Missforståelse ang. kalibrering av 2 subber. - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 94
    Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Dere må spesifisere HVA som økes.

Lydtrykket fra frontene er (eksempelvis) 85dB.

Legg til en sub @ 85dB og fasejustér, og du får 91dB (+6dB). Reduserer du deretter subvolumet for å integrere med frontene, er du tilbake til 85dB, men med større headroom.

Legg til en sub @ 85dB og fasejustér, og du får 88dB (+3dB). Reduserer du deretter subvolumet for å integrere med frontene, er du tilbake til 85dB, men med enda større headroom.

Legg til en sub @ 85dB og fasejustér, og du får 88dB (+3dB). Reduserer du deretter subvolumet for å integrere med frontene, er du tilbake til 85dB, men med ytterligere økning i headroom.

Slik er det hos meg.

Jeg vet imidlertid ikke hvorfor den første suben øker SPL med 6dB, mens de neste kun bidrar med 3dB hver, men har forstått at slik skal det være.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kane
    Hvorfor skulle fronthøytalere + 1 sub @ 50Hz gi mer lyd en 2 x sub @ 50Hz?
    Fronthøyttalere i fase med sub1 gir +6dB ift. front (før integrerering, dvs justering av subvolum i receiver)).

Fronthøyttalere i fase med sub2 gir +6dB ift. front (før integrerering, dvs justering av subvolum i receiver))

Sub1 i fase med sub2 gir +6dB ift. sub1 (før integrerering, dvs justering av subvolum i receiver)).

Fronthøyttalere i fase med sub1 OG sub2 gir +6dB +3dB ift. front = +9dB ift. front (før integrerering, dvs justering av subvolum i receiver).

Jeg kan ikke begrunne det, men jeg kan måle det, og akseptere at sånn er det :-)

Intermediate Kane sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Der er vi enige Hellnoob, hvis man kjører høytalerene som LARGE.

For de som kjører de som SMALL vil ikke høytalerene gi noe særlig ekstra ved f.eks 50hz hvis man har satt delingen til 80hz, og ihvertfall ikke gi noe ekstra ved 20Hz.

Du sier selv du får 6db økning ved 50hz med 1 stk sub å fronter som LARGE. Hvor mye ekstra får du ved 15hz? Veldig lite vil jeg tro. Hvor mye ekstra får du her når du har høytalerene som SMALL som du kjører med til vanlig? Ingenting regner jeg med. Men med 2 stk like sub'er (f.eks PB13 Ultra) vil man også her får 6 db ekstra over 1 sub.
    Yamaha CX-A5000, Sherbourn PA 5-200, Arendal Sound 1723 Tower, Arendal Sound 1723 Center, 3 x Arendal Sound 1723 SUB3, SVS SSS-01

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det skaper åpenbart svært mye begrepsforvirring når man ikke er klar over (eller tenker over) at fronter + sub integrert via crossover EGENTLIG er det samme som én sub, og således må anses som nettopp dette.

Det er jo naturlig at fronter og sub styrkemessig skal overlappe hverandre for så å gå over til KUN sub i de nederste frekvensene, mens frontene tar over i de øverste frekvensene.

Dersom det ikke hadde vært slik, ville man hatt en stor økning i de frekvenser både fronter og sub spiller for fullt... lik den man altså sliter med når man forsøker seg på sub og fronter i et rent stereooppsett.

Det er altså snakk om fordeling av styrke gjennom "delings"-frekvensområdet.

Gitt at alle elementer jobber i fase, får vi følgende oppsett:
    • F=85db
    • F+S=85db (dersom crossover i receiver)
    • F+2S=91dB (------"------)
    • F+3S=~95dB (------"------)
    • F+4S=97dB (------"------)

Altså må F+S med crossover anses som kun S.

Det betyr at oppsettet ovenfor i realiteten kan ses på som:
    • F=85db
    • F+S=F/S=85db (dersom crossover i receiver)
    • F/S+S=91dB (------"------)
    • F/S+2S=~95dB (------"------)
    • F/S+3S=97dB (------"------)

som igjen kan skrives slik:
    • F=85db
    • F+S=F/S=S=85db (dersom crossover i receiver) = S
    • F/S+S=2S=91dB (------"------)
    • F/S+2S=3S=~95dB (------"------)
    • F/S+3S=4S=97dB (------"------)

Økningen følger for øvrig logaritmisk tankegang.

Kan man i det hele tatt sette dette opp logisk nok?

Når man måler oppsettet, vil man selvsagt oppnå en økning når man slår på suben. Men, dette er før crossover-utjevningen skjer mellom fronter og sub.

Alt i alt skal man jo til slutt ned i en styrkemessig sømløs integrasjon mellom fronter sog sub.
    I realiteten er det da subene som jobber mindre (på et lavere nivå hver seg) - noe som gir det vi kaller "headroom". Vi kan altså spille MYYYYE høyere bass, dersom vi ønsker. Og det gjør vi jo... :-)

Imidlertid gjør man det bare når man ønsker å hente ut mer bass enn det som er naturlig.

Den VIKTIGSTE egenskapen med flere suber er at kontrollen blir så ufattelig mye bedre jo flere suber du setter inn. Elementene trenger ikke jobbe spesielt mye for å sette rommet - og luften i dette - i en enorm bevegelse.

Intermediate Kane sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var logisk nok det du satt opp over her til at jeg må si meg enig ihvertfall RoKo
    Yamaha CX-A5000, Sherbourn PA 5-200, Arendal Sound 1723 Tower, Arendal Sound 1723 Center, 3 x Arendal Sound 1723 SUB3, SVS SSS-01

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En annen måte å si det på er at man må doble antall subwoofere for hver gang man vil ha en økning på 6dB.

Derfor øker nivået med bare 3 dB fra 2 til 3 subwoofere.

Derfor øker nivået bare med 1,5dB når man går fra 3 til 4 subber.

Det er med andre ord ikke mye poeng å gå fra 50 til 51 subwoofere:razz:

Jeg håper ikke jeg forrvirret noen med denne forklaringen;-) .

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sier du det?

Så:
    1 sub = 79dB
    2 suber = 85dB
    3 suber = 88dB
    4 suber = 89,5dB

Doblingen fra 2 suber til 4 suber er her 4,5dB... ;-)

Jeg mener den er:
    1 sub = 79dB
    2 suber = 85dB
    3 suber = 89dB
    4 suber = 91dB

EDIT: Jeg la til den éne suben i bunnen som et rent eksempel på dobling.

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eh, en liten feil i regnestykket mitt der ja.

Den som ble forvirret av forklaringen var megops: .

Det er lettere å forstå enn å forklare en logaritmisk skala, i hverfall for meg som heldigvis ikke er lærer.

Hør på RoKo, ignorer Arendal som nå går og tar seg en kaffe:razz:

Newcomer MortenV sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg følgende spørsmål: Jeg er ferdig med kalibrering og alt er i fase og tilsynelatende tipp topp og jeg er klar for å kjøre autoppsett (Denon AVR2807). Følgende skjer: avstand til sub og fronter endres automatisk av autooppsettet. Jeg antar da at fase mellom fronter og sub endrer seg. Hvordan håndterer jeg dette?

Receiveren er forresten ikke enig med meg i hva som er riktig avstand fra lytteposisjon og fronthøyttalere. Autooppsettet forrykker alltid stereoperspektivet til venstre slik at jeg manuelt må justere avstand til fronter for at dette stemmer med de reelle forhold og slik at stereoperspektivet blir riktig.

Morten

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tillater meg å sitere meg selv i en annen post vedr autokalibrering.

Sitat Opprinnelig postet av D65
    Problemet med alle autoEQ produkter er at de ser ikke forskjellen mellom modal respons og absorbsjon. Det betyr at du kan ende opp med en innstilling som pøser på med filter i et område du ikke får noe som helst ut av uten å flytte enten høyttaler eller lytteposisjon, eller fjerner en hel masse energi fra et frekvensområde du kunne ha kommet deg unna med å flytte subben 40cm til siden. Noe bedre er det med systemene som tar målinger på flere steder i rommet, men der kan du igjen sjelden prioritere lytteposisjonen.

Jeg har mer tiltro til "Radioshack og regneark" tilnærmingen som skisseres av flere medlemmer her på forumet. Selv bruker vi et RTA instrument tilkoblet fire mikrofoner slik at man får frem et gjennomsnitt av frekvensresponsen i et område. Det kombinert med en eller annen for for program/excelark som hjelper deg og regne på modal respons og stående bølger får deg nærmere nirvana, der du selv ser hva du gjør med filtrene.
    Holder meg konsekvent unna autoEQ siden man ikke har noen god formening i hva som er gjort og hvorfor. Alt for ofte fjernes energi i viktige frekvensområder.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hellnoob
    Først må du finne optimal plassering for suben(e), deretter kalibrerer du dem i den posisjonen de står. Både Flageborg og jeg er enige om at beskrivelsen på L-sounds sider ikke er den som gir best resultat. L-sound hevder at det er viktigste er at begge subene har samme headroom (dvs. at gain på suben stilles til de gir samme SPL i samme posisjon), mens min oppfatning er at det viktigste er at subene gir samme SPL i den posisjon som er best for hver enkelt sub (dvs. at jeg hensyntar roomgain).
    Nå har jeg holdt på i et par dager med å kalibrere to SVSer, har prøved Hellnoob metoden og Lsound metoden.

Etter å holdt på en dag og ikke fått det til med Hellnoobs roomgain metoden oppdaget jeg at det var 18db i forkjell på de to hjørnene subene står i!! Dette gjorde at denne metoden ikke fungerer i det hele tatt for meg, forøvrige stemte den 6db regelen. Dette resulterte i at jeg kryssbyttet subene x antall ganger og kink i ryggen, hehe....

Deretter begynte jeg på Lsound headroom metoden, dette resultatet fungerte mye bedre. Jeg kunne da ikke følge helt den 6db regel pga av den stor forkjellen på roomgain, så jeg ble usikker på hvor nøyaktig fasen var justert. Dette endte med at jeg laget min egen metode, ganske like eller den er vel tilnærmet lik Lsound sin:

1.justere front høyttalere til 85db.
    2.justere sub1 til 85db i beste hjørne.
    3.fase juster sub1 i beste hjørne mot front høyttalerene(+6db).
    4.justere sub2 til 85db i beste hjørne(altså samme hjørne).
    5.fase justere sub2 i beste hjørne mot front høyttalerene(+6db).
    6.kontrollerte fasen subbene i mellom(+6db)
    7.flyttet deretter sub1 over i motsatt hjørne
    8.justert fasen på sub1 mot front høyttaler på nytt, til det som ga høyest SPL.
    9.Kontrollerte fasen på sub1 mot sub2, den stemnte med høyeste SPL.

Slik kom jeg frem til et resultat som var meget bra. Bassen ble fyldigere og å mulighet til å lokalisere hvor bassen kom fra forvant mer eller mindre helt, og dette på tross av den store forskjellen på roomgain. Det var dette som var utgangspunktet mitt for å ha to subber.

Roko, Hellnoob har dere noen kommentarer, er det mulig for meg og mitt tilfelle å få det til noe bedre?

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    18dB forskjell er jo litt, for å si det mildt. Men hvis begge subene nå har samme gain, betyr det at den i dårligste hjørnet spiller 18dB lavere enn den i beste hjørne. Hvordan høres det ut hvis du slår av denne suben (sub1)? Ettersom den spiller 18dB lavere enn front og sub2, er spørsmålet om du i det hele tatt har bruk for denne suben (på den plassen den står nå).

Du bør gi oss noen frekvensresponskurver. Det hadde vært artig å se hvordan rommet ditt "ser ut" i så måte.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    18dB forskjell er jo litt, for å si det mildt. Men hvis begge subene nå har samme gain, betyr det at den i dårligste hjørnet spiller 18dB lavere enn den i beste hjørne. Hvordan høres det ut hvis du slår av denne suben (sub1)? Ettersom den spiller 18dB lavere enn front og sub2, er spørsmålet om du i det hele tatt har bruk for denne suben (på den plassen den står nå).

Du bør gi oss noen frekvensresponskurver. Det hadde vært artig å se hvordan rommet ditt "ser ut" i så måte.
    Ja, det er korrekt, begge spiller med samme gain nå, men den ene 18db lavere pga roomgain... I og for seg så holder det i massevis med en sub. Men siden jeg altfor lett kunne lokalisere(høre suben) fra høyre så ville jeg prøve å gjevne ut bassen slik at den kom midt i mellom front høyttaleren. Jeg vil si det klarer den utmerket, men får ikke noe mer SPL eller punch forøvrig selv om det kunne ha vært ønsket.

Ja, rommet er vanskelig...35m2 som er delt på 2 med en halv-vegg. Jeg bruker da anlegget på halve rommet, med denne ene suben stående ved halv-veggen og den andre i det ekte hjørne. Huset er fra 1895 og panel/veggene er nok litt i bevegelse og "spiller" nok med når subbene er aktive...

Jeg har noen gamle kurver på excel ark, dem er noe rare ja... får en høy peak fra 30-50hz(med en sub), husker ikke helt hvor mange db.

Hmmm... tenkte jeg skulle legge inn et bildet her, men det fikk jeg ikke til.... noen tips.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når jeg skruer av den "sterkeste subben" så låter det bra, men noe dempet er den i forhold til den andre. Målere sier at det er 18db, men det høres ikke ut som det skulle være så mye...

Newcomer MortenV sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    = subgain settes slik at subene enkeltvis spiller 50hz @ 85dB på referansevolum (hos meg: mastervolum -20dB på Denon AVR-4308) og subvolum i receiver satt til 0dB.

Forøvrig ser jeg nå at RoKo har skrevet et meget bra innlegg rett før meg :-)

Med flere suber (jeg har tre) gir Denons autoppsett alltid en avstand til subene som gir meg en topp på 90dB (husker du denne, RoKo?). Ved å justere avstanden i etterkant (i receiveren) unngikk jeg denne toppen.

Det betyr for meg at har du flere suber, kan det være interessant å eksperimentere med å endre avstand til sub i receiver.
    Er det egentlig noe poeng i å justere fase mellom fronter og sub når du alikevel justerer avstand til sub i receiver (noe om i praksis er fasejustering mellom fronter og suber) etter at du har gjort fasejustering mellom fronter og suber?

Er det ikke like greit å bare fokusere på å justere fase mellom subene, slik at disse gir +6dB (med to suber), for så å justere avstand i receiver til en blir fornøyd med frekvenskurven med fronter og suber i samspill (med fronter satt til "small")?

Morten

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MortenV
    Er det egentlig noe poeng i å justere fase mellom fronter og sub når du alikevel justerer avstand til sub i receiver (noe om i praksis er fasejustering mellom fronter og suber) etter at du har gjort fasejustering mellom fronter og suber?
    Ja, fordi avstandsjusteringen i receiver er (etter min oppfatning) mer vrien å få til enn fasejustering på subene. AVR-4308 setter avstanden "feil" (jeg har da flere suber, så sånn sett er det ikke rart), slik at jeg får utfasinger hvor jeg ikke skal ha det, og en korrigering av avstanden er nødvendig for min del. Dermed er det greit å vite at subene er korrekt fasejustert før en begynner med avstandsjustering, slik at en slipper å sjonglere to faktorer samtidig.

Sitat Opprinnelig postet av MortenV
    Er det ikke like greit å bare fokusere på å justere fase mellom subene, slik at disse gir +6dB (med to suber), for så å justere avstand i receiver til en blir fornøyd med frekvenskurven med fronter og suber i samspill (med fronter satt til "small")?Morten
    Det går egentlig ut på det samme som jeg nevnte over, men ettersom fasejustering av sub1 til frontene, og deretter sub2 til sub1 osv. ikke tar mer enn et par minutter, synes jeg det er greit å ha gjort det :-)

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har subene stående på nøyaktig samme avstand fra sweetspot og bruker bare avstands justeringene i reciver.

Har kjørt YAPO menge ganger og får samme avstand hver gang.

Prøv og sitte i sweetspot og lytte til musikk mens du justerer avstand på reciver, da hører du raskt fase forskjell ;-)

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg får også samme avstand hver gang, men det betyr ikke at avstanden er "riktig". Får en bedre (flatere) kurve ved å justere manuelt, men p.t. er "riktig" avstand 150cm kortere enn Audyssey påstår.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjører opplegg anbefalt av Lsound.

Mitt rom er symetrisk identik på høyre og venstre side.

Dermed setter jeg begge sub'ene til 0 grader og justerer heller
    avstanden/fasen i surround. forsterkeren. Havnet vel på ca 3 meter lengre enn frontene.

Fungerer meget bra. Gain er justert identisk, dvs de er helt like i output fra samme posisjon før den ene er flyttet til det motsatte hjørne.
    Dette er kun for at begge skal gi seg på likt.
    Elektronikk: | Onkyo TX-NR818 | Emotiva XPA-5 | 3xBehringer EPX4000 | MiniDSP | Behringer FBD2496 |
    Høyttalere : | Fusion Tempest 12 | Fusion Alchemy 8 MTM | Fusion Alchemy 8 | 2xCelestion FTR18-4080HDX | 2xAurasound NS18 |
    Bilde: | TW-5000 | Adeo Lerret |

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har en SMS-1 mellom reciver og subene så jeg er ikke sikker på om avstand er riktig hos meg.

Får 0.30m avstand med yapo når det er 2.80-2.90m avstand til sweetspot.
    Men har lyttet nøye og det blir fastest bass med 0.30m.

Trykk under midbass er det mer en nok av her på romet. Det er utfasing mellom ca 50 til 70 jeg sliter med :-/ Men med mer en nok headroom så går det akkurat og fikse med eq til en morrokurve.

Skal prøve alternativ plassering med tubene under surround høytalerne på søndag om jeg ikke er opptat da.

Du hellnoob har jo et rom med mye åpning på høyre side.
    Jeg skal flytte anlegget på en stue med åpning på høyre side til en mindre stue.
    Taper en mye lyd ut i "tomrommet" når en skal kalibrere grundig ?

Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •