Hvilke frekvenser hører du? - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0

Vis meningsmålingsresultat:

Velgere
0. Du kan ikke stemme i denne meningsmålingen
  • 0 0%
Side 4 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 109
    Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av gorg
    Spørsmålet er om du kan spille av så høye frekvenser med forsterkeren, eller idet hele tatt måle med mikrofon at det finnes noen lyder så høyt.

Du må isåfall ha avansert utstyr, da det meste av mikrofoner ikke måler over 20khz
    Hører ikke stort over 16kHz så det er nok ikke så intressant... :-?
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Intermediate gorg sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    2,771
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du har en simpel eq som eks i winamp, kan du stille ned de øverste frekvensene. Har selv opplevd at cymbalene forsvinner litt, men fortsatt hører du hihat og crash, men detaljene faller litt bort desto mer du kutter av.
    Eks ved 14khz og 16khz, forsvinner mye av disse detaljene

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Har ikke vi tidligere diskutert dokumentasjon på at cymbaler kan ha 40% av energien over 20kHz?
    -k
    Hvem har i så fall gleden av all den energien ? Hunder kanskje, men ikke oss lyttere og ihvertfall ikke musikere som stort sett alle har nedsatt hørsel i øvre og nedre frekvensområde.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Hvem har i så fall gleden av all den energien ? Hunder kanskje, men ikke oss lyttere og ihvertfall ikke musikere som stort sett alle har nedsatt hørsel i øvre og nedre frekvensområde.
    Jeg tror at du må lese posten jeg quotet.
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Sitat Opprinnelig postet av gorg
    Som tidligere nevnt vil cymbaler ha slike høye detaljer.
    2. Dokumentasjon?
    Har ikke vi tidligere diskutert dokumentasjon på at cymbaler kan ha 40% av energien over 20kHz?
    Jeg tror ikke at det har noen hensikt med mer enn 20kHz uforvrengt båndbredde fra kilde til lytter, nei.

-k

Intermediate gorg sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    2,771
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg tror ikke at det har noen hensikt med mer enn 20kHz uforvrengt båndbredde fra kilde til lytter, nei.

-k
    Enig!

Men å si(ikke du knutinh) at det ikke har noe å si dersom man kutter av all lyd ved 10khz eller 3khz som noen nevnte tidligere vil nok gi forferdelige resultater.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

-k
    Denne du tenker på:

3. Dårlige avspillingssystemer kan ha ulinearitet som gjør at en ren 20kHz tone ikke lengre er ren. Da kan 20kHz blir "hørbart" uten at hørselen din kan høre 20kHz.

-k
    Over 20 nevner du ikke, men det er det ingen mennesker som kan oppfatte uansett.
    Vanlige hørselkontroller (audiometriske målinger) går opp til og med 8kHz.

Mener du at en cymbal som avgir lyd over 20kHz allikevel er hørbar for det mennesekelige øret fordi reciever skaper ulinearitet i hertz-svingningene?

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøvde dette på anlegget med normal volum, da hørte jeg ikke en pøkk over 14khz, så volum og hvor nær en sitter har litt å si for meg tydligvis.
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mener du at en cymbal som avgir lyd over 20kHz allikevel er hørbar for det mennesekelige øret fordi reciever skaper ulinearitet i hertz-svingningene?
    Jeg forstår ikke hva du sier.

Jeg sier at 20kHz båndbredde fri for forvrengning fra utøver til lytter antagelig er nok.

Frekvenser over 20kHz kan fremdeles skape problemer for en lydtekniker, men nå er vel knappest dette et forum for lydteknikere?

-k

Intermediate Ookami sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    620
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg fadet ut på 17 200 Hz, REW & Sennheiser HD 280 Pro. Testa på resten av familie, de lå rundt 18-19kHz.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg forstår ikke hva du sier.

Jeg sier at 20kHz båndbredde fri for forvrengning fra utøver til lytter antagelig er nok.

Frekvenser over 20kHz kan fremdeles skape problemer for en lydtekniker, men nå er vel knappest dette et forum for lydteknikere?

-k
    Jeg forstod deg slik at cymbaler lager lydsvigninger som ligger over 20kHz - altså over det menneskelige ørets lytteevne - men at disse kan være hørbare allikevel?

"Har ikke vi tidligere diskutert dokumentasjon på at cymbaler kan ha 40% av energien over 20kHz?"

Eller mener du motsatt - at dette ikke er mulig og da er helt uvesentlig siden det ligger over vår evne til å høre uansett - ergo ca 40% bortkastet energi siden dette er et musikkinstrument ment for det menneskelige øret.

Forøvrig forundrer det meg at hele 27% herinne mener å høre lyder opp til 19-20kHz - er dere helt ærlige nå.....

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forøvrig forundrer det meg at hele 27% herinne mener å høre lyder opp til 19-20kHz - er dere helt ærlige nå.....

Ja med øretelefoner på relativt høyt nivå.. Og klart Nei på anlegget med normalt nivå..
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det høres unektelig litt fantastisk ut... Tror folk er ærlige når de skriver at de hører noe når utstyret skal avspille 20kHz, men er ikke like sikker på at alt utstyret som blir brukt faktisk leverer rene 20kHz sinustoner... Det kan (i alle fall med litt labert utstyr) bli en del "sidelyder" som man kan oppfatte som "noe", spesielt når man guffer på. Jeg har prøvd med en PC og det er det helt klart ikke bare sinustonen som blir gjengitt (for å si det mildt...;-) ). Slike ulyder hører man jo ikke ved normale nivåer.

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    ...men er ikke like sikker på at alt utstyret som blir brukt faktisk leverer rene 20kHz sinustoner... Det kan (i alle fall med litt labert utstyr) bli en del "sidelyder" som man kan oppfatte som "noe", spesielt når man guffer på. Jeg har prøvd med en PC og det er det helt klart ikke bare sinustonen som blir gjengitt (for å si det mildt...;-) ). Slike ulyder hører man jo ikke ved normale nivåer.

Hvordan kan det ha seg at min sønn klaget over pipelyd når han satt på den andre siden av romet, da jeg kjørte testen på min laptop med dens høyttalere (ved 21 - 22khz)? Den har jo ikke allverdens med volum..

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HoJ
    Hvordan kan det ha seg at min sønn klaget over pipelyd når han satt på den andre siden av romet, da jeg kjørte testen på min laptop med dens høyttalere (ved 21 - 22khz)? Den har jo ikke allverdens med volum..
    En laptop m/de innebygde høyttalerene som blir presset til å forsøke å gjengi 22 kHz??? Det jo akkurat det jeg prøver å si, man kan ikke stole på at slike systemer gjengir rene sinustoner i målfrekvensen!

Når det er sagt, har jeg ingen problemer med å tro at poden din hører 20kHz. Det er en velkjent sak at unger hører høye frekvenser godt og at denne egenskapen daler med alderen.

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    En laptop m/de innebygde høyttalerene som blir presset til å forsøke å gjengi 22 kHz??? Det jo akkurat det jeg prøver å si, man kan ikke stole på at slike systemer gjengir rene sinustoner i målfrekvensen!

Når det er sagt, har jeg ingen problemer med å tro at poden din hører 20kHz. Det er en velkjent sak at unger hører høye frekvenser godt og at denne egenskapen daler med alderen.

Hvordan vet vi om det er rene eller ikke rene sinustoner over 20kHz, hvis vi ikke kan høre de?? Måleaperat til slikt er jo noe ikke alle har i huset.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan vet vi om det er rene eller ikke rene sinustoner over 20kHz, hvis vi ikke kan høre de?? Måleaperat til slikt er jo noe ikke alle har i huset.
    Jepp! Da er vi 100% enige!

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En liten Sinus-Generator kan lastes ned her:

http://vincent.burel.free.fr/downloa...tandalone2.zip

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg forstod deg slik at cymbaler lager lydsvigninger som ligger over 20kHz - altså over det menneskelige ørets lytteevne - men at disse kan være hørbare allikevel?
    Jeg oppfattet det som at noen ville ha dokumentasjon på at cymbaler hadde mye høyfrekvent energi.

Jeg henviste til en diskusjon mellom meg og Flagerborg hvor nettopp dokumentasjon på at cymbaler kan inneholde svært mye høyfrekvent energi ble vist.

Hvorvidt dette var hørbart ble aldri nevnt i posten du opprinnelig refererte til.

-k

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har vært på hørselkontroll mange mange ganger (alt for mange) og disse audiometriske målingene med sinustoner går fra 250Hz til 8000Hz.
    Jeg har vært hos ønh-spesialist også med min tinnitus, og han hadde apparat som gikk opp til 18000Hz, la jeg merke til.
    På uhøytidelig test hjemme via linken i innlegg i begynnelsen av denne tråden, hørte min sønn helt fint øverste 16kHz, men jeg kunne såvidt ane den.

Sånn er det å bli gammel - gresshoppene dør ut

Flageborgs siste link er fin, men vær forsiktig- øret er et delikat instrument som ikke bør overbelastes.

Leste forresten i Forbrukerrapporten 01/08 i dag hos tannlegen at lyd i flere høyttalere, f.eks på 92dB i hver høyttaler - faktisk er høyere når det kommer sammen i stereo - høres merkelig ut, men dette var visst dokumentert fakta.
    Mange klager på kinostøy - forbrukerportalen.no
    Lydnivå:
    • 85db på 8 timer gir den samme belastningen som 88db på 4 timer, og 91db på 2 timer.
    • 92db fra to lydkilder (for eksempel høyttalere) er det samme som 95db.
    • 92db fra ti lydkilder er det samme som 102db.

knutinh, I see - da er jeg ferdig med den

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Leste forresten i Forbrukerrapporten 01/08 i dag hos tannlegen at lyd i flere høyttalere, f.eks på 92dB i hver høyttaler - faktisk er høyere når det kommer sammen i stereo - høres merkelig ut, men dette var visst dokumentert fakta.
    Mange klager på kinostøy - forbrukerportalen.no
    Lydnivå:
    • 85db på 8 timer gir den samme belastningen som 88db på 4 timer, og 91db på 2 timer.
    • 92db fra to lydkilder (for eksempel høyttalere) er det samme som 95db.
    • 92db fra ti lydkilder er det samme som 102db.
    Dette er ikke noe mer komplisert enn at summasjonen av flere lydkilder med samme SPL gir høyere total-nivå jo flere kilder man har dersom man holder nivået fra hver kilde konstant. Det er vel ikke rart?

-k

Side 4 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •