Plassering av akustikkplater i himling for å dempe ekko?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22
    Intermediate Vincent_vega sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Plassering av akustikkplater i himling for å dempe ekko?

Jeg har nettopp flyttet inn i ny leilighet hvor jeg må ha anlegget i stua, men jeg sliter med mye ekko/romklang pga at det er huntonitt-plater både i vegger og tak, og det virker som det er like mye ekko uansett hvor mye bilder og diverse vi henger på veggene.

Jeg har derfor vurdert å bestille Ecophon Master Solo S plater for å henge i taket, de vil jo også være lett å fjerne når vi flytter ut.

Men så lurer jeg på hvordan jeg skal henge de opp? For det er vel ikke helt uvilkårlig hvordan de henger?

Her er noen forslag:

Intermediate bomholt sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De viktigste området å plassere akustikk plater er i førsterefleksjonen eller også kalt speilbildet. Det området finner du ved at en sitter i sweetspot mens en annen holder et speil langs taket (bruk stige ). Der som speilet viser fronthøyttalerne for den som sitter i sofaen er det viktigste området å dekke med plater. I tillegg er det lurt å dekke et litt større område. Dette vil bli mellom sofaen og høyttalerne.

Du kan også tenke deg at baller blir sendt ut fra høyttalerne i taket (bare bruk fantasien :-D ). Der som ballene må treffe taket for at de deretter treffer deg i sofaen vil være førsterefleksjonen. Slik fungerer lydbølgenes vandring fra høyttalerne til tak, vegger og gulv videre til sweetspot.

Håper du skjønte forklaringen.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    217
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med det over, men hvor får du kjøpt platene hen? Er de dyre?

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Glava representerer Ecophon. Vil tro de fleste byggevare-kjeder/butikker skaffer dette.
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bomholt
    De viktigste området å plassere akustikk plater er i førsterefleksjonen eller også kalt speilbildet. Det området finner du ved at en sitter i sweetspot mens en annen holder et tak speil langs taket (bruk stige ). Der som speilet viser fronthøyttalerne for den som sitter i sofaen er det viktigste området å dekke med plater. I tillegg er det lurt å dekke et litt større område. Dette vil bli mellom sofaen og høyttalerne.

Du kan også tenke deg at baller blir sendt ut fra høyttalerne i taket (bare bruk fantasien :-D ). Der som ballene må treffe taket for at de deretter treffer deg i sofaen vil være førsterefleksjonen. Slik fungerer lydbølgenes vandring fra høyttalerne til tak, vegger og gulv videre til sweetspot.

Håper du skjønte forklaringen.
    Jo jeg skjønte forklaringen

Det blir som å skyte en biljardkule i vantet, akkurat slik vil lydstrålene treffe et visst punkt i taket før de når lytteposisjonen. Men er det kun viktig å dekke førsterefleksjonspunktet, eller bør jeg gå litt hardere til verks og dekke over halvparten av taket? Dvs bak lytteposisjonen også?

Ser ut som man må bestille 6 plater i hver pakke, og jeg tenkte på 1200x1200x40mm eller 2400x1200x40mm plater, med et rom på 24 kvm så vil jo det dekke en del med 6 plater. :-D

Problemet er som sagt ekko, og veldig mye av det! Det merkes spesielt når man snakker...

Det høres nesten ut som man sitter i en katedral for å si det slik! (mulig at jeg setter det litt på spissen)

Intermediate G|zO sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,799
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor langt ned fra taket skal de henges?

Jeg trenger også noe i taket her, men 15cm lavere tak vil ikke ta seg særlig godt ut, vil komme i veien for vifta også...

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei. Du kan gjerne gå hardere til verks. Har du forresten gardiner og tepper i stuen? Det er også bra til å fjerne ekko i tillegg til møbler.
    Men det burde ikke være noe problem å dekke store deler eller kanskje hele taket. Demper man for mye i et rom kan man risikere at det blir for dødt, men tviler på at blir noe problem med disse platene som ikke er så tykke. Du kan eventuelt høre med Ecophone hva de anbefaler.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei. Du kan gjerne gå hardere til verks. Har du forresten gardiner og tepper i stuen? Det er også bra til å fjerne ekko i tillegg til møbler.
    Men det burde ikke være noe problem å dekke store deler eller kanskje hele taket. Demper man for mye i et rom kan man risikere at det blir for dødt, men tviler på at blir noe problem med disse platene som ikke er så tykke. Du kan eventuelt høre med Ecophone hva de anbefaler.
    Store gardiner av molton-stoff har fruen forbydd, det får jeg vente med til vi kjøper hus og har dedikert hjemmekinorom... (Hun skjønner ikke at det ikke er kult med vinduer i kinorommet :lol

Så da må jeg henvende meg til tak og gulv, på veggene har vi alt for mye pynt a'la black design og perfect home.

Jeg har kjøpt 2 stk flossmatter fra europris og lagt på gulvet, så der dekker de en flate på 2x2,4m mellom meg og ht'ene. Og tro meg, det merktes! Men det er ennå litt mer ekko igjen som jeg vil kvele uten å gjøre rommet for dødt.

Jeg skal ringe ecophon og høre hva de sier, er spent på om de skjønner problemstillingen i forhold til hjemmekino og akustikk? :roll:

Newcomer Nordenstam sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    215
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om det ikke skal være noe på veggene kan du dekke så mye du klarer av taket. Selv om du tar alt oppe vil det fortsatt være mye ekko fra vegger. Du burde kanskje prøve litt ekstra hardt å få til 1 plate på hver sidevegg, der de første refleksjonene kommer fra høytalerne. Å dempe de sideveis refleksjonene har mye å si på hvor tydelig stereofeltet blir.

Tykkelsen avgjør effekten nedover i frekvens. Så og si alt som er litt luftig og porøst demper toppen, blir vanskeligere å få dempet jo lavere det skal gå. 5cm plater går ned til øvre mellomtone(ca 500 hz) med dalende effekt nedover i frekvens. Det vil være nok til å stoppe romklang (katedral effekten) men det vil ikke ha så mye å si for bassresponsen. Tjukkere lag med plater gir bedre respons på lave frekvenser. Om du har råd og plass kan du godt ta en del 10cm'ere (eller mer!) på noen steder, spesielt i hjørnene og midten av rommet, så strammer det også inn lyden i bassområdet.

Finnes forresten hvit scenemolton. :)

Mvh.

Andreas Nordenstam
    .. mastering

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Støtter forslaget til Nordenstam. Siderefleksjonene er viktige. Bruker selv 7,5cm rockwool akustikk plater her. Det er også veldig bra å ta førsterefleksjonen på frontveggen (dvs. vegg bak høyttalerne). Det er mulig å få dette til å se ganske pent ut også. Du kler platene med en fin ramme som du maler og trekker platene med ønsket stoff. Bare fantasien setter i grunnen begrensinger her. Har sett noen brukt bilder som de har fått trykket på stoff som de kler platene med. Da burde ikke damen klage for mye. ;-)

10cm plater i hjørnene mener jeg derimot er i det minste laget som bassfelle. Bør bruke minst 2*10cm. Da begynner det å hjelpe, men det rekker i grunnen ikke veldig langt ned det heller.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tok en telefon til Ecophon idag og de hadde null og nada peiling på hvordan jeg skulle henge opp platene for å dempe ekko men samtidig ikke dempe for mye når jeg har hjemmekino i rommet. Eneste tipset var og kjøpe noen plater "og prøve meg frem" :roll:

Jeg har tenkt å dekke førsterefleksjonene bak og ved siden av ht'ene med Rockwool akustikkplater i ramme trekt med noe a'la høyttalerstoff eller lys scenemolton. Men eneste muligheten jeg har til og dempe førsterefleksjonene sideveis er å henge opp to stk. Rockwool plater i høyden på soveromsdøren til høyre, til venstre er det et stort stuevindu så det blir verre!

Til hjørnene så blir jeg å se an om jeg trenger å dempe noe, isåfall har Vicoustic noen spennede bassfeller som kan trekkes med hvit molton eller lignende (Ja vi har lyse vegger)

Newcomer Nordenstam sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    215
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    10cm plater i hjørnene mener jeg derimot er i det minste laget som bassfelle. Bør bruke minst 2*10cm. Da begynner det å hjelpe, men det rekker i grunnen ikke veldig langt ned det heller.
    Helt enig! Mer er mer. I hjørnene teller jeg antall pakker med demping, ikke antallet plater.. Men det er ikke normalt å kunne bruke så mye plass til demping. Tenkte først og fremst på taket i posten over, da jeg forsto det slik at det ikke var aktuelt med demping noe annet sted. Men det er tydeligvis ikke tilfellet likevel, om jeg tolker siste posten riktig?

Uansett vil det være slik at om det er plass nok vil tjukkere demping også hjelpe mer på bassområdet, uavhengig av hvor dempingen befinner seg. Bassen er ikke BARE i hjørnene.

Sitat Opprinnelig postet av Vincent_vega
    Jeg tok en telefon til Ecophon idag og de hadde null og nada peiling på hvordan jeg skulle henge opp platene for å dempe ekko men samtidig ikke dempe for mye når jeg har hjemmekino i rommet.
    Sjansen for at du får for mye dempingen er ikke overhengende om du bare tar tak og litt på sidene. Om det blir ubehagelig dødt i rommet er det lett å få tilbake litt klang ved å ta papplater utenpå dempingen. Da vil den fortsatt stramme inn bass og nedre mellomtone, selv om den reflekterer høye frekvenser.

Men eneste muligheten jeg har til og dempe førsterefleksjonene sideveis er å henge opp to stk. Rockwool plater i høyden på soveromsdøren til høyre, til venstre er det et stort stuevindu så det blir verre!
    Moltongardiner? Selv om ikke damen vil? :razz:

Har et vindu i rommet mitt som blir dekket med 4 lag molton hengt opp slik at det er 4 ganger lengre tekstil enn arealet som skal dekkes. (f.eks. 8 meter tekstil for å dekke 2 meter lengde). Gir temmelig god demping også ned til mellomtone.

Til hjørnene så blir jeg å se an om jeg trenger å dempe noe, isåfall har Vicoustic noen spennede bassfeller som kan trekkes med hvit molton eller lignende (Ja vi har lyse vegger)
    Vær i alle fall nøye med å sjekke prisen. Om du likevel skal kle dem inn med stoff er det sannsynligvis billigere med rockwool/glava. Skumgummi har bare 1 fordel - det er lett å håndtere og kan monteres uten innpakning.

Mvh.

Andreas Nordenstam
    .. mastering

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nordenstam
    Tenkte først og fremst på taket i posten over, da jeg forsto det slik at det ikke var aktuelt med demping noe annet sted. Men det er tydeligvis ikke tilfellet likevel, om jeg tolker siste posten riktig?
    For å si det slik, hun nekter nå...men kommer hun hjem en dag og jeg "tilfeldigvis" har montert noen plater bak ht'ene og på døren til høyre (førsterefleksjon) og det ser OK ut så får de kanskje bli...(Kanskje, det er ihvertfall lov å prøve)

Moltongardiner? Selv om ikke damen vil? :razz:

Har et vindu i rommet mitt som blir dekket med 4 lag molton hengt opp slik at det er 4 ganger lengre tekstil enn arealet som skal dekkes. (f.eks. 8 meter tekstil for å dekke 2 meter lengde). Gir temmelig god demping også ned til mellomtone.
    Jeg har blitt lovet svære tjukke gardiner til høsten, den ideen din hørtes meget spennende ut! Den skal jeg seriøst vurdere! :-D

Vær i alle fall nøye med å sjekke prisen. Om du likevel skal kle dem inn med stoff er det sannsynligvis billigere med rockwool/glava. Skumgummi har bare 1 fordel - det er lett å håndtere og kan monteres uten innpakning.
    Jeg vet, de er ikke billige. Men de hadde vært geniale å hatt den dagen det blir dedikert hjemmekinorom, men er de verd prisen kontra selvbygget bassfelle?

Men for å si det slik, jeg har ikke for mye bass i dette rommet! Jeg har heller fått mindre bass enn i den forrige stuen hvor imponatorfaktoren var stor! :roll:

Jeg opplever at kun den aller aller dypeste bassen stikker seg litt frem, men punch og slikt er lite av, kan jo ha noe med bytte av forsterker og gjøre også...

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det produktet av Vicoustic av skumgummi ,så er det tvilsomt at det virker bra som bassfelle. Skumgummi fungerer ikke bra i bassen utifra hva jeg har lest. Da er det bedre med rockwool/glava, men man skal slite med å lage noe som er effektivt uten at det tar altfor stor plass. Jeg ville heller vurdert å kjøpe bassfeller. Det første du bør gjøre er å måle for å finne ut hvilke bassområde du trenger forbedring i. Mest sansynlig trenger du demping i stort sett hele bassområde, men det er ikke sikkert alt er så kritisk. Jeg har god erfaring med bassfellene fra GIK Acoustics. Har fire stykk av disse:
    GIK Acoustics: GIK Tri-Trap
    Trenger du demping i dypbassen så må du bruke Helmholtzresonator:
    Basabsorbenter

Lamellgardinene fra Akustikmiljø er kanskje ikke dumme:
    http://www.akustikmiljo.se/public/do...&level2_4=true

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det produktet av Vicoustic av skumgummi ,så er det tvilsomt at det virker bra som bassfelle. Skumgummi fungerer ikke bra i bassen utifra hva jeg har lest. Da er det bedre med rockwool/glava, men man skal slite med å lage noe som er effektivt uten at det tar altfor stor plass. Jeg ville heller vurdert å kjøpe bassfeller. Det første du bør gjøre er å måle for å finne ut hvilke bassområde du trenger forbedring i. Mest sansynlig trenger du demping i stort sett hele bassområde, men det er ikke sikkert alt er så kritisk. Jeg har god erfaring med bassfellene fra GIK Acoustics. Har fire stykk av disse:
    GIK Acoustics: GIK Tri-Trap
    Trenger du demping i dypbassen så må du bruke Helmholtzresonator:
    Basabsorbenter

Lamellgardinene fra Akustikmiljø er kanskje ikke dumme:
    http://www.akustikmiljo.se/public/do...&level2_4=true
    Mye spennende der bomholt!

Men bare så jeg ikke har misforstått, bassfeller gjør så at bassen spres mer i rommet istedenfor å samles i hjørnene...eller demper den (dvs fjerner) bassen? Jeg sliter ikke med for mye bass i denne stuen for å si det slik... :roll:

Planen er ihvertfall å spare meg ferdig til Klipsch senteren og så prøve meg frem meg rockwool/ecophon plater for å fjerne noe av ekkoene i stua, så denne tråden opprettet jeg for å lære mere om emnet slik at jeg kan planlegge litt på forhånd

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bassfeller strammer opp bassen og gjør den mye mer fremtredende på en god måte. Man får ikke mindre bass med bassfeller som kanskje navnet skulle tilsi, snarer tvert imot. Har du f.eks en dip/fall på frekvenskurven rundt 120Hz, så vil du kunne løfte den med bassfeller.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Egentlig hadde vel en REW måling vært på sin plass her? Skal se om jeg ikke får skaffet en målemikrofon snart!

Effekter av ekko og (for mye) romklang vil vel gi merkbare utslag da?

Ang. bassfeller så er jeg glad for at det var som jeg trodde! Som en kompis av meg sier: musikk uten bass er som å dra seg ned i dass! Men det kan jo bli for mye av det gode også... :roll:

Intermediate stapedius sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen tips til godt utstyr å måle frekvenskurve med? Gjerne link også pls

Decibel08
    Guest
    Sitat Opprinnelig postet av stapedius
    Noen tips til godt utstyr å måle frekvenskurve med? Gjerne link også pls
    Ja jeg slenger meg på denne! Hvor hva når?

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her: Room EQ Wizard Home Page