Min første graf i REW. Kommentarer ønskes!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Min første graf i REW. Kommentarer ønskes!

Etter litt fikling med REW og radioshack så lykkes jeg å få opp en graf :-)
    Noen fornuftige kommentarer til denne ønskes. Ikkno mobbing her. Hakke anelse hva jeg gjør :-)

Forklaring til kurvene:

Jeg har 2 SVS PB10. 1 på hver side av rack. Første grafen viser med begge subbene på. Andre grafen viser med kun sub til venstre på og tredje viser med kun høyre sub på.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Plasmaboy
    Etter litt fikling med REW og radioshack så lykkes jeg å få opp en graf :-)
    Noen fornuftige kommentarer til denne ønskes. Ikkno mobbing her. Hakke anelse hva jeg gjør :-)
    Får dempet den på 45 + - så har du en fin kurve som stiger sakte nedover mot 20hz

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja da er det vel bare å flytte rundt og teste regner jeg med?

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp, bra bass tar tid :-)

Flytte rundt, vinkle fronten mot sidevegg og mot center kan prøves også.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Phantom subwoofer

Hei Plasmaboy. To subber gir deg en masse fordeler. Der de to subwooferne krysser hverandre oppstår det som kalles en fantom sub, som faktisk er det akustiske senteret for begge subwooferne (forutsetter at subwooferne yter tilnærmet likt). Det vi gjør når forholdene tillater det er å finne optimal posisjon for en subwoofer - dette blir ofte et stykke ut fra veggene i et område som ikke hisser opp stående bølger for mye.

Deretter setter du de to subwooferne slik at krysningspunktet mellom de to subwooferne blir der du oppnådde best måleresultater. Ved hjelp av delay og delvis nivå kan du justere dette noe.

Problemet med å bruke kun en målemikrofon er at man kun får måling fra et sted, og i små rom er forskjellene i det nedre bassområdet store kun 50cm fra hverandre. Ta derfor flere målinger i lytteområdet og se om du får et slags gjennomsnitt - dersom du prøver å korrigere for en posisjon med store avvik i forhold til de andre, er oddsen at de andre posisjonene vil få trøbbel.

Har du EQ? Velodyne SMS1 er en gunstig sak som jeg forstod Hifi center kjeden hadde tilbud på i disse dager. Du trenger egentlig kun en EQ kanal for de to subbene, siden den du justerer i prinsippet er fantom subben. Vær forsiktig med filtrene. Enkelte feil lar seg regelrett ikke fjerne, spesielt dipper i frekvensresponsen som relateres til stående bølger i rommet.

Floyd Tool har skrevet en masse om dette og mannen vet hva han snakker om, selv om kongstanken om fire subwoofere kanskje ikke alltid lar seg gjennomføre.

Harman International

På denne siden finner du også en room mode kalkulator som du kan bruke å støtte deg på når du ser på grafene dine.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grafen din ser bra ut med fin stigning nedover! I utgangspunktet regner jeg dette er plasseringen som gir deg best graf? Ikke så mye vits i fintuning hvis resultatet kan tunes med plassering... I hjørne bak hver front høyttaler er ett tips.

Hvis dette er beste plassering, dvs der du får best graf, ville jeg prøvd å fintune med hjelp av fasen på hver sub. Det er en mulighet for at du klarer å utfase subene i peak området på denne måten.

Hvis du har funnet beste plassering, og peaken ikke lar seg fase ut er det kun EQ igjen som alternativ. Vil anbefale Behringer FBQ2496 som du får for 1690,- hos lsound.no. På den peaken du har klarer du deg med ett, maks to filter.

Intermediate Elemental Studios sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når du alikevel bruker REW er det svært verdifullt og se på waterfall i tillegg til frekvensresponsen. Kan nemlig foregå mye i tidsdomenet som ødlegger, selv om frekvensresponsen er flat...

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Puh! Da har jeg stresset rundt en del med flytting av SUB. Jeg har målt og målt og plassert og plassert til jeg har funnet beste posisjon hvilket fortsatt er i front med en sub på hver side av rack, men nå en del nærmere veggene på hver side. Har hatt hele tiden hatt en dip på noen og femti Hz og en peak på rundt 47Hz. Etter timer med fasejusteringer så er jeg kommet fram til 2 grafer som er de beste. Hvilke av disse er å foretrekke? Jeg klarer å gjenskape den grønne grafen, men jeg kjører på den røde nå. Må faktisk si at jeg begynner å bli meget fornøyd med bassen i rommet i forhold til før jeg begynte med dette. Trodde ikke dette i utgangspunktet skulle ha så mye å si fysisk men jaggu har det det :-).

Ville Dere ha jobbet videre for å dempe peaken på 47Hz eller kan jeg si meg fornøyd? Om jeg får dempet dette, vil jeg merke noe særlig til det?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Plasmaboy.

Ser ut som du har nogenlunde samme graf som meg før jeg fikk meg en behringer FBQ2496.

Om du trenger det vet du vel ikke før du har prøvd.
    Etter at jeg fikk dempet mine topper så ble jeg veldig fornøyd.

Hvis ikke du har prøvd, så kan du prøve å sette sub-ene til å spille med elementet inn mot center/rack (hvis du har plass) når de står i hvert sitt hjørne foran.

Dette hjalp for meg og det er slik jeg har det idag.
    Elektronikk: | Onkyo TX-NR818 | Emotiva XPA-5 | 3xBehringer EPX4000 | MiniDSP | Behringer FBD2496 |
    Høyttalere : | Fusion Tempest 12 | Fusion Alchemy 8 MTM | Fusion Alchemy 8 | 2xCelestion FTR18-4080HDX | 2xAurasound NS18 |
    Bilde: | TW-5000 | Adeo Lerret |

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er du fornøyd med lyden er jo det store spørsmålet til slutt...?

Hører du peaken? Spill noe musikk med bass i det området og prøv å vurder om peaken farger/maskerer for mye. Mener du at det gir en hørbar degradering av lyden ville jeg kjøpt en Behringer, kommer på under 2000 inkludert frakt...

Jeg har en peak mellom 100-130 hz som jeg ikke får tatt med EQ. Denne er svært hørbar og jeg vurderer derfor hjørnedemping. Du har en lettere peak siden den befinner seg innenfor EQ området når du deler på 80 hz.

Er vel ikke i tvil om hva jeg ville gjort

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Strike Ace
    Hei Plasmaboy.

Ser ut som du har nogenlunde samme graf som meg før jeg fikk meg en behringer FBQ2496.

Om du trenger det vet du vel ikke før du har prøvd.
    Etter at jeg fikk dempet mine topper så ble jeg veldig fornøyd.

Hvis ikke du har prøvd, så kan du prøve å sette sub-ene til å spille med elementet inn mot center/rack (hvis du har plass) når de står i hvert sitt hjørne foran.

Dette hjalp for meg og det er slik jeg har det idag.
    Har prøvd å sette de inn mot center, men fikk ikke noe videre resultat ut av det. Men jeg har ikke testet å justere fase noe særlig i denne posisjonen. Kanskje jeg skulle prøve det :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    47Hz peaken vil du ha stor nytte av å få fjernet. 52-56Hz dippen, dersom den er tilstede nesten uansett hvordan du plasserer subbene (målt på samme sted), er det ikke sikkert du blir kvitt uten å flytte på lytteposisjonen. Det er et viktig frekvensområde der mye av det som oppfattes som dyp punch ligger. Jeg ville bladd opp pengene til en EQ, være seg Behringer som mange her har hatt glede av, Velodyne eller BSS.

Når du begynner å fikle med fasen er det viktig at du også måler crossover punktet mellom subber og frontsett, får du en dip rundt 80Hz har du utfasing mellom topper og sub.

Jeg tror EQ er veien å gå.

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Elemental Studios
    Når du alikevel bruker REW er det svært verdifullt og se på waterfall i tillegg til frekvensresponsen. Kan nemlig foregå mye i tidsdomenet som ødlegger, selv om frekvensresponsen er flat...
    Hvordan tolker en waterfall-diagrammer, og hvilke parameterjusteringer gir hvilke endringer i tidsdomenet?

Forøvrig kan denne tråden brukes, Plasmaboy, selv om den ikke har vært så aktiv i det siste:

http://avforum.no/forum/kalibrering-...smal-svar.html

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •