Hvordan kalibrere 2 x XTZ 99W12 ??

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    909
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvordan kalibrere 2 x XTZ 99W12 ??

Da har sub`ene kommet og kalibreringen begynt, ettersom jeg ikkje kan å kalibrere ble resultatet deretter.
    Koblet først den ene i hjørnet ved yttervegg, fant ca hvor høyt jeg ville ha det bakpå volumknappen.
    Satte meg bak lytteposisjon med RadioShacken i lytteposisjon og skrudde opp volumet på reciveren til jeg fikk 80db på 50hz sinustone.
    Koblet av sub`en å satte den i motsatt hjørne i front, koblet på den andre sub`en i samme posisjon som jeg akkurat hadde målt i.
    Satte meg i lytteposisjon og slo på 50hz filen, skrudde på volumknappen bakpå sub`en til jeg fikk 80db med den sub`en åsså.

Så testet jeg med begge sub`ene samtidig i hvert sitt hjørne i fronten og da spillte det 86 db, dette er da vel ideelt?

Så gikk jeg inn på 50hz filen igjen å skrudde ned volumet på reciveren til det ble 80db på radioshacken.

Satte meg meg radioshacken i lytteposisjon og gikk gjennom ca 40 sinustoner som jeg fant på lsound.no med begge sub`ene på.

Fikk da denne kurven :

Hvorfor er den så utrolig rar?
    Burde jeg endre på fasen på ene sub`en? eller blir dette helt feil siden jeg fikk 6 db høyere med 2 sub`er kontra 1??

Skal jeg røre Frequenzy knappen eller skal den stå helt nede på Low?
    Eq?
    Highpass?

Håper noen kan hjelpe meg med dette, aldri fått sub til å spille bra i rommet mitt men håper på å klare det nå.

Å jada! jeg vet at jeg kunne hatt bedre sub`er men dette er alt jeg har råd til nå, ikkje nevn SVS engang..det blir med tiden

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    909
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan finner jeg ut hva som er den ideelle fasen på de 2 sub`ene når alt annet spiller åsså?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    909
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg gjort følgende :

1. Satt en sub i hvert hjørne bak frontene.

2. Spillte av 50hz med kun frontene og skrudde opp volumet på reciveren til det ble 80db på radioshacken. (68 på reciveren)

3. Kobla av alle høyttalerne og kobla på kun sub`en i hjørnet bak Front right (er også det hjørnet med ytterveggen)
    Spillte av 50hz, skrudde på volumknappen til det ble 80db med Mastervolumet 68 på reciveren.

4. Kobla på frontene igjen og spillte da av 50hz med fronter og sub`en bak front right..Skrudde da på fasen på sub`en til jeg ente opp med 86db med Mastervolumet 68 på reciveren.

5. Kobla av frontene og sub`en å koblet kun på sub`en i det andre hjørnet bak front left, spillte av 50hz å skrudde volumknappen på sub`en til det ble 80db med Mastervolumet 68 på reciveren.

6. Hadde på begge sub`ene samtidig, spillte av 50hz og skrudde fasen på sub`en bak front left til dei ilag spillte 86 db med Mastervolumet 68 på reciveren.

7. Koblet på frontene også, spillte av 50hz og skrudde da på fasen på sub`en bak front left til at alt spillte 89 db med Mastervolumet 68 på reciveren.

Dette var noe jeg leste her på forumet var den rette veien å gå.

Kan noen da bekrefte/avkrefte dette?
    Har jeg da gjort det jeg kan for å få dette til å spille best mulig?
    Andre plasseringer er uaktuelt så det må ver eventuelle andre grep jeg kan gjøre for å få sub`ene til å spille max av det dem kan yte i de posisjonene de står i nå.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    909
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen som har lyst å hjelpe meg? :???:

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alt du har gjort frem til plasseringen av subene i hvert sitt hjørne er bra. Nå vet du at den ene ikke må slite mer enn den andre.

Det du skal gjøre nå er å bruke fase på begge subene for å få en jevnest mulig frekvensrespons. Du vil antagelig oppdage at fasen blir litt forskjellig på de to for best resultat. Grin heller ikke hvis du ender opp med å ikke få fullt 6 db økning med de to til sammen.

Når du har fått den flatest mulig, helst med en økning nedover i frekvens, kan du bruke delay i receiveren til å finstille ytterligere.

Når du er så fornøyd du kan bli kobler du til frontene, deler på 80 hz, og finstiller med fase og delay for å fintrimme ved delefrekvensen.

Har du noen ville topper du ikke får bort med plassering, fase eller delay må du anskaffe en EQ.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jensen84
    Hvordan finner jeg ut hva som er den ideelle fasen på de 2 sub`ene når alt annet spiller åsså?
    Når du kobler til frontene skal du fremdeles kun spille stereo med sub. De andre surround høyttalerene skal du ikke tenke på i subkalibreringssammenheng

Husk at kun noen få cm forandring i plassering kan gjøre mye, så start med å fintune plasseringen!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •