Hvordan kalibrere sub uten måleutstyr? Ta det på feelingen?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Intermediate twelve sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    856
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvordan kalibrere sub uten måleutstyr? Ta det på feelingen?

Ble en litt lang topic her men..

En kompis har utvida satelitt-anlegget sitt med en Denon 1907-receiver og en 1704 DVD-spiller.

Han har også bytta ut den passive subben som tilhørte satelitt-anlegget, og satt inn noe Yamaha aktiv-greier.

Jeg har omtrent aldri tatt i en sub før, så er litt usikker på hvordan man egentlig skal stille inn disse.. Trodde det var så enkelt som at man stilte inn deling (feks 80hz) i receiveren, også var det gjort? Trodde at så lenge man brukte sub pre-out så fikk subben riktige signaler med riktig nivå..

..MEN man kan jo fremdeles justere både volum/gain og hz i subben, selv etter både crossover og large/small er valgt i oppsettet på Denonen. Trodde disse innstilligenen man gjør fysisk på subben var noe man brukte kun når subben var passiv.

Spørsmålet mitt blir da; Hvorfor kan man, og må man justere subben i tillegg til de innstillingene som gjøres i receiveren? Og hvordan vet man hva som er "riktig"? Kun lytte etter eget øre? (og ja, jeg kjenner til romkalibrering )

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Frekvens justerer du ikke på sub, denne settes til "disabled" eller justert til max da dette ordnes i receiver.

Volum på sub må du tilpasse selv ved hjelp av volum på subben og nivå på subutgang i receiver (ikke alltid man er enig med autooppsettet i receiver).

Fasejustering kan gjøres med justering bak på sub (om den har dette), eller med avstandsjustering i receiver.

Om du får dette bra til uten måleutstyr kommer an på rom, plassering og dine egne ører... Det er godt mulig du kommer til å synes at synes det låter meget bra.

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    856
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av freddie
    Frekvens justerer du ikke på sub, denne settes til "disabled" eller justert til max da dette ordnes i receiver.
    Så hvis man bare har små satelitter, setter man disse til "small", deler på 80hz og skrur opp hz-hjulet til max på subben..?

Intermediate Snooky sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av twelve
    Så hvis man bare har små satelitter, setter man disse til "small", deler på 80hz og skrur opp hz-hjulet til max på subben..?
    I prinsippet riktig. Men hvor vidt 80 Hz er rett på disse satelittene avhenger av hvor dypt de spiller. Du ønsker jo ikke å få en glippe mellom der satelittene slutter og sub'en begynner.

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    856
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snooky
    I prinsippet riktig. Men hvor vidt 80 Hz er rett på disse satelittene avhenger av hvor dypt de spiller. Du ønsker jo ikke å få en glippe mellom der satelittene slutter og sub'en begynner.
    De spiller neppe noe dypere, for å si det sånn!
    Får vel lese litt spesifikasjoner neste gang jeg er innom kompisen som har de på veggen

Active m4sta sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    406
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke men det jeg pleier å gjøre er å

1: Ta i utgangspunktet hvor du sitter. Plasser subwooferen der og slå den på.
    2: Gå rundt i rommet der plasseringen kunne tatt sted av subben.
    2: Når du har funnet stedet der bassen er best ( for min del DYPERE og kraftigere ) så swicher du om bassen og deg.

forhåpentligvis funker det

TADAAA! (lol)

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av m4sta
    Vet ikke men det jeg pleier å gjøre er å:
    1: Ta i utgangspunktet hvor du sitter. Plasser subwooferen der og slå den på.
    2: Gå rundt i rommet der plasseringen kunne tatt sted av subben.
    3: Når du har funnet stedet der bassen er best (for min del DYPERE og kraftigere) så switcher du om bassen og deg.

forhåpentligvis funker det
    TADAAA! (lol)
    En sannhet med visse (og mange ganger STOOORE) modifikasjoner.

Begynn med å plassere suben i rommets hjørner - aller helst mot solide yttervegger (ikke lettvegger). Sjekk respons i bassen (alene - UTEN at de andre høyttalerne er aktive). Det hjørnet du får mest/best respons (i lytteposisjon) er der du plasserer den.

Så er det bare å kalibrere i vei... gjerne på det viset "freddie" beskriver ;-)

Du bør jo ha en trykkmåler, men du kan også benytte ørene - de gir deg ofte en god feeling på hva som er best for deg. Da bør du sjekke ca. korrekt nivå ved å spille ett eller annet med fronthøyttalerne og suben aktiv. Juster nivået på suben til det som høres greit ut (balanserer best).

Deretter (dersom suben har dette) vrir du på faseknappen til du får mest bass totalt sett. Juster evt. ned/opp nivået (gain) bak på suben. Kjør deretter diverse sinustoner (på moderat nivå!), gjerne frekvenstonene du finner i lenken i min signatur. Disse kan du brenne ut på en CD og kjøre fra CD/DVD-spiller.

Lykke til!

Jeg vet ikke hvilke andre justeringsmuligheter denne suben har, men det får du evt. fortelle oss...! :-)

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Begynn med å plassere suben i rommets hjørner - aller helst mot solide yttervegger (ikke lettvegger). Sjekk respons i bassen (alene - UTEN at de andre høyttalerne er aktive). Det hjørnet du får mest/best respons (i lytteposisjon) er der du plasserer den.
    Dette er et godt utgangspunkt, og sikrer at du får best bassrespons i betydningen mest lydtrykk fra suben. MEN: det er ikke sikkert du får den jevneste bassreponsen fra denne posisjonen. Jeg har jeg plassert mine to suber i de to dårligste (av tre mulige) hjørnene mht. lydtrykk, fordi denne plasseringen ga jevnest frekvenskurve for bassen.

Så du må prøve deg frem. Subkalibrering er egentlig ikke veldig vanskelig, men tar / kan ta veldig mye tid :-)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •