Missforståelse ang. kalibrering av 2 subber. - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5
Viser resultater 81 til 94 av 94
    Intermediate Bendalf sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Da er jeg med på tankegangen her...
    Romkorreksjon for meg funker altså veldig dårlig da med andre ord, siden den setter alle ht i systemet til large og justerer sub'en så lavt at den så og si ikke er med i hele tatt.
    Dersom jeg setter høyttalerene til small og kjører romkorreksjon ender de bare opp i large igjen...
    Jeg får vel kalibrere sub'en med frontene i large, justere sub'en og frontene til begge er 85dB hver for seg, og så justere fasen.
    Deretter får jeg prøve å overføre verdiene i romkorreksjonen manuelt til Preset EQ adjustment og så sette alle ht i small og se hvordan det da blir....

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kane
    Joda, jeg har kalibrert nok oppsett til å få det til å funke rimelig bra. Jeg bare graver litt for å forstå hvordan dere gjør det. Å få 6 db økning ved 50hz ved å kjøre front som small å deleing på 80hz ser jeg ikke på som så veldig enkelt akkuart. Derfor jeg reagerer på at noen sier de får 6db økning med fronter.
    Jeg har ikke noe problem med å få 6db økning med frontene satt til small. Delefrekvensen kutter jo ikke vekk all lyd under 80hz, den bare demper lyden mer og mer jo lenger under 80hz du kommer, iallefall på min Primare. Så lenge jeg har 80db på frontene, satt til large eller small, så får jeg 6db økning med 1 sub i tillegg. Enig med Roko her at det har ingen betydning om du setter frontene dine på small eller large når det gjelder fase-justering. Kansje du får noen få db forskjellig på gain, men den tilpasser du allikevel etterpå.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hva bruker dere av testtoner?

Melder meg på diskusjonen her igjen med noen spørsmål?

Hva bruker dere når dere skal justere nivåene? Sinustoner eller pink noise?

Ønsker svar på dette før jeg kommer med en anbefaling for dere.

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Proffen

Sinustoner. Sjekk signaturen til RoKo for nedlastbare filer.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kane
    Så i realiteten kjører dere bare LARGE på høytalerene å justerer fase på første subben slik at man får 6 db ekstra ved 50Hz kun for å få de i fase. Dere justerer jo fronthøytalerene tilbake til small etterpå. Eller?
    Ja. Poenget er at HT small + sub skal "utgjøre" det samme som HT large, men med den forskjell at HT small + sub skal gi en bedre frekvenskurve under delefrekvensen enn HT alene.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Proffen

Og enkelte av oss bruker Subwoofer bass management system til grovkalibrering og plassering :-D
    For så og gjøre en finkalibrering og kontroll med Sinustoner :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her var det like mange teorier som innlegg. Her kommer en teori til som stammer fra evangeliet etter Gerry Lamay.

1. Small eller Large
    Grunnen til å dele frontsettet ved 80 hz er fordi den optimale plasseringen for frontsettet med tanke på perspektiv, lydrom, sammenheng mellom lyd og bilde, sjelden sammenfaller med en heldig høyttalerplassering for tre høyttalere som skal gjengi bass samtidig. Dette har med akustiske nuller og topper som følge av rommets dimensjon å gjøre (ja du kan sikkert få det til med a) usannsynlig flaks, eller b) MYE arbeid). Ved å skille ut bassen fra likningen er sannsynligheten større for at resultatet blir bedre. Da kan vi nemlig behandle bassen som en egen enhet.

2. En eller flere subwoofere
    Det skal mye mattekunskaper til for å regne seg fram til at med dobbel effekt og dobbelt membranareal, får du mere bass.

Det betyr at to subber kan jobbe godt innenfor komfortsonen sin, heller enn at en står å banker på fulllt øs.

Det VIKTIGSTE for oss er derimot at de to subbene lager et nytt akustisk senter, kalt fantom sub. Denne kan vi med en kombinasjon av plassering, fase og nivå, plassere AKKURAT der den skal stå (der man selvfølgelig ellers ikke kan sette en på grunn av WAF, dører, sofaer, trapper etc) - og dermed få en MYE bedre bassrespons.

En annen fordel er at man kan variere plasseringen noe på hver sub for å trekke de ut eller inn av nuller og topper. Får å gjøre dette trenger du en en RTA analyse av subbene, en oversikt over problem frekvensene og videre et lite program som forteller deg hvor i rommet de befinner seg. Da blir det virkelig moro, for Nirvana er i sikte.

Hvis du bruker sinus toner, bør du gjøre det så finmasket som overhodet mulig, slik at du får med deg nuller og topper. Jeg har mange ganger erfart over 10db forskjell innenfor et frekvensområde på 5-10hz i det nedre bassområdet.

Bruk produkter a la SMS1, Beyerdynamic etc på subbene, og hold dere unna autokalibreringen på toppene. 7 av 10 ganger gjør det det hele bare værre. Den beste grunnen jeg ser til å bruke EQ på HF er for å matche høyttalerne til hverandre tonalt, for å gi deg bedre omkransing, men jeg ville ikke overlatt dette til en målemic til 12kr som fulgte med en receiver til 6.000.

Newcomer MortenV sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siterer meg selv:
    Sitat Opprinnelig postet av MortenV
    Jeg har gjort som følger i mitt oppsett:
    - Justert PEQ på hver sub, individuelt, til å gi helt flat respons opp til 80Hz
    - Justert fronter (uten suber og satt til large) til 80dB ved 80Hz
    - Justert sub 1 (alene) til 80dB ved 80Hz
    - Justert sub 2 (alene) til 80dB ved 80Hz
    - Justert fase mellom sub 1 og 2 til å gi 86dB ved 80Hz (dette fikk jeg ved 0 grader)
    - Justert subgain i receiver til å gi 80dB ved 80Hz på subene.
    - Justert avstand i receiver til å gi 86dB ved 80Hz ved samspill mellom suber og fronter (satt til large) og deling i receiver på 120Hz.

Morten
    Med følgende to avvik har jeg fulgt punktene over:

- Justert PEQ på hver sub, individuelt, til å gi stigende respons ned mot 20Hz
    - Justert avstand i receiver til å gi flatest mulig overgang ved delefrekvens mellom suber og fronter.

Dette har gitt denne kurven som jeg må si meg fornøyd med:

-respons-fronter-og-suber-jpg

Takk for alle fine innlegg i denne tråden som har hevet min forståelse rundt dette emnet!

Morten

Intermediate gpt33 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Sted
    Trondheim
    Poster
    1,905
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=Hellnoob

Her er min fremgangsmåte:

1) Mål frontene alene, som gir f.eks. 80dB ved mastervolum MV(-20).
    2) Mål sub1 alene i posisjon 1 med subvolum -6, justér gain til den gir 80dB ved MV(-20).
    3) Mål sub1 sammen med frontene, justér fase til du måler 86dB.
    4) Mål sub1 alene igjen, justér gain på sub til den måler 85dB.
    5) Mål sub2 alene i posisjon 2 med subvolum -6, justér gain til den gir 80dB ved MV(-20).
    6) Mål sub2 sammen med frontene, justér fase til du måler 86dB.
    7) Mål sub2 alene igjen, justér gain på sub til den måler 85dB.
    8 ) Mål sub3 alene i posisjon 3 med subvolum -6, justér gain til den gir 80dB ved MV(-20).
    9) Mål sub3 sammen med frontene, justér fase til du måler 86dB.
    10) Mål sub3 alene igjen, justér gain på sub til den måler 85dB
    (og så videre, opp til hvor mange suber du har).
    11) Juster subvolum i receiver til det nivå som du liker best! Jeg bruker -6dB på film og -10dB på musikk (litt avhengig av musikkvalg, av og til høyere).[/QUOTE]

Bruke denne fremgangs måten igår på mitt oppsett.
    Da jeg var ferdig fikk jeg disse målingene når jeg brukte db måleren.
    -91db med to suber + fronter
    -93db med alle 5høytalerene + suben.

Hva skal jeg gjøre etter og ha målt sub nr2 alene og justert den til 85db??
    -Bladelius Idun - Bladelius S250 x 2 -Xindak Dac5 - Audio Physic Scorpio 25 -

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo en jævlig fin kurve Morten.

Selv Flageborgen burde være litt misundelig på den

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gpt33
    Hva skal jeg gjøre etter og ha målt sub nr2 alene og justert den til 85db??
    Da kobler du inn fronter og sub1 og fortsetter fra og med punkt 11 i guiden:

11) Justér høyttalervolum, f.eks. med autokalibrering i receiver, eller manuelt, slik at alle høyttalere spiller med samme volum ved MV(-20) (optimalt sett 85dB over hele frekvenskurven), og justér subvolum i receiver til det nivå du foretrekker. Jeg kjører først autokalibrering, kontrollmåler & eventuelt justerer alle høyttalere manuelt og bruker p.t. -6dB--2,5dB på sub (avhengig av lydspor), og legger senterhøyttaler til +1,5dB i forhold til frontene (og de andre høyttalerne).
    12a) Justér eventuelt subwooferdelay i receiver dersom dette gir en bedre frekvensresponskurve (krever multiple målinger og er tidkrevende!)
    12b) Bruk eventuelt romkorreksjon (RoomEQ hos Denon).

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    Det er joe ne jævlig fin kurve Morten
    Takk for det. Det har gått med mange timer, både her på forumet for å finne gode tips og med radioshack i kinoen for å få dette til.

Morten

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MortenV
    Takk for det. Det har gått med mange timer, både her på forumet for å finne gode tips og med radioshack i kinoen for å få dette til.

Morten
    Subsonic på 20 hz ?

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0