Hjelp til Kalibrering og plassering av sub. Kurver vedlagt - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 34 av 34
    Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Milo
    Etter å ha deltatt på sub woofer kalibreringskurset til Akto/Hjemmekino, har jeg gått til innkjøp av ECM 8000 målemikrofon samt M-AUDIO Mobile PREUSB. Ved bruk at programmet REW, har jeg flyttet litt rundt på subwooferen for å finne optimal plassering. Kurver er vedlagt, men db mål stemmer ikke da det ikke er kalibrert med lydtrykkmåler:

Noen forslag til hvordan jeg kan forbedre dette ytterligere ? Utstyr kan dere se på minHjemmekino. Jeg sikler på en SVS SB12-Plus :-D
    Sålenge du har målemic, kan du benytte "Arta Software" og dermed gjøre plasseringsjobben enklere for deg selv!
    I Arta kan du kjøre f.eks rosa støy ut kontinuerlig og måle "on the fly" mens du flytter suben rundt omkring.
    Ved hjørneplassering kan det være lurt å snu den med elementet i forskjellige retninger også.
    Har du lagt inn kalibreringsfil for micen?

Newcomer Milo sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker REW, den synes jeg er fin. Kalibreringsdata for mic er lagt inn. Lydkort er også lagt inn. Den siste måling med fronter er også DB nivå kalibrert.

Sub har element som går nedover, dermed tror jeg ikke det vil gi noe utslag å plassere subben andre veier. Jeg skal ta noen flere målinger i kveld for å se hvor mye suben bidrar med, nå som jeg har delefrekvens på 40Hz.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har dere et tips til et ok usb-lydkort som fungerer med Radioshacks analoge dB-måler, som samtidig vil hjelpe laptopen som spiller musikk på anlegget?
    Har lest litt på forumet og ser at noen bruker et Behringer, men der koster bare kabelen til pcen 650,- kroner. Jeg vil helst ikke betale så mye mer enn det for lydkortet alene. Det blir mest for morro skyld.

Newcomer Milo sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Sålenge du har målemic, kan du benytte "Arta Software" og dermed gjøre plasseringsjobben enklere for deg selv!
    I Arta kan du kjøre f.eks rosa støy ut kontinuerlig og måle "on the fly" mens du flytter suben rundt omkring.
    Ved hjørneplassering kan det være lurt å snu den med elementet i forskjellige retninger også.
    Har du lagt inn kalibreringsfil for micen?
    Nedenfor finner du måling med og uten sub
    Rød = Sub og fronter sammen. Deling = 80hz
    Lilla = Fronter alene.

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du sliter, "big time"!:?
    En forskjell på 24dB fra 30 til 90Hz er jo nesten hinsides! Nå husker jeg ikke om du har sagt noe om rommet høyttalerne står i, men du har helt klart noe å ta tak i!

Newcomer Milo sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Du sliter, "big time"!:?
    En forskjell på 24dB fra 30 til 90Hz er jo nesten hinsides! Nå husker jeg ikke om du har sagt noe om rommet høyttalerne står i, men du har helt klart noe å ta tak i!
    Den målingen var nok litt feil. Ny måling nedenfor. Mørkegrønn er uten sub, og lysegrønn er med sub. Nå har jeg testet masse og best kurve får jeg med det som YPAO foreslår, nemlig deling på 40HZ. Det er mulig jeg bør kjøpe meg en bedre sub :-( . Yamaha YST-SW215 er vel ikke det beste.

Intermediate Snooky sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den målingen var nok litt feil. Ny måling nedenfor. Mørkegrønn er uten sub, og lysegrønn er med sub. Nå har jeg testet masse og best kurve får jeg med det som YPAO foreslår, nemlig deling på 40HZ. Det er mulig jeg bør kjøpe meg en bedre sub :-( . Yamaha YST-SW215 er vel ikke det beste.
    Det ser ut til at teorien stemte da. Vanskelig å se at du får noe igjen for å ha sub overhodet... :lol:
    Kan vanskelig skylde på ufasing også siden du har prøvd såpass mye forskjellig. Enkel tilnærming kanskje, men jeg tror jeg hadde testet en annen sub hvis jeg var deg. Har det vesentlig betydning vet du hva som må inn på ønskelista :!:

Men med eller uten sub har du unektelig noen lydfenomener her. Et eller annet forårsaker stående bølger som rammer deg ugunstig. Har du forsøkt å måle andre steder i rommet også, slik at plassering av sweetspot ikke har skylda? Noen alkover eller andre "rom" i rommet som kan skape ekstra mye bølger?

Newcomer Milo sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok. Takk for hjelpen. For prøve litt flere plasseringer. Men mest sannsynlig havner denne subben på finn.no. Alt annet er oppgradert, og subben står ikke lenger i stil med frontene. Klart 4 stk 8" spiller bedre enn en billig 10" sub.

Newcomer Milo sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oops, nå skjønner jeg hvorfor kurven ble slik. Når høytalerene er satt til Large, går ikke signalet til subben. Kun LFE. Siden jeg bruker REW til disse målingene må jeg sende et stereo sweep til forsterken, dermed ingen LFE.

Får teste litt mer senere

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når høytalerene er satt til Large, går ikke signalet til subben.
    Jo, hvis du setter sub-mode (eller tilsvarende) i receiveren til LFE+Main, i stedet for bare LFE. Jeg bruker også REW, og endrer da sub-innstillingen til LFE+Main, nettopp for å få dem til å spille sammen med frontene.

Newcomer Milo sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, da prøver jeg det. Jeg har en Yamaha 1800, så det bør gå greit.

Newcomer Milo sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg sjekket litt. På Yamaha fungerer ikke dette. Høytalerene må stå til small, hvis ikke rutes ikke bass fra disse kanalene til LFE kanalen. Alle kanaler som står til small, vil få sendt all bass til LFE. Om de står til large, vil dette ikke gjøres. Da vil man kun få bass i subben på LFE sporet.

Noen tips. Det blir vanskelig å kalibrere dette nå, om jeg ikke vil sette høytalerene til small da. Det har jeg ikke så veldig lyst til da hovedhøytalerene har 2stk 8 tommere hver.

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen tips. Det blir vanskelig å kalibrere dette nå, om jeg ikke vil sette høytalerene til small da. Det har jeg ikke så veldig lyst til da hovedhøytalerene har 2stk 8 tommere hver.
    Prøv SMALL, så finner du ut om du liker det eller ikke......

Her kjører jeg 4 x 8" + 2 x 12" - på hver side - alt satt til SMALL.

Newcomer Milo sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar. Jeg skal prøve dette, men venter til jeg får en skikkelig sub. Er redd mine SWANS elementer er bedre enn Yamaha subben :=) Nå skal jeg kose meg med bass scenen fra Transformers HDDVD.

Jeg fant ihvertfall riktigst plassering for subben, så får vi se om dette høres på denne scenen.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •