XTZ - Room Analyzer. - Side 8

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 8 av 18 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... SisteSiste
Viser resultater 141 til 160 av 344
    Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Knutli
    Hei folkens.

Har nå bestilt meg dette xtz rom analyse programmet.Mulig jeg var litt kjapp til det.Har nemlig ikke analoge inngang/utganger på forsterkeren min(tact millenium mk3)Må denne kobles til analog?Har en cd som inneholder hvit støy.Kan jeg bruke den eller må den kobles til forsterkeren.Bare den ikke nekter å måle siden den ikke for noe signal fra forsterkeren?Eller?

MVH
    Knut
    Den må kobles analogt. Du kan kjøre hvit støy, den måler uansett. TRA (Real time Analyzer) i dette programmet måler faktisk med hvit støy. Hvordan dette fungerer på Room Analyzer-delen (fra 16hz til 250Hz) vet jeg ikke, her kjøres det en sinussveip i programmet.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei

Hvordan tror du/dere mulighetene er for å kopiere denne sinussveipen over til cd slik at jeg kan spille den av på cd spillern.

MVH
    Knut

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Har nå kjøpt xtz room analyzer.Har problemer med å laste ned software.For feilmelding om at ID nr er feil.Noen som har løsningen?Har ringt surround.no De ba meg skrive mail til xtz direkte.Har gjort det,men er litt utålmodig.Vil prøve nååå!....

Hilsen
    Knut

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Har nå kjøpt xtz room analyzer.Har problemer med å laste ned software.For feilmelding om at ID nr er feil.Noen som har løsningen?Har ringt surround.no De ba meg skrive mail til xtz direkte.Har gjort det,men er litt utålmodig.Vil prøve nååå!....

Hilsen
    Knut
    Ring eller send mail til XTZ, tror ikke det er så mye annet du kan gjøre.
    info@xtz.se
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Hilsen
    Knut
    XTZ som står fremfor koden på esken skal ikke være med når du skriver inn koden for registrering.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei

det fant jeg også ut av.Fikk noen andre id nr fra surround fra pakkene de hadde igjen.Ingen funka.Derfor jeg luftet problemet her.Tengte det muligens derfor var andre som hadde det samme problemet.For bare vente til i morgen.Er de trege til å svare ringer jeg....Tror muligens andre vil kunne få dette problemet etterhvert som de selges.

Intermediate Troeen sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hadde også selv problemer med det ide nr.
    men på 4 forsøk gikk bra

Troeen

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå testet room analyzer fra xtz.Har fått litt rare resultater.Har bygd disse høyttalerne selv.Brukt clio måleprogram til en kompis av meg, så jeg veit sånn ca hvordan de måler.Det jeg synes er litt rart er målingene jeg for i de lave frekvensene.For faktisk bra nivå på 16hz(referanse nivå).Dette veit jeg ikke stemmer.Prøvde og koble ut basserne som er delt på ca 250hz ved hjelp av aktiv deling fra tacten(uten delefilterkomponenter) da gikk 16hz ned ca 2db.Hæææ??Dette er jo helt galt!Dette gjelder også mange fler frekvenser ,men 16hz.. har ikke noe nivå der garantert.For det samme resultatet som "kokken" når jeg ikke har noe volum på i det hele tatt.Måler jo alt annet en stille??Det jeg synes er litt rart.Er når jeg bruker dette med pink noise med volum programmet vil ha for måling så måler det rimelig riktig..borsett fra 16-20hz som er rimelig likt uansett hva jeg gjør.Hva er greia???

MVH
    Knut

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå testet room analyzer fra xtz.Har fått litt rare resultater.Har bygd disse høyttalerne selv.Brukt clio måleprogram til en kompis av meg, så jeg veit sånn ca hvordan de måler.Det jeg synes er litt rart er målingene jeg for i de lave frekvensene.For faktisk bra nivå på 16hz(referanse nivå).Dette veit jeg ikke stemmer.Prøvde og koble ut basserne som er delt på ca 250hz ved hjelp av aktiv deling fra tacten(uten delefilterkomponenter) da gikk 16hz ned ca 2db.Hæææ??Dette er jo helt galt!Dette gjelder også mange fler frekvenser ,men 16hz.. har ikke noe nivå der garantert.For det samme resultatet som "kokken" når jeg ikke har noe volum på i det hele tatt.Måler jo alt annet en stille??Det jeg synes er litt rart.Er når jeg bruker dette med pink noise med volum programmet vil ha for måling så måler det rimelig riktig..borsett fra 16-20hz som er rimelig likt uansett hva jeg gjør.Hva er greia???

MVH
    Knut
    Er dette kun på RTA (Real Time Analyzer)?
    Trykker du på measure eller listen?
    Du spiller av White Noise fra en CD?

Jeg vil tippe du må spille relativt høyt med white noise for at dette skal fungere. Støy/bruse-nivået i et vanlig rom ligger på rundt 20-30 dB, men kan også ha avstikkere langt høyere. Også ned i 16dB. Dette måler RTA i listen-mode.
    Vil tippe du bør opp i 70-80 db før du kan se noenlunde hvordan oppsettet måler.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei

Dette er kun på RTA.Kun det jeg for brukt.Skal bygge meg en d/a converter.Må gjøre dette pga at sinusveipene som blir brukt er innebygd i lydkortet.Er ikke mulig å få dette over på cd fikk jeg beskjed om av xtz.se

De mener/tror også at det er pink noise og ikke white noise som brukes.Jepp.De var faktisk ikke helt sikker.Trykker på measure!?kan da plassere mic,en forskjellige steder å se forandringene rett på skjermen.Har nå brukt ca 65 db.skal ta og øke det til ca jeg 80db.Det som jeg mener er helt vilt er at når jeg måler på noise som er ca 65db som referangseniva uten basserne for jeg nesten like stort utslag nedover som når den er på.Med clio så du med en gang at den var slått av.Så riktig er det ikke.Men men.2000kr er jo ikke all verden.og målingerne blir nok bra bare jeg har litt høyere referanseniva...

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei

Dette er kun på RTA.Kun det jeg for brukt.Skal bygge meg en d/a converter.Må gjøre dette pga at sinusveipene som blir brukt er innebygd i lydkortet.Er ikke mulig å få dette over på cd fikk jeg beskjed om av xtz.se

De mener/tror også at det er pink noise og ikke white noise som brukes.Jepp.De var faktisk ikke helt sikker.Trykker på measure!?kan da plassere mic,en forskjellige steder å se forandringene rett på skjermen.Har nå brukt ca 65 db.skal ta og øke det til ca jeg 80db.Det som jeg mener er helt vilt er at når jeg måler på noise som er ca 65db som referangseniva uten basserne for jeg nesten like stort utslag nedover som når den er på.Med clio så du med en gang at den var slått av.Så riktig er det ikke.Men men.2000kr er jo ikke all verden.og målingerne blir nok bra bare jeg har litt høyere referanseniva...
    Men nå bruker du heller ikke utstyret slik det er ment til å brukes.
    Jeg har ihvertfall ingen problemer med å se forskjeller i RTA når jeg justerer.

Hva slags anlegg er det egentlig du har som ikke har en eneste vanlig analog inngang?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    forskjeller ser jeg, men er ikke riktig i forhold til clio.Når jeg ikke har basserne på så detter toppene gradvis nedover.Og skulle tro clio måler støy i rommet også.Tror muligens jeg er litt for kritisk.støyet den fanger opp blir sikkert mindre avgjørende når jeg skrur opp referanse nivå til ca 85db.Måler dere kun en eller begge høyttalerne samtidig(høyre-venstre)Har tact millenium mk3.Heldigital.Blir målingene i bassen mer korrekt når dere kjøre room analyser delen enn når dere bruker RTA?

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    forskjeller ser jeg, men er ikke riktig i forhold til clio.Når jeg ikke har basserne på så detter toppene gradvis nedover.Og skulle tro clio måler støy i rommet også.Tror muligens jeg er litt for kritisk.støyet den fanger opp blir sikkert mindre avgjørende når jeg skrur opp referanse nivå til ca 85db.Måler dere kun en eller begge høyttalerne samtidig(høyre-venstre)Har tact millenium mk3.Heldigital.Blir målingene i bassen mer korrekt når dere kjøre room analyser delen enn når dere bruker RTA?
    Barsk forsterker, tenker den låter tøft.

RTA er egentlig bare ment for å se hvordan hele frekvensresponsen i oppsettet er fra 16Hz til 16Khz. Den egner seg ikke så veldig godt til å småjustere med, selv om man altså ser forskjeller. Den er grei til å finne en bra plassering til sub eller høyttalere. Det er først når man bruker Room Analyzer-delen at man virkelig ser nøyaktige endringer. Den delen viser jo bare fra 16Hz til 250Hz og er ikke Real Time. Dvs at den tar tre sinussveip, så analyserer den resultatet og til slutt viser det.

Måten man bruker både RTA og RA på er at man setter målemikk i hodehøyde i sweetspot og måler derfra. På Room Analyzer-delen gjør man dette ved å huke av når du får opp et vindu som spør om du vil foreta deg en vanlig 3-punkts måling.
    Ellers kan man altså gjøre en 3-punktsmåling der man plasserer mikrofonen som vist i dette vinduet som kommer opp.
    Hvis ikke Clio har RTA, tipper jeg at den ikke måler støy i rommet på samme måte.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Der tippet du helt korrektDe måler høyttalerne på en helt annen måte,men de ble lagd til å kunne spille bra i mitt rom so er ganske ok å spille i.Har ca pluss/minus 3db i rommet fra 70hz til 20 000hz.Men fra 70 og ned er det litt jo-jo.Ikke så mye men nok til at jeg vil prøve å jevne dette ut med hjelp av room analyzer programmet.Det unike med min forsterker er at det ligger inne dsp som jeg kan heve og senke hvilke frekvenser jeg vil.Alt dette skjer digitalt.Har nå pluss-minus 3 db fra 23 hz til 20 000hz.Ikke dårlig.Jo.Det er dårlig.Det låter drit kjedelig

Litt of topic men de passive basserne dine kunne jeg tenkt meg

Knut

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Der tippet du helt korrektDe måler høyttalerne på en helt annen måte,men de ble lagd til å kunne spille bra i mitt rom so er ganske ok å spille i.Har ca pluss/minus 3db i rommet fra 70hz til 20 000hz.Men fra 70 og ned er det litt jo-jo.Ikke så mye men nok til at jeg vil prøve å jevne dette ut med hjelp av room analyzer programmet.Det unike med min forsterker er at det ligger inne dsp som jeg kan heve og senke hvilke frekvenser jeg vil.Alt dette skjer digitalt.Har nå pluss-minus 3 db fra 23 hz til 20 000hz.Ikke dårlig.Jo.Det er dårlig.Det låter drit kjedelig

Litt of topic men de passive basserne dine kunne jeg tenkt meg

Knut
    Har også funnet ut at slikt blir kjedelig og uengasjerende. Man må heve kurven litt i de nederste frekvensene, spesielt rundt 40 hz og nedover.
    Høres fremdeles ut som en grei forsterker du har. Jeg får etterhvert forsterkere til subene mine med DSP som passer perfekt med Room Analyzer. Man gjør beregninger og målinger med RA og bare overfører dem direkte til subene, så blir endringene gjort der. Ser veldig frem til det.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei

det fant jeg også ut av.Fikk noen andre id nr fra surround fra pakkene de hadde igjen.Ingen funka.Derfor jeg luftet problemet her.Tengte det muligens derfor var andre som hadde det samme problemet.For bare vente til i morgen.Er de trege til å svare ringer jeg....Tror muligens andre vil kunne få dette problemet etterhvert som de selges.
    Hvordan fikset du dette Knutli? Har samme problemet serru. Har sendt mail til xtz men er jo litt utålmodig jeg også

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er du i boks i morgen.De sender deg ny og oppdatert software via mailen

Active
    Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Gjøvik
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nettopp fått XTZ RA i posten og målt litt. Har funnet ut at jeg har "the mother of all dips" rundt noen og 70Hz.
    Noen som har noen tips til hvordan jeg kan eventuelt bruke XTZ RA til lokalisere hva den kommer av. Har prøvd å flyttet rundt på høytalerne +/- 30cm fra der de bruker å stå, flyttet sweetspot og prøvd med måling en og en høytaler og begge to sammen. Uansett hvordan jeg flytter rundt ser kurven nesten like ille ut. Har også prøvd med og uten rom koreksjon i preamp uten at det endrer kurven i dette området i det hele tatt.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er villig til å vedde temmelig mye på at det er gulv-tak noden. Hva skjer hvis dy flytter mikken 50cm opp eller ned?

Active
    Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Gjøvik
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atledreier
    Jeg er villig til å vedde temmelig mye på at det er gulv-tak noden. Hva skjer hvis dy flytter mikken 50cm opp eller ned?
    Du er nok ikke på noe her ja. Prøvde å flytte både 50 cm og 70 cm opp og 50 cm ned. 50 cm opp og ned reuserte dippen fra 30 db til rundt 5 db. 70 cm opp ga omtrent samme resultat som i ørehøyde.
    Jeg har lenge vært klar over at det er alt for mye klang i rommet mitt, noe målingene XTZ RA bekrefter. I forbindelse med at jeg har en del nytt utstyr på vei har jeg planlagt å dempe i første og andre refleksjon, bak høytalerne og i taket med 5cm akustikkplate og 5cm luftgap. vil dette hjelpe på gulv-tak noden også?
    I taket har jeg mulighet for å bruke tykkere akustikkplate og større luftgap hvis det har noen hensikt.

Høytalerne står 40-45 cm fra sidevegg og 80 cm fra bakvegg. Vil det være noe poeng i å dempe veggene på siden av høytalerne?

Side 8 av 18 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •