Kalibrering av hjemmekino - stor dip - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 42
    Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg
    Jeg vurderte faktisk en stund å lage Helmholtz resonator av sofaen, men fant ut at jeg ikke hadde så store problemer i bassområdet at det behövdes. Det hadde uansett värt töft, tror jeg.:-D
    Hehe - ja, det er mange muligheter ;-)

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er takhøyden i rommet?

Jeg gikk ut fra standardhøyde på rundt 2.4 meter sammen med lengde 3.4m og bredde 4.3meter, og la dette inn i Room Mode Calculator ( Room Mode Calcultor ).

Det viser at lengderetningen gir et room mode (stående bølge) ved 101Hz. I bredden er det et room mode ved 120Hz. Jeg vil vel tippe at det er akkumuleringen av disse du opplever. Har du mulighet til å flytte lytteposisjonen noe? Hvis du har døra til venstre kan du KANSKJE få en effekt på de stående bølgene i sweet spot ved 101Hz ved å sette opp noen madrasser rett bak sweet spot (bare for å teste ut litt, ikke som en permanent løsning). Måler det like ille 50-70 cm foran eller bak sweet spot? Hva med de to lytteplassene på siden? Har du rom for å flytte sitteplassene noe framover og/eller bakover?

En alternativ løsning kan kanskje være å kjøpe inn en eller to mindre "sub"woofer(e) som man har bak sofaen, deler høyt (200Hz) og som assisterer bassen fra frontene? For å få dette til å spille bra trenger man nok romkorreksjon inn i bildet, og det er sikkert en utfordring med fasejustering på noe slikt.

Dette er bare løse tanker, men de kan kanskje være verdt å tenke på?

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Active spastik sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Hva er takhøyden i rommet?

Jeg gikk ut fra standardhøyde på rundt 2.4 meter sammen med lengde 3.4m og bredde 4.3meter, og la dette inn i Room Mode Calculator ( Room Mode Calcultor ).

Det viser at lengderetningen gir et room mode (stående bølge) ved 101Hz. I bredden er det et room mode ved 120Hz. Jeg vil vel tippe at det er akkumuleringen av disse du opplever. Har du mulighet til å flytte lytteposisjonen noe? Hvis du har døra til venstre kan du KANSKJE få en effekt på de stående bølgene i sweet spot ved 101Hz ved å sette opp noen madrasser rett bak sweet spot (bare for å teste ut litt, ikke som en permanent løsning). Måler det like ille 50-70 cm foran eller bak sweet spot? Hva med de to lytteplassene på siden? Har du rom for å flytte sitteplassene noe framover og/eller bakover?

En alternativ løsning kan kanskje være å kjøpe inn en eller to mindre "sub"woofer(e) som man har bak sofaen, deler høyt (200Hz) og som assisterer bassen fra frontene? For å få dette til å spille bra trenger man nok romkorreksjon inn i bildet, og det er sikkert en utfordring med fasejustering på noe slikt.

Dette er bare løse tanker, men de kan kanskje være verdt å tenke på?
    Takk for svar roffe. Problemet med så små rom er at det er lite å gjøre med plassering av lytteposisjon. Flytter jeg sofa nærmere blir det for nærme lerrettet, og flytter jeg den bakover blir den -eh- inni veggen

Takhøyden er varierende, da det er skråtak. Skråtaket begynner på ca 1,20 og går opp til ca 2,35 på det høyeste. Noe som vel gjør disse room calculatorene noe usikre. (selv om man sikkert kan få en nogenlunde anelse)

Jeg kan prøve med sammenrullet madrass litt rundt omkring i rommet for å se om det utgjør noe merkbart, samt måle litt andre plasser enn sweetspot.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av spastik
    Takk for svar roffe. Problemet med så små rom er at det er lite å gjøre med plassering av lytteposisjon. Flytter jeg sofa nærmere blir det for nærme lerrettet, og flytter jeg den bakover blir den -eh- inni veggen
    OK. Så ut som du hadde nesten en meter bak sofaen. Selv 50cm kan være en hjelp. Ang. å flytte nærmere, så kan du vel bare zoome bildet noe mindre om du synes det blir for bredt? (ja, det er mulig at det krever ny maskering hvis det viser seg å være løsningen).

Poenget mitt er uansett at du må prøve ut alternativer for å finne ut hvordan rommet ditt oppfører seg. Jeg vet ikke hvor mange som flytter rundt på høyttalerne i flere måneder, mens de kunne oppnå mye mer ved å flytte lytteposisjonen 50 cm.

Takhøyden er varierende, da det er skråtak. Skråtaket begynner på ca 1,20 og går opp til ca 2,35 på det høyeste. Noe som vel gjør disse room calculatorene noe usikre. (selv om man sikkert kan få en nogenlunde anelse)

Jeg kan prøve med sammenrullet madrass litt rundt omkring i rommet for å se om det utgjør noe merkbart, samt måle litt andre plasser enn sweetspot.
    Ja, romkalkulatorene gir bare en pekepinn, men jeg synes det er nyttig informasjon i forhold til å tolke frekvensmålingene. Det hjelper lite å dempe endeveggene hvis utfasningen kommer av stående bølger på tvers av rommet.

Uansett er mitt første tips til dempingsforsøk å sette noe digert, dempende rett bak lytteposisjonen, og kanskje noe tilsvarende digert ved de lave veggene rett ut til sidene fra lytteposisjonen.

Newcomer Moppen sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet ikke hvor mange som flytter rundt på høyttalerne i flere måneder, mens de kunne oppnå mye mer ved å flytte lytteposisjonen 50 cm.
    Jo takk....ikke bare flytta/slept rundt høyttaler&sub.
    Har krypt,stått,krabba, og målt omtrent vær kubikk cm...

Jeg hadde og en grav dyp dipp rundt 75-85hz, denne fikk jeg presset sammen med og trekke høyttaler in mot senter ca25cm og ente med "kun" dip rundt 78hz.

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Moppen
    Jo takk....ikke bare flytta/slept rundt høyttaler&sub.
    Har krypt,stått,krabba, og målt omtrent vær kubikk cm...

Jeg hadde og en grav dyp dipp rundt 75-85hz, denne fikk jeg presset sammen med og trekke høyttaler in mot senter ca25cm og ente med "kun" dip rundt 78hz.
    Det blir jo litt av problemet også. Flytter man høyttalerene for å få best mulig bass, eller for å få best mulig stereo-perspektiv osv. Med en sub er det jo rimelig greit, men med frontene går jo ofte en viss plassering ut over en annen egenskap ved høyttaleren. Gjelder vel å prøve å finne en gylden middelvei

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK. Så ut som du hadde nesten en meter bak sofaen. Selv 50cm kan være en hjelp. Ang. å flytte nærmere, så kan du vel bare zoome bildet noe mindre om du synes det blir for bredt? (ja, det er mulig at det krever ny maskering hvis det viser seg å være løsningen).

Poenget mitt er uansett at du må prøve ut alternativer for å finne ut hvordan rommet ditt oppfører seg. Jeg vet ikke hvor mange som flytter rundt på høyttalerne i flere måneder, mens de kunne oppnå mye mer ved å flytte lytteposisjonen 50 cm.
    Takker for alle tips roffe. Enig i det du sier. Bildet lyver kanskje litt (ble laget før rommet). Har recliner sofa, som når helt tilbakelent (sweet-spot lyttestilling ), bare har 10 cm til bakvegg. Men skal prøve å teste litt fremover i rommet for å se om det er bedre der.

Uansett er mitt første tips til dempingsforsøk å sette noe digert, dempende rett bak lytteposisjonen, og kanskje noe tilsvarende digert ved de lave veggene rett ut til sidene fra lytteposisjonen
    Dette skal testes i morgen!

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til info har jeg ikke ligget på latsiden. I går kveld gikk stort sett med til målinger og flyttinger og noteringer, men jeg er fortsatt langt fra noen løsning. Jeg fortsetter "arbeidet" i kveld, og skal prøve å få postet noen resultater i kveld/morgen.

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

målinger og grafer

Ok. På tide å poste noen resultater. Har målt "litt" de to siste kveldene, og har kommet frem til noen intressante resultater.. Under følger grafer med kommentarer. Klikk på grafene for å få de i større versjon.

"Bassfellen" jeg har eksperimentert med har vært en kjempe-pute fra Bolia link: Pute.

De laveste frekvensene kan variere litt fra det knippet grafer jeg har tatt med i denne posten, da noen tester var med sub og noen uten sub aktivert.

Octave smoothing kan variere noe mellom grafene, men er vel 1/6 dersom jeg husker riktig

Målingene er utført med Radioshack på fotostativ koblet til en laptop med REW installert og eksternt lydkort.

Første testet jeg uten bassfellen ved å flytte lytteplass lenger frem i rommet: først 1 meter..
    Vedlegg 34533

Så 50 cm
    Vedlegg 34534

På en meter får jeg en berg og dalbane, og på 50cm er dippen tilbake.

Deretter prøvde jeg høyere crossover. 100hz - sweetspot
    Vedlegg 34535
    Dette hjalp jo litt på dippen! Ok. for å teste langsgående bølger tok jeg noen sveip til venstre og høyre for lytteposisjon:
    Høyre posisjon:
    Vedlegg 34538
    Bedre respons!

Ok. frem med den provisoriske bassfellen.
    Først setter jeg den ved siden av høyre front: Måleposisjon er nå i sweetspot igjen.
    Vedlegg 34536
    Den har tatt litt av dippen!

Ok, vi prøver roffe sitt forslag og setter puten rett til høyre for sofaen ved langsgående vegg:
    Vedlegg 34538

voila. Dette ble den beste plasseringen av bassfellen, og dippen har blitt relativt mye mindre enn ved oppstart. Det er ingen perfekt kurve, men slettes ikke værst.

Hvordan høres det ut? Vet ikke Har ikke hatt tid til å finlytte noe, men skal komme tilbake med inntrykk i morgen. Satte på noen bass-rike spor, og kunne ikke få noen retnings-indikering av sub`en, så det er ihvertfall bra. Kan virke som om det fungerer greit med 100hz som deling i dette rommet allikevel sånn ved første lytting.

puh, nå har det brent seg fast et sinus-sveip i øregangen. De som synes å få en sang på hjernen er kjipt vet ikke hva et sinus-sveip kan gjøre med psyken

Venter med flere målinger nå til jeg får dempematter og bassfeller fra acoustic tuning :-D

Takk til alle som har kommet med forslag!

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra jobbet!

Var inne og sjekket på acoustic tuning sin side, hva er det du har bestilt der? Disse bassfellene (trekant form) ser greie ut, men er litt små i forhold til bassfeller jeg har sett på utenlandske nettsteder. Blir spennende å se hvor mye disse demper! Er de bra kan de være et godt alternativ for meg senere hvis det trengs.

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Allright! Store forbedringer! Synes det er morsomt å bruke litt tid på slikt, man lærer noe hele tiden. Det blir spennende å se hvordan det blir med dempematter og bassfeller.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ivaols
    Bra jobbet!

Var inne og sjekket på acoustic tuning sin side, hva er det du har bestilt der? Disse bassfellene (trekant form) ser greie ut, men er litt små i forhold til bassfeller jeg har sett på utenlandske nettsteder. Blir spennende å se hvor mye disse demper! Er de bra kan de være et godt alternativ for meg senere hvis det trengs.
    Hei Ivaols. Bassfellene er disse Acoustic Tuning

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg
    Allright! Store forbedringer! Synes det er morsomt å bruke litt tid på slikt, man lærer noe hele tiden. Det blir spennende å se hvordan det blir med dempematter og bassfeller.
    Ja, det er morro, og det er lærerikt.
    Jeg synes det er viktig å prøve å få så mye ut av utstyret man har kjøpt før man "tar neste steg" med nytt utstyr. Sikkert mange som er "misfornøyd med bassen" eller "ikke har nok ro i lydbildet", e.l, som kjøper nytt utstyr, og opplever akkurat det samme som sist, da det er rommet/plasseringen som er synderen.

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det er morro, og det er lærerikt.
    Jeg synes det er viktig å prøve å få så mye ut av utstyret man har kjøpt før man "tar neste steg" med nytt utstyr. Sikkert mange som er "misfornøyd med bassen" eller "ikke har nok ro i lydbildet", e.l, som kjøper nytt utstyr, og opplever akkurat det samme som sist, da det er rommet/plasseringen som er synderen.
    Så absolutt. En morsom utfordring så lenge man har de rette instrumentene. Med kun RadioShack syntes jeg det var et ork, men med sinussveiper og RTA ble det hele så mye mere enkelt og morsomt.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Newcomer volfro sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så hvordan gjekk dette da??

Mye likt min problemstilling dette.
    Skulle vært i seng for lenge siden. (pokkers av forum)

Mitt rom er L:5.96m B:5.68m H:2.44m
    Sidevegg inn ca. midt på høgre side ca.1.65m
    Ellers en lang gang på tvers høgre bak (med dør),
    og en åpen trappeløsning opp til andre etasje.

Men har også to rom i bakkant som eg kan åpne dørene til.
    Tenkte at å eksprimentere med dei som bassfeller måtte
    være en glimrende løsning, men etter xxx antall tester så
    var det lite forskjell.

Testa med en haug med ulltepper og til og med seilet på
    seilbåten min (ca.45m2) blei strekkt i diverse vinkeler med
    samme resultat.

Utifra hodet så var det kraftig topp på 56-63hz og dipper i
    100 / 120 hz området. Faller også godt av under 28hz.

Kurvene blei best med 120hz crossover, men det funker jo
    ikke i praksis. Enda med 100 hz og det funker greit.
    Fronter er i large. (testa med small også osv.osv.osv.)

Er på feil pc nå så får ikke posta noen kurver.

Frontene (kappa 90) lager igrunnen værste problemene.
    Har så en skjult sub med 4 stk. 12" (kan ikke flyttes) til venstre
    for lytteposisjon.
    Har så i venstre hjørne foran stacket velodyne hgs15/psb 3i og
    peerless xxls 12" med o audio 500.

Vil det være en ide og prøve diagonalt oppsett?? (veit ikke om eg
    får plass da)

Har jo etter mye jobb og en behringer en noenlunde kurve, men allt
    kan bli bedre !!!!!!!!

Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av volfro
    Så hvordan gjekk dette da??

Mye likt min problemstilling dette.
    Skulle vært i seng for lenge siden. (pokkers av forum)

Mitt rom er L:5.96m B:5.68m H:2.44m
    Sidevegg inn ca. midt på høgre side ca.1.65m
    Ellers en lang gang på tvers høgre bak (med dør),
    og en åpen trappeløsning opp til andre etasje.

Men har også to rom i bakkant som eg kan åpne dørene til.
    Tenkte at å eksprimentere med dei som bassfeller måtte
    være en glimrende løsning, men etter xxx antall tester så
    var det lite forskjell.

Testa med en haug med ulltepper og til og med seilet på
    seilbåten min (ca.45m2) blei strekkt i diverse vinkeler med
    samme resultat.

Utifra hodet så var det kraftig topp på 56-63hz og dipper i
    100 / 120 hz området. Faller også godt av under 28hz.

Kurvene blei best med 120hz crossover, men det funker jo
    ikke i praksis. Enda med 100 hz og det funker greit.
    Fronter er i large. (testa med small også osv.osv.osv.)

Er på feil pc nå så får ikke posta noen kurver.

Frontene (kappa 90) lager igrunnen værste problemene.
    Har så en skjult sub med 4 stk. 12" (kan ikke flyttes) til venstre
    for lytteposisjon.
    Har så i venstre hjørne foran stacket velodyne hgs15/psb 3i og
    peerless xxls 12" med o audio 500.

Vil det være en ide og prøve diagonalt oppsett?? (veit ikke om eg
    får plass da)

Har jo etter mye jobb og en behringer en noenlunde kurve, men allt
    kan bli bedre !!!!!!!!

Sikkert mye bedre. Men kanskje ikke i ett nesten firkanta rom med
    div. utstikkere, vegger, åpen trappeløsning og tilstøtende gang.

Skal prøve å legge inn noen kurver visst eg får det til.
    Dei er tatt med Wellmann måleren til Eltek, og eg har brukt
    korreksjonskurver ifra den analoge radiochack meiner eg å huske.

Skulle jo forklart litt angående kurvene, men klokken er mye.
    Forresten så er det tømmerpanel og vanleg panel på vegger+
    en halv sidevegg med dekorstein. Vegg til vegg teppe på gulv.

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei. Hadde helt glemt denne tråden ops: . Jeg skal prøve å legge ut nye poster og erfaringer med basspanelene i løpet av kvelden/morgendagen (mye å gjøre om dagen)

Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei. Hadde helt glemt denne tråden ops: . Jeg skal prøve å legge ut nye poster og erfaringer med basspanelene i løpet av kvelden/morgendagen (mye å gjøre om dagen)

Jo takk for det.

Ja mye å gjøre her også.
    Er vel ikke så aktiv på forumet. Bruker å bli litt
    rundt juletider da man går rundt og slapper av
    og ikke har noe å gjøre på:-D

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, har nå tatt et par målinger til. Det er en del som har skjedd i rommet siden sist, så målingene over er ikke helt relevante lenger..

Etter å ha satt inn utstyret etter at jeg tapetserte om og malte tak på nytt, klarte faktisk Audyssey å fikse den store dippen min. Dette syntes jeg var veldig intressant, og kan bare komme til en forklaring:

Jeg plasserte nå frontene kanskje 10 cm lenger frem. Dette prøvde jeg også før fiksingen av rommet, uten at det hjalp! Og kjører jeg nå uten Audyssey så er dippen like fremtredende.

Forskjellen er jo da at jeg kjørte Audyssey på nytt nå, ergo kan man ikke ta for gitt at en omplassering av ht ikke gjør utslag etter en ny runde med Audyssey (eller andre eq) selv om det ikke synes på responsen før omkalibrering!

Ok nok om det Dagens forsøk var å se om det ble målbare endringer med basstraps vs. uten. Jeg har 2 stk plassert i hjørnene til høyre for lytteposisjon, da det gjorde best utslag i mitt rom.

Fronter og sub spiller sammen, crossover 90hz.

trykk på grafer for større versjoner.

først: Her er dagens respons med audessey-flat, og behringer aktivert samt basstraps er på plass:
    respons:
    Vedlegg 43084
    waterfall:
    Vedlegg 43086

Noe berg og dalbane rundt 200, som jeg ikke har jobbet noe med enda.

Her er målinger uten bass-traps:
    Vedlegg 43085

waterfall:
    Vedlegg 43087

til sist en sammenligning av responsene:
    Vedlegg 43089

Som dere kan se av den siste grafen, er forskjellene subtile, men alikevel positive i området 50hz til 110hz, som har vært problemområdet mitt. Den strammer opp det lille ekstra. Waterfall grafene har jeg med som referanse. Da jeg ikke har satt med nok inn i dette, lar jeg være å gå inn på waterfall grafene. Kanskje noen har kommentarer til dem?

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •