XTZ - Room Analyzer. - Side 13

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 13 av 18 FørsteFørste ... 3 9 10 11 12 13 14 15 16 17 ... SisteSiste
Viser resultater 241 til 260 av 344
    Active hustlin sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    472
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hva anbefaler dere?
    RadioShack eller XTZ Room analyzer?
    Siden prisforskjellen er så stor, så vurderer jeg å gå for Radioshack

Men jeg ser for meg at XTZ RA er litt mer brukervennlig?
    Eller er det like greit å gå for dB måler (radioshack) og en Guide (feks Hellnoobs)

Mvh
    H.

Intermediate LarsGr sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    1,947
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hustlin
    Hva anbefaler dere?
    RadioShack eller XTZ Room analyzer?
    Siden prisforskjellen er så stor, så vurderer jeg å gå for Radioshack

Men jeg ser for meg at XTZ RA er litt mer brukervennlig?
    Eller er det like greit å gå for dB måler (radioshack) og en Guide (feks Hellnoobs)

Mvh
    H.
    Har ikke forsøkt RA, men RadioShack Analog + Room EQ Wizard er i alle fall en rimeligere løsning for å få målinger av frekvensrespons.

Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av heanwi
    "Failed to find any room modes" får jeg etter å ha trykket på "measure" (under analyzing) i room analyzer. Hva gjør jeg galt?
    Du gjør ikke noe galt.

Sitat Opprinnelig postet av UOB
    Nøyaktig hva jeg også opplever. Har prøvd å få noen svar her, men ikke foreløpig. Ikke de rette som gidder å lese denne tråden om dagen virker det som.
    Hvis du får dette som svar, betyr det at det ikke er noen feil i rommet.
    Altså er plassering av høyttalere rimelig bra. ( I forhold til etterklangstid )

Når du får opp resultatet etter måling, vil det på høyre side av målingen, under det lille bildet som viser etterklangstid, være et lite felt som forteller hva som bør gjøres.

Der kommer det opp frekvenser som det er problemer med.
    Hvis det står eq bak frekvensen, så må "feilen" rettes med eq.
    Står det "mode" så er det plassering, eller demping av selve rommet som må utføres.
    Håper dette var et oppklarende svar. Hvis ikke, spør igjen

Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er bilde av infoen i forrige post.

XTZ - Room Analyzer.-xtzra-jpg

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hjelp til å tolke grafer

Noen som vil ta seg litt tid til å hjelpe å tolke grafer?
    Har prøvd å flytte litt på høyttalere og justere fase, men synes ikke det hjelper særlig.
    Tips til hva som bør gjøres? Er det et greit resultat, eller bør jeg jobbe mye med det?

På forhånd takk!

Vedlegg 61421
    Vedlegg 61422
    Vedlegg 61423

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var ikke mye respons, så forsøker igjen ved å spøre litt mer spesifikt:

Hvor mye vekt bør jeg legge på de skarpe dip'ene oppover i frekvens?
    Den generelle avrullingen i toppen regner jeg med skyldes at mikrofonen var plassert i sofaen, og at den absorberer en del i toppen.
    Fullrange analysen viser en dip ved ca 100Hz, mens den ikke viser på 16-250Hz analysen. Hvilken skal jeg anta er riktig?

Ved å flytte på høyttalere/sub og justere fase, gir det utslag på 16-250Hz analysen, men ikke fullrage, er det "kun" demping som hjelper der (over 250 Hz)?

Til de som har en del erfaring med slike grafer, og vet hva som bør legges vekt på: Hvordan vil dere rangere resultatet fra 1-10?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet slik jeg tolker det er at du har en topp ved 31.5Hz og da selvfølgelig ved 2x og 3x osv. oppover (les; 63, 125, osv). Ved å behandle dem vil dippene jevnes ut.

Prøv følgende:

- Sett høyttalerne 1/5 fra sidevegggen og bakveggen (målt fra elementene, ikke kabinettet)
    - Flytt lytteposisjon litt nærmere frontene (Avstand fra bakvegg = 38% av rommets lengde)
    - Sett deling på subwoofer på 60Hz. Kan være at du da reduserer toppen ved 63 Hz og følgelig også 125Hz

Tips 2:

Her hjemme gir RF-63 plassert midlertidig i stua, og alt for nær bakvegg, for mye bass. Det jeg gjorde var rett og slett var å sette de som small i receiver med delefrekvens på 50Hz. Og, med ingen subwoofer koblet til, så spiller de langt bedre i dette rommet slik de er plassert. Mellomtone blir langt mer distinkt.

Dette er et "Rema 1000" som i enkelte tilfeller kan ha gunstig effekt på musikk avspilt i rom med plagsom bassnode. Sett din receiver til å dele ved 50Hz eller 40Hz. Er du heldig så ruller lyden av ned mot 31.5 der du har problemene...

Prøv. Det tar deg 30 sekunder.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Flere målinger

Synes som et par andre her at det vanskelig å tolke målingene. Har jobbet litt med rom og plassering. Lydmessig tror jeg det begynner å bra, men synes manualene er litt dårlige på å beskrive hvordan man tolker resultatene.

Vedlegg 61708

Vedlegg 61709

Vedlegg 61707

Har også gjort RT60 målinger på ca. 100 decibel (med klumpen i halsen). Disse ble også lave (slik som i vedlagte målinger) ca. 0,23 sekund. Synes ikke rommet virker så dødt. Hadde ca. 0,4 før jeg begynte å dempe (med nesten nakne panel vegger).

Tar gjerne innspill på hvor jeg bør jobbe mer :-D

Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du endrer "smoothing" på submålingen til 6ppo, i stedet for 3ppo, så blir resultatet mer riktig i forhold til målingen.

Kan virke som om det er mye roomgain rundt 30 hz hos deg.....

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stemmer nok at jeg har et problem der, men har fokuser mer på andre frekvenser siden det er nokså vanskelig (=bass traps) å ordne.

Antar også at 30Hz er såvidt lavt at det ikke forstyrrer så mye når man spiller vanlig musikk?!

Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er det du vil ordne da?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var det som var spørsmålet da :smile:

Hva bør jeg se på (eller er det på tide å spille musikk i stedet)?

RTA målingen er jo ikke helt jevn. RT60 målingen synes jeg er veldig lav. Lurer litt på om andre har tilsvarende målinger med XTZ'en.

Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som jeg skrev tidligere.
    Endre til 6ppo målinger, og mål på nytt. Da er det lettere å se hva som må jobbes med.....

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, skal gjøre det!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Arrow

Da har jeg gjentatt målingene med 6ppo. Blå kurve er måling med mic i en posisjon. Grønn kurve er måling med mic i 3 posisjoner:
    Vedlegg 61842

Har også tatt målinger som viser anechoic+ambient:
    Vedlegg 61841

Samme måling med anechoic+raw:
    Vedlegg 61840

Litt info om rom/utstyr:
    Demping av rommet er gjort med Acoustic Bags + Rockwoll 10cm akustikk plater. Platene er montert på vegg ved siden av høytalere, bak lytteposisjon og på siden av lytteposisjon.

Rommet måler ca. 3,5 x 5,5. Kan ikke plassere høytalere på 5,5 vegg pga. møblering. Kan heller ikke plassere ting/feller etc. i hjørnene pga. innredning. Rommet er normalt møblert med teppe på tregulv. Panel på veggene.

Kjører uten sub (i 2 kanals modus) på Dynabel Euforia med Meridian 568.2 + EC-AW180 uten bruk av tone kontroll.

Tar gjerne i mot kommentarer eller tips på målingene :-D

Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jevnt over er jo denne kurven ganske bra.
    På det første bildet, ser man at kurven virker ganske flat i området 25-70hz.
    Sammenligner man med etterklangstiden på bildet oppe til høyre, ser man at den er relativt lang rundt 25-30hz. Bassen kan nok virke noe "boomy" i 25-30hz området. Bassporten er jo plassert bak på disse, så her kan du teste litt med plassering, eks flytte noen ca fram/tilbake/høyre/venstre.

Når det er sagt, så er det ikke så mye informasjon i dette området på musikk.

Den 70-80hz dippen kan være mye, både plassering av høyttaler og sweetspot.
    Det kan være en kansellering fra bak eller sidevegg.
    Her er det bare å prøve seg litt fram med plassering på både sweetspot og høyttaler. Ettersom det er enkelt å ta målinger, kan du bare markere "standard" mic plassering, og deretter ta flere målinger i området rundt.

Man kan jo ikke forvente å få en 100% vannrett linje, men det kan være man kan få dippene noe mindre.

Har du dempet noe i første refleksjonene? Etter slik du beskrev har du dempet til side for høyttaleren, men ikke førsterefleksjon?

Mellomtone/diskant området ser meget bra ut, men det faller fra 16khz. Mulig dette har noe med vinkling å gjøre.......

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Denonbuster
    Jevnt over er jo denne kurven ganske bra.
    På det første bildet, ser man at kurven virker ganske flat i området 25-70hz.
    Sammenligner man med etterklangstiden på bildet oppe til høyre, ser man at den er relativt lang rundt 25-30hz. Bassen kan nok virke noe "boomy" i 25-30hz området. Bassporten er jo plassert bak på disse, så her kan du teste litt med plassering, eks flytte noen ca fram/tilbake/høyre/venstre.

Når det er sagt, så er det ikke så mye informasjon i dette området på musikk.

Den 70-80hz dippen kan være mye, både plassering av høyttaler og sweetspot.
    Det kan være en kansellering fra bak eller sidevegg.
    Her er det bare å prøve seg litt fram med plassering på både sweetspot og høyttaler. Ettersom det er enkelt å ta målinger, kan du bare markere "standard" mic plassering, og deretter ta flere målinger i området rundt.
    Prøvde litt forskjellig i kveld. Sweetspot er svært begrenset. Flytting av mic'en 15 cm forover eller bakover gir noen stor dipper i kurven. Tilsvarende for høyttalere +-5 cm i alle retninger.

Skal mic'en være på høyde med øre eller foran? Har primært hode 1.2x avstand mellom høyttaler. Dersom mic'en skal være foran bør den da være på ca. 1x avstand?

Var litt upresis. Har forsøkt å dekke førsterefleksjon (vha speil-trikset). Når det gjelder dempingen på siden er den på høyde med bakhode og går videre bakover. Har forsøkt litt forskjellig, men får best måleresultat med plassering her.

Når det gjelder dipen på 16khz tror jeg min hørsel er den begrensende faktoren :-)

Intermediate heanwi sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    674
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som før var litt uskylding knattring i høyttalerene under målinger er nå blitt såpass voldsomt at jeg nesten ikke tør å skru opp volumet til hørbart nivå grunnet ekstremt knattring og spraking i høyttalerene. Har forsøkt å koble mikrofonen direkte med usb til laptopen, samme problem.
    Har byttet signalkabel til en av litt bedre kvalitet, samme problem.
    Lyden forsvinner når jeg kobler fra signalkabelen som går fra mikrofonen til "basen."
    Er dette mest sannsynlig en feil på mitt produkt?

Active defo sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    372
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg får helt håpløse målinger. RTA viser 55 db bakgrunnstøy ved 20hz og ca. 45 db ellers når rommet er helt tyst... Kurven nedenfor er av et par stativhøytalere med high-pass ved 150hz...

Noen tips? =/

Hva er forskjellen på Anechoic, Ambient og Raw?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg får slike målinger dersom mikrofonen er for langt bak eller foran sweet spot.

Prøv å flytte microfonen 10 og 10 cm om gangen både forover og bakover for å se om det endrer seg, og så kan du finjustere mikrofon-/sitteposisjon.

Tror også med fordel at du kan måle på høyere volum. Det kan avsløre flere utfordringer i rommet.

Side 13 av 18 FørsteFørste ... 3 9 10 11 12 13 14 15 16 17 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •