Romkorrigering på Pioneer AX2 ubrukelig?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Intermediate twelve sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    856
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Romkorrigering på Pioneer AX2 ubrukelig?

Sitter fortiden med ett 5.0 oppsett.
    Har B&W DM604S3 og LCR600 i frontrekka.

Har aldri prøvd romkorrigering før, så bestilte meg en orginal mikron (receiver kjøpt brukt) fra Hifi-centeret her i trondheim. Kobla denne til min Pioneer VSX-AX2AS-s og moroa skulle altså starte..

Men den gang ei, når amp'en er ferdig med testprogrammet så forsvinner all lyd i fronten. Frontrekka står litt skrått i rommet, men det kan nå umulig å ha så mye å si? Legger ved ett bilde under, men frontrekka står litt mere langs veggen nå enn på bildet..

Nå har jeg ikke så mye peiling på de forskjellige instillingene romkorringeringa gjør, men equalizern blir hvertfall verdiløs.. Slenger ved noen verdier her;

Channel level
    L: -3.5dB
    C: -2.5dB
    R: -2.5dB
    SR: -3.5dB
    SL: -2.5dB
    Skjønner ikke helt poenget med å kjøre alt i minus, fremfor å kjøre det i null i det minste..? Resulterer jo bare at jeg må guffe på mer volum...

Equalizer
    -----Left Center Right
    63hz. -4.5 -4.5 -9.0
    125hz -5.5 -2.5 +3.0
    250hz -2.0 -7.0 -0.5
    500hz +1.0 -2.5 -0.5
    1khz .+0.5 +1.0 +0.5
    2khz .+2.0 +2.0 +3.0

Reagerer spesielt på -7 og -9 som er markert med rødt her, og generelt at all bass tydeligvis er fjernet.. Trodde EQ-kurver vanligvis så litt gjevnere ut enn dette men?? Noen som har en formening?

Active Torro sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    389
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Romkorrigeringen prøver å ordne en så nøytral lyd som mulig.

Grunnen til at den setter høytalerene til -4 osv er fordi den skal ha 85db ved nivå 0 på receiveren. Er forskjellig følsomhet på høytalerene, så derfor denne innstillingen.

Er jo også greit at forforsterkeren ikke jobber så hardt også, så risikerer du ikke at den forvrenger.

Sikkert litt uvant at du ikke har så mye bass som før, vanesak. Det du derimot vil legge merke til er at det er lyder i mellomtonene du kanskje ikke har hørt før siden bassen har overdøvet disse.

Edit: grunnen til at høyre front høytaler er satt til -9 er vel pga plasseringen. Vil tro det hjørnet den er satt i gir deg en rom resonans som påvirker bassområdet.

...og, jeg ville nok ikke satt høytalerene så skrått når de står så tett inntill hverandre. Spesielt ikke i et surround oppsett. En tommelfinger er; like stor avstand mellom høytalerene som det er til sitteposisjon

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    159
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja her ser det ut til at frontene dine er satt til small. Når du ikke har sub er jo det litt rart.

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    856
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torro
    Romkorrigeringen prøver å ordne en så nøytral lyd som mulig.

Grunnen til at den setter høytalerene til -4 osv er fordi den skal ha 85db ved nivå 0 på receiveren. Er forskjellig følsomhet på høytalerene, så derfor denne innstillingen.
    Tenker du på channel level nå? Mtp følsomhet så hadde det vel vært bedre med 0 og -1.0 da, istedet for -3.5, -4.0 og sånt...?

Er jo også greit at forforsterkeren ikke jobber så hardt også, så risikerer du ikke at den forvrenger.
    Den jobber jo aldri særlig hardt, da den kun driver center og bakht.. Resultatet er jo uansett at jeg bare må vri mere på hjulet, heh..

Sikkert litt uvant at du ikke har så mye bass som før, vanesak. Det du derimot vil legge merke til er at det er lyder i mellomtonene du kanskje ikke har hørt før siden bassen har overdøvet disse.
    Tja tjo, men det er ikke snakk om "ikke så mye bass".. Mere "ingen bass what so ever"..

Edit: grunnen til at høyre front høytaler er satt til -9 er vel pga plasseringen. Vil tro det hjørnet den er satt i gir deg en rom resonans som påvirker bassområdet.

...og, jeg ville nok ikke satt høytalerene så skrått når de står så tett inntill hverandre. Spesielt ikke i et surround oppsett. En tommelfinger er; like stor avstand mellom høytalerene som det er til sitteposisjon[/QUOTE]
    Well, nå har jeg desverre ikke frihet til å plassere anlegget så mye annereldes enn det står akkurat nå. Vinkelen kan jeg såklart alltids endre.
    Skjønner fremdeles ikke hvorfor hjørne/resonans skal resultere i at forsterkeren bunner eq'en helt?

Sitat Opprinnelig postet av JLj
    Ja her ser det ut til at frontene dine er satt til small. Når du ikke har sub er jo det litt rart.
    Alle HT'er står som large, til og med de bittesmå bak-ht'ene..

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    159
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje det, samt plasseringen av frontene er problemet. Mao at kalibreringen forsøker å balansere høytalerene mot hverandre med utgangspunkt i det svakeste ledd. Ville satt alt bortsett fra frontene til small. Samt om mulig plassert frontene slik at omgivelsen ga de likest mulig respons.

Active Torro sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    389
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan jo eksprimentere med å ha en dyne eller noe slik bak høyre høytaler og se hvordan romkalibreringa blir da. Lite WAF men kun som et ekspriment for å se hvordan det påvirker.

Spikes vil også kunne stramme opp bassen, så vil den kanskje ikke senke 63hz så veldig mye, vil tro den hever 63hz med 2-3db bare ved hjelp av dette.

Stram bass er bedre enn brautende bass....

Her ser du den ene høytaleren min, som stod omtrent som din:

Her er samme høytaler med litt tweaking:

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    856
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mener du etter fysisk tweaking i rommet?

Og bildene er som sagt desverre litt gamle, frontene står på spikes nå..

Active Torro sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    389
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av twelve
    Mener du etter fysisk tweaking i rommet?

Og bildene er som sagt desverre litt gamle, frontene står på spikes nå..
    Tja, hadde jo vært en fordel det, men dessverre er det kun høytalerene som er flyttet litt på. Har lagt en pute (I know, litt ekstremt) langs veggen bak høytaleren og montert andre spikes.

Ble veldig overasket hvor stor forskjell det ble i lyden. Selv om romkorrigeringa tar seg av noe, ble det bedre sammenheng i hele frekvensområdet. Hører det spesielt godt ved lavt lydnivå.

Edit: pass også på at treble og bass står på 0 og at rom kalibreringa blir gjort med EQ av

Newcomer littdessperat sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

mere "riktig" lyd

jeg har en ax4, samme sak på en måte..
    der blir også bassen "borte" etter kalibrering. men lyden virker mere korrekt.
    bassen er jo her fremdeles men ikke overveldene.

men jeg får ikke dataene sendt over til pcn. kjøpte en kabel og en kjønnskifter.
    men det vil ikke koble seg sammen. hadde vært morro og sett på pc hva litt flytting og romstering vil gjøre..

har noe greie på dette.? måtte bare spørre. har lyst å få det til å funke

Active Torro sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    389
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av littdessperat
    jeg har en ax4, samme sak på en måte..
    der blir også bassen "borte" etter kalibrering. men lyden virker mere korrekt.
    bassen er jo her fremdeles men ikke overveldene.

men jeg får ikke dataene sendt over til pcn. kjøpte en kabel og en kjønnskifter.
    men det vil ikke koble seg sammen. hadde vært morro og sett på pc hva litt flytting og romstering vil gjøre..

har noe greie på dette.? måtte bare spørre. har lyst å få det til å funke
    Er nok ingen kryssing i den kjønnsskifte dingsen din. Du må ha en krysset seriekabel, eller en såkalt 0-modem kabel. Det er et skjema i den pdf filen som gjelder MCACC på hjemmesiden til Pioneer. Bruk den tegninga når du kjøper kabel, eller lodder selv.

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som kjører Windows Vista og får dette programmet til å virke?
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Active Torro sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    389
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Noen som kjører Windows Vista og får dette programmet til å virke?
    Ja, kjører Vista X64 på en bærbar med et PCMCIA til RS232 kort, og har da alle forutsetninger for at det ikke skal gå, men fungerer gjør det. Holder ikke at kun ledning 2 og 3 er krysset, noe mange 0-modem kabler er.

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, kjører Vista X64 på en bærbar med et PCMCIA til RS232 kort, og har da alle forutsetninger for at det ikke skal gå, men fungerer gjør det. Holder ikke at kun ledning 2 og 3 er krysset, noe mange 0-modem kabler er.
    Ok, da skal programmet testes etterhvert
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Newcomer littdessperat sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er nok ingen kryssing i den kjønnsskifte dingsen din. Du må ha en krysset seriekabel, eller en såkalt 0-modem kabel. Det er et skjema i den pdf filen som gjelder MCACC på hjemmesiden til Pioneer. Bruk den tegninga når du kjøper kabel, eller lodder selv.
    TAKKER. er nok svaret det. skal koble litt jeg nå

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •