Justere kontrast på plasma

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Intermediate Spareblære sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,060
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Justere kontrast på plasma

Skal justere på 2 fjernsyn; Samsung PS42C91H og Panasonic PX700.

Fra anvisningene til Gorm:

Gråskalaen ligger i to høyder der den ene er speilvendt. Over og under midtre felt i begge skalaene er det en stiplet linje som markerer absolutt grå. I begge endene er det en tilsvarende stiplet linje som indikerer absolutt sort og absolutt hvitt.
    Juster kontrasten oppover til de lyse grå feltene begynner å forsvinne (se figur 3).
    Deretter justerer du nedover igjen inntil de lyse feltene stopper ved de stiplede linjene på hver side. Utenfor den stiplede linjen skal det da være helt hvitt (ingen synlige lyse striper).

Bildet blir bare lysere eller mørkere, stripene er og blir like synlige. Det mangler rett og slett holdepunkter.
    Gode tips er gull verdt!

Intermediate Muffinman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva slags bilde er det du ser på, som har de stiplede linjene? Noe fra DVE?

Intermediate Gratulerer sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Spareblære
    Skal justere på 2 fjernsyn; Samsung PS42C91H og Panasonic PX700.

Fra anvisningene til Gorm:

Gråskalaen ligger i to høyder der den ene er speilvendt. Over og under midtre felt i begge skalaene er det en stiplet linje som markerer absolutt grå. I begge endene er det en tilsvarende stiplet linje som indikerer absolutt sort og absolutt hvitt.
    Juster kontrasten oppover til de lyse grå feltene begynner å forsvinne (se figur 3).
    Deretter justerer du nedover igjen inntil de lyse feltene stopper ved de stiplede linjene på hver side. Utenfor den stiplede linjen skal det da være helt hvitt (ingen synlige lyse striper).

Bildet blir bare lysere eller mørkere, stripene er og blir like synlige. Det mangler rett og slett holdepunkter.
    Gode tips er gull verdt!
    Jeg antar at du ikke forventer at det er selve linja som skal bli synlig eller usynlige, men feltene i bakgrunnen? Om bildet bare blir lysere eller mørkere, tror jeg du justerer på lysstyrken i stedet for kontrasten.

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,060
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I bildet under peker jeg på feltene som jeg trodde skulle gå i ett med bakgrunnen. Jeg vet at det er feltene til venstre for fingrene og den stiplete linjen som i så fall skal bli usynlig, ikke de til høyre.

-image8-jpg

Bildeeksemplet til Gorm som viser resultatet når kontrast er justert oppover:

Dette får jeg ikke til på de to plasma-skjermene.
    Feltene syns like forbannet godt. Jeg stiller kontrast, ikke lys.

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,060
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Muffinman
    Hva slags bilde er det du ser på, som har de stiplede linjene? Noe fra DVE?
    Riktig. Kapittel 12, bilde 14.

Intermediate Muffinman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjer det samme hos meg på PV60. Men gjett hva som skjer når jeg stiller på lysstyrken? Jeg har ikke lest guiden til Gorm, men ved å stille på lysstyrken skjer akkurat det som du prøver på...

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har observert samme fenomen på flere plasmaskjermer. Hvorfor de ikke respoderer normalt på kontrastjustering vet jeg faktisk ikke. Fordelen er vel da at du kan justere kontrasten veldig høyt uten at hvitt brenner ut. satt kontrasten der du føler det er "nok lys" i hvitt, men pass på at du ikke får noe fargeskifte i de lyseste grå feltene i testbildet (de skal være nøytralt grå).
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate bomholt sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Opplever det samme med min PV600 med HDMI. Da er det komplett umulig å justere kontrasten med DVE. Bruker jeg scart, er det derimot ikke noe problem. Komponent har jeg ikke prøvd.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som Gorm sier må du passe på to ting. At hvitt ikke brenner ut under 235 digitalnivå (den stiplede linjen), og at du ikke får fargeskift i de lysere delene av fråskalaen. Det tyder i så tilfelle på at en av fargene er gått tom, og at kontrasten er satt for høyt.

Når det er sagt så har jeg ikke sett dette på de PV60 og PV70'ene jeg har kalibrert.

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,060
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg gjort som dere foreslår med Samsungen.
    Kontrast kan stilles veldig høyt uten at lysegrått forandrer farge og hvitt brenner ut. Jeg stoppet på 70. Synes det holder. Fabrikkinnstilling er hele 100.
    Jeg skal prøve scart om jeg finner en.

Tusen takk for svarene, dere er virkelig gode å ha.
    Håper denne tråden vil være til hjelp for andre med samme problem.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skjønner ikke hva dere prater om!
    Jeg har DVE disken, men jeg er ikke fornøyd med den, håpløs navigering blant annet. Jeg spilte den netop, gik fint en stund, under navigering frøs den, nå nekter dvd spilleren å spille den.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Jeg har DVE disken, men jeg er ikke fornøyd med den, håpløs navigering blant annet. Jeg spilte den netop, gik fint en stund, under navigering frøs den, nå nekter dvd spilleren å spille den.
    vel, da er det kanskje på tide å vurdere en annen DVD-spiller?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, tror ikke det, bruker den så sjeldent så...., jeg streamer musikk, det er gratis!

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva i all verden har streaming av musikk med DVE og din DVD-spiller å gjøre? Du kan jo uansett ikke klage over DVE, når problemet tydeligvis er avspilleren din. Javisst, DVE kunne hatt bedre navigering, men til nå har jo ingen klart å lage en kalibreringsplate som er i nærheten av like god. Så lenge det ikke finnes alternativer, blir det vel tull å klage på DVE, bare fordi du ikke gidder å sette deg inn i innholdet på platen?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Har også ergret meg mye over navigeringen på DVE plata, som du nevner Niels Nielsen, men har aldri hatt problemer med at den får DVD spilleren til å henge seg opp ved avspilling.

Ellers til justering av kontrast på plasma, så er det vel litt greit å huske på at man øker faren for innbrenning på stasjons logoer og statiske bilder når man øker kontrasten, samtidig som fosforet er mer følsomt for innbrenning den første tiden når skjermen er ny, og derfor er det lurt å ta det litt rolig med kontrast instillingene den første tiden også .

Ellers er det vel fargeskifte der en av primærfargene ikke klarer å følge med de andre to en indikasjon på at man er oppe i et kontrast verdi som er et godt stykke over det man burde ende opp med og ha for skjermen.

På Plasma skjermer styrer man i motsetning til CRT prinsippet primærfargene internt i hver pixel, slik at den blooming karakteristikken eller der den brenner ut, og som DVE angir på et av de andre testbildene vil ikke gjelde i samme grad for plasma.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mente bare at jeg ikke trenger ny dvd spiller når jeg kanskje bruker den én gang hvert halvår. Filmer hadde min interesse en stund, men nå bruker jeg ikke penger på det mer. Nå har jeg en kasse med dvd filmer der tar plass, og som jeg har lyst å selge.
    Min dvd spiller kan avspille DVE platen, men noen ganger fryser den fast, og dette er den eneste platen i min samling den gjør det med......
    Jeg har prøvd kalibrering av plasmaen med DVE, og jeg har postet noen resultater for folk der ville vite innstillingene, men nå skjønner jeg ikke helt hvordan jeg kom frem til disse innstillinger. Det er utrolig vanskeligt å bruke DVE på en plasma synes jeg.
    Jeg ser nesten ikke noe gå totalt miss når jeg justerer. Selv når man justerer farger synes jeg det er vanskeligt med plasma. Er lysstyrken justert, og kontrast satt noenlunde i midtstilling er man jo ferdig egentlig.
    Justerer jeg sånn nogenlunde på Component inngangen, og da går tilbake til kabel tv med de innstillinger er det jo helt håpløst. Synes ikke der er noen vits i å prøve kalibrering på scart også da jeg ikke bruker den. Med scart fra dvd spiller er bildet ikke nær så fint som via komponent.
    Med crt projektoren jeg hadde var det jo hyperlett å kalibrere, og da kom DVE til sin rett.
    Nu bekymrer jeg meg heller ikke, som Spareblære har jeg bare justert etter personlig smak. Og nei, jeg vet heller ingenting om plasma. Men Gorms guide var en god hjelp med crt´en.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •