Trenger hjelp til Sub kalibrering (grafer vedlagt) - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 35 av 35
    Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Receiveren din har etter all sannsynlighet mulighet for manuell innstilling av nivå. Her vil du da få pink noise som beveger seg fra høyttalere til høyttaler. Let i menyen og bruksanvisningen.

Når du måler med frontene pluss sub så sett receiver i stereo med sub og frontene som small.

Normalt har en store svingninger i frekvens i de forskjellige høyttalerene. Det går derfor ikke å bruke en bestemt sinus tone for å sette nivå, da de forskjellige høyttalerene kan ha dipp eller peak ved akkurat den frekvensen. Det er derfor du får et annet resultat med radioshack, men dette blir feil. Bruk derfor receiverens innebygde pink noise.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå prøvd med auto kalibrering på receiveren nå (Yamaha RX-V861). Den satte faktisk delefrekvensen helt oppe ved 200Hz. Så jeg kjørte gjennom sinus toner fra 14-208Hz og fikk den turkise grafen. Og som du ser, nå dukket peaken mellom 50 og 60Hz opp igjen.

Satte så delefrekvensen ned igjen til 80Hz, de andre auto innstillingene lot jeg stå urørt. Fikk da den blå grafen. Peaken forsvant, men det kom noen voldsome dipper.

Prøvde så med delefrekvens til 120Hz. Peaken kom delvis tilbake, og dippene løftet seg litt opp.

Som sagt så bruker jeg SVS SCS-01 (68Hz - 20kHz) som fronter og center og noen gamle eltax satelitter bak. De spiller ikke så dypt så er vel derfor receiveren setter delefrekvensen så pass høyt.

Noen forslag til hva jeg kan gjøre for å utbedre dippene?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, glømte å legge ved bilde...ops:

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøv med 80 hz først.

Har du brukt fasen på suben for å fintune kurven rundt delefrekvensen?

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Opptil 60-70hz er dette bra. Ikke heng deg mer opp i det.
    Den peaken du sikter til ved 50-60hz er bare et par db og ikke noen krise akkurat

Noen mulige årsaker til dipen ved 80Hz:
    - Rommet, såkalte room modes eller stående bølger, forsøk med mikrofoenen en meter lenger frem.
    - Delefilteret i sub er aktivt, i tillegg til delefilteret i receiver.
    - Fasefeil mellom fronter og sub. Endre avstand til sub på receiveren, og/eller juster fase på sub.

Prøv også en måling med kun fronter, slå av sub i receiver og sett frontene til large. Så ser du om dipen ved 80hz er der fremdeles.
    Evnt kan du også prøve bare sub med delefrekvensen satt til maks, og se om dipen er der da også.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Disse stående bølgene du snakker om, er det det samme som "utslokking" og "forsterking" av bølger?

Det er vertfall basic fysikk at møter to bølgetopper så blir bølgen forsterket og blir "kraftigere". Møter bølgetopp og bølgebunn så blir det "utslokking" og dermed lavere lyd.

Det jeg merket var vertfall at ca. 1,5m fremfor sweet spot var lyden tilnærmet optimal rundt 80Hz. Så da tenkte jeg at det må være utslokking for bølger rundt 80Hz i sweet spot. Så jeg flyttet front ht 50cm lengre frem og vips, lyden rundt 80Hz gikk opp.

Det er vel det samme prindippet som skjer dersom du "forskyver" fasen på subben?

Er tankegangen min riktig? Eller er jeg litt ute på jordet?

Vertfall, den blå kurven viser slik det var før med deling på 80Hz. Den rosa flyttet jeg front ht 50cm lengre frem og kjørte auto kalibrering. Receiveren satte deling på 200Hz og jeg skrudde den ned til 80Hz.

Vil si at resultatet vart mye bedre, og jeg har ennå ikke tunet noe ved å stille på fasen til subben.

Dypbassen ble også kraftigere etter dette, det har jeg ingen god forklaring på..

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tankegangen din er riktig.

Grunnen til at du får litt høyere nivå i bassen kan være noe så enkelt som at autokalibreringen har økt nivået, eller at du får mindre faseproblemer med frontene enn tidligere. Selv om du deler på 80 hz er det sikkert ikke mer en 12 db/oktav filter, frontene vil derfor ikke være helt stille under delefrekvensen.

Glemte å nevne at frontene bør plasseres der de spiller best, før en starter sub kalibrering. Men du fant jo ut av det selv

Blir spennende å se hvor mye du klarer å fikse med fasejustering på suben og til slutt avstanden i receiver!

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    PS: er det ikke stress å gjøre alt manuelt? Anbefaler å prøve REW som det er linket til tidligere i tråden.

Da tar en måling 5 sekunder, du får opp grafen, flytt igjen, mål osv. Veldig mye enklere, men som alt litt å sette seg inn i første gangen.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå sett Live Free or Die Hard for andre gang, en gang med bass responsen i første post, og en med den i siste.. og jeg må si at jeg aldri hadde trodd at lyden skulle bli så vanvittig mye bedre:-D

Når det kommer til fasejustering, skal prøve litt med det i måren. Sikkert litt å hente der og.

Grunnen til at jeg ikke bruker REW er at det så noe avansert ut ved første øyekast. Leste gjennom guiden ett par ganger og fant ut at det sikkert var enklere å gjøre det på "gamle måten" siden det er første gang jeg har kalibrert en sub (eller lyd generellt).

Men kommer nok garantert til å sette meg inn i det med tiden.

Takker for all hjelp så langt Ivalos og norcad. Kommer mest sannynlig flere respons kurver i løpet av de nærmeste dagene. Sikkert mye mer å hente med litt fin tuning.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stadig bedring her ser jeg
    Når det gjelder stående bølger, kommer dette av rommets geometri og fysiske mål. Den beste løsningen, lydmessig sett, er som oftest å flytte lytteposisjon. Men i praksis er jo ikke dette alltid like greit.

At receiveren setter delefrekvensen høyt kommer muligens av at suben er plassert mer gunstig til ifht til lytteposisjon. Slik at denne kanseleringen du har i lytteposisjonene rundt 80hz er større fra frontht enn fra sub.

Hvis du kjører en sinustone på 80hz i bare frontene, uten delefilter, og flytter deg litt rundt i rommet, vil du jo fort høre hvor stor forskjell det er.

Har receiveren gjort en god jobb, skal den ha satt riktige avstander til ht og sub, og da er det lite å hente på justering av fase på sub.
    Når det settes en avstand i receiveren betyr jo dette at det legges til en tidsforsinkelse i lyden for at lyden fra alle ht skal treffe lytteposisjon samtidig.
    Det er akkurat det samme du gjør når du justerer fase.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Har receiveren gjort en god jobb, skal den ha satt riktige avstander til ht og sub, og da er det lite å hente på justering av fase på sub.
    Dette stemmer ikke med mine erfaringer og målinger.

Enig i at receiveren kan sette riktig avstand til suben, men det den ikke gjør er å korrigere avstanden for å fase ut en dipp eller peak ved delefrekvensen. Har du en peak ved 80hz før receiver måler avstanden, kan peaken være der fremdeles etterpå. Dette har jeg målt.

Derfor anbefaler jeg å fintune avstanden i receiver i etterkant, hvis ikke problemet ved delefrekvensen har løst seg med "normal" avstand. Min påstand er at en dipp eller peak på flere db gjør mer negativt med lyden enn noen ms feil i avstand.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott at du hører klar fremgang Ferryx! Moro når jobben gir positive resultater

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ivaols
    Dette stemmer ikke med mine erfaringer og målinger.

Enig i at receiveren kan sette riktig avstand til suben, men det den ikke gjør er å korrigere avstanden for å fase ut en dipp eller peak ved delefrekvensen. Har du en peak ved 80hz før receiver måler avstanden, kan peaken være der fremdeles etterpå. Dette har jeg målt.

Derfor anbefaler jeg å fintune avstanden i receiver i etterkant, hvis ikke problemet ved delefrekvensen har løst seg med "normal" avstand. Min påstand er at en dipp eller peak på flere db gjør mer negativt med lyden enn noen ms feil i avstand.
    HVIS receiveren har satt avstand rett, så er ikke denne dippen der pga fasekanselering mellom sub og ht. Da er den der pga stående bølger i rommet.

En peak rundt delefrekvensen kan du redusere ved å forskyve fasen mellom sub og ht ja. Mens en dip i frekvensresponsen pga andre faktorer vil jo bare bli enda større.
    Man får ikke lagt til noe med å sette fasen "feil". Når samlet lydtrykket er høyest er fasen riktig, så hvis denne dipen blir mindre ved å justere fasen på sub, så har IKKE receiveren gjort en god jobb.

Ved så lave frekvenser har alle auto-eq systemer en vanskelig jobb. Etter at fasen er korrekt, måles frekvensresponsen og eq legges til. Men det er veldig begrenset hva receiveren kan gjøre med en slik dip. Det vil være altfor effektkrevende å booste denne opp. Og helt feil å gjøre det også når det etter all sannsynlighet er pga rommet og plassering av målemic.

En dip som dette er også mye mindre kritisk enn en tilsvarende peak.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    HVIS receiveren har satt avstand rett, så er ikke denne dippen der pga fasekanselering mellom sub og ht. Da er den der pga stående bølger i rommet.

En peak rundt delefrekvensen kan du redusere ved å forskyve fasen mellom sub og ht ja. Mens en dip i frekvensresponsen pga andre faktorer vil jo bare bli enda større.
    Man får ikke lagt til noe med å sette fasen "feil". Når samlet lydtrykket er høyest er fasen riktig, så hvis denne dipen blir mindre ved å justere fasen på sub, så har IKKE receiveren gjort en god jobb.
    Enig i det du skriver, og det er ingen motsetninger til hva jeg skrev. Problemet er nettopp det at en ikke kan stole 100% på receiverens innstillinger. I så måte stoler jeg mer på hva RS og REW forteller meg. Jeg har flere ganger økt en dipp ved delefrekvensen ved bruk av fase, etter at receiver har kalibrert. På samme måte kan en gå inn i etterkant og fintune for å bli kvitt en peak. Det er derfor jeg forteller trådstarter at han bør prøve å fintune avstanden etter receiver har gjort sitt.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå justert litt fram og tilbake både på fasen på subben og avstanden i receiveren uten at det skjedde så mye med kurven i 80Hz området.

Jeg tenker jeg sier meg fornøyd med kalibrering for en stund nå, det er vertfall blitt vesentlige forbedringer fra første kurve til siste.

Skal se om jeg får isolert de to veggene som ikke er isolert i løpet av de nærmeste ukene. Skal ta nye målinger da for å se om det blir bedre.

Frem til da tror jeg at jeg sier meg meget godt fornøyd. :-D

Takker igjen for all hjelp.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •