Trenger hjelp med lyden

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Trenger hjelp med lyden

Hei. har no fått på plass gips og betong gulv. Testet å sitte høytalerene inn i rommet, men det ble ikke noe bra lyd i det heletatt. der sofaen skal sitte. ca midt i rommet var det essedårlig lyd, bare kvalmenes lyd. men bakerst intil veggen var det knall god lyd. å det er jo der jeg ikke vil sitte. er dette noe som kan fikses på en måte. ha det noe med at lydbølger krasjer i verandre å alt ekkoet. har litt klump i halsen på hvordan lyden blir når det er ferdig.. har et rom på 18m2. Håper jeg kan få hjelp
    Vedlegg 31014

Vil tro jeg har helt fint anlegg til rommet.
    Aleksander

Intermediate KimSan sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig det er et dårlig svar, men har du prøvd deg ut litt ang. høyttalernes plassering i rommet? En kan ofte få et mer rolig og behagelig lydbilde om en flytter høyttalerene lenger fra bakveggen og sideveggen. -er ikke alltid så mye som skal til. -problemet er at det ikke alltid er estetisk riktig...

Dessuten kan du jo se på plasseringen til sub'en og om den er i samme fase som høyttalerne - juster fasen litt etter litt å se om lyden blir bedre.

Husk at du nå har et helt plent rom, uten noe møbelamang. Når en får inn soffa ol. kan dette virke dempende på lyden (spesiellt tøysoffa) og du kan få annen lydopplevelse, til det bedre eller verre..

Lykke til

Intermediate Scorpioen84 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,585
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt enig med KimSan...

Du har nå en tom firkantet boks du tester utstyret i, litt som å forvente fin lyd med hodet inne i et høyttalerkabinett.?

Dette blir totalt anderledes når du får tapet på veggene, teppe på gulvet, soffa, filmhyller, bilder, osv osv inn i rommet...

Ikke fortvil, bygg ferdig som du har tenkt det å test da.!
    Skulle du være missfornøyd med det du får da så kan velplasserte dempe matter være en billig løsning på et eventuelt problem...
    | KK DXD-12012 | KK Quattro | Sherbourne PA160 | Onkyo 818 | TW700 |

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må nok få inn alt av møbler og annet rekvisita før du kan bedømme hvordan det vil låte der inne. Jeg opplevde akkurat det samme som deg på min jomfru-lytt etter at jeg hadde pusset opp kinorommet. Etter litt rekvisita, sofaplassering, litt dempemateriale på veggene og en del timer med høyttalerplassering sitter lyden rimelig bra.

Så ikke fortvil helt enda

Edit: Litt sent svar... Som du ser er det ganske entydige.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk vertfall opp smilet no. Takker for svarene jeg fikk.. Blir kansje litt tomt i begynnelsen men får håpe det hjelper med sofa. et gulvteppe og litt div møbler. Ang dempematerialer til vegger å slikt. hva vil det si. hvor får jeg kjøpt det å hvor skal det henge.:razz:

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Angående dempemateriale er det viktigste du kan gjøre å ta førerefleksjonene på sidevegger. Jeg har selv trekt om (passe myke) trinnlydplater fra Glava med Velour. Det fungerer ypperlig og er billig. Ellers så får du dedikerte produkter til formålet også, men det må du gjerne betale litt ekstra for.

Slik ekstra demping kan du dog begynne å tenke litt mer på etter at rommet ditt er ferdig møblert og innredet.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ok, får heller ta å vente til jeg blir ferdig med oppussingen. Får ha positiv tankegang. Et lite spørsmål. Når det gjelder lyd. har merket enkelte ganger at når det er kaldt i et rom er lyden ganske ekkel. men når det er varmt i rommet merker jeg mer fyldig lyd. er det bare meg eller er det noen andre som har merket det.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •