XTZ - Room Analyzer. - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 18 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 13 ... SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 344
    Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg
    Til dere som har bestilt: XTZ sier at forsendingen kommer om en uke eller to.
    Godt å høre at den snurrer for deg, imens venter vi andre tålmodig...

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking

Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    Godt å høre at den snurrer for deg, imens venter vi andre tålmodig...
    Hehe, de er nå ihvertfall på vei!
    Ser frem til å teste mere i morgen. Er veldig fornøyd med å kunne måle så enkelt, raskt og praktisk. Endelig!
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal vi ikke få se noen kurver da?

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Skal vi ikke få se noen kurver da?
    Skal legge ut kurver når jeg får den nye softwaren som takler Vista. Det er veldig sjeldent jeg har tilgang på den maskinen jeg brukte i dag.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Dagens kurver ser slik ut.
    Kurvene er i 3 ppo (points per octav)/ 1/3 Oktav.
    Crossover er satt til 40hz her.
    Ingen EQ er brukt, kun justeringer av Crossover og Phase.
    Begynner å bli fornøyd men skal teste litt høyere crossover i morgen.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du prøvd å sette det opp til 1/6 oktav? 1/3 oktav er ikke akkurat mye.....

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Har du prøvd å sette det opp til 1/6 oktav? 1/3 oktav er ikke akkurat mye.....
    Ja, jøss, jeg måler i subwooferne i 1/6 men det er 1/3 som vanligvis brukes her inne. 1/6 er vel ganske undødvendig detaljert? Øret har vel store problemer med å oppfatte så små forskjeller?
    RTA (den nederst grafen, den av hele frekvensspekteret) måler kun i 1/3, så jeg legger ut de andre grafene i samme oppløsning.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jøss, jeg måler i subwooferne i 1/6 men det er 1/3 som vanligvis brukes her inne. 1/6 er vel ganske undødvendig detaljert? Øret har vel store problemer med å oppfatte så små forskjeller?
    RTA (den nederst grafen, den av hele frekvensspekteret) måler kun i 1/3, så jeg legger ut de andre grafene i samme oppløsning.
    Delte meninger om dette. Velodyne SMS-1 måler i 1/6, men har fått kritikk av REW-brukere da den ikke går høyere (!). Selv mener jeg det ikke er noe poeng å gå så veldig høyt, da evn. peaker/dipper som ikke kommer med vil uansett utgjøre relativt snevert frekvensområde. 1/3 syntes jeg derimot hørtes noe lavt ut...

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Delte meninger om dette. Velodyne SMS-1 måler i 1/6, men har fått kritikk av REW-brukere da den ikke går høyere (!). Selv mener jeg det ikke er noe poeng å gå så veldig høyt, da evn. peaker/dipper som ikke kommer med vil uansett utgjøre relativt snevert frekvensområde. 1/3 syntes jeg derimot hørtes noe lavt ut...
    Ok, trodde 1/3 var det "normale". Dette var uansett oppløsning de beste justeringene jeg kom frem til i dag. :-D
    Mulig jeg kan forbedre dette mere i morgen. Synes det låter bra, langt bedre enn forrige målinger. Begynner ihvertfall å komme i mål og satser på at jeg slipper å bruke EQ.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitter og prøver å få noe ut av min pakke, men jeg sliter! Ikke får jeg kjørt noen testlyder og feedback ved stille rom anseer jeg som litt høy.

Når jeg kobler sokkelen til recieveren vha medfølgende Y-spliter, velger "measure", da kommer det ikke en lyd fra hverken sub eller fronter. Hadde regnet med noe pink noice eller et tone-sweep på aktuelle frekvenser. Jeg brukte inngang for CD-spiller og vet at denne inngangen virker. I tillegg har jeg ohmet Y-splitteren med multimeter og den måler ikke brudd eller kortslutning mellom pinner og skjerm.

Det er tydelig at mic'en måler, for jeg har kjørt endel testtoner fra en kalibrerings-CD og responsen er tilsynelatende korrekt. Mer merkelig er det at bakgrunns-støy ligger på 50-60dB v 16Hz i et tilnærmet stille rom.

XTZ - Room Analyzer.-stille-rom-jpg

Så jeg mistenker at jeg har fått en buggy enhet. Et par ting som heller i den retningen er feedbacken fra mic i stille rom men også at USB controlleren et par ganger har mislikt enheten når den ble koblet til. Dvs melding av typen "usb device not recognized or has stopped working". Reboot av PC har da vært nødvendig.

XTZ pakken registerer seg som USB-lydkort i hardware, og jeg har prøvd å kjøre noen WAV-lyder ut for å sjekke om den gir noe ut i det hele, men da også er det stille. Nå vet jeg ikke om det er meningen å bruke den som et generellt lydkort. Ingen utganger eller kanaler ser tilsynelatende ut til å være mutet.

AndreWerdenskrieg (eller andre med pakken):
    Er det pink noice / sweep som kjøres ved meassure?
    Er det mulig å teste lydutgang fra XTZ med å kjøre WAV lyd fra PC ?

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trykker du measure på RTA-en er det pink noise. På room analyzer-delen er det sinussveip.
    Jeg må koble kabelen fra mikrofonen inn i høyre RCA-inngang i sokkelen for at det skal fungere.
    Du kan også prøve å koble mikrofonen direkte i USB-porten i dataen for å dobbeltsjekke at det fungerer.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror jeg har funnet roten til problemet: Gjorde som du foreslo og satte mic'en rett i USB porten på PC'en. Da plutselig ble standard windows prosedyre med "ny USB enhet funnet" kjørt nok engang. Det er jo en ganske lang USB kabel som kommer mellom sokkelen og PC, så jeg mistenker at den faktisk er for lang (eller for dårlig) ettersom den ikke klarte å kjøre korrekt usb installasjon i første runde i går.

Så nå har jeg kjørt første sinus sveip fra sub'en og fått med noe data å tygge på.

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror jeg har funnet roten til problemet: Gjorde som du foreslo og satte mic'en rett i USB porten på PC'en. Da plutselig ble standard windows prosedyre med "ny USB enhet funnet" kjørt nok engang. Det er jo en ganske lang USB kabel som kommer mellom sokkelen og PC, så jeg mistenker at den faktisk er for lang (eller for dårlig) ettersom den ikke klarte å kjøre korrekt usb installasjon i første runde i går.

Så nå har jeg kjørt første sinus sveip fra sub'en og fått med noe data å tygge på.
    Så bra det ordner seg! Nå begynner morroa!
    Jeg fikk heller ikke i gang denne før jeg koblet direkte i maskinen.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg visste at jeg ikke hadde flat kurve på sub'en min, men denne berg og dalbanen skal jeg tygge litt på:

XTZ - Room Analyzer.-1_shot_f-jpg

XTZ - Room Analyzer.-1_shot_d-jpg

XTZ - Room Analyzer.-1_shot_rm-jpg

Det jeg har gjort i dag er å springe rundt med noen pakker med ultimat isolering (=bassfeller) for å se om/hvor optimal demping i horisontalplanet kunne finnes. Andre plasseringer enn denne ga opptil 4 roommodes. Bare leking i dag, for to vegger i bakkant av rommet skal flyttes og da får jeg nok helt andre room-modes å tenke på.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, trodde 1/3 var det "normale". Dette var uansett oppløsning de beste justeringene jeg kom frem til i dag. :-D
    Mulig jeg kan forbedre dette mere i morgen. Synes det låter bra, langt bedre enn forrige målinger. Begynner ihvertfall å komme i mål og satser på at jeg slipper å bruke EQ.
    Dette ser bra ut AW!

Jeg tror dette med oppløsning er en vanlig "misforståelse".
    Når man måler for å korrigere kan det være greit med høyere oppløsning, men når man visuellt skal se resultatet er 1/3 oktav det som best representerer hva ørene oppfatter.

For sin egen del kan det være lurt å se litt på forskjellen mellom 1/3 oktav og målinger med høyere oppløsning, og huske på at peaker er langt mer hørbare en diper. Det som glattes over av diper kan være greit nok, mens peakene kan man være litt mer obs på.
    Når man glatter ut en måling av et frekvensområde, ser man bedre hvilken vei det totale lydbildet "tilter" og det er nok minst like viktig som å angripe alle småfeilene. IMO

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg visste at jeg ikke hadde flat kurve på sub'en min, men denne berg og dalbanen skal jeg tygge litt på:

Det jeg har gjort i dag er å springe rundt med noen pakker med ultimat isolering (=bassfeller) for å se om/hvor optimal demping i horisontalplanet kunne finnes. Andre plasseringer enn denne ga opptil 4 roommodes. Bare leking i dag, for to vegger i bakkant av rommet skal flyttes og da får jeg nok helt andre room-modes å tenke på.
    Litt opp og ned, men ingen krise. Har hatt lignende kurve selv men justerte bort mestedelen med crossover og fase og fikk bort roommodes.
    Etterklangen så ikke gal ut den heller. Morsomt og interessant med disse målingene? Det synes ihvertfall jeg!:-D

Dette ser bra ut AW!

Når man måler for å korrigere kan det være greit med høyere oppløsning, men når man visuellt skal se resultatet er 1/3 oktav det som best representerer hva ørene oppfatter.

For sin egen del kan det være lurt å se litt på forskjellen mellom 1/3 oktav og målinger med høyere oppløsning, og huske på at peaker er langt mer hørbare en diper. Det som glattes over av diper kan være greit nok, mens peakene kan man være litt mer obs på.
    Når man glatter ut en måling av et frekvensområde, ser man bedre hvilken vei det totale lydbildet "tilter" og det er nok minst like viktig som å angripe alle småfeilene. IMO
    Takk, synes det låter tøft også!
    Interessant info, norcad. Trodde også det var noe alá dette, maen var ikke helt sikker.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennede at du har fått det til å virke. Virker som man får mye for pengene i denne pakken. Vet du hvilken mikrovon modul som står ii enheten?

Hvordan er nivået oppover og intergreringen med fronthøytalerne?

Ser ut som det er ett eller annet i rommet som resonerer ved 32 hc eller så? Det var så voldsom lang etterklang i det området?

XTZ - Room Analyzer.-1_shot_f-jpg

XTZ - Room Analyzer.-1_shot_d-jpg

XTZ - Room Analyzer.-1_shot_rm-jpg

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Du er nok inne på noe der.

Her er forskjellen på 1/3 oktav og 1/12 oktav RTA:

Det er litt lettere å få et større inntrykk av akkurat hvor problemene ligger med 1/12 oktav oppløsning, mens 1/3 eller 1/6 er kanskje litt mer realitstisk ift. hva vi oppfatter.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Henning
    Spennede at du har fått det til å virke. Virker som man får mye for pengene i denne pakken. Vet du hvilken mikrovon modul som står ii enheten?

Hvordan er nivået oppover og intergreringen med fronthøytalerne?

Ser ut som det er ett eller annet i rommet som resonerer ved 32 hc eller så? Det var så voldsom lang etterklang i det området?
    Jeg har ikke funnet noen offisielle dokumenter som spec'er mic'en så der tror jeg XTZ har fått bygget sin egen sak, men gjerne med noe kjente kompontenter for den sags skyld. Spørs om de vil opplyse om slike detaljer.

Integreringen med resten av anlegget er ikke testet, men det er fordi det ble litt sent i går før jeg fikk pakken til å respondere. Burde ikke klage over det flotte været vi har for tiden, men skulle nesten hatt litt regnvær slik at jeg kunne holde på inne og herje.

Etterklangen er voldsom med ca 37 hz, men det er nok som du sier, at det er noe løst i rommet som skrangler sammen på den frekvensen. Måtte sette en dør i spenn ganske tidlig da den hadde lyst å leke slavebass på rundt 63Hz.

AndreWerdenskrieg: Ettersom du har vært i dialog med XTZ support: Har du fått tilsendt en annen versjon av SW pakken enn den som ligger på hjemmesiden? Jeg la merke til at det var versjon 1.0 som ligger ute.

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0

AndreWerdenskrieg: Ettersom du har vært i dialog med XTZ support: Har du fått tilsendt en annen versjon av SW pakken enn den som ligger på hjemmesiden? Jeg la merke til at det var versjon 1.0 som ligger ute.
    Er usikker på om de har lagt ut ny versjon på hjemmesiden, men ja, jeg har fått tilsendt et par nye versjoner til test pga Vista.

Side 3 av 18 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 13 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •