Hvilke frekvenser hører du? - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0

Vis meningsmålingsresultat:

Velgere
0. Du kan ikke stemme i denne meningsmålingen
  • 0 0%
Side 5 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 109
    Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Dette er ikke noe mer komplisert enn at summasjonen av flere lydkilder med samme SPL gir høyere total-nivå jo flere kilder man har dersom man holder nivået fra hver kilde konstant. Det er vel ikke rart?

-k
    Vel - jeg har hele mitt liv trodd at decibel er som alkohol - man kan ikke ta 50dB fra én høyttaler og 50dB fra en annen og si man har 100.

Men jeg forstår at energien som pøses ut fra flere høyttalere på 92dB vil bli opplevd som høyere da det er enda mere av den, men det blir jo ikke 92dB x 2 eller x 10 etter som hvor mange høyttalere man har (2 eller 10).
    Finnes det en matematisk formel på dette?

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,797
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Vel - jeg har hele mitt liv trodd at decibel er som alkohol - man kan ikke ta 50dB fra én høyttaler og 50dB fra en annen og si man har 100.

Men jeg forstår at energien som pøses ut fra flere høyttalere på 92dB vil bli opplevd som høyere da det er enda mere av den, men det blir jo ikke 92dB x 2 eller x 10 etter som hvor mange høyttalere man har (2 eller 10).
    Dobbling av effekt tilsvarer vel ca en økning på 3db i den logaritmiske desibel skalaen.

Det at man får en økning fra 92-95db når man sitter i sweetspot og får lagt sammen lydtrykket fra to høytalere i et stero oppsett er vel ikke derfor så uventet.

Bruker man en db måler i samme sweetpunkt, er det jo det samme lydtrykket man måler som man hører.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det var den skalaen ja, 3,05et-eller-annet. Da er jeg helt med igjen

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det stemmer.
    Amplitude-addisjon:
    To like signaler adderes, f.eks spenningen ut fra et batteri. Ny spenning V2 = 2x gammel spenning V1.

Amplituden dobles.

I deciBel tilsvarer dette:
    L = 10*log10(P2/P1) = 10*log10(V2^2/V1^2) = 20*log10(V2/V1) = 20*log10(2*V1/V1) = 6dB

Effekt-addisjon:
    To ukorrelerte signaler adderes, f.eks stemmen til en politiker og stemmen til en annen politiker (med like kraftig stemme). Siden signalene vandrer inn og ut av fase relativt hverandre så får vi bare addisjon i effekt: Ny effekt P2 = 2x gammel effekt, P1

I deciBel tilsvarer dette:
    L = 10*log10(P2/P1) = 10*log10(2*P1/P1) = 3dB

Begge disse gjelder for enkle situasjoner, i praksis kan det ofte være mer komplisert. Dersom du har koblet to høyttalere og spiller i motfase med en veldig lav frekvens så kan summasjonen bli nesten null.

-k

Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En dobbling av lydintensitet tilsvarer 3dB, derfor blir en dobbling av høyttalere til en 3dB økning.

testet forøvrig med den siste testonegeneratoren som ble postet her og hørte lett 20khz. Men sannsynligvis er ikke dette en ren sinus tone uansett, så jeg er like langt med min hørselstest.

Men asvaberg, ingen grunn til å være skeptisk til at noen mennesker kan høre 20khz. Selv om du har litt dårlig hørsel(ikke ta det ille opp) så er det ikke dermed sagt at det ikke kan være mange med meget god hørsel. Har en kamerat som ikke hører sinustone på 15khz og han er 24 år, så er ikke alltid man kan skylde på alderen heller. Selv har jeg alltid hatt godt syn og god hørsel, men opplever ofte at jeg hører dårlig hva folk sier til meg, men det tror jeg har mere med ørevoks å gjøre. Husker for en del år tilbake så fikke jeg renset øret hos legen og det var som å bli født på nytt, hørselen ble mye bedre. Tror jeg bør gjøre det samme igjen snart...

Intermediate IsakAlexander sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    752
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lenge siden jeg testet hørselen skikkelig, var på Haukeland sykehus etter et uhell med ammunisjon. Et par ganger hos legen etter dette, supert resultat hver gang. Selvdiagnosering/testing hjemme er ikke helt kurant..

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Herminator
    Men asvaberg, ingen grunn til å være skeptisk til at noen mennesker kan høre 20khz. Selv om du har litt dårlig hørsel(ikke ta det ille opp) så er det ikke dermed sagt at det ikke kan være mange med meget god hørsel. Har en kamerat som ikke hører sinustone på 15khz og han er 24 år, så er ikke alltid man kan skylde på alderen heller. Selv har jeg alltid hatt godt syn og god hørsel, men opplever ofte at jeg hører dårlig hva folk sier til meg, men det tror jeg har mere med ørevoks å gjøre. Husker for en del år tilbake så fikke jeg renset øret hos legen og det var som å bli født på nytt, hørselen ble mye bedre. Tror jeg bør gjøre det samme igjen snart...
    Det menneskelige øret har vel en begrensning på ca 20kHz, mener jeg har lest det et sted.

Mine trommehinner er så fulle av arr etter drensopreasjoner at det er et under at jeg kan høre over 8kHz i det hele tatt

Kanskje derfor jeg ikke er så kresen på høyttalerkabler eller signalkabler - hahaha!

ps! Oppo 983 kan forhåndsbestilles nå, men herregud så dyr - se tråden på DVD spillere.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,797
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I en tråd som dette, der man nermest oppforder til å kjøre forholdsvis høyfrekvente sinustoner via forskjellig hifi utstyr, synes jeg det kan være på sin plass og advare litt mot å kjøre opp volumkontrollen for mye i de for mange ikke hørbare områdene. Det kan da tilføres en del effekt i et område hvor en høytaler ikke vanligvis via musikk signaler får så mye informasjon, og et område som høytalere flest ikke er konstruert for å motta så mange watt heller.

Det blir litt som den typiske problemstillingen der man brenner diskant elementene når man overbelaster forsterkeren så den sender ut mer høyfrekvent og forvrenget søy høyt opp i frekvens område. vær derfor litt forsiktig så ikke denne testingen brenner av diskant elemntene.

Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stemmer det asvaberg at mennesker hører opp til ca 20khz, men dette er ingen absolutt regel uten unntak, men heller en generell oppfattelse. Men er går jeg litt ut på jordet, for jeg har faktisk ikke lest eller sett noen vitenskapelige undersøkelser rundt dette. Men har som det lest at folk hører opp til ca 20khz, men har ikke oppfattet dette som en absolutt øvre grense.

OT: ja, ser spennendes ut den oppo 983, men har nå skaffet meg toshiba xe1 så bør vel en grunn være fornøyd med bildet enn så lenge.

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm.. Litt muffens den reklamen jeg så på TV i dag. Nå kan en visstnok laste ned ringetoner til mobilen som bare ungdom kan høre. Den skal være på 17000 kHz!!!! Fantastisk hva ungdommen kan høre i dag!

Intermediate gorg sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    2,771
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Hmmm.. Litt muffens den reklamen jeg så på TV i dag. Nå kan en visstnok laste ned ringetoner til mobilen som bare ungdom kan høre. Den skal være på 17000 kHz!!!! Fantastisk hva ungdommen kan høre i dag!
    Er det skrivefeil eller er det 17000 Khz ?

Tviler egentlig på at mobilene greier å spille av 17khz, noen som kan bekrefte/avkrefte dette?

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gorg
    Er det skrivefeil eller er det 17000 Khz ?

Tviler egentlig på at mobilene greier å spille av 17khz, noen som kan bekrefte/avkrefte dette?
    Det er vel nesten et radar-signal det?

Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Intermediate gorg sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    2,771
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Det er vel nesten et radar-signal det?

Tenkte ikke at noen kunne høre 17000khz, men om reklamen reklamerte for det..
    Isåfall ville det vært en voldsomt drøy påstand.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv hatt mange hørselstester, og vet derfor at jeg har nedsatt hørsel på høyre øre. Hører høye frekvenser merkbart dårligere, desverre. Men etter noen slike tester så har jeg også lagt merke til at det har vært ganske stor forskjell på resultatet i de forskjellige testene, selv med tester innenfor en relativt kort periode (2-3 år). For de som aldri har hatt en slik test, så kan jeg fortelle at lydnivået under en slik test er veldig lavt, og foregår i et eget lydisolert avlukke, noe som neppe kan gjenskapes i egen stue. Men for all del, en slik hjemme-test vil gi en indikasjon. Så det er vel ikke annet å gjøre enn å holde seg ung, og gå til legen for å få spylt ørene en gang i året.. :lol:

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torby
    Så det er vel ikke annet å gjøre enn å holde seg ung, og gå til legen for å få spylt ørene en gang i året.. :lol:
    Man kan fint skylle ørene selv. Man kjøper seg en slik sak:

og bruker lunket rent vann.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,797
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ikke noe problem å bruke slike øreskyllings metoder, det eneste problemet er å få visuellt i øret, sjekket at det er ørevoks som egentlige er problemet, og å få sjekket at det er blitt rent etter skyllingen.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lunkent vann er for pyser - dette løser opp rusk og rask

Fra spøk til side - jeg har aldri prøvd å skylle ørene, men jeg er rimelig sikker på at de er fulle av rask, så jeg skjønner ikke hvorfor jeg ikke har gjort det... hører dårlig gjør jeg og...

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    på 18000hz så hører jeg lite på venstre øre.
    Samme med 19000.
    På 20000 så hører jeg hvis jeg skrur opp litt.
    På høytalerne, på sennheiser hd280pro så hører jeg en rar lyd, skikkelig mørk pipelyd.
    på 21000 med headset hører jeg en svak pipelyd, på lavt volum(begge ører)

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her var det mye snacks:

Testlyder

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BBundy
    på 21000 med headset hører jeg en svak pipelyd, på lavt volum(begge ører)
    Gratulerer - du er da i besittelse av ULTRALYD hørsel og kan finne frem Superman-drakta

Ultralyd - Wikipedia

Hørsel og balanse hos mennesket

Lyd og hørsel - Ørets oppbygning

Teknoisme

Side 5 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •