XTZ - Room Analyzer. - Side 12

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 12 av 18 FørsteFørste ... 2 8 9 10 11 12 13 14 15 16 ... SisteSiste
Viser resultater 221 til 240 av 344
    Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Er det bassen du sliter med kan SVS AS-EQ1 være svaret på dine bønner. Den fungerte godt hjemme hos meg..

Intermediate spoonfeedme sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en del dumme spørsmål angående bruken av denne med et komplett surroundanlegg. Jeg er helt noob på lydkalibrering så her kommer det mye rart:

Hvordan fungerer en slik på et f.eks 7.2 anlegg? Må man måle subbene for seg selv og de 7 høytalerne for seg selv?
    Kan man koble XTZ mot surroundforsterkeren slik at sinussveipen kommer i alle høytalerne inkl. subber samtidig slik at man kan måle det ferdige lydbildet?
    Eller er det så enkelt at man kan kjøre f.eks DVE fra DVD-spilleren og måle et sinussveip fra alle kanalene? (Eller må det være sveipet som kommer fra XTZ)?

Jeg er egentlig ute etter en skikkelig latmannsløsning hvor jeg kan kjøre romkorreksjon på surroundforsterkeren, evt. flytte på subber/høytalere og akustikk, og måle resultatet med et sveip i alle kanalene til slutt. Mat meg gjerne med skje her...

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kom ny software for en god stund siden, for de av dere som ikke har fått med dere dette:
    XTZ Room Analyzer med ny software!

spoonfeedme:

Sveipet kommer fra Room Analyzer.
    Man måler stort sett bare fronter og sub, eller jeg gjör ihvertfall. Så lar jeg romkorreksjonen i prosessoren ta seg av de andre kanalene.

Room Analyzer har sinussveip og pink noise.
    Men Sinussveipen måler du subene og crossover til höyttalerne.
    Her får du et oversiktsbilde som viser fra ca 16 Hz og opp til 200Hz eller noe slikt.

Pink Noise bruker du til höyttalerne og da med et oversiktsbilde som viser frekvenser fra 16 Hz og opp til 20K, tror jeg det er.
    Dette er en RTA(Real Time Analyzer) så man kan flytte eller justere höyttalerne mens målingen pågår og man ser grafen endre seg. Meget hendig.

Jeg bruker RTA til å finne best mulig plassering av höyttalerne.
    RTA er også ypperlig verktöy når man skal integrere subene med frontene.
    Sinussveip bruker jeg til å finne best mulig plassering og justering for subene.
    Så kjörer jeg romkorreksjon fra min prosessor etterpå.

Håper dette var forståelig.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Intermediate spoonfeedme sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man kan altså ikke bruke den til å analysere lyden med alle høytalere inkludert subber i drift for å se om romkorreksjonen gjorde en god jobb?

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av spoonfeedme
    Man kan altså ikke bruke den til å analysere lyden med alle høytalere inkludert subber i drift for å se om romkorreksjonen gjorde en god jobb?
    Man kan ihvertfall sjekke én og én höyttaler, men har aldri selv hatt behov for å sjekke noe annet enn front, senter og sub, da de övrige höyttalerne tar seg av et begrenset frekvensområde og man enkelt hörer om det låter bra eller ikke.
    Ser egentlig ikke behov for noe annet enn å sjekke fronter inkludert sub.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som vet hvordan man oppdaterer til den nye versjonen?

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av 900sl
    Noen som vet hvordan man oppdaterer til den nye versjonen?
    Tipper man må leste ned fra hjemmesiden til XTZ.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg
    Tipper man må leste ned fra hjemmesiden til XTZ.
    Ja, var klar over det.
    Problemet var det som er beskrevet lengre bak i tråden , ang Vista. Gikk greit når jeg lagret fila ned før jeg innstalerte. Så da er alt i orden!

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, var klar over det.
    Problemet var det som er beskrevet lengre bak i tråden , ang Vista. Gikk greit når jeg lagret fila ned før jeg innstalerte. Så da er alt i orden!
    Kult, er intereesert i tilbakemelding når du har testet dette, siden jeg enda ikke har testet skikkelig med Vista.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg
    Kult, er intereesert i tilbakemelding når du har testet dette, siden jeg enda ikke har testet skikkelig med Vista.
    Har gått til innkjøp av sub, så da er "siste brikke" på plass. Har lenge hatt Room Analyzer liggende, men har utsatt bruken i påvente av komplett kino. Tenkte første steg var plasering av fronter og sub, og håper RA kan hjelpe her. Så får vi se hvilke andre muligheter som byr seg.

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har gått til innkjøp av sub, så da er "siste brikke" på plass. Har lenge hatt Room Analyzer liggende, men har utsatt bruken i påvente av komplett kino. Tenkte første steg var plasering av fronter og sub, og håper RA kan hjelpe her. Så får vi se hvilke andre muligheter som byr seg.
    Mitt tips er å bruke RTA på relativt höyt volum når du finner plassering av sub. da har du rimelig grei oversikt over hva som skjer når du flytter rundt på suben eller justerer på den, alt i real time. Jeg går over til sinustoner etterpå, når man skal finjustere.
    Grattis med sub!

Active UOB sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    491
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nettopp fått dette utstyret i hus og har da selvfølgelig en del spørsmål. Synes at XTZ gir lite opplysninger om produktet sitt. Synes brukermanualen er veldig lite informativ.

I den utgaven jeg har kjøpt er det en fungsjon som heter full range. Her kan det måles på samme måte som på room Analyzer. Jeg finner derimot ingen informasjon om full range måling og hvordan denne skal tolkes. Jeg finner bla. en god del dype dipp og lurer på hva det betyr. Er det noen som vet om et sted man kan lese seg opp på hvordan man tolker de svarene man får på full range?

Jeg har også mye støy når utstyret er koblet til. Støyen kommer fra alle høytalere, og er der selv om jeg ikke setter forsterkeren på den kanalen jeg har koblet utstyret til. (noe tilsvarende en annen her meldte om). Noen som kjenner til dette problemet og hva det kan komme av?

Intermediate heanwi sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    674
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor/hvordan laster man ned programvaren som trengs?
    På sidene til XTZ fant jeg "xtz software downloader" som ba meg om å taste inn noe informasjon, men den laster ikke ned noe (fikk opp XTZProSetup og noen pdf-manualer, men de er på 0kb) … Finnes det noen andre plasser hvor man kan laste ned programvaren?

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    674
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kunne noen sendt nyeste versjon til meg på PM e.l.? Blir sprø av å ikke kunne leke med julegavene mine... :P Sendt mail til XTZ, men tviler på de sitter å besvarer mail i disse juledager.
    Hvis ønskelig kan jeg hoste opp et bilde av mikrofonen e.l. for å bevise at jeg har kjøpt én.

Dette er den mest amøbe-ordningen for nedlastning av programvare jeg har vært borti noen gang … :-?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hej!

Vi har haft en del problem med nedladdningen i samband med uppgraderingen av vår website. Vi löser problemet under dagen och ber alla som inte fått ner mjukvaran att prova igen framåt kvällen.

Vi ber naturligtvis om ursäkt för problemen!

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    674
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Failed to find any room modes" får jeg etter å ha trykket på "measure" (under analyzing) i room analyzer. Hva gjør jeg galt?
    Får også noe knattring i høyttalerne under målingene, er det normalt?

Active UOB sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    491
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av heanwi
    "Failed to find any room modes" får jeg etter å ha trykket på "measure" (under analyzing) i room analyzer. Hva gjør jeg galt?
    Får også noe knattring i høyttalerne under målingene, er det normalt?
    Nøyaktig hva jeg også opplever. Har prøvd å få noen svar her, men ikke foreløpig. Ikke de rette som gidder å lese denne tråden om dagen virker det som.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk XTZ RA i posten i dag.:-D
    Sliter nå med å få i gang dette vidunderet!

Har lastet ned "xtz software downloader.exe" - og satt som administrator.

Har lastet ned " roomanalyzer_demo.zip" - og får denne opp på skjermen.

Har lastet ned " xtz_remote.zip" - men får ikke dette til å funke. Når jeg klikker på dette kommer det opp "Failed to open selected com port!"
    Trykker jeg på "ok" kommer det videre opp "creating event in writeSerial failed!" og det kommer opp "Sub-forsterkeren XTZ99W12DSP.

Noe sier meg at jeg ikke har fått lastet ned selve RA-programmet ??

Er ikke spesielt god på data, så nå skjønner jeg ingen ting.
    Har forresten vista.

Noen som har en unik evne til å mate inn noen data-tips med barneskje?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det ingen som kan ta seg tid til å skrive en steg for steg liste over hvordan man får RA opp å gå på vista? Har prøvd det meste nå, tror jeg, men får det ikke til.
    Er ingen dataekspert, så hadde vært greit å funnet ut om det er jeg som gjør noe galt eller om det er noe galt med RA.
    Har lastet ned "xtz software downloader.exe" - og satt denne som administrator. Når den åpnes kommer alle boksene man skal fylle ut med info - og etter det så skjer det liksom ikke noe mer.

EDIT:
    Fikk det til nå!
    Måtte deaktivere AVG Antivirus - linkscanner, så gikk det som en lek. :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

For lite ekko/gjenklang (RT60)

Den siste versjon av softwaren gir som sagt mulighet for 20hz-20k RT60 målinger. Jeg stusser dog på resultatene. Selv uten demping sliter jeg må få mer enn 0.3-0.4 sek gjenklang.

Jeg har ikke målt høyere enn ca. 100 desibel fordi jeg får noen særdeles stygg knepp i høytaleren før lydnivå "kalibreres" av XTZ Analyseren.

Med demping via Rockwoll/Accoustic bags (vegg ved høytaler, vegg ved lytteposisjon + bak lytte pos.) kommer jeg ned mot 0.2s.

Såvidt jeg har skjønt anbefales det RT60 på ca. 0.6 for musikk, mens for kinobruk ca. 0.3.

Bør jeg være bekymret?

Side 12 av 18 FørsteFørste ... 2 8 9 10 11 12 13 14 15 16 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •