XTZ - Room Analyzer. - Side 7

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 7 av 18 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 17 ... SisteSiste
Viser resultater 121 til 140 av 344
    Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Veldig interessant dette karer!
    Utfra hva jeg ser vil jeg gjerne få kommentere at XTZ får mer "pepper" her enn fortjent. 1/6 dB smoothing er IMO godt nok for hva denne pakken er ment å benyttes til. Det gir god nok informasjon til å bedre plassering av ht/sub, idet man godt ser de store fasefeilene man først og fremst er ute etter.
    For de litt viderekommende kan det jo være snakk om eq i tillegg, og er vel ment å benyttes sammen med XTZ sin nye sub med innebygget et bånds eq.
    Man har jo i praksis ikke bruk for å finne peaker/diper for hver 1/12 eller 1/24dB, hvis man ikke har en tilsvarende eq til å fjerne de med?

Nå har ikke jeg benyttet REW på lenge, idet jeg har jobbet med Speaker Workshop og Arta ifbm DIY høyttalere. (Arta anbefales å sjekke ut!), men dette med kalibrering av REW, som det blir sagt her at ikke har betydning, vil ikke det også kompensere for nivåforskjell, time delay og latency? Og ikke bare frekvensgangen?
    Det er jo latency som er det største problemet med lydkort/programvare sånn jeg har oppfattet det, og vil gi avvik med en gang man tar tidsdomenet med i målingene.

En annen viktig sak og huske på her, kanskje spessiellt når det er snakk om paneler, er powerresponsen. En måling i sweetspot sier nok ikke hele sannheten om hvordan dette låter, og er nok årsaken til at Hoj ikke ser sammenhengen mellom målingene og hva han hører. Bare det å flytte mikrofonen 20cm kan gi store utslag på frekvensresponsen. For som marsboer sier, svaret finnes

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Veldig interessant dette karer!
    Utfra hva jeg ser vil jeg gjerne få kommentere at XTZ får mer "pepper" her enn fortjent. 1/6 dB smoothing er IMO godt nok for hva denne pakken er ment å benyttes til. Det gir god nok informasjon til å bedre plassering av ht/sub, idet man godt ser de store fasefeilene man først og fremst er ute etter.
    For de litt viderekommende kan det jo være snakk om eq i tillegg, og er vel ment å benyttes sammen med XTZ sin nye sub med innebygget et bånds eq.
    Man har jo i praksis ikke bruk for å finne peaker/diper for hver 1/12 eller 1/24dB, hvis man ikke har en tilsvarende eq til å fjerne de med?

Nå har ikke jeg benyttet REW på lenge, idet jeg har jobbet med Speaker Workshop og Arta ifbm DIY høyttalere. (Arta anbefales å sjekke ut!), men dette med kalibrering av REW, som det blir sagt her at ikke har betydning, vil ikke det også kompensere for nivåforskjell, time delay og latency? Og ikke bare frekvensgangen?
    Det er jo latency som er det største problemet med lydkort/programvare sånn jeg har oppfattet det, og vil gi avvik med en gang man tar tidsdomenet med i målingene.

En annen viktig sak og huske på her, kanskje spessiellt når det er snakk om paneler, er powerresponsen. En måling i sweetspot sier nok ikke hele sannheten om hvordan dette låter, og er nok årsaken til at Hoj ikke ser sammenhengen mellom målingene og hva han hører. Bare det å flytte mikrofonen 20cm kan gi store utslag på frekvensresponsen. For som marsboer sier, svaret finnes
    1/6 oktav bør holde i lange baner for en normalmåling, såfremt man ikke driver med høyttalerkonstruksjon.

Testen viser at XTZ måler likt som REW (selv om XTZ bare er satt til 1/3 oktav). Med høyere oppløsning (6 Points Per Octav) vil XTZ naturligvis også måle like detaljert som REW.

Angående det å flytte mikrofonen 20 cm:
    I Room Analyzer-delen finnes tre-punkts måling. Det er faktisk denne XTZ vil at man skal bruke, da man hver gang må klikke bort denne for å kunne ta en måling utelukkende i sweetspot.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Angående kalibreringsfiler på mic og lydkort og om disse også inneholder fase-kalibrering i tillegg til frekvensrespons så er svaret nei.

Et eksempel på en kalibreringsfil for ECM8000 har du her:
    5.00 -24.79
    6.30 -16.22
    8.00 -12.54
    10.00 -9.23
    12.50 -6.64
    16.00 -4.68
    19.95 -3.09
    25.12 -2.08
    31.62 -1.30
    39.81 -0.83
    50.12 -0.41
    63.10 -0.14
    79.43 0.00
    100.00 0.15
    125.89 0.22
    158.49 0.22
    199.53 0.26
    251.19 0.26
    316.23 0.26
    398.11 0.22
    501.19 0.20
    630.96 0.14
    794.33 0.07
    1000.00 0.00
    1258.93 -0.07
    1584.89 -0.13
    1995.26 -0.23
    2511.89 -0.27
    3162.28 -0.13
    3981.07 -0.22
    5011.87 -0.30
    6309.57 -0.25
    7943.28 -0.17
    10000.00 -0.15
    12589.25 -3.77
    15848.93 -7.48
    19952.6 -9.01

<Frekvens> <DB-endring>

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    Angående kalibreringsfiler på mic og lydkort og om disse også inneholder fase-kalibrering i tillegg til frekvensrespons så er svaret nei.

<Frekvens> <DB-endring>
    WTF?!?
    Er det frekvensene til venstre og korrigeringer i dB til venstre, eller?
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette begynner å bli litt for ekstremt for meg.. Tar meg ett glass vodka jeg - tror jeg..
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg
    WTF?!?
    Er det frekvensene til venstre og korrigeringer i dB til venstre, eller?
    Det stemmer.

Man kan ta gjennomsnittsmålinger i REW også. Opp til 8 kurver kan tas gjennomsnitt av.

Og for å presisere: jeg er ikke ute etter å gi XTZ 'pepper'! Jeg gjorde en sammenligning, og det eneste XTZ gjør bedre er brukerterskelen. Sånn er det bare. Om 1/6 eller 1/3 er godt nok eller ikke er ikke diskusjonen her i det hele tatt. REW tar målinger som er så nøyaktige du vil. Impulsvinduet er justerbart, så trenger du 0.25Hz oppløsning så kan du få det. Og ikke minst, det er gratis. Hardwaren du trenger bør være i enhver audiointeresserts skuff uansett.

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selvsagt. Ser man på grafene ser man jo tydelig at XTZ måler likt som REW og settes den til samme oppløsning vil den også mest sannsynlig måle like detaljert.
    Hvor mange points per octav man behøver til å kalibrere et oppsett er vel relativt.

Begge produktene ser ut til å gjøre jobben mere enn bra nok for de fleste, men vil man virkelig fordype seg i kalibreringen og perfeksjonere den helt har REW flere funksjoner.
    Begge er langt mere praktiske enn f.eks RadioShack og regneark. XTZ ser midlertidig ut til å være enklere å komme i gang med og muligens enklere i bruk?
    Prisen ser ut til å være noenlunde lik. Room Analyzer koster rundt 2000 Kroner. REW er gratis, men man må handle inn bl.a en målemikrofon.

Det er ihvertfall inntrykket jeg sitter igjen med etter å ha lest gjennom disse postene.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var ikke kalibreringsfiler jeg siktet til marsboer, men derimot kalibreing av lydkortets kanaler mot hverandre, altså en loop test.
    Det står i et tidligere innlegg at dette er unødvendig idet det ikke er forskjell i frekvensrsponsen mellom høyre og venstre kanal i et lydkort. Spørsmålet mitt er om ikke denne kalibreringen også tar med delay og latency?

BTW: i Speaker Workshop f.eks blir ikke kalibreringsfilen "godtatt" hvis det ikke er med en tredje kolonne som inneholder faseinformasjon.

Er ellers enig med atledreier i at langt flere audiofile burde forstå at en målemic og romanalyser er langt mer verdt enn kabler, og allikvel langt billigere. Så ja det burde finnes i mange flere skuffer rundt om kring :-D

Har du testet Arta Software atledreier?

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som nevnt tidligere i tråden tenke jeg å kontakte XTZ og fiske ut litt informasjon om videre utvikling av software pakken, spesifikt spurte jeg om såkalt "roadmap". Og utviklingsgutta svarte, men noen detaljer ville de ikke ut med.
    Sitat Opprinnelig postet av XTZ v Olle
    Ja,vi kommer steg för steg förbättra mjukvaran
    Så da får vi med andre ord bare vente i spenning.:???:

I min mail hadde jeg med et par små irritasjonspunkter og de som jeg ville ha ordnet raskest mulig, og det ser ut som om de er tatt (litt) til etteretning.
    Tack för infon , vi skall ta med informationen och beakta detta när vi framledes förbättrar mjukvaran.
    samt
    Har snabbt läst igenom tråden på avforum.no och ser ni har jämfört två mikrofoner och de mäter ej helt likt .
    Skall man ha microphoner som mäter helt likt så kostar det extremt mycket ,det skulle fördyra produkten avsevärt och i praktiken har en normal konsument större ingen nytta av en mikrofon men en högre tolerans ,det är endast i extrema proffs samanhang som man behöver en absolut referens med exakta nivåer.

Har bifogat några grafer som visar normal spridning på ett par kännda mikrofoner tex ECM8000

Återkom gärna med feed back och mer info,det tycker vi är kul.

MVH Olle
    XTZ AB
    Skal vi lage en wish-list og maile til SW gutta?:-D

Kurvene som Olle refererer til disse:

XTZ - Room Analyzer.-atelco-jpg

XTZ - Room Analyzer.-ecm40-jpg

XTZ - Room Analyzer.-ecm8000-jpg

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra jeg har ECM8000 da.. minst unøyaktigheter mellom mikrofonene :-D

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Meget positivt at de jobber videre med RA, det blir spennende å se hva de kan få til.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Henning
    Kult! Artig å lese andres syn. denne karen har tydeligvis holdt på akkurat som meg før; med penn og papir.

Fikk forresten ny mikrofon fra XTZ i dag. Gleder meg til å teste ut denne etterhvert.:-D

Intermediate Troeen sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    dette er mitt første forsøk med XTZ kun mål i sweet spot

tips på hvor løfte den dippen på 315 mot tas med stor takk

Troeen

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var da ikke så galt dette? Dippen på 8 dB ved 315 hz må vel kunne ordnes med litt demping i rommet? Det ser ut til du kunne behöve litt demping fra ca 50 hz og nedover.

Intermediate Troeen sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg
    Det var da ikke så galt dette? Dippen på 8 dB ved 315 hz må vel kunne ordnes med litt demping i rommet? Det ser ut til du kunne behöve litt demping fra ca 50 hz og nedover.

den dempinga på 50hz og ned tar jeg ikke så tungt da den er selv laget med knappene på subbene

skal titte litt på dempeplater. finnes plater som er spesial egenet i det område,
    jeg trenger og dempe?

Troeen

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Troeen
    den dempinga på 50hz og ned tar jeg ikke så tungt da den er selv laget med knappene på subbene

skal titte litt på dempeplater. finnes plater som er spesial egenet i det område,
    jeg trenger og dempe?

Troeen
    Det finnes sikkert plater som demper i de frekvensene, men jeg vet ikke hvilke. På en annen side så jeg jeg at det finnes diffusorer som behandler lyden i disse frekvensene:
    Moduler

Her finnes det bassfeller etc, men har ikke sett så nöye på hvilke frekvenser de demper:
    http://www.akustikmiljo.com/public/d...&level2_4=true

Det billigste er å lage selv, men kanskje noen andre vet hvilke frekvenser de forskjellige platene jobber i?

Hva som er den beste lösningen for den dippen din er jeg jammen ikke sikker på. Absorbere? Diffuse? Det er andre her som vet langt mere om akustikk som sikkert kan hjelpe.

Du burde vel egentlig ta det i en annen/egen tråd?

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du bør ta flere målinger rundt sweetspot før du setter igang med tiltak pga den dipen. Sitter du f.eks tett ved bakveggen i rommet kan en flytting av mikrofonen noen cm utgjøre mer enn man tror.
    Plassering av høyttalerne ifht bak og sidevegger, samt vinkling bør også testes.
    En dip har heller ikke så stor betydning som en peak, og måling kun i sweetspot sier langt fra alt.

Synes kurven ser veldig bra ut jeg Trooen, personlig hadde jeg nok kanskje forsøkt å heve området mellom 50 - 150 hz om du har mulighet for det. Da vil du få mer "punch" i bassen.

Beklager litt på siden av topic her AW, har du fått testet nye micen enda?

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Du bør ta flere målinger rundt sweetspot før du setter igang med tiltak pga den dipen. Sitter du f.eks tett ved bakveggen i rommet kan en flytting av mikrofonen noen cm utgjøre mer enn man tror.
    Plassering av høyttalerne ifht bak og sidevegger, samt vinkling bør også testes.
    En dip har heller ikke så stor betydning som en peak, og måling kun i sweetspot sier langt fra alt.

Synes kurven ser veldig bra ut jeg Trooen, personlig hadde jeg nok kanskje forsøkt å heve området mellom 50 - 150 hz om du har mulighet for det. Da vil du få mer "punch" i bassen.

Beklager litt på siden av topic her AW, har du fått testet nye micen enda?
    God idé, støtter dette.

Nei, jeg har ikke hatt tid til å teste den nye mikrofonene, men jeg skal ihvertfall gjøre det i helgen.:-D

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei folkens.

Har nå bestilt meg dette xtz rom analyse programmet.Mulig jeg var litt kjapp til det.Har nemlig ikke analoge inngang/utganger på forsterkeren min(tact millenium mk3)Må denne kobles til analog?Har en cd som inneholder hvit støy.Kan jeg bruke den eller må den kobles til forsterkeren.Bare den ikke nekter å måle siden den ikke for noe signal fra forsterkeren?Eller?

MVH
    Knut

Side 7 av 18 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 17 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •