Trenger hjelp til Sub kalibrering (grafer vedlagt)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 35
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Trenger hjelp til Sub kalibrering (grafer vedlagt)

Har i det siste prøvd å kalibrere subben min, en XTZ 99 W12 uten så mye hell. Er helt ny på området så det er vel kanskje ikke så rart. :P

Når jeg har kalibrert har jeg fysisk koblet fra alle andre høyttalere, stilt volumet på 80db ved 50Hz. For så å ta målinger mellom 20Hz - 90Hz.

Alle målinger er tatt med EQ "Off" og High Pass "Off" på subben og Phase 0 grader.

Som dere ser er dypbassen totalt vekke, og det er delvis den øvre bassen også.

Har tatt målinger med subben i alle hjørner av rommet (som vist på tegning). Farge på subben på tegningen stemmer med farge på respons grafene.

Videre måler rommet 2,85 x 5m. Høyre vegg er en "ytter vegg". Mens bak veggen, venstre, og fremre vegg er "inner vegger" (altså vegger inne i huset).
    Venstre vegg og fremre vegg er kun stenderer og panelt på innsiden, skal isolere og panele utsiden også når det blir tid til det.
    Bakveggen er lett isolert.
    (Dette har jeg prøvd å markere på paint skissen)

I høyre bakre del av rommet er det litt skråtak, dette kommer av at det er ett "ark" (utstikk) i resten av rommet. (se bilde). Jeg innbiller meg at dette skaper problemer for bassen, stemmer dette?

Dette ble ett lang innlegg, men håper det er noen der ute som kan kalibrere subb som kan komme med noen tips til hvordan jeg kan få en flatere kurve, og bedre dyp og øvre bass.

Intermediate Per Thomas sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    test med å vende subben slik at den peker mot Center høytaleren. sjekk også med fasejustering om det blir noen forskjell i respons.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette skal prøves, takk for tips.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og prøve litt langs side og frontveggen om det passer bedre for ditt rom

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nye målinger, subb plasert i venstre og høyre hjørne framme, element mot Sweet Spot. Ikke store endringene.

Er vel høyre hjørne som ser best ut. Det er vel fordi at den ene veggen er isolert?

Skal ta nye målinger nå med elementet mot centeren.

Alle målinger til må er gjort med begge bass portene åpne.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå tatt noen nye målinger meg elementet mot senter ht.

Det ble noe bedre på venstre siden, fikk løftet dippen rundt 71Hz litt. Men savner fremdeles bassen under 30Hz.

Skal nå prøve å sette subben langs høyre siden. slik som h/k anbefalte.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå plassert subben ca. langs høyre vegg, (markert med rødt på skisse). Og nå begynte dypbassen å våkne litt vertfall. Ser fremdeles ut som en berg og dal bane, men jeg liker å tro at det kommer seg. Eller?

Slik som jeg tolker det spiller den best ved phase på 180 grader i denne posisjonen? Leste en plass på forumet at subben spiller høyere på dypere frekvenser viss jeg bruker propper i bassportene. Skal nå prøve dette.

Intermediate Ratata sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fasen har ikke noe å si så lenge du spiller kun med sub, fasevrideren bruker du å avstemme slik at den spiller likt med frontsettet.

http://avforum.no/forum/generelt-aud...subwoofer.html

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det lille utslaget kan du si er "måle feil" da? Alle målinger til nå er gjort med alle ht fysisk frakoblet.

Eksprimenterte litt med å plugge igjen bassportene og kom fram til dette. Ble ett bra trøkk i dypbassen, men en veldig høy topp rundt 36Hz og en dyp dal rundt 45Hz.

Dette er vel det beste resultatet så langt? Er helt ny på dette med kalibrering så tips og kommentarer mottas med stor takk.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg prøvd meg langs hele høyre veggen og fått disse respons grafene.
    Må vel inn med en behringer for å få de mer lineære, vertfall med mine ferdigeter.

Så hvilken vil dere si er den beste å gå for?

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ferryx
    Nå har jeg prøvd meg langs hele høyre veggen og fått disse respons grafene.
    Må vel inn med en behringer for å få de mer lineære, vertfall med mine ferdigeter.

Så hvilken vil dere si er den beste å gå for?

Den blå begynner og nærme seg :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, men hvet ikke helt hva jeg kan gjøre for å få den bedre. Er en behringer EQ eneste muliget?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

Ikke tenk på EQ før alt er testet

Den blå ser bra ut helt til nærmere delefrekvensen. Bruk den foreløpig som et utgangspunkt for videre kalibrering. Hvor på høyre vegg er denne plasseringen?

1. Har du mulighet til å flytte litt på sweetspot? Trenger ikke være så mye. Dette gir ofte store utslag. Helt gratis, og det kan godt være det som trengs. Med sweetspot klistret til rommets bakvegg er det ikke rart du får kraftige peaker... Er flytting av sweetspot umulig, eller hvis ikke det hjelper, så hopp rett til neste skritt-

2. Koble til frontene og se hvilket utslag det gir ved delefrekvensen (80 hz)

3. Bruk fasen på suben i første omgang til å få overgangen ved delefrekvensen så jevn som mulig.

4.Til slutt kan du fintune ytterligere med å stille på avstanden til suben i receiveren.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her var det mange gode tips på engang

På den blå grafen står subben som vist på skissen. (Har dratt sofaen lengre bak) Den står ca 1m nedenfor midten på veggen.

Flytte sweet spot vil bli vanskelig da jeg føler jeg vil sitte for nærmt lerretet på 92", men skal prøve å se om det blir store forbedringer.

Delefrekvensen er forøvrig satt til 90Hz da ht ikke spiller så dypt, SVS SCS-01 68Hz - 20kHz.

Fin tuning på avstanden til subben har jeg ikke tenkt på.

Takker for gode tips Ivalos :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser du har brukt 90 hz delefrekvens på grafene du har lagt ut. Tipper du vil bli kvitt mye av peaken opp til 70 hz hvis du deler på 80 hz. Frontenes bidrag vil også kunne dra dette området litt ned, og da er du i mål.

- 80 hz er THX standarden alle filmer deler på
    - med sideplassering av sub bør en dele så lavt som mulig for å reduserere sjangsen for å høre hvor lyden kommer fra

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner.. På denne kurven er deling satt til 80Hz og kun front ht koblet til.
    Peaken forsvant plutselig, men den ble erstattet av en dal rundt 40 og 20Hz.

Bruker propper i begge bassportene forresten, eneste mulighet til å få litt trøkk under 30Hz.

Men jeg lurer på om jeg har gjort feil når jeg har stilt inn volumet på alle ht i oppsettet.

Har gått fram slik:
    1) Brukt susingen på innstillingene på receiveren til høyttalerene.
    2) Stilte på master volumet til venstre front hadde 80db
    3) Stilte så inn alle andre høyttalere på innstillingene slik at alle hadde 80db på samme master volum.
    4) Gjorde dette på subben også, men her var innstillings lyden brumming.
    5) Men når jeg kalibrerer subben kjører jeg 50Hz sinus tone og stiller på master volumet til jeg har 80db. Da må jeg skru master volumet langt ned og det medfører jo at volumet på høyttalerene går ned også.
    Og dermed får jeg lite dra hjelp av fronten når jeg kalibrerer.

Hva er det jeg gjør galt?

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her har du virkelig hatt fremgang ser jeg
    Den siste kurven er langt fra dårlig, du er nær +/- 3dB og det er ingen enkel oppgave i så lave frekvenser.
    Man har lett for å se seg blind på slike frekvenskurver, og jakter på en snorrett kurve til frustrasjonen (nesten) tar overhånd

Så nå er kanskje tiden inne til å bruke et annet måleinstrument, nemlig ørene!
    Hvordan låter det synes du?

Er det Radioshack du måler med? Benytter du kalibreringsdata i målingene dine?

Du burde ta en måling som går høyere opp i frekvens, f.eks opp til 200hz, så ser du om fase og nivå mellom sub og frontht er riktig.

Et tips til slutt, er å forenkle disse målingene ved å bruke Room Eq Wizard, en guide for hvordan du gjør dette finner du her:

http://avforum.no/forum/guider-audio...eq-wizard.html

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ligner noe!!!

Har du ikke mikrofon og automatisk innstilling av nivå i receiver?

Hvis ikke gjør som jeg: spill av sinus tonen fra receiveren. La venstre front stå ukorrigert, altså 0 i level/gain. Les av hvor høyt db nivå du får, og still resten av høyttalerene inkludert suben til å gi like mye nivå som venstre front. (Til film anbefaler jeg 3 level opp på senter og 6 level opp på sub, dette blir da i forhold til resten av høyttalerene som nå skal spille like høyt).

Kjør deretter en måling igjen, og gjør som norcad skriver, mål helt til 200 hz.

Ser resultatet likt ut som du har lagt ut sist nå, så tror jeg du skal slå deg til ro med det, sette deg ned og bruk ørene. Ørene er dommeren. Med ørene kan det være du må fintune nivet til suben, en vil ikke ha buldrebass...

Ofte fungerer det som jeg skrev over med høyere nivå til sub når du ser film, mens til musikk er det typisk likt nivå som resten av høyttalerene som gjelder.

Venter i spenning på neste kurve

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Her har du virkelig hatt fremgang ser jeg
    Den siste kurven er langt fra dårlig, du er nær +/- 3dB og det er ingen enkel oppgave i så lave frekvenser.
    Man har lett for å se seg blind på slike frekvenskurver, og jakter på en snorrett kurve til frustrasjonen (nesten) tar overhånd

Så nå er kanskje tiden inne til å bruke et annet måleinstrument, nemlig ørene!
    Hvordan låter det synes du?

Er det Radioshack du måler med? Benytter du kalibreringsdata i målingene dine?

Du burde ta en måling som går høyere opp i frekvens, f.eks opp til 200hz, så ser du om fase og nivå mellom sub og frontht er riktig.

Et tips til slutt, er å forenkle disse målingene ved å bruke Room Eq Wizard, en guide for hvordan du gjør dette finner du her:

http://avforum.no/forum/guider-audio...eq-wizard.html
    Jeg synst det låter rimelig bra i de dype frekvensene, men som du ser er det en stor dipp rundt delefrekvensen. Dette tror jeg kommer av at front ht er stilt inn for lavt på receiveren. Skal ekprimentere litt med dette utover dagen.

Ja, det er Radioshack jeg bruker og benytter exel arket fra kringlyd. Når jeg nå ser nærmere etter, så står det ingen ting om at arket er beregnet for Radioshack:? Har jeg gått på en smell?

REW har jeg sett på, men ettersom jeg ikke har bærbar og lysten til å flytte den stasjonære maskinen min på 40kg så ble det slik.. :P

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ivaols
    Dette ligner noe!!!

Har du ikke mikrofon og automatisk innstilling av nivå i receiver?

Hvis ikke gjør som jeg: spill av sinus tonen fra receiveren. La venstre front stå ukorrigert, altså 0 i level/gain. Les av hvor høyt db nivå du får, og still resten av høyttalerene inkludert suben til å gi like mye nivå som venstre front. (Til film anbefaler jeg 3 level opp på senter og 6 level opp på sub, dette blir da i forhold til resten av høyttalerene som nå skal spille like høyt).

Kjør deretter en måling igjen, og gjør som norcad skriver, mål helt til 200 hz.

Ser resultatet likt ut som du har lagt ut sist nå, så tror jeg du skal slå deg til ro med det, sette deg ned og bruk ørene. Ørene er dommeren. Med ørene kan det være du må fintune nivet til suben, en vil ikke ha buldrebass...

Ofte fungerer det som jeg skrev over med høyere nivå til sub når du ser film, mens til musikk er det typisk likt nivå som resten av høyttalerene som gjelder.

Venter i spenning på neste kurve
    Har mic til reciveren, men jeg føler den kalibrerer totalt feil. Nivåene på høyttalerene stemmer ikke når jeg måler med shacken etterpå vertfall...

Hvilken sinus tone skal jeg bruke for å stille inn høyttalerene? delefrekvensen 80Hz?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •