Copland DRC 205 romkalibrering..?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 2 av 2
    Intermediate G|zO sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,799
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Copland DRC 205 romkalibrering..?

Hei folkens!

Jeg har fattet mer og mer intresse for Copland sin DRC 205 romkalibrerings box..

Grunnen til dette er at jeg har store problemer med akustikken i rommet her, jeg vil tro at det kommer av et kvadratisk rom med betong foran og bak høytalerne (faseproblemer i bass?).

Er det noen av dere her inne som har erfaringer med denne kjekke lille saken?
    Er det kun justering av frekvenskurve den tar seg av?

Den skal i tilfelle brukes i et rent stereo oppsett...

Andre alternativer en burde sjekke ut?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Selv om filterne sier noe annet er det noen begrensninger i bruk av EQ. I bass området fungerer de i praksis ikke til å gi deg mer bass i akustiske nuller. Rette ut kurven slik at du ikke får peaker gjør den en utmerket jobb med. Enkelte dipper i bassresponsen har med høyttaler design eller andre ting som absorberer (ikke kansellerer) bass å gjøre. Disse kan man rette med EQ i noen grad.

Problemet med alle autoEQ produkter er at de ser ikke forskjellen mellom modal respons og absorbsjon. Det betyr at du kan ende opp med en innstilling som pøser på med filter i et område du ikke får noe som helst ut av uten å flytte enten høyttaler eller lytteposisjon, eller fjerner en hel masse energi fra et frekvensområde du kunne ha kommet deg unna med å flytte subben 40cm til siden. Noe bedre er det med systemene som tar målinger på flere steder i rommet, men der kan du igjen sjelden prioritere lytteposisjonen.

Jeg har mer tiltro til "Radioshack og regneark" tilnærmingen som skisseres av flere medlemmer her på forumet. Selv bruker vi et RTA instrument tilkoblet fire mikrofoner slik at man får frem et gjennomsnitt av frekvensresponsen i et område. Det kombinert med en eller annen for for program/excelark som hjelper deg og regne på modal respons og stående bølger får deg nærmere nirvana, der du selv ser hva du gjør med filtrene.

Et kvadratisk rom er uheldig, men ikke alltid unngåelig. Bassfeller bremser energien i rommet og begrenser dippene i frekvensresponsen. Bruker du et regneark for seteplassering og modalrespons (ligger mange på nett, og her) kan du finne en moderat utsatt sone der du vil ha bedre forutsetninger. Problemet er selvfølgelig at disse områdene sjelden harmonerer med et strøkent stereobilde.

Jeg tror du vil få mer ut av pengene ved å begynne med rommet enn autoEQ.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •