Missforståelse ang. kalibrering av 2 subber. - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 94
    Newcomer MortenV sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Hellnoob
    Jeg får også samme avstand hver gang, men det betyr ikke at avstanden er "riktig". Får en bedre (flatere) kurve ved å justere manuelt, men p.t. er "riktig" avstand 150cm kortere enn Audyssey påstår.
    Da er mitt spm som følger: Hva er egentlig "riktig" fase? Er det den fasen, evt avstanden i receiver, som gir 6dB økning ved samspill mellom fronter og sub, eller er det den fasen som gir flatest respons?

Jeg har gjort som følger i mitt oppsett:
    - Justert PEQ på hver sub, individuelt, til å gi helt flat respons opp til 80Hz
    - Justert fronter (uten suber og satt til large) til 80dB ved 80Hz
    - Justert sub 1 (alene) til 80dB ved 80Hz
    - Justert sub 2 (alene) til 80dB ved 80Hz
    - Justert fase mellom sub 1 og 2 til å gi 86dB ved 80Hz (dette fikk jeg ved 0 grader)
    - Justert subgain i receiver til å gi 80dB ved 80Hz på subene.
    - Justert avstand i receiver til å gi 86dB ved 80Hz ved samspill mellom suber og fronter (satt til large) og deling i receiver på 120Hz.

Dette skal bety at suber og fronter spiller i fase. Når jeg da setter delefrekvens til 80Hz i receiver og fronter til small, får jeg en topp på rundt 5dB i underkant (60 til 80Hz) av delefrekvensområdet mellom sub og fronter. Dette antar jeg er ett resultat av at avrullingen ikke er veldig bratt. Jeg klarer ikke å dempe mer via PEQ da rommet har en topp i dette frekvensområdet. Hvordan skal jeg håndtere dette? Kan jeg justere avstand i receiver (fase) slik at denne toppen blir dempet, altså at fronter og suber faser hverandre delvis ut (-5dB) i dette området?

Morten

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slik ser det ut hos meg p.t., før jeg har begynt å fikle med PEQ for å bli kvitt toppen på 31,5hz og 63hz.

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MortenV
    Da er mitt spm som følger: Hva er egentlig "riktig" fase? Er det den fasen, evt avstanden i receiver, som gir 6dB økning ved samspill mellom fronter og sub, eller er det den fasen som gir flatest respons?
    I et "perfekt" rom er det den som gir 6dB økning og SAMTIDIG flatest kurve. I virkeligheten tar en utgangspukt i 6dB justeringen, og jobber med avstand og EQ for å flate ut kurven.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Strike Ace
    Jeg kjører opplegg anbefalt av Lsound.

Mitt rom er symetrisk identik på høyre og venstre side.

Dermed setter jeg begge sub'ene til 0 grader og justerer heller
    avstanden/fasen i surround. forsterkeren. Havnet vel på ca 3 meter lengre enn frontene.

Fungerer meget bra. Gain er justert identisk, dvs de er helt like i output fra samme posisjon før den ene er flyttet til det motsatte hjørne.
    Dette er kun for at begge skal gi seg på likt.
    Dette kan man ikke akkurat kalle "kalibrering"... :neutral:

Om et rom er "symetrisk identisk" på begge sider, betyr ikke dette at responsen er den samme. Nettopp derfor kan du ikke gjøre det hele så "blindt" som du her skisserer.

Dette blir derfor svært enkelt, og antakeligvis ei heller optimalt.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kalibrering av subber og lydtrykksnivåer

Har med interesse lest om hvordan dere kalibrerer deres subber.

Er ikke veldig aktiv i disse forumene, men har av og til noen kommentarer å komme med.

Dobling av elektrisk effekt er 6dB
    Dobling av akustisk effekt er 3dB
    Log10 for akustisk og Log20 for elektrisk uten å gå nærmere inn på det her.
    Utendørs i friluft vil dobling av avstand medføre ett lydtrykksfall på 6db.
    Dobling av elektrisk effekt(+6dB), dvs å gå fra 1W til 2W eller fra 100W til 200W vil gi en økning på 3dB akustisk effekt ut av høyttaleren.
    Som en liten digresjon vil normalt det menneskelige øret oppfatte 10dB økning av lydnivå som det å spille dobbelt så høyt...

Teori: så lenge fase er korrekt og vi spiller i fritt rom (dvs at vi ikke har noen reflekterende vegger.) vil en dobling av effekt eller dobling av høyttalere gi 3 dB økning i akustisk lydtrykk.

Hvis dere har 1 stk høyttalere som spiller 85db og legger til 1 stk helt lik høyttalere til som spiller 85db vil dere få ett akustisk lydtrykk på 88 dB. for å øke dette lydtrykket til 91db så må dere legge til 2 stk høyttalere til. Dvs å doble antallet og vi er nå oppe i 4 høyttalere..
    Det som forvirrer dere når dere måler er at en sub ikke er direktiv. Det vil si at den sender lyd ut i alle retninger. Lyd blir mer direktiv jo høyere opp i frekvens den kommer. For frekvenser under 125Hz må vi anta at en høyttalere er rundtstrålende.
    Når dere måler en sub som står på ett gulv og inntil en vegg så får dere refleksjoner fra veggen og gulv som medfører økning i lydtrykk. Vil tro at dere alle har erfart at det å flytte en sub tettere inntil en vegg gir mer bass og effekten blir enda klarere når dere prøver å flytte subben inn i ett hjørne.
    Flytt en sub fra fritt rom og ned på gulv vil gi +3dB, ta samme subben og flytt den inntil en vegg og dere får + 3dB til, neste steg er å flytte den helt inn i hjørnet og vi får +3dB til og totalt 9dB økning. Dette pga reflekterende vegger.
    Når dere nå har målt fronter til 85dB (og la oss anta at dere har målt på frekvenser under 125Hz) og da legger til 1 stk sub som er målt til samme nivå vil dere i teorien få en økning på ca 4,5dB på frekvenser under 125Hz. Ved 2 stk sub skal dere ha totalt 6dB økning før korreksjon så lenge fase osv er korrekt.

Stående bølger i rommet gjør jo også livet morsomt da. Disse fører til utslukning eller dobling av akustisk effekt for ymse frekvenser i rommet alt etter høyde, bredde og dybde mål.

Kan skrive mye mer, men dette er da en start.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det du mener er antakelig at dobling av elektrisk spenning tilsvarer 6dB og dobling av elektrisk effekt (og dermed akustisk effekt i dette tilfellet) tilsvarer 3dB.

I tillegg er det opp til flere som har målt økning i lydtrykk på opp mot 6dB ved å øke antallet suber fra 1 til 2 når de hver for seg spiller like høyt.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, å få en økning på 6db ved å gå fra 1 til 2 subber har jeg gjort utallige ganger.

Jeg har riktignok ikke gjort dette i ett fritt rom ( naturlig nok ) subbene står jo vanligvis i nærheten av minst en flate ( gulvet, og gjerne en eller 2 vegger ).

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo

Om et rom er "symetrisk identisk" på begge sider, betyr ikke dette at responsen er den samme. Nettopp derfor kan du ikke gjøre det hele så "blindt" som du her skisserer.

Det er ikke dermed sagt at jeg ikke har kalibrert mye tidligere.
    Dette er det oppsettet jeg har kommet frem til i mitt rom.

Enkelt? - Ja
    Optimalt? - Ja (for meg)

Jeg har kjørt mange timer med kalibrering, inkludert kalibrering med lydtrykksmåler og frekvensmålingsprogram.
    Hver gang jeg kalibrerer, så får jeg klin identisk resultat ved å sette begge sub'ene i fase 0 og stille avstand/fase
    på surroundforsterkeren på nytt.

Jeg bruker IKKE fase til å få en rett kurve, det har jeg Gain, Surroundforsterker og en behringer til.
    Fasen mellom mine sub'er og resten av høyttalerene mine SKAL være i fase, og det er de.

Du sa det i siste setning - svært enkelt - ANTAKELIGVIS ikke optimalt, ergo det finnes unntak. :-)
    Elektronikk: | Onkyo TX-NR818 | Emotiva XPA-5 | 3xBehringer EPX4000 | MiniDSP | Behringer FBD2496 |
    Høyttalere : | Fusion Tempest 12 | Fusion Alchemy 8 MTM | Fusion Alchemy 8 | 2xCelestion FTR18-4080HDX | 2xAurasound NS18 |
    Bilde: | TW-5000 | Adeo Lerret |

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Er rommet "symetrisk identisk" er vel saken grei, men spørsmålet er vel da om hvilke rom som er så symetriske. Dette i og med at det også vel betyr at veggene har samme stivhet og resonanse frekvenser osv, og vil bidra possitivt og neggativt på en symetrisk måte.

Når det kommer til rom akkustikk og høytaler/sittepossisjons oppsett, så er vel hovedregelen å ikke tilstrebe at høytalerene er symetrisk med rommet og med eventuelle diffusorer/absorbenter, men symetrisk i forhold til sittepossisjon/sweetspot.

Ellers er det å justere fase på subwoofer eller som en avstand i surround opsettet vel to sider av samme sak, eller?
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Proffen

Er ikke veldig aktiv i disse forumene, men har av og til noen kommentarer å komme med.

Dobling av elektrisk effekt(+6dB), dvs å gå fra 1W til 2W eller fra 100W til 200W vil gi en økning på 3dB akustisk effekt ut av høyttaleren.
    Som en liten digresjon vil normalt det menneskelige øret oppfatte 10dB økning av lydnivå som det å spille dobbelt så høyt...

Teori: så lenge fase er korrekt og vi spiller i fritt rom (dvs at vi ikke har noen reflekterende vegger.) vil en dobling av effekt eller dobling av høyttalere gi 3 dB økning i akustisk lydtrykk.

Hvis dere har 1 stk høyttalere som spiller 85db og legger til 1 stk helt lik høyttalere til som spiller 85db vil dere få ett akustisk lydtrykk på 88 dB. for å øke dette lydtrykket til 91db så må dere legge til 2 stk høyttalere til. Dvs å doble antallet og vi er nå oppe i 4 høyttalere..
    Det som forvirrer dere når dere måler er at en sub ikke er direktiv. Det vil si at den sender lyd ut i alle retninger. Lyd blir mer direktiv jo høyere opp i frekvens den kommer. For frekvenser under 125Hz må vi anta at en høyttalere er rundtstrålende.
    Når dere måler en sub som står på ett gulv og inntil en vegg så får dere refleksjoner fra veggen og gulv som medfører økning i lydtrykk. Vil tro at dere alle har erfart at det å flytte en sub tettere inntil en vegg gir mer bass og effekten blir enda klarere når dere prøver å flytte subben inn i ett hjørne.
    Flytt en sub fra fritt rom og ned på gulv vil gi +3dB, ta samme subben og flytt den inntil en vegg og dere får + 3dB til, neste steg er å flytte den helt inn i hjørnet og vi får +3dB til og totalt 9dB økning. Dette pga reflekterende vegger.
    Når dere nå har målt fronter til 85dB (og la oss anta at dere har målt på frekvenser under 125Hz) og da legger til 1 stk sub som er målt til samme nivå vil dere i teorien få en økning på ca 4,5dB på frekvenser under 125Hz. Ved 2 stk sub skal dere ha totalt 6dB økning før korreksjon så lenge fase osv er korrekt.

Stående bølger i rommet gjør jo også livet morsomt da. Disse fører til utslukning eller dobling av akustisk effekt for ymse frekvenser i rommet alt etter høyde, bredde og dybde mål.

Dette var en meget god forklaring på hva jeg lurte på tidligere. Takk Proffen :-D
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Intermediate Bendalf sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En ting jeg ikke helt skjønner bare.
    Vi tar utgangspungt i 1 sub denne gangen og fronter i large.
    Dere justerer frontene til 85dB
    Deretter sub'en alene til 85dB
    Tilsammen blir de rundt 91dB i fase.
    Deretter justeres subgain eller LFE level i receiver til frontene og sub'en spiller 85dB sammen for og på en måte integrere subben og få en sømløs overgang.
    Til musikklytting i ren PCM skjønner jeg at dette vil fungere bra. Men når film og 5.1 lyd kjøres kan jeg ikke skjønne at dette er optimalt. For LFE sporet kjøres jo kun ut på subben alene, som nå er justert langt lavere enn 85dB.
    Det blir jo nesten ikke bass i det hele tatt jo.
    Er det virkelig sånn dere gjør det?
    Har jeg misforstått alt jeg nå kanskje?

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bendalf
    En ting jeg ikke helt skjønner bare.
    Vi tar utgangspungt i 1 sub denne gangen og fronter i large.
    Dere justerer frontene til 85dB
    Deretter sub'en alene til 85dB
    Tilsammen blir de rundt 91dB i fase.
    Deretter justeres subgain eller LFE level i receiver til frontene og sub'en spiller 85dB sammen for og på en måte integrere subben og få en sømløs overgang.
    Til musikklytting i ren PCM skjønner jeg at dette vil fungere bra. Men når film og 5.1 lyd kjøres kan jeg ikke skjønne at dette er optimalt. For LFE sporet kjøres jo kun ut på subben alene, som nå er justert langt lavere enn 85dB.
    Det blir jo nesten ikke bass i det hele tatt jo.
    Er det virkelig sånn dere gjør det?
    Har jeg misforstått alt jeg nå kanskje?
    Nei du... her tenker du litt feil.

SUB og fronter overlapper hverandre ved delingsfrekvensen. Altså daler frontene i styrke mens suben øker. Man skal derfor ikke ha dobbel styrkeverdi noe sted i kurven.

Altså er nivået normalt det samme i det meste av frekvenskurven.

Skjønner?

Newcomer volfro sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Proffen

Sitat:

Det må vel ligge en del i denne problemstillingen??
    Har jo opplevt selv at man fks. justerer fase på 50hz og det kan sjå bra ut.
    Prøver så på fks. 30 hz og får ett annet resultat.
    Da blir det jo den gylne middelvei og div. kompromisser.(og uendelig med muligheter til å tråkke i baret)

Nå har jo eg ett vanskelig rom dvs. kjellerstue 35m2 med halv-vegg inn fra
    høyre. Lang gang ut til høyre bak og åpen trappeløsning opp til andre etasje bak halv-vegg (mellom halv-vegg og gang).
    Så har eg 3 subber stacket i venstre hjørne (etter Flageborg metoden) foran av forskjellig merke, lite gunstig sannsynlegvis men det er ikke mulig å høre hvor dei står. (psb 3i /velodyne hgs 15 / peerless xxls 12" med o-audio 500w/ alle har lukka kabinett)
    Fronter er Kappa 90 og kjører faktisk som large med 100hz deling. Har prøvt med small men får en dårligere kurve/trykk.

Så har eg til venstre for lyttepos. en delvis nedgravd bandpasskasse med 4 stk. 12" boss ava W129 som drives av en nad 218. Kassen byggde eg for ca. 10 år siden og den er ganske solid (96 kg med element). Halvparten ligg under golvet og den andre halvparten ligg over gulvet. Så er det en tung skiferplate oppå med åpning på ca. 10cm.

Så var det å få allt til å fungere samtidigt, det er ikke lett desverre.
    Veit ikke hvor mange hundre kurver/målinger eg har men har jo begynnt å tvile på om det er muligt å komme i mål?????
    Har flytta rundt i rommet alle subbene, har sågar dratt opp bandpasskassen også en del ganger og flytta den rundt. (ikke bra for ryggen)
    Snudd hele oppsettet mot sør /øst / vest (nord går ikke) osv.osv.

Trudde lenge eg skulle klare det uten behringer, men kraup til korset og kjøpte en. Er jo absolutt beste investeringen så langt, men kurven kan nok bli mye bedre enno.

Så har det jo også litt med smak å gjøre, eg liker jo litt ekstra trykk i 40-60hz området.

Poenget mitt er jo dette med fasejustering og at det bør gjørest på mer enn en frekvens (eller har eg misforstått noe)?

Tar også imot innspill på mine problemstillinger

Intermediate Bendalf sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei du... her tenker du litt feil.

SUB og fronter overlapper hverandre ved delingsfrekvensen. Altså daler frontene i styrke mens suben øker. Man skal derfor ikke ha dobbel styrkeverdi noe sted i kurven.

Altså er nivået normalt det samme i det meste av frekvenskurven.

Skjønner?
    Jo men med frontene satt til large? Eller mener du at frontene alltid bør være satt til small og la sub'en ta over ved delefrekvensen?
    Med frontene i small skjønner jeg at sub'en tar over ved delefrekvensen, men med frontene i large blir jo frontene med hele veien ned og da blir det jo en forsterkning på kurven der sub'en blir med sammen med frontene....feks under 60Hz. I allefall ved stereo musikkavspilling der sub og fronter spiller sammen, mens ved 5.1 der sub har eget lydspor spiller sub 85dB alene...
    Håper jeg fikk fram poenget til tross for at jeg er en knøl når det gjelder å forklare ting...

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom du kjører frontene som LARGE, vil det aller meste av bassen (nesten bare LFE) sendes til suben. Nettopp derfor er det at SMALL fungerer best. De fleste fronthøyttalere går ikke (spesielt vellykket) dypt, og en sub vil som regel gjøre jobben bedre. Dersom så ikke er tilfelle, har du antakeligvis en kombinasjon av gode fronter og en dårlig sub... ;-)

Intermediate Kane sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så i realiteten kjører dere bare LARGE på høytalerene å justerer fase på første subben slik at man får 6 db ekstra ved 50Hz kun for å få de i fase. Dere justerer jo fronthøytalerene tilbake til small etterpå. Eller?
    Yamaha CX-A5000, Sherbourn PA 5-200, Arendal Sound 1723 Tower, Arendal Sound 1723 Center, 3 x Arendal Sound 1723 SUB3, SVS SSS-01

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det spiller egentlig mindre rolle om de står i SMALL eller LARGE. Cluet er å få MAX nivå sammen med frontene.

Du må også sjekke ved frekvenser rundt de 50Hz. Dette for å sjekke at du ikke har en unormal dip eller peak ved 50Hz.

Fasejustering KAN fungere som en PEQ på visse frekvenser. Test det gjerne ut.

Intermediate Kane sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, jeg har kalibrert nok oppsett til å få det til å funke rimelig bra. Jeg bare graver litt for å forstå hvordan dere gjør det. Å få 6 db økning ved 50hz ved å kjøre front som small å deleing på 80hz ser jeg ikke på som så veldig enkelt akkuart. Derfor jeg reagerer på at noen sier de får 6db økning med fronter å en sub, så 3 db til når de kobler til sub nr 2. Eneste måten jeg ser det mulig på, er ved å kjøre front som large når man kalibrerer, for så å sette de til small etterpå. (hvis de kjører small til vanlig altså) Kjører man fronter som large hele tiden derimot, så skjønner jeg jo hvor resultatene kommer fra.
    Yamaha CX-A5000, Sherbourn PA 5-200, Arendal Sound 1723 Tower, Arendal Sound 1723 Center, 3 x Arendal Sound 1723 SUB3, SVS SSS-01

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp, du har helt rett i dine tanker rundt dette

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjører mine fronter i LARGE kun når jeg kalibrer mot subbene ja.

Ellers står de som SMALL både på film og musikk.

Riktignok har mange receivere en eller annen "pure audio" funksjon som setter høyttalerene til LARGE og subwoofer til OFF.

Side 4 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •