Fylle skjermen.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 2 av 2
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Fylle skjermen.

Håper noen kan gi meg noen fornuftige svar.

De fleste filmer som jeg ser på DVD fyller ikke hele skjermen, mens andre igjen gjør det. For å ta 2 eksempel Spiderman fyller glatt hele skjermen, mens Sahara f.eks da får jeg en sort stripe oppe og nede.

Utstyret som jeg ser film på er en Samsung DVD-spiller som er innstilt til å oppskalere til 1080i. Skjermen er en Samsung LE3271N. Noe som jo ikke er større en at jeg gjerne vil utnytte hele flaten. Bruker HDMI

Forskjellen som jeg kan se på de to filmene er at Spiderman er spillt inn i 16:9 1.85:1 mens Sahara er spillt inn i 16:9 2.40:1

Har lagt merke til at de fleste filmer som man leier er merket med 2.35:1

Noen som har noen gode svar på hvorfor det blir slik, jeg trodde at når spilleren skulle oppskalere til 1080i så gjorde den det. Finnes det noen enkle løsninger for å bøte på problemet, eller blir det til at man må sitte og justere på skjermens zoom-funksjon til det er sånn nogenlunde.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    244
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Det er nok ikke noe galt med spilleren din, den oppskalerer nok slik den skal.

Årsaken er, som du selv sier, at filmene er innspilt i ulike bildeformat. 2.35:1 gir en sort stripe oppe og nede, mens 1.85 fyller skjermen. (Strengt tatt gir 1.85:1 også veldig smale sorte striper, siden TV-formatet 16:9 er tilnærmet 1.77:1)

Eneste mulighet hvis du vil bli kvitt stripene er å zoome bildet, med det resultat at bildekvaliteten blir dårligere og bildeinformasjon går tapt på sidene.

Ta en titt på denne: Hjemmekino.no - Guide - Bildeformathåndtering
    Hjemmekino: Samsung 75" KS8005 - Samsung UBD-K8500 - Apple TV - Chromecast - Sonos all around
    Stue:
    Samsung 65" JU7005 - Apple TV - Chromecast - Sonos playbar

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •