Hei.

Jeg følte bare for å dele noen erfaringer jeg har gjort meg med kalibrering av min gryende hjemmekino. Nettopp flyttet inn i ny leilighet, med en nesten kvadratisk stue. Dog med en svak L-form. Utstyret består i dag av en eldre, men god Panasonic 32" CRT TV, Radionette DVD spiller, Yamaha RX-V1800, Klipsch RF-82 front, SVS PCi 25-31 tube og noe gammelt Proson som center og surround.

Etter å ha kalibrert opp sub i hjørne ved sofa (veggen der frontene står er mot nabo, sofa står på motsatt vegg) ved hjelp av radioshack og noen sinustoner var jeg fornøyd med trykket på film, men bassen føltes ujevn på musikk. Jeg satte meg ned med how-to'en på REW som klistret her på forumet og begynte å lese. Jeg er fortsatt ikke helt i mål da REW mener jeg har for lite volum, men jeg fikk da opp noen grafer

Corner1.jpg er med sub i hjørnet ved sofa. Ikke rart bassen hørtes litt pussig ut

Corner2.jpg er fremme i hjørnet ved fronthøyttalerne. Ikke veldig mye bedre.

Between.jpg er fremme, ca en halv meter fra veggen, mellom høyre front og rack/tv. Det ble en helt annen lyd gitt.

Driver fortsatt og finleser meg opp på REW, men det er ingen tvil om at forbedringen i lyden hos meg helt klart er verdt arbeidet med å sette seg inn i programmet Så får jeg finnet ut av den feilmeldingen senere.

Mvh,
Øyvind