XTZ - Room Analyzer. - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 6 av 18 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 16 ... SisteSiste
Viser resultater 101 til 120 av 344
    Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    Hei

Jeg skal jo selvfølgelig ikke uttale meg uten å ha hørt oppsettet, men litt mye nivå rundt 80hz fører svært ofte til at stereoperspektivet får lide.
    Selv tror jeg en kurve som tilnærmer seg denne ville løftet musikkopplevelsen flere hakk, og også gitt mellomtonen mere fokus og luft. Den fysiske morrofaktoren kommer til å bli vesentlig mindre, men engasjementet og den emosjonelle innlevelsen i musikken blir etter min erfaring mye større med mer "korrekt" bass.

XTZ - Room Analyzer.-sdf-jpg

Men dette er jo bare et innspill, og behøver ikke reflektere virkeligheten i det hele tatt. Men jeg ville i hvertfall gjort et forsøk!
    Vi snakker faktisk om å redusere 80hz med rundt 10-12 db her, det er MYE energi i bassområdet som nødvendigvis må flytte fokus fra områdene lenger opp!
    Sikkert riktig det, men for min del så må mye gjøres (tror jeg) og det har jeg verken penger eller tid til..

Så for min del blir det å nye musikk i steden tror jeg.
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi klarte å fylle 'hullet' mellom 120 og 200 ganske godt, men peakene ved 70-100 klarer man ikke uten å flytte ting. Sånn er det bare. Tror ikke EQ er aktuelt i den HoJ'iske heimen..

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atledreier
    Vi klarte å fylle 'hullet' mellom 120 og 200 ganske godt, men peakene ved 70-100 klarer man ikke uten å flytte ting. Sånn er det bare. Tror ikke EQ er aktuelt i den HoJ'iske heimen..

Har nok rett der A. EQ er ikke det jeg kommer til å bruke mest penger på nei. Vi sår se hva litt demping gjør hos meg..

Nå noe litt O.T

Det er greit med å finne ut kurver osv, men jeg tenker at alt skal jo ikke låte likt over alt, jeg mener, panelene mine gir jo lite dynamikk da spesielt i mellomtone - men slik er de. Så tenker jeg videre, kan de ikke bare låte slik, uten å måtte fylle de igjen med en sub, som låter helt ulikt panelene? Er jeg helt på jorde, eller kan det være slik - etter en del lytting nå så blir jeg ennå ikke trygg på at det som ser bedre ut på papiret er slik jeg vil ha det. Jo vist - det låter mere likt andre høyttalere osv. men jeg vet ikke om det er slik jeg vil ha det hos meg..
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg
    Hvorfor hare dere bare kjørt 1/3 oktav på XTZ-en og ikke 1/6 oktav som viser langt grundigere målinger enn dette?

Hvilken oppløsning kjørte dere med på REW?
    Jeg vet ikke. Spør Kokken.
    Vi kjørte full pupp på REW, uten smootning. Er usikker på oppløsning, men det kan jeg sjekke.

Edit: Standard impulsvindu i REW gir frekvensoppløsning på 1.60Hz

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet ikke. Spør Kokken.
    Vi kjørte full pupp på REW, uten smootning. Er usikker på oppløsning, men det kan jeg sjekke.

Edit: Standard impulsvindu i REW gir frekvensoppløsning på 1.60Hz
    Det blir jo ikke helt sammelignbart når den ene er i langt lavere oppløsning, da får man jo slike resultater.
    Man går til Advanced Mode:
    Sitat Opprinnelig postet av XTZ.se
    Detta visas bara i ”Advanced mode”
    Önskas en annan upplösning på kurvorna, går det att
    ändra med hjälp av smoothing. 2,3 och 6 ppo (points per
    octav) finnas att välja på.
    Resultatet vil bli helt annerledes hvis oppløsningen er den samme på begge.
    Kokken!!!
    :-D
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HoJ
    Har nok rett der A. EQ er ikke det jeg kommer til å bruke mest penger på nei. Vi sår se hva litt demping gjør hos meg..

Nå noe litt O.T

Det er greit med å finne ut kurver osv, men jeg tenker at alt skal jo ikke låte likt over alt, jeg mener, panelene mine gir jo lite dynamikk da spesielt i mellomtone - men slik er de. Så tenker jeg videre, kan de ikke bare låte slik, uten å måtte fylle de igjen med en sub, som låter helt ulikt panelene? Er jeg helt på jorde, eller kan det være slik - etter en del lytting nå så blir jeg ennå ikke trygg på at det som ser bedre ut på papiret er slik jeg vil ha det. Jo vist - det låter mere likt andre høyttalere osv. men jeg vet ikke om det er slik jeg vil ha det hos meg..
    Er du sikker på at panelene egentlig gir så lite dynamikk i mellomtonen? Det var faktisk på spruten og gnisten jeg plutselig fikk i mellomtonen at en av de største fordelene ved å få mer "korrekt" bass, mye lavere i nivå enn "morrobassen", kom frem! Dette av naturlige årsaker, siden mye mer av den totale energien i lydbildet nå kommer fra mellomtonen. I tillegg kjører jeg jo en delefrekvens på 100hz på suben, noe som avlaster en god del fra frontene, og nok også bidrar til økt klarhet i mellomtonen. Men jeg er helt avhengig av suben for å få dette til. Hvis frontene tar bassen låter det upresist, overdrevent og noe pløsete i forhold, siden jeg ikke har kontroll på bassen i frontene.

Er det ikke mulig å f.eks sette en delefrekvens på 80hz-100hz, for så å plassere og justere fase på sub-en slik at den faser ut 80hz peaken?
    Eller var det slik at jeg misforsto og du ikke hadde sub HoJ?

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høyttalerne deles på 40hz hos meg, personlig så sliter jeg med at lyden på suben og panelene ikke låter likt - og dette gjør at jeg før har delt suben så lavt, ca. 55hz. Dette har fungert bra - synes jeg selv om midbassen ikke gir atakk, den har tross alt ikke noen kasse å bygge trykket i..

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK. Dersom du ikke får det til å fungere noe særlig over 40-50hz delefrekvens har du ikke akkurat noe verktøy som kan hjelpe til rundt 80hz nei. Men fungerte det ikke fordi den føltes treg, eller fungerte det dårlig fordi den ødela bassresponsen?

Interessant dette synes nå jeg i hvertfall

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK. Dersom du ikke får det til å fungere noe særlig over 40-50hz delefrekvens har du ikke akkurat noe verktøy som kan hjelpe til rundt 80hz nei. Men fungerte det ikke fordi den føltes treg, eller fungerte det dårlig fordi den ødela bassresponsen?

Interessant dette synes nå jeg i hvertfall

Jeg synes det fungerer dårlig p.g.a lyden i suben er en helt helt annen den lyden som Magnepanene gir.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK. Dette med ulik lydfarging er noe jeg aldri har opplevd så lenge en god sub er godt integrert frekvens- og tidsresponsmessig. Men dette kan jo fort slå litt annerledes ut når det ikke er snakk om å integrere med konvensjonelle høyttalere, som jo er det eneste jeg har erfaring med. Har heller ikke erfaring med XTZ subene så jeg vet jo ikke hva den er kapabel til heller.

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja for min del så synes jeg det bare ikke låter med suben så høyt oppe, hører jo så klart at mye info forsvinner ved å trekke frekvensen på suben ned, men lydmessig så synes jeg at suben ødelegger en del..

Så er det spørsmålet, når "papiret" ikke stemmer med det en hører - hva gjør en da..?

Intermediate g-h sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,047
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir jo ikke helt sammelignbart når den ene er i langt lavere oppløsning, da får man jo slike resultater.
    Man går til Advanced Mode:

Resultatet vil bli helt annerledes hvis oppløsningen er den samme på begge.
    Kokken!!!
    :-D
    Hehe,

Setter 5kr på at Kokken lærte noe nytt i innlegget ditt Sier du Kokken?

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HoJ
    Ja for min del så synes jeg det bare ikke låter med suben så høyt oppe, hører jo så klart at mye info forsvinner ved å trekke frekvensen på suben ned, men lydmessig så synes jeg at suben ødelegger en del..

Så er det spørsmålet, når "papiret" ikke stemmer med det en hører - hva gjør en da..?
    Vet ikke helt, har aldri opplevd det Trodde jeg gjorde det i begynnelsen, men mer erfaring har lært meg at svaret alltid finnes. Kanskje ikke bare i frekvensresponsen, men også i tidsdekayet. Uansett så kreves det mye prøving og feiling med ulike "target" kurver for å bygge seg opp erfaring med hvilke kurver som låter bra. Det er ikke sikkert at den kurven man tror bør fungere best, faktisk er den som låter best! Men erfaringsmessig låter sub-integrasjon best om man kjører en nøytral-linje rundt delefrekvens, og ikke forsøker å bruke sub-en som ren punch-maskin.

Men jeg ser forsåvidt ikke noe som ikke stemmer med det du sier i den frekvensresponsen gjengitt på forrige side! Jeg skjønner godt at du sliter med å få integrert sub-en med den frekvensresponsen som "target" på noen høytalere som Magnepan. Jeg skulle gjerne hatt et lite forsøk her, selv om jeg nok er mer glad i at det låter naturlig og tydelig fremfor ekstra fysisk trøkk (Begge deler er jo selvfølgelig å foretrekke, selv om dette er utrolig vanskelig å få til uten at det blir for mye av det gode på enkelte typer musikk/låter)

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av g-h
    Hehe,

Setter 5kr på at Kokken lærte noe nytt i innlegget ditt Sier du Kokken?
    Hehe, har vært på kurs i dag også så jeg ser at tråden har fått litt fuel ;-)

Glemte et ankepunkt på XTZ pakken: Bruksanvisningen er for mager! Jeg justerte ppo i advanced mode uten å se noe endring i skjermoppløsning men dumme meg trodde at jeg ville få ny kurve med bedre oppløsning uten å ta ny sveip (som i REW), ergo konkluderte jeg med at oppløsningen "kun" var 1/3.

Når det er sagt så har mesteparten av tiden jeg har lekt med pakken gått med på å finne ut av feilproblematikken jeg har hatt på produktet, og da har det gått ut over hva jeg har klart å lære meg av bruken.

Takker for tips!

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    Hehe, har vært på kurs i dag også så jeg ser at tråden har fått litt fuel ;-)

Glemte et ankepunkt på XTZ pakken: Bruksanvisningen er for mager! Jeg justerte ppo i advanced mode uten å se noe endring i skjermoppløsning men dumme meg trodde at jeg ville få ny kurve med bedre oppløsning uten å ta ny sveip (som i REW), ergo konkluderte jeg med at oppløsningen "kun" var 1/3.

Når det er sagt så har mesteparten av tiden jeg har lekt med pakken gått med på å finne ut av feilproblematikken jeg har hatt på produktet, og da har det gått ut over hva jeg har klart å lære meg av bruken.

Takker for tips!
    Sett alle tre til 6 ppo.
    Result Smooth,
    Modes Smooth
    og Meas. Smooth.
    Du kan da switche mellom de forskjellige oppløsningene etter at målingene er gjort.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Angående integreringen med subben så var det begrenset hva vi gjorde. Ikke noe flytting involvert, og ingen kontroll på frontene. Var egentlig mest leking med RTA, mer enn seriøst forsøk på sub-integrering. Gi meg en kveld eller to dedikert til formålet, så skal vi se om vi ikke får det til!

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan XTZ forresten utføre RTA målinger?
    Jeg svarer på dette spørsmålet igjen.
    Room Analyzer utfører RTA av hele frekvsenspekteret fra 16-20kHz i 1/3 oktav ved å sende ut white noise. Den har sine begrensninger, men gir en fin indikasjon på hvordan hele oppsettet måler:

Sitat Opprinnelig postet av XTZs manual
    RTA:n visar frekvensgången i realtid .

RTA visar uppfattad energi med 1/3 oktavs upplösning
    med medelvärdesvisning/tidsenhet. Den har mao inte
    lika hög upplösning som Room Analyzer mätningen,
    men ger en bra uppfattning om hur ljudet i genomsnitt
    uppfattas vid musiklyssning.

Det finns även ett lyssningsläge, klicka på ”Listen” för
    att aktivera detta läge. Lyssningsläget lämpar sig ej för
    inställningar etc.

Varje stapel visar nivån vid en fast frekvens.
    Under stapeldiagrammet visas den relativa nivån vid
    varje frekvens.

Skalan kan skiftas under ”Scale”.

Frekvensgångsmätning - RTA är perfekt att
    använda som en konstant frekvensgångmätare tex när
    man försöker hitta bra position för
    högtalare/subwoofer, en bra lyssningsposition,
    injustering med grafisk equalizer etc.

Export:

Det finns 2 möjligheter att exportera RTA värdena.
    Antingen via EXPORT-knappen nere till höger (som
    tänds efter 7-8 sek mätning) eller via snabbvalen i
    menyn.

”Both” innebär att de automatgenererade värdena i
    Room Analyzer delen också exporteras samtidigt som
    RTA-värdena.

OBS!
    Vid rumsanalys ska RTA mätningen ske efter
    rumsanalysen.

RTA nederst, etterklang oppe til høyre og Room Analyzer(sinussveip inkludert room modes nederst i samme rute) oppe til venstre.

Etterklang:
    Sitat Opprinnelig postet av XTZ
    Visar hur lång tid det tar innan ljudets
    intensitet minskat till en viss nivå. Alla rum
    har en viss efterklangstid men en väldigt lång
    efterklansgtid på verkar ljudkvaliteten
    negativt. En kraftig handklapp och dess eko
    kan ge en indikation på om det är för lång
    efterklangstid.
    Kort efterklangstid är att föredra vilket
    uppnås med många absorberande föremål i
    rummet som soffor, mattor, skåp, gardiner etc

Även om man har en ganska rak frekvensgång
    kan man ha problem med efterklangstid, då
    frekvensgången generellt beräknas vid tid 0
    (noll).
    Room Analyzer:
    Room Analyzer visar frekvensgången (Blå
    kurva) med hög upplösning.
    Room Analyzer visar verklig freqvensgång
    med högsta upplösning. Den visar den exakta
    frekvensgång med upplösning ner till varje
    enskild frekvens. Därför avslöjas alla
    skavanker som finns i frekvensgången.

Upplösningen kan justeras (smoothing) i flera
    steg.
    (i Advanced Mode)

Visar rumsnoderna (Grön kurva)
    Rumsnoderna orsakas av rummet och idealt
    är att försöka få bort alla rumsnoder. Då har
    man tagit bort rummets problem.

Det beräknade teoretiska resultatet visas (Vit
    kurva) om du justerar tex 99 W12DSP med de
    föreslagna värdena.

Med högsta upplösning är det omöjligt att
    uppnå en helt rak frekvensgång.
    Därför kan man sänka upplösningen
    (smoothing) i flera steg som då mer
    motsvarar vad vad vi hör, Mao den
    upplösningen hur öronen uppfattar ljud.
    Hur väl man hör skillnader i ljud är
    individuell (hörselupplösning) och
    påverkas av lyssningserfarenhet, ålder etc
    RTA:
    RTA:n visar frekvensgången i realtid .

RTA visar uppfattad energi med 1/3 oktavs
    upplösning med
    medelvärdesvisning/tidsenhet. Den har mao
    inte lika hög upplösning som Room Analyser
    mätningen men ger en bra uppfattning om
    hur ljudet i genomsnitt uppfattas vid
    musiklyssning.

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Angående integreringen med subben så var det begrenset hva vi gjorde. Ikke noe flytting involvert, og ingen kontroll på frontene. Var egentlig mest leking med RTA, mer enn seriøst forsøk på sub-integrering. Gi meg en kveld eller to dedikert til formålet, så skal vi se om vi ikke får det til!

Kunne vært gøy!

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sett alle tre til 6 ppo.
    Result Smooth,
    Modes Smooth
    og Meas. Smooth.
    Du kan da switche mellom de forskjellige oppløsningene etter at målingene er gjort.

Meget bra!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback