Missforståelse ang. kalibrering av 2 subber.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 94
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Missforståelse ang. kalibrering av 2 subber.

Har levd i troen at den måten jeg setter opp 2 subber for kalibrering var veien å gå. Men her om dagen pratet jeg med en som hadde fått oppskriften på hvordan man gjør dette fra Lsound. Den stemte ikke overens med min. Her er slik jeg gjør det.

Jeg har 2 suber. 1 på hver side av rack. Først slår jeg av den på høyre side.
    stiller level på forsterker på Sub kanalen til null. Setter gain på sub til kl11. Plasserer Radioshack i lytteposisjon og velger C-Weighting og setter den på 80Db. kjører så en 50Hz tone og justerer volum opp på forsterker slik at Radioshacken viser 80db. Etter dette finner jeg beste plassering på subben og justerer ned volum på forsterker til den står på 80db. Etter dette rører jeg ikke forsterker volum. Når jeg er ferdig med første suben så slår jeg den av og slår på den på høyre side. kjører test tone og plasserer suben der det gir best utslag. Etter det så justerer jeg GAIN på suben om jeg ikke når 80db på måleren. Når dette er gjort så slår jeg på begge subene og da får jeg ca 5db økning.

Dette trodde jeg var rett helt til jeg hørte at når jeg hadde justert den første subben så skulle jeg ta den andre og plassere akkurat der den første sto. Justere den helt likt til den andre og så flytte den tilbake til der den sto fra før.

Noen som kan bekrefte hva som egentlig er riktig her?

Intermediate Snooky sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har benyttet sistnevnte løsning da det ble vanskelig å få et godt resultat ved å kalibrere de i hver sin posisjon. Gikk fint en og en, men når det var gjort og begge skulle på ble de ikke en suksess.

Men hva som er "rett" avhenger vel helt av hva som gir det beste sluttresultatet for deg? Hvis din opprinnelige metode gir god bassrespons gjennom spekteret er jo alt bare velstand :-D

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Først må du finne optimal plassering for suben(e), deretter kalibrerer du dem i den posisjonen de står. Både Flageborg og jeg er enige om at beskrivelsen på L-sounds sider ikke er den som gir best resultat. L-sound hevder at det er viktigste er at begge subene har samme headroom (dvs. at gain på suben stilles til de gir samme SPL i samme posisjon), mens min oppfatning er at det viktigste er at subene gir samme SPL i den posisjon som er best for hver enkelt sub (dvs. at jeg hensyntar roomgain).

Her er min fremgangsmåte:

EDIT: alle SPL-tall under gjelder for en 50hz sinustone.

1) Mål frontene alene, som gir f.eks. 80dB ved mastervolum MV(-20).
    2) Mål sub1 alene i posisjon 1 med subvolum -6, justér gain til den gir 80dB ved MV(-20).
    3) Mål sub1 sammen med frontene, justér fase til du måler 86dB.
    4) Mål sub1 alene igjen, justér gain på sub til den måler 85dB.
    5) Mål sub2 alene i posisjon 2 med subvolum -6, justér gain til den gir 80dB ved MV(-20).
    6) Mål sub2 sammen med frontene, justér fase til du måler 86dB.
    7) Mål sub2 alene igjen, justér gain på sub til den måler 85dB.
    8 ) Mål sub3 alene i posisjon 3 med subvolum -6, justér gain til den gir 80dB ved MV(-20).
    9) Mål sub3 sammen med frontene, justér fase til du måler 86dB.
    10) Mål sub3 alene igjen, justér gain på sub til den måler 85dB
    (og så videre, opp til hvor mange suber du har).
    11) Juster subvolum i receiver til det nivå som du liker best! Jeg bruker -6dB på film og -10dB på musikk (litt avhengig av musikkvalg, av og til høyere).

Se forøvrig denne:

http://avforum.no/forum/hoyttalere/6...ull-range.html

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjører du frontene som fullrange hele tiden, eller er det bare når du finner referansevolumet ditt?
    Edit: spm til Hellnoob...

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjører dem som small delt på 80hz (etter at jeg fant ut at kurven ble bedre da enn å kjøre dem som large). Forskjellen i forhold til kalibrering er bare at referansevolumet på 50hz blir 71dB istedet for 80dB.

EDIT: Hele øvelsen med å sette suber og fronter til samme volum er kun for å finne riktig fase for suben. Deretter bruker en subgain til å tyne mest mulig ut av subene, og subvolum i receiver til å finne optimal global volumsetting for subene.

Decibel08
    Guest
    Hva hvis begge subene spiller best på samme sted? Skal de da stå oppå hverandre? Eller må de fusjoneres?...

Suber må stå på forskjellige steder, så kalibrer etter den faktiske plassen!

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Subene MÅ selvsagt kalibreres der de skal stå...
    Dersom du opplever at det kun finnes én posisjon som gir den optimale output fra suben; benytt denne. Det er lov å stacke suber... ;-)

Dersom man har to (eller flere) suber, bør man nok forvente at det er én posisjon som er mer optimal.

Likeledes bør de fleste subeiere være ekstra varsomme med å beholde sin første sub i oppsettet dersom de handler inn ny (og bedre) sub. Dersom den første suben ikke holder samme kvalitetet som den nye suben, vil den gamle sette begrensningen for output. Det er ikke fint gjort mot den nye... ;-)
    Den vil dermed kanskje gå på tomgang, mens den gamle sliter. Dette betyr ofte at den nye suben kunne klart oppgaven bedre alene.

I tillegg bør man tenke seg om flere ganger dersom man tenker at den dårligste suben skal plasseres i posisjonen med best måleresultater. Altså for å la den dårligste få de beste arbeidsbetingelsene, slik at den nye (og bedre) suben kan jobbe hardere i den dårligere posisjonen. Igjen er det nemlig slik at det da er den dårligste subens egenskaper som dominerer.

Det aller beste er å kjøpe like suber, eller alternativt suber fra samme produsent. Spesielt viktig er dette dersom man satser på å utjevne lydtrykk og basskarakter i rommet.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hellnoob
    Deretter bruker en subgain til å tyne mest mulig ut av subene, og subvolum i receiver til å finne optimal global volumsetting for subene.
    Mener du da å skru ned igjen i receiver for å få samme nivå som frontene? Vil det ikke være bedre å maksimere eller optimalisere utgangsnivået fra receiver og så bruke gain for å oppnå kalibrert nivå? Det må da være noe å trakte etter så høyt signalnivå som mulig?

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har sett at folk bruker begge disse metodene, men synes at den RoKo beskriver virker mest fornuftig, og har brukt den selv når jeg har hatt to suber (2 stk phobos ops: )
    Om en sub skal kalibreres på en plass og flyttes vil bidragene fra denne forsvinne om en er uheldig, og da kunne en jo like godt greid seg uten, på samme måte som når RoKo beskriver en dårlig og en god sub i et oppsett.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sub gain og utnivå i receiver er en kombinasjon av signalstyrke.
    I dagens marked opererer vi stort sett med gode produkter. Suber er ei heller (grunnet lave frekvenser) gjenstand for kritisk sus fra dårlige forsterkere.

Dog skal det legges til at det er greit å legge subnivået ganske "midt-på-treet" i receiveren. Det gir deg greit spillerom begge veier i styrke.

Det er derimot ingen fordel å kjøre full pinne på subens nivåregulator. Dette fordi du da fra receiveren må sende ut et signal med svært lavt nivå. Det blir litt å sammenlikne med en CD som er spilt inn lavt, for så å kjøre opp volumet på forsterkeren. Ingen positiv lytteopplevelse, vil jeg anta.

Uansett er nok en receiver "stillere" enn potmeter/forsterker i suben.... ;-)
    Derfor er det bedre med høyt signal fra receiver...
    Men, som sagt, det er ikke et kritisk frekvensområde vi snakker om. Derfor betyr vel ikke dette spesielt mye for de fleste av oss.

Kort og greit:
    Dersom du setter receiver på ÷20dB (med sub-utgang på 0db) og så justerer nivået på selve suben til 85dB i lytteposisjon (ved 50Hz og rundt 35Hz), vil dette som regel stemme bra overens med de andre høyttalernivåene i forsterkeren etter at romkalibreringen har gjort sitt.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Deretter bruker en subgain til å tyne mest mulig ut av subene
    = subgain settes slik at subene enkeltvis spiller 50hz @ 85dB på referansevolum (hos meg: mastervolum -20dB på Denon AVR-4308) og subvolum i receiver satt til 0dB.

Forøvrig ser jeg nå at RoKo har skrevet et meget bra innlegg rett før meg :-)

Med flere suber (jeg har tre) gir Denons autoppsett alltid en avstand til subene som gir meg en topp på 90dB (husker du denne, RoKo?). Ved å justere avstanden i etterkant (i receiveren) unngikk jeg denne toppen.

Det betyr for meg at har du flere suber, kan det være interessant å eksperimentere med å endre avstand til sub i receiver.

Newcomer Whitedmon sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    292
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sub kalibrering.

L sound sin måte er grei om du har mye forskjell på plasseringsplassene eller utstyret.
    Det vil si at den ene subben må jobbe MYE for å gi samme DB i sin posisjon, som den andre gir i sin.
    Dette vil føre til at man vil få dårlig kontroll og ukontrollert bass. To subber som er like vil da jobbe helt ulikt.
    Har man et rom som reagerer noe lunde likt i begge possisjoner villle jeg brukt innstillinger for den posisjonene subben skal stå i. At subbene er like/ulike vil jo også spille inn på hvilket oppsett man skal bruke.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Whitedmon
    L sound sin måte er grei om du har mye forskjell på plasseringsplassene eller utstyret.
    Neida...
    Du plasserer ganske enkelt to suber på plassen der du har problemer... ;-)
    Vips - problem boooorte...

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eneste fornuftige alternativ i min verrden er å kjøpe en subwoofer som er god nok til å kunne stå der hvor det passer meg.

Hvis ikke subben spiller bra nok der hvor du vil ha den så kjøp ny.

Hvis du har 2 eller flere subber som er "gode nok" til å gi deg den lyden du er ute etter hver for seg får man det "headroomet" man er ute etter ved å bruke 2 eller flere.

Jeg har alltid plassert subbene der hvor jeg vil ha dem.

Deretter har jeg kalibreret den ene sammen med frontene, så den andre sammen med frontene og til slutt begge sammen med frontene. da skal Man får en gain på ca 5dB, hvis ikke har man faseproblemer:-D
    Det tar litt tid men resultatet blir bra.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Arendal
    Man får en gain på ca 5dB, hvis ikke har man faseproblemer:-D
    Man skal få 6dB fra første sub og så 3dB fra hver neste. Med to suber skal en ha 9dB, ellers har en faseproblemer ;-)

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man skal få 6dB fra første sub og så 3dB fra hver neste. Med to suber skal en ha 9dB, ellers har en faseproblemer ;-)
    Eh, 9db økning med 2 subber?
    Du mener 9db med 3 subber, ikke sant.
    Jeg går ut i fra at det mangler en "ekstra" i hver setning.
    Hvis ikke du snakker om subbebe sammen med frontene, da er det en annen sak.

6 db økning men en ekstra sub ( 2 i steden for 1 når de spiller alene ) er den teoretiske verdien, men man skal være ganske fornøyd om man får litt over 5. Det var derfor jeg skrev ca 5db.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Emmm, leser og leser men får det ikke helt til og stemme ??? :-O

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis ikke du snakker om subbebe sammen med frontene, da er det en annen sak.
    Ja, jeg snakket om det samme som deg, men gadd ikke sitere alt i forrige innlegg:

Deretter har jeg kalibreret den ene sammen med frontene, så den andre sammen med frontene og til slutt begge sammen med frontene. da skal Man får en gain på ca 5dB, hvis ikke har man faseproblemer
    :-)

Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    Emmm, leser og leser men får det ikke helt til og stemme ??? :-O
    Da må du nok lese én gang til :-)

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå vet jeg ikke helt hva Hellnoob forsøker å forklare, men uansett er tilstanden slik:

• Første sub integreres med frontenes nivå.
    • Andre sub integreres med frontenes nivå.

Når andre sub "settes i sving" SAMMEN med første, skal du teoretisk oppnå 6dB forskjell ifht. om KUN den første suben er virksom.

Dersom du har en tredje sub (som for øvrig integreres på samme vis som de andre) skal denne (sammen med ENTEN første eller andre sub) også ha en økning på 6dB.

Men; om du så aktiverer alle de tre subene får du følgende teoretiske økning:

1 sub i drift = allerede integrert med frontene. Således 0dB. Husk at den første suben som regel ikke konkurrerer med bassen fra frontene. Dette grunnet delingsfrekvens.
    2 suber i drift = 6dB økning.
    3 suber i drift = ytterligere 3dB økning = totalt 9dB økning.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis frontene spiller 50hz @ f.eks. 85dB og første sub spiller 50hz @ 85dB, vil frontene + første sub spille 50hz @ 91dB når de spiller i samme fase. Slik er det ihvertfall hos meg.

Har jeg gjort noe feil da, RoKo? Skal subvolum justeres ned med 6dB for at det skal bli "riktig"?

Når jeg setter høyttalerne som small, faller lydtrykket fra dem med 9dB (til f.eks. 74dB).

Hver ny sub øker i tillegg lydtrykket med 3dB hver.

Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •