Dempematter?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11

Tråd: Dempematter?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Dempematter?

Har søkt litt men fant ikke det jeg lette etter..

Som dere kanskje ser på minHjemmekino, så har jeg ikke så mye demping i rommet. Det er litt ekko og litt gjennklang om dere skjønner.
    Har lenge tenkt på å kjøpe meg dempematter. Planen er å kjøpe matter, og så skrive ut bilder og evt lime eller stifte de fast på et vis. Er det mulig? Da blir det jo også litt dekoratift en 2-4 slike hadde vært kjekt.
    Prismessig så bør ikke mattene koster mer enn et par hundre kroner stk muligens.

Takker for svar!

Intermediate zantrix sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan lage deg noen rammer, og ha slike matter i, så kler du dem i stoff eller noe får jo sånt på biltema også, koster ikke så sykt mye der

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det du vil ha er Rockwool Akustikkplate

Rockwool - Akustikkplate- Produktinformasjon :: Produktguide :: A/S Rockwool

Det du kan gjøre er å finne en gardin med mønster på og lage en treramme rundt.

Her er mine, først uten stoff:

Deretter trukket med marimekko stoff

og

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe, fine gardiner mtenium :P

men jeg vil ha bilder! dempematter er vell som oftest laget av, øh, va heter det, skomgummi? (har dempematter i pcen faktisk) og det er vell mulig å feste evt bilder som er like store eller større enn matta med dobbeltsidig teip eller nåler av et slag? eller mister en da helt effekten?

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dempematter som er i pc'en og bilkarosseri er vel primært der for å dempe vibrasjoner.

En akustikkplate har som hensikt å "spise" lyd. Rockwoll sine er fine da de i stor grad hindrer lyden å reflektere tilbake. Sett på vegg ved siden av høyttaler i diskant/mellomtone høyde. Dette for å stoppe førsteordensrefleksjoner.

Men, dersom du limer opp et ordinært bilde eller plakat så kan du være sikker på at du får lyden i retur, og hele vitsen er borte.

Men det burde være mulig å få et bildetrykk på stoff.

Har du prøvd med et større teppe på gulvet? Det vil også hjelpe.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    teppe? jeg har da ikke teppe på gulvet har..1..2 bilder! og ei hylle! samt en sofa. to hyller faktisk!
    er ikke interessert i å "ødelegge " romem med akustikkplater over alt egentlig..

aha!
    fikk en ide.. hvor godt den fungerer er noe annet.. bildet illustrerer. Rødt er dempematter, og sort er vanlige bilder tenker å ha noe slikt på bakveggen.

ala noe slikt, bare ikke med så voldsomme tagger :P

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke dumt!

Her er noen pene: Absorbenter | Vicoustic

Intermediate gorg sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    2,771
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mteinum
    Ikke dumt!

Her er noen pene: Absorbenter | Vicoustic
    Fine illustrasjoner inne på Ide og Teori!

Du har noen fine akustikkplater der mteinum!

Intermediate gonigogo sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Virkelig flott de platene du har laget, mteinum :-D

Hvor stive er egentlig de Rockwool-platene? Tenker på de som er 30mm til taket... vil de holde formen ved å bare legge en kantlist rundt, eller må de skrues/limes??
    Har prøvd å tegne et kunstverk av hva jeg mener.

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gonigogo
    Virkelig flott de platene du har laget, mteinum :-D

Hvor stive er egentlig de Rockwool-platene? Tenker på de som er 30mm til taket... vil de holde formen ved å bare legge en kantlist rundt, eller må de skrues/limes??
    Har prøvd å tegne et kunstverk av hva jeg mener.

Takk, takk!

Dette er jo egentlig himlingsplater, så det burde gå greit. dvs. dersom du har en list rundt plata så henger den nok Det å skru de fast er nok ikke noe særlig. Lim, mja... rockwool sier følgende:

Montering
    Montering skjer vanligvis i standard T-profil system eller garasjesystem, men platene kan også monteres direkte ved hjelp av miljøtakprofiler.
    Rockwool - Akustikkplate - Datablad :: Produktguide :: A/S Rockwool

Formstabilitet
    Rockwool Akustikkplate er 100 % formstabil overfor fukt, varme og kulde. Det betyr at himlingen beholder sin form, styrke og sine egenskaper og har dermed lang levetid.
    Jeg brukte 50mm til mine rammer, og rammedybden er ca 70mm så det er litt luft bak - og det skal være bra

Ta en titt på den url'en over, der står det litt om det tekniske rundt hvor mye de demper ved forskjellige frekvenser og tykkelser.

Akustiske egenskaper
    Rockwool Akustikkplate har svært gode akustiske egenskaper som sikrer en god akustikk og dermed et godt inneklima. Produktet har høy lydabsorpsjon gjennom hele det hørbare frekvensområdet.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    aha!

De var pene ja. Noen som hvet hva de koster? Har sendt en epost til morten@mi7.com som er norsk distributør ifh den nettsida der.
    De Cinema Round så ikke så ille ut. Noen som kanskje er litt flinkere i 'den slags engelsk' som kan si meg om de platene gjør det jeg vil de skal? Altså fjerne ekko og slike ting

edit: De Cinema Round koster ifh Morten Jernberg så koste disse veil. 2895 for 8stk. Utrolign ok så har han avtale med Musikkhuset her i Molde så skal en tur dit nå etter lunch! 2895 for noe skomgummi synes jeg er litt rått..men med tanek på at det er 8stk, så er jo prisen per matte ganske så lav egentlig. Men jeg trenger ikke så mange!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •