Kalibrering av hjemmekino - stor dip

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 42
    Active spastik sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kalibrering av hjemmekino - stor dip

Driver å ferdigstiller hjemmekino om dagen, og prøver å få kalibrert sub+front.
    Har behringer FBQ, Room EQ wizard og har fått en bra graf på sub alene. Problemene oppstår når jeg kobler inn frontene (som man gjerne gjør når man skal se film eller høre musikk )

Her er sub alene. Har bare fjernet peaker frem til 80hz, da jeg har dette som crossover, og de utlignes av frontene når de kobles på.

Kalibrering av hjemmekino - stor dip-sub-jpg

problemet oppstår når jeg som sagt måler alle ht. Her er grafen.
    Kalibrering av hjemmekino - stor dip-hk_graf-jpg

En stor null er funnet i rommet, og en gigantisk dip rundt 100hz åpenbarer seg. Dersom jeg bare måler frontene blir det også samme radikale dippen, så det er ikke noe utfasing mellom sub og fronter. Jeg har også prøvd å sette frontene lenger frem og bak, og plugget porten osv. Uten at det gjør så mye med problemet. Frontene ødelegger også litt for den fine hus-kurven min, men det problemet blir av mindre betydning ï forhold til dip`en.

her er en ca oversikt over rommet (en scetchup jeg lagde av rommet før jeg begynte byggingen, men den er ikke langt fra sannheten ) Døren er litt til venstre bak sofaen. Lengde er ca 3,4m, og bredde ca 4,3m

Og jeg har bare 1 sub i venstre hjørne, ikke en i høyre hjørne slik som på bildet
    Kalibrering av hjemmekino - stor dip-hjemmekinoscetch-jpg

Så da er spørsmålet: Hvordan kan jeg bli kvitt denne dippen? Høyttalerene er XTZ W12 og Monitor audio RS6 (på en denon 2807 med en musical angel som effekt til frontene)

Jeg har vært i prat med acoustic tuning ang generell demping av rommet, men har ikke fått noe svar enda. Tror dere bassfeller kan være til hjelp her?

på forhånd takk for innspill.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er nok ikke rette mann å spørre, men det bør være folk her inne som kan hjelpe deg, derfor synes jeg så absolutt denne tråden har livets rett :-D Hadde jeg postet en sånn tråd så hadde jeg også håpet på svar....

Det finnes en god del tråder rundt kalibrering og demping her inne. Når det gjelder demping, som jeg selv så vidt har begynt å eksprimentere med så kan dette bli ganske omfattende, men virkelig verdt det når man får det til.

Dipen rundt 100hz er jo ganske ekstrem. Klarer ikke å si hva den skyldes. Flageborg et.al vil kanskje kunne hjelpe deg?

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar SannaX. Hadde håpet på litt mer respons ja
    Jeg har bestilt bassfeller, samt noen paneler fra Acoustic Tuning, så jeg er spent på hva det kan utrette i rommet. Skal selvfølgelig poste erfaringer og nye målinger når de er på plass.

Er litt skummelt dette med målinger. Når man vet man har en stor dip går man liksom å hører etter "feilen" hele tiden Hjelp fra en blanding av Flagerborg og en psykolog hadde vært det optimale

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du bør plotte frekvensresponsen i hele lytteområdet for å finne punktene hvor dippen blir borte.

Dipper og romstørrelser henger sammen.

Legger ved en liten tabell.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I og med at den samme dippen viser igjen på subben vil jeg tro det er lytteposisjonen som er problemet her. Som Flageborg sier her, plott frekvensrespons i området rundt lytteposisjon og se hva som skjer. Også i høyden. 100Hz stemmer godt med ca 3.5m. Kanksje en av romdimensjonene stemmer med ca 3.5m? Kanskje flere? Ser ut som dimensjonene på rommet er nokså firkantede. Kanskje detg er to tette dipper, en fra bredden og en fra lengden på rommet, og at du sitter i begge?

Hva er dimensjonene på rommet ditt?

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar folkens. Lengde er ca 3,4m, og bredde ca 4,3m
    Problemet er sikkert rommet som dere skriver, men jeg kan ikke gjøre så mye med plassering av lytteposisjon, da dette (som dere ser) er et veldig lite rom, og jeg har kun noen få cm å gå på i lengde-retning (det er vegg bak sofa, samt et lerrett som er nærme nok )
    Jeg har prøvd å flytte høyttalere så langt frem og så langt bak som mulig uten særlig effekt.

Kan ta noen flere målinger litt foran sweetspot og ved litt forskjellige plasseringer av ht.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se der ja...artilleriet kom på banen

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når du ikke klarer å bli kvitt dippen med flytting av høyttaler og/eller sitteposisjon er det vel bare en forandring av rommet som kan gjøre utslaget. Spent på om bassfellene du har bestilt klarer denne oppgaven. Post gjerne resultat når du får disse.

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepps, det er nok sant Ivaols. Tar tid med denne bestillingen min, men jeg skal oppdatere tråden med en gang bassfellene har ankommet og jeg har fått tatt noen nye målinger.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du er såpass låst mtp rom og plassering og i tillegg har en relativt klar problemfrekvens, er det fristende å anbefale en tunet bassfelle (Helmholtz-resonator)...

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    100 Hz er vel akkurat i grenseland på hvor en Helmholtz absorberer (ihvertfall de fra Svanå), men dette kan sikkert spesialbestilles. Basabsorbenter
    Jeg anbefaler at du sender en mail til svanå ( Matts@diffusor.com ) der du forteller om ditt problem og legger med målingene.

Vil du ta helt av kan du jo la deg inspirere av denne karen:
    Sida vid sida - Euphonia Audioforum
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for info RuneW og AndreWerdenskrieg ! Dette så absolutt intressant ut. Nå har jeg som sagt "vanlige" bassfeller i bestilling, så jeg får teste ut disse først. Men jeg skal uanett sende svanå en mail med målinger og høre hva de anbefaler.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,797
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av spastik
    Takker for svar folkens. Lengde er ca 3,4m, og bredde ca 4,3m
    Problemet er sikkert rommet som dere skriver, men jeg kan ikke gjøre så mye med plassering av lytteposisjon, da dette (som dere ser) er et veldig lite rom, og jeg har kun noen få cm å gå på i lengde-retning (det er vegg bak sofa, samt et lerrett som er nærme nok )
    Jeg har prøvd å flytte høyttalere så langt frem og så langt bak som mulig uten særlig effekt.

Kan ta noen flere målinger litt foran sweetspot og ved litt forskjellige plasseringer av ht.
    Selv om det kanskje ikke er en riktig fremgangsmåte med dagens kalibrerings utstyr, så kunne du kanskje testet med å plassere subwooferen i sweetspott, la den kjøre et 100hz signal, og så gå rundt for å høre max min lydtrykk fra denne.

Da forenkler du feilsøkingen etter min mening noe, og du kan kanskje, finne en lokasjon der den vil påvirke den nåverende dippen på en god måte. mulig at du også utifra max/min punktene også kan finne plasser der bassfellene vil kunne fungere bra, slik at du kan flytter 100hz min punktet litt vekk fra sweetspot.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for info RuneW og AndreWerdenskrieg ! Dette så absolutt intressant ut. Nå har jeg som sagt "vanlige" bassfeller i bestilling, så jeg får teste ut disse først. Men jeg skal uanett sende svanå en mail med målinger og høre hva de anbefaler.
    "Problemet" med vanlige bassfeller er vel å få de til å dempe i det aktuelle området. Ha litt tålmodighet med Matts hos Svanå. Sist jeg skrev med han var han i Miami for å sette opp to slike rom:

Han var veldig opptatt og det tok litt tid för han svarte.

Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Selv om det kanskje ikke er en riktig fremgangsmåte med dagens kalibrerings utstyr, så kunne du kanskje testet med å plassere subwooferen i sweetspott, la den kjøre et 100hz signal, og så gå rundt for å høre max min lydtrykk fra denne.

Da forenkler du feilsøkingen etter min mening noe, og du kan kanskje, finne en lokasjon der den vil påvirke den nåverende dippen på en god måte. mulig at du også utifra max/min punktene også kan finne plasser der bassfellene vil kunne fungere bra, slik at du kan flytter 100hz min punktet litt vekk fra sweetspot.
    Mulig at denne dippen også kan fjernes med å finjustere fase.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg
    Mulig at denne dippen også kan fjernes med å finjustere fase.
    Nå har jeg sendt avgårde mail til matts så får vi se hva han sier. Det er frontene som sliter med dippen (samme dipp uten sub) så det er vanskelig å gjøre annet enn rom-messige ting her er jeg redd for.

Fikk også telefon fra acoustic tuning nå, som er veldig behjelpelige, og fikk beskjed om at varene blir sendt i morgen. Dvs alt utenom bassfellene, da de var på vei fra england til dem nå. Doh!

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er på jobb så jeg var litt for rask i forrige innlegg. Mente egentlig Crossover/frequency, men det er ikke sikkert det er önskelig å gå bort fra deling på 80 Hz.
    Er spent på hva du får til svar fra Matts.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg
    100 Hz er vel akkurat i grenseland på hvor en Helmholtz absorberer (ihvertfall de fra Svanå), men dette kan sikkert spesialbestilles.
    Eller lages selv!

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,797
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg sendt avgårde mail til matts så får vi se hva han sier. Det er frontene som sliter med dippen (samme dipp uten sub) så det er vanskelig å gjøre annet enn rom-messige ting her er jeg redd for.
    Har du for "gøy" prøvd å bære ut subwooferen av rummet når du målte på frontene? En passiv subwoofer med stort membranareal kan f.eks virke litt som en bassfelle.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Eller lages selv!
    Jeg vurderte faktisk en stund å lage Helmholtz resonator av sofaen, men fant ut at jeg ikke hadde så store problemer i bassområdet at det behövdes. Det hadde uansett värt töft, tror jeg.:-D

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Har du for "gøy" prøvd å bære ut subwooferen av rummet når du målte på frontene? En passiv subwoofer med stort membranareal kan f.eks virke litt som en bassfelle.
    Nei, det har jeg ikke prøvd , men jeg kan prøve dèt og litt forskjellig "morro" så fort jeg får litt tid til rådighet (i kveld/morgen), og poste litt flere grafer fra forskjellige scenarioer

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •