Forklaring på bakvendt toein/out fenomen?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Intermediate JKJK sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Forklaring på bakvendt toein/out fenomen?

Hei.

Har et merkelig fenomen som jeg lurer på om noen av dere skjønner noe av.
    Har slitt med at jeg ikke har fått romfølelse / stereoeffekt på musikk/film etter jeg flyttet inn i ny leilighet. Forklaringen renger jeg med er så enkel som at høyttalerene står for nært både hverandre, bakvegg og alt annet. Lite å gjøre med, da stua er liten, punktum.

Men dette har irritert meg veldig, så begynte å lete etter "hacks" for å bedre dette, uten å måtte ty til lugubre DSPeffekter på lydkort osv.

Prøvde å vinkle høyttalerene UTOVER, og opplevde en ganske dramatisk forbedring i både stereoeffekt og romfølelse. Jeg mener, STOR forskjell. Var som å gå fra mono til stereo. Nå kan jeg faktisk peke ut hvor i rommet et instrument er på et sett med AL752 høyttalere. Selv om 3Dbildet kunne vært MYE bedre, så er det i alle fall stor forbedring.

Fant så div poster på dette forumet som omtalte toe-in / toe-out. Grovt skummet og oppsummert fant jeg ut at det handlet om avstand mellom høyttalere og sistnevnte samt lytteposisjon (likesidet trekant osv, lyden skal "treffe øret", blabla, stemmer det sånn grovt sett??)

Men i teorien så skal en toe out effekt gi DÅRLIGERE resultat, grunnet ovenfornedrablede teori? Prøvde å vinkle høyttalerene i toe-in possisjon istedet for toe-out, og det minsket romfølelsen betraktelig, så nå står de toe out igjen. Men dette samsvarer jo ikke med teorien?

Men "hvorfor bry seg"? Jo... grunnet toe-out så virker det som ene høyttaleren får ganske dempet diskant grunnet den spiller mot en gardin, samt at mellomtonen blir litt dempet. Ikke mer enn at det er levbart, men pose OG sekk hadde jo vært kult.

Imidlertid tror jeg kanskje at jeg har en teori om hvorfor det er slik.

Jeg sitter ikke midt mellom høyttalerene, de har ganske kort avstand mellom seg, de står veldig nært (10-15cm) bakvegg (mht bass), og i tillegg så er stua litt ugunstig utformet (se spes morsom brannmur ved ovn på bilde). Tror at ved toe-out så freflekteres lyden på en måte som faktisk gagner det jeg er ute etter. Men er ikke helt sikker om jeg tenker riktig. Derfor hadde det vært kjekt å høre deres synspunkt på det, og om det er evt andre ting jeg kan vurdere.

Nå har jeg ikke noen bilder som godt viser hvordan stua er utformet i sin helhet (er kombinert stue/kjøkken). Men noen få bilder ligger på Index of /img/kaaken ... kanskje dere ser nok.

Innspill?

edit: på bildene er ikke høyttalerne vendt i noen vinkel som helst. Venstre høyttaler er også flyttet en ørliten sopplengde mot venstre etter bildene ble tatt. Samt at de er flyttet kanskje 2-3cm ut fra bakvegg i tillegg. (sorry dårlig oppløsning, kjærringa som har lasta opp og jeg er for lat til å finne fram digitalkamera).
    Stua:
    Dynaudio C2. Hegel H300. Hegel HD25. Elac 2030.
    Nordost Red Dawn MKII. Nordost Blue Heaven.

Bil:
    Front: Gladen Aerospace 165.2 m/ekstra midbasser.
    Bak: Focal 130VR.
    Sub: Gladen SQX 15
    Mosconi DSP 6to8 lydprosessor.
    Mosconi AS200.4, Zero 3 og Zero 1 amper.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

Ikke lett å si noe veldig bombastisk om dette - men hvis du setter på en innspilling med en tørr vokal i sentrum og denne ikke er definert - så har du jo åpenabrt et problem.

Er du sikker på at begge høytalerne er koblet i riktig fase - altså rødt på rødt og sort på sort...

Så er det viktig å ha symmetri....
    Begge høytalere må være like langt fra lytteposisjon (innenfor et par centimeter er greit).

De bør også ha samme avstand til bakvegg og slikt...

Deretter er det jo reflesjoner - prøv å dempe førstereflkesjonene i sidevegg - disse kan ødelegge mye av presisjonen!

Mvh
    OMF

Intermediate JKJK sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hm... er sikker på at høyttalere er koblet rett. Men likevell så føler jeg ikke at fasetestene jeg spiller blir like "direkte" (in phase testene) som i den gamle leiligheten. Det blir liksom mindre forskjell mellom de, selv om jeg ikke klarer å peke ut at noe er DIREKTE feil. Symetri mht til sweetspot og plassering i denne stua er mer eller mindre umulig. Også har jeg den helvettes brannveggen. I sweetspot synes jeg at jeg mangler bittelitt bass, men i det jeg er på tur ut i gangen og skal til å ta i dørhåndtaket, så opplever jeg et skikkelig "bass-spot" i det jeg kommer inn i hjørnet mellom gangdøra og soveromsdøra.

Alt dette irriterer meg. Har virkelig lyst til å prøve andre høyttalere, men økonomien tilater det ikke med det første. Og siden jeg selv er finansminister i huset kan jeg ikke legge inn en særskilt søknad til min bedre halvdel heller :P

Er det noen tyvtriks jeg kan prøve? Bassfeller?
    Stua:
    Dynaudio C2. Hegel H300. Hegel HD25. Elac 2030.
    Nordost Red Dawn MKII. Nordost Blue Heaven.

Bil:
    Front: Gladen Aerospace 165.2 m/ekstra midbasser.
    Bak: Focal 130VR.
    Sub: Gladen SQX 15
    Mosconi DSP 6to8 lydprosessor.
    Mosconi AS200.4, Zero 3 og Zero 1 amper.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •