Missforståelse ang. kalibrering av 2 subber. - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 94
    Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Hellnoob
    Hvis frontene spiller 50hz @ f.eks. 85dB og første sub spiller 50hz @ 85dB, vil frontene + første sub spille 50hz @ 91dB når de spiller i samme fase. Slik er det ihvertfall hos meg.

Har jeg gjort noe feil da, RoKo? Skal subvolum justeres ned med 6dB for at det skal bli "riktig"?

Når jeg setter høyttalerne som small, faller lydtrykket fra dem med 9dB (til f.eks. 74dB).

Hver ny sub øker i tillegg lydtrykket med 3dB hver.
    Veeel...
    Dersom du kjører med subene på samme nivå ved 50Hz etter kalibrering, får du jo dobbel mengde bass ved 50Hz. Dette er dog aktuelt bare dersom du kjører på LARGE hele veien, og at suben kommer i tillegg til frontene - likt i et stereooppsett uten subutgang.

Normalt sett kjører man jo crossover. Da skal subens bassnivå - sammen med frontene - gi det trykket du er ute etter. De deler på oppgaven i crossovger-området. Altså skal du ikke få den økningen på 6dB ved 50Hz som du påstår (eller opplever).

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK, da er spørsmålet:

Hvis frontene delt på 80hz spiller 74dB alene (MV-20) og suben spiller 85dB alene (MV-20, subvolum 0 i receiver) - hvordan vet en / måler en at faseinnstillingen er korrekt mellom frontene og suben?

Til nå har jeg gjort dette ved å sette HT til Large, gått gjennom øvelsen jeg har beskrevet tidligere, for deretter å sette HT til Small. Hvis dette har gitt "for mye bass", har jeg justert subvolum i receiver ned.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fasejusteringen skjer uavhengig av deling. Om du justerer fasen på suben, vil du fort nok oppdage om du får høyere eller lavere måleresultat. Den jobber uansett sammen med frontene, og du må gjerne sette dem på large, men det skal ikke være nødvendig.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK, da er spørsmålet:

Hvis frontene delt på 80hz spiller 74dB alene (MV-20) og suben spiller 85dB alene (MV-20, subvolum 0 i receiver) - hvordan vet en / måler en at faseinnstillingen er korrekt mellom frontene og suben?

Til nå har jeg gjort dette ved å sette HT til Large, gått gjennom øvelsen jeg har beskrevet tidligere, for deretter å sette HT til Small. Hvis dette har gitt "for mye bass", har jeg justert subvolum i receiver ned.
    Ja, du må gjerne sette høyttalerne til normalinnstilling, eller large når du sjekker alt dette. Imidlertid skal et romkalibreringssystem ha 85dB som norm ved ÷20dB. Det er derfor vi justerer sub til 85dB ved kalibrering. Da er det opp til receiver å mikse disse sammen, men de ligger uansett såpass tett opptil hverandre i nivå når 85dB velges.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har alltid vært opptatt av å integrere subene manuelt, da jeg ikke bruker romkorreksjon.

Så spørsmålet mitt blir igjen:

Hvis ikke min metode for å finne riktig fasejustering på sub er riktig (altså den fasejustering som gir 6dB økning når frontene og suben spiller på samme nivå hver for seg), hva er da riktig fremgangsmåte (det som du kaller "Første sub integreres med frontenes nivå.")?

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Måten å finne fasejusteringen er helt korrekt den - intet å si på denne.
    Men man må sørge for integrasjonen mellom fronter og suber.... Altså må man senke det generelle subnivået med like mange dB etter hvert som antallet suber økes... ;-)

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da ser jeg at vi er enige.

For et system hvor frontene spiller 85dB og suben spiller 85dB vil korrekt fasejustering gi +6dB, og "korrekt" integrering med frontene innebære en reduksjon i subvolum på 6dB, slik at front + HT spiller 85dB :-)

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heia!
    Eller det nivået du selv synes funker best.

Husk for øvrig å sjekke at du ikke har en pukkel i akkurat det frekvensområdet du sjekker. Da denne må justeres, er det greit at andre deler av det aktuelle frekvensbåndet stemmer også...

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,797
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner ikke helt den 6dB økningen dere nevner her med å gå fra 1 til 2 subwoofere og å spille sammen med front høytalerene. En dobbling av effekt tilsvarer vel generellt ca 3dB økning i lydtrykk, er det ikke det med en dobbling av effekten man egentlig gjør når man i et oppsett med en subwoofer setter inn en ekstra sub? Setter man inn en tredje sub, vil man ikke få en 6dB øning heller, man må vel ha 4 subwoofere totalt for å få en 6db økning i forhold til den ene osv. Har jeg misforstått noe totalt her?

Kan noen forklare litt hva jeg misser her..
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hver ekstra sub en integrerer i tillegg til den første vil bidra med 3dB.

Intermediate Kane sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,246
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis man da kjører front høytalere som small (deler på 80hz) å øker fra en til to like sub'er. Øker det da kun 3 db? Det øker 6 db da, ikke sant, eller har jeg missforstått helt nå?
    Yamaha CX-A5000, Sherbourn PA 5-200, Arendal Sound 1723 Tower, Arendal Sound 1723 Center, 3 x Arendal Sound 1723 SUB3, SVS SSS-01

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lydtrykket øker med 3dB, Kane. Mål, og du vil bli overbevist :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne tråden begynner å bli bra :-) Jeg skal igang med å sette opp 2 SVSer idag.

Det jeg lurer på er om hvordan måler dere subene/frontene hver for seg. På mitt anlegg så har jeg satt frontene til SMALL og en delefrekvens på 80hz.

1-Blir det ikke litt galt å sette på en 50hz sinustone for å måle lydstyrke ved denne delefrekvensen?

2-Eller kjører dere frontene som LARGE kun når dere målere høyttalerene hver for seg?

3-Er det noen grunn til at 50hz sinustone blir brukt, og ikke 60, 70 eller 80hz som ligger nærmer delefrekvens?

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zatz
    Denne tråden begynner å bli bra :-) Jeg skal igang med å sette opp 2 SVSer idag.

Det jeg lurer på er om hvordan måler dere subene/frontene hver for seg. På mitt anlegg så har jeg satt frontene til SMALL og en delefrekvens på 80hz.
    1-Blir det ikke litt galt å sette på en 50hz sinustone for å måle lydstyrke ved denne delefrekvensen?
    Hvis området er fra 20 til 80Hz så ligger 50Hz rimelig midt på, ikke sant?
    2-Eller kjører dere frontene som LARGE kun når dere målere høyttalerene hver for seg?
    Jeg kjører frontene som small eller large kun for å måle / høre hva som spiller best. Hvis man kjører frontene som small vil man jo ikke få faseproblemer i sub området.
    3-Er det noen grunn til at 50hz sinustone blir brukt, og ikke 60, 70 eller 80hz som ligger nærmer delefrekvens?
    Jeg pleier å begynne med 50Hz, men tester for sikkerhetsskyld på "alle" frekvenser.

Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,246
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lydtrykket øker med 3dB, Kane. Mål, og du vil bli overbevist :-)
    SÅ hvorfor øker det 6db når man kjører 1 stk sub å fronter sammen da?
    Yamaha CX-A5000, Sherbourn PA 5-200, Arendal Sound 1723 Tower, Arendal Sound 1723 Center, 3 x Arendal Sound 1723 SUB3, SVS SSS-01

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    193
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er den i totalt motfase vil den jo senke med 3 dB, altså blir den 6 dB høyere i riktig fase.

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg mener at kane har rett.

Hvis man har frontene som SMALL og en sub måler man 85dB. Legger man til en sub til får man 91dB. Man har jo da bare en sub og kobler en i tillegg og får økningen på 6dB.

Hvis man har frontene som LARGE og en sub som til sammen er justert til 85dB får man 88dB med en ekstra SUB. Da har man jo " 2 subber" og får en tredje i tillegg og dermed en økning på på bare 3dB.

Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,246
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Arendal
    Jeg mener at kane har rett.

Hvis man har frontene som SMALL og en sub måler man 85dB. Legger man til en sub til får man 91dB. Man har jo da bare en sub og kobler en i tillegg og får økningen på 6dB.

Hvis man har frontene som LARGE og en sub som til sammen er justert til 85dB får man 88dB med en ekstra SUB. Da har man jo " 2 subber" og får en tredje i tillegg og dermed en økning på på bare 3dB.
    Du er litt flinkere til å ordlegge deg enn meg, men det var akkurat det jeg også mente. Hvorfor skulle fronthøytalere + 1 sub @ 50Hz gi mer lyd en 2 x sub @ 50Hz?

Intermediate hagr sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    620
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hver ekstra sub en integrerer i tillegg til den første vil bidra med 3dB.
    Enig med ask4me2.

La oss si du har et anlegg som spiller 160dB ved hjelp av 50 subwoofere. Ved å slenge på den 51. kan jeg vel egentlig garantere at anlegget ditt ikke spiller 163 dB av den grunn? Trenger litt bedre forklaring her.

Harald

Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,246
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    6 db økning er ved dobling av element areal og dobling av effekt. Altså å gå fra 1 til 2 sub'er gir 6 db. fra 2 til 4 gir 6 db igjen, å 4 til 8 gir 6 db osv. Er sånn jeg har forstått det ihvertfall, men rett meg gjerne hvis jeg tar feil.

Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •