Audyssey setter høy crossover - oppdatert med REW målinger

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Intermediate torsteinvh sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Audyssey setter høy crossover - oppdatert med REW målinger

Hei!

Har en Denon 2807 og tenkte jeg skulle prøve romkorreksjonen her om dagen. Monterte mikrofonen og kjørte gjennom setup, og oppdager at crossover på front og senter er satt til 250Hz. Måler i litt forskjellige posisjoner, men stort sett samme resultat. Crossover varierer mellom 200 og 250Hz.

Har SVS SCS-01 til front og senter, SVS SBS-01 som surround og en SVS SB12-Plus sub. I følge spec'en skal høyttalerene ha -3dB på 68Hz, så crossover på 250Hz syns jeg er vel høyt. Noe rundt 100Hz ville jeg tro var mer 'passe'.

Jeg har lest meg til at Audyssey setter crossover til det -3dB punktet måles til, så jeg regner med at det er et eller annet med rommet/høyttalerplasseringen som gjør at jeg får en dipp i frekvensresponsen under 250Hz, og at det gjør at Audyssey oppfatter det som -3dB punktet til høyttalerene, og setter crossover der.

Romskisse:
    -cinemasetup-jpg

Er det noen enkle ting jeg kan gjøre for å dempe/fjerne dippen i frekvensresponsen?

Intermediate Elemental Studios sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Audyssey setter ofte litt rare delefrekvenser, men korreksjonen fungerer like godt med en manuelt valgt delefrekvens, så det er bare å sette den til det du vil ha...

Men jeg ville ikke delt SB12 høyere enn 80 hz...

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Elemental Studios
    Audyssey setter ofte litt rare delefrekvenser, men korreksjonen fungerer like godt med en manuelt valgt delefrekvens, så det er bare å sette den til det du vil ha...
    Dessverre stemmer ikke dette helt, ihvertfall ikke i følge den offisielle Audyssey-tråden på AVS.

Det som sies der av en representant for Audyssey er at Aydyssey beregner korreksjonskurven utifra delefrekvensene som finnes under auto-oppsett.

Så man kan fint sette delefrekvensen høyere, ettersom det er beregnet korreksjon for dette, men dersom man setter delefrekvensen lavere enn det Audyssey har satt den til, så vil det ikke være beregnet korreksjonskurve i frekvensområdet mellom egenvalgt frekvens og opprinnelig delefrekvens.

Så dersom jeg manuelt setter delefrekvensen til 80Hz, så vil det for området mellom 80 og 200Hz (f.eks.) ikke være beregnet noen korreksjonskurve.

Men jeg ville ikke delt SB12 høyere enn 80 hz...
    På grunn av lokalisering eller er det noen annen grunn? Jeg har sub'en plassert foran mellom frontene, så lokalisering er ikke noe problem.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det virker som om mikrofonen står på underlag som vibrerer (eller har en eller annen form for resonans), og derfor ikke måler riktig. Jeg har hatt samme problem med andre receivere tidligere, og løste det ved å klemme fast målemikrofonen i fotostativet mitt. Så lenge mic'en sitter dønn fast, så setter systemene noenlunde riktig deling med en gang.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har også sett slike bugs med Denon sine receivere hvis bi-amping er aktivert. Noen ganger er det bare front utgangene som får sveipet, ikke surr back/biamp-kanalene. Dermed kan du risikere at bare toppene får sveip.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil tro at X-over på 80 hz eller 100 hz passer bra til SVSene.

Er det yttervegger i høyre hjørnet forran ?

Intermediate Elemental Studios sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av torsteinvh
    Dessverre stemmer ikke dette helt, ihvertfall ikke i følge den offisielle Audyssey-tråden på AVS.

Det som sies der av en representant for Audyssey er at Aydyssey beregner korreksjonskurven utifra delefrekvensene som finnes under auto-oppsett.

Så man kan fint sette delefrekvensen høyere, ettersom det er beregnet korreksjon for dette, men dersom man setter delefrekvensen lavere enn det Audyssey har satt den til, så vil det ikke være beregnet korreksjonskurve i frekvensområdet mellom egenvalgt frekvens og opprinnelig delefrekvens.

Så dersom jeg manuelt setter delefrekvensen til 80Hz, så vil det for området mellom 80 og 200Hz (f.eks.) ikke være beregnet noen korreksjonskurve.
    Det har du helt rett i! Har lest så mange steder om folk som har problemer med at delefrekvensen settes for lavt, og får beskjed fra Audyssey at det bare er å sette den opp til det man vil, så jeg var overbevist det bare var å justere den som man ville.

Men jeg leste akurat tråden du refererer til og joda, det går kun å justere delefrekvensen oppover uten å tulle det til, ikke nedover...

På grunn av lokalisering eller er det noen annen grunn? Jeg har sub'en plassert foran mellom frontene, så lokalisering er ikke noe problem.
    Du gjør selvfølgelig det du selv syns spiller best, men elementet i SB12 er konstruert for å gi god ytelse i dypbassen. Over 80 hz mister den svært fort dynamikk og definisjon.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Det virker som om mikrofonen står på underlag som vibrerer (eller har en eller annen form for resonans), og derfor ikke måler riktig. Jeg har hatt samme problem med andre receivere tidligere, og løste det ved å klemme fast målemikrofonen i fotostativet mitt. Så lenge mic'en sitter dønn fast, så setter systemene noenlunde riktig deling med en gang.
    Ah, bra tips. Mikrofonen var skrudd fast i et solid fotostativ, men er ikke sikker på hvor støtt selve stativet sto. Må sjekkes.

Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    Vil tro at X-over på 80 hz eller 100 hz passer bra til SVSene.
    Er det yttervegger i høyre hjørnet forran ?
    Ja, 80-100Hz er det jeg ser for meg som passe også. Yttervegg på høyre side, frontveggen er vegg mot naboens kjeller (rekkehus).

Du gjør selvfølgelig det du selv syns spiller best, men elementet i SB12 er konstruert for å gi god ytelse i dypbassen. Over 80 hz mister den svært fort dynamikk og definisjon.
    OK, takk for info. Har kompromisset med å skru ned crossover til 150Hz, for ikke å få et altfor stort ukorrigert frekvensområde, men får intensivere forsøkene på å få Audyssey til å måle 'riktig' så subben slipper å spille så mye over 80Hz.

Testet litt med ModeCalc (RealTraps - ModeCalc) og det ser ut som om jeg har noen topper rundt 200Hz og 250Hz. Kan være at dette er med på å 'lure' Audyssey til å tro at høyttalerene faller kraftig av under ca 200Hz, eller en den teorien helt på jordet?

-room_modes-jpg

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et av mine problemer med romkorreksjonen til Denon/Audyssey er at alle høyttalerne blir satt til Large (bortsett fra bak-HT). Setter jeg delefrekvensene manuelt til 80hz, låter Audyssey bæsj. Hvis det er slik du sier torsteinvh at manuell justering av delefrekvens "ødelegger" romkorreksjonen, er det mulig jeg skal lytte til romkorrigert lyd med HT satt som Large - det har jeg faktisk ikke testet. Imidlertid blir da subene kun brukt til LFE og som support for bak-HT, og det er jo ikke målsettingen.

EDIT: ser nå at du mener det er helt OK å øke delefrekvensen, så i så fall vil ikke mine justeringer ødelegge romkorreksjonen.

Intermediate atle99 sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    921
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hellnoob
    Et av mine problemer med romkorreksjonen til Denon/Audyssey er at alle høyttalerne blir satt til Large (bortsett fra bak-HT). Setter jeg delefrekvensene manuelt til 80hz, låter Audyssey bæsj. Hvis det er slik du sier torsteinvh at manuell justering av delefrekvens "ødelegger" romkorreksjonen, er det mulig jeg skal lytte til romkorrigert lyd med HT satt som Large - det har jeg faktisk ikke testet. Imidlertid blir da subene kun brukt til LFE og som support for bak-HT, og det er jo ikke målsettingen.

EDIT: ser nå at du mener det er helt OK å øke delefrekvensen, så i så fall vil ikke mine justeringer ødelegge romkorreksjonen.
    Det samme problemet har jeg også.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lightbulb Mulig årsak til problemet funnet

Hei!
    Har en Denon 2807 og tenkte jeg skulle prøve romkorreksjonen her om dagen. Monterte mikrofonen og kjørte gjennom setup, og oppdager at crossover på front og senter er satt til 250Hz. Måler i litt forskjellige posisjoner, men stort sett samme resultat. Crossover varierer mellom 200 og 250Hz.
    Oppgraderte nylig til Denon 2809, og fikk samme crossover der. Fikk endelig somlet meg til å lese gjennom den offisielle Audyssey-tråden på AVS, og fant der denne nyttige opplysningen:
    Sitat Opprinnelig postet av Audyssey@AVS
    The crossovers are not calculated from just the starting position. Only the levels and the delays are. So, the more spatial sampling you have the more accurate the low frequency info is that is fed to MultEQ for finding the –3 dB points.
    AVS Forum - View Single Post - "Official" Audyssey thread.

Siden det tar lang tid å måle alle punktene, og det bare er målingen i sweetspot som bestemmer nivå og delay til høyttalerene, så har jeg pleid å bare måle sweetspot, og så kjøre 'calculate' for å sjekke dataene før jeg måler restene av punktene.

Jeg har tatt det for gitt at det er sweetspot målingen som også bestemmer crossover, og det er som jeg nå har funnet ut alldeles galt. Skal så fort som mulig få kjørt full måling i alle åtte punkter, og se om ikke det gir en annen crossover

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Audyssey i min Marantz setter crossover til 180 hz, noe som låter grusomt.
    Har kjørt alle målingene uten at det hjalp. Den siste gangen satte den høyttalerne til small, men alle de andre gangene satte den large.
    Kanskje jeg bør prøve Gorms tips, da min mikrofon står på sofaryggen og kanskje vibrerer litt.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tvangsstyre skiten hehe

Ikke bare Audy... som er litt ulogisk med og sette x-over.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har gjort noen målinger med REW, så jeg drar fram denne tråden igjen.
    Dette er senterkanalen målt med mikrofon ca en halv meter foran høyttaleren:

-senter_direkte-jpg

Og her er senter med mikrofon i sweetspot:

-senter_sweetspot-jpg

Som man ser av kurven så er det en temmelig kraftig dip i kurven rett under 200Hz på målingen fra sweetspot, noe som forklarer hvorfor Audyssey setter crossover til 200Hz.

Det jeg imidlertid lurer på, er hva denne dip'en skyldes, og hva jeg kan gjøre for å fjerne den. Er det rett og slett en funksjon av sweetspots plassering i forhold til dimensjonene på rommet, eller er det noe annet som spiller inn?

Rommet er 4 m langt, 2,5 m bredt, men åpent på ene siden, og det er ca 1,90 under taket. Avstand fra sweetspot til senterkanal er ca 2,3 m.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil tippe dette ble bedre om du kunne flytte høyttaleren lenger fra veggen.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Vil tippe dette ble bedre om du kunne flytte høyttaleren lenger fra veggen.
    Det lar seg nok ikke gjøre. Kanskje noen cm, men ikke mer. Derimot kam jeg flytte den en del nærmere veggen... Jeg kan også flytte lytteposisjonen noe fremover eller bakover.

Fronthøyttalerene har ikke den samme dippen i like stor grad, og de henger på veggen ca 2,6 meter fra måleåposisjon:

Venstre front, målt rett foran høyttaler:
    -venstre_direkte-jpg

Venstre front, målt i lytteposisjon:
    -venstre_sweetspot-jpg

Høyre front, målt rett foran høyttaler:
    -hoyre_direkte-jpg

Høyre front, målt i lytteposisjon:
    -hoyre_sweetspot-jpg

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder