Denon 3808 / B&W 683 bass

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Denon 3808 / B&W 683 bass

Heisann

Jeg har fulgt med på dette forumet i ca. et år nå, etter at jeg bestemte meg for å få meg et hjemmekinoanlegg. Det har vært til stor hjelp. Jeg har dog et spørsmål angående det utstyret jeg nå har kjøpt meg. Jeg synes nemlig det er for råflott av meg å ikke utnytte det til det fulle.

Det jeg har kjøpt er:

Denon AVR-3808
    Toshiba HD-XE1
    B&W 683 fronter
    B&W HTM61 senter
    B&W 685 bakhøyttalere

SVS PC ultra sub er bestilt men enda ikke montert.

Jeg har ingen effektforsterker og har enda ikke tatt meg tid til å biampe frontene.

Problemet er: Jeg føler det er for lite bass og trøkk i musikken - sammenlignet med anleggets pris og renommé. Jeg har jo lest at 683'ne skal ha veldig fyldig bass. Musikk som ikke er så rocka - feks klassisk - låter nydelig hos meg. Hos kamerater med mye billigere og mindre høyttalere føler jeg de rett og slett har bedre lyd i det lavere spekteret.

Etter å ha justert på de fleste settingene på forsterkeren og fortsatt ikke hørt så mye forbedring har jeg kommet frem til følgende mulige årsaker til mangel på trøkk:

• Frontene er for tunge å dra for forsterkeren med kun to kanaler
    • Forsterkeren kutter ut all bass under en viss hz (80?) og ikke spiller dette siden jeg ikke har noen subwoofer
    • Jeg har plassert høyttalerene helt feil
    • Rommet og materialene er feil

Regner med at det å få installert en sub i systemet vil bedre situasjonen betraktelig - men jeg ønsker jo selvsagt å få optimal lyd ut av de fem andre høyttalerene mine først. Å få en radio shack ville vel også hjulpet meg, men jeg er ikke blitt så avansert enda.

Synspunkter / erfaringer / tips mottas med takk.

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror nok dette helst skyldes rommet ditt, og ikke anlegget. Har det samme problemet selv. Men dette kan du fort finne ut ved å måle frekvensresponsen.

Intermediate Globe sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,358
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Repiv
    Heisann

Jeg har fulgt med på dette forumet i ca. et år nå, etter at jeg bestemte meg for å få meg et hjemmekinoanlegg. Det har vært til stor hjelp. Jeg har dog et spørsmål angående det utstyret jeg nå har kjøpt meg. Jeg synes nemlig det er for råflott av meg å ikke utnytte det til det fulle.

Det jeg har kjøpt er:

Denon AVR-3808
    Toshiba HD-XE1
    B&W 683 fronter
    B&W HTM61 senter
    B&W 685 bakhøyttalere

SVS PC ultra sub er bestilt men enda ikke montert.

Jeg har ingen effektforsterker og har enda ikke tatt meg tid til å biampe frontene.

Problemet er: Jeg føler det er for lite bass og trøkk i musikken - sammenlignet med anleggets pris og renommé. Jeg har jo lest at 683'ne skal ha veldig fyldig bass. Musikk som ikke er så rocka - feks klassisk - låter nydelig hos meg. Hos kamerater med mye billigere og mindre høyttalere føler jeg de rett og slett har bedre lyd i det lavere spekteret.

Etter å ha justert på de fleste settingene på forsterkeren og fortsatt ikke hørt så mye forbedring har jeg kommet frem til følgende mulige årsaker til mangel på trøkk:

• Frontene er for tunge å dra for forsterkeren med kun to kanaler
    • Forsterkeren kutter ut all bass under en viss hz (80?) og ikke spiller dette siden jeg ikke har noen subwoofer
    • Jeg har plassert høyttalerene helt feil
    • Rommet og materialene er feil

Regner med at det å få installert en sub i systemet vil bedre situasjonen betraktelig - men jeg ønsker jo selvsagt å få optimal lyd ut av de fem andre høyttalerene mine først. Å få en radio shack ville vel også hjulpet meg, men jeg er ikke blitt så avansert enda.

Synspunkter / erfaringer / tips mottas med takk.

Heisann og velkommen inn i forumet...ikke bare som leser :-)

Grattis med flott anlegg......

I det du beskriver er det mange faktorer som kan og vil spille inn.
    Jeg reagerte litt på en av dine mulige årsaker. Du nevner en mulig kutt ved 80Hz...vil det si at du mener å merke at du ikke har noe effekt under 80Hz...om så er kan du lett sjekke dette i oppsettet på din receiver. Der finner du en oversikt over når HT dine kutter, der kan du også justere dette. Du har kjørt romkorreksjonen i henhold til manualen?...og deretter prøvd ut til ulike EQ-modusene. Har du sett på HT definisjonene i Receiveren (Small/Large)?

Beklager om disse velmenende tipsene virker banale, men jeg bare prøver meg frem her :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei! For meg er ingenting banalt, og velmenende ord har aldri irritert meg.

Jeg har kjørt Audyssey som beskrevet i manualen. Frontene står til Large og crossover frekvens står på 80hz på LFE og 40hz på fronter. Siden størrelsen står til Large burde vel strengt tatt ikke crossover frekvensen ha noe å si. (her er jeg på tynn is) Jeg har prøvd å øke level på 63 og 125 hz frekvensbåndene, dette hjelper bittelitt på bassen. På audio parameters står bass til +6.

Enden på det hele er vel at jeg, som marsboer sier, må få målt frekvensresponsen før jeg kan si noe sikkert.

Newcomer Geir&Merethe sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må også huske på at 683 har en stram fin bass og ikke er en ompa ompa høytaler.
    Du sier også at de er relativt nye, i så tilfelle vil de nok løsne å gi litt mere fylde etter hvert.

Newcomer Cyrus the virus sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    250
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lightbulb For prøve meg jeg oxo da

Sitat Opprinnelig postet av Repiv
    Jeg har kjørt Audyssey som beskrevet i manualen. Frontene står til Large og crossover frekvens står på 80hz på LFE og 40hz på fronter. Siden størrelsen står til Large burde vel strengt tatt ikke crossover frekvensen ha noe å si. (her er jeg på tynn is) Jeg har prøvd å øke level på 63 og 125 hz frekvensbåndene, dette hjelper bittelitt på bassen. På audio parameters står bass til +6.

Enden på det hele er vel at jeg, som marsboer sier, må få målt frekvensresponsen før jeg kan si noe sikkert.
    Jeg mener å tro at denne Crossoverfreq. er når forsterkeren skal dele og sende alt EX. under 80HZ til LFE utg. på din 3806. Jeg har tro på at du har noe å hente her på disse innstillingene. Og du selfølglig fortalt 3806 at du ikke har subops:

Må jo også bare legge til at Marboer nok er inne på noe han oxo...

Alle steiner må snus:-D

Cyrus

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    233
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Crossover

Hei,
    Jeg har samme forsterkeren, og har "lekt litt" for å finne rett Crossover på mitt anlegg.
    Jeg kjører med en rimelig Sub til et Patos Lyric oppsett.
    Ved en Crossover på 80Hz og utgang satt til kun LFE får jeg et trykk i bassen som er svært bra, samtidig som frontene får nok power til å kunne yte på frekvenser overr dette. (Hurtige bassresponser trekker effekt).

For å teste ut ditt anlegg, bør du prøve å sette opp uten sub definert (er vel OK siden du har autokalibrert), og crossower til det laveste høyttalerne dine kan gjengi (i advanced kan du definere hver høytaler separat).

Du kan også bruke bakkanalene til å bi-ampe frontene for ytterligere effekt.

Lykke til !

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei. Jeg prøver meg på en liten hijack pga et noe likt grunnoppsett og et nærliggende problem.

Jeg har kommet så langt i løypen på lydsiden:
    B&W 683 Front
    Denon 3808

Neste steg er noe som ordner litt mer futt. Jeg hadde planer om å prøve 610XP til b&W, men det fikk høre at det ville ta sin tid. (Beregnet ankomst juni)
    Etter litt lesning virker det som om SVS er mye pang for pengene. Spørsmålet er da; klarer 3808 å kjøre (som nevnt av trådstarter) f.eks. SVS PC-ultra uten noe problem?

Etter sub faller min viten utenom. Effektforsterker? Er det en mulig oppgradering for frontene? Må forforsterker være med i bildet? Og hva kan anbefales til 8-12 000?

Intermediate twelve sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    856
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Subber er stort sett aktive, dvs de har egen innebygget forsterker. Så forsterkermessig trenger du ikke å bekymre deg for SVS'en.

Hvis Denonen din har preout noe jeg regner med den har, kan du koble en effektforsterker direkte i denne. Du kan da bruke effektforsterkeren til å drive frontene, og la Denonen drive resten av surround-oppsettet (feks). Du trenger ikke da noe annen forforsterker.

Neste oppgradering etter (eller før) en sub må vel være center og bakhøyttalere?

Intermediate hjalmarjalla sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan låter det på musikk i "Pure Direct" og med Audyssey avslått?

I mitt rom låt det ganske tamt og kjedelig på film når jeg lot den automatiske romkorreksjonen styre alt. Trykket i bånn ble delvis borte. Men med manuell justering av bl.a lydnivå fra senter/front/sub og en justering av EQ låt det hele mye bedre :-)

På musikk synes jeg det låter absolutt best i to kanaler når jeg bruker "Pure Direct"

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

Usikker på hvor lenge du har hatt anlegget ditt i hus, men jeg kan dele en lignende erfaring:

gikk til innkjøp av et par B&W 685 for omtrent et halvt år siden.. Fikk de i hus og var kjempespent! Når jeg fikk koblet opp og putta i favorittskiva, ble jeg også litt skuffa over trøkket i bassen. Tankene gikk umiddelbart til innkjøp av subwoofer, men da pengeboka ikke ville så ble det ikke det.

Nå et halvt år senere så har høytalerne virkelig endret seg.. Så det er tydelig at de løsner MYE under innspilling. Nå har faktisk folk spurt meg hvor jeg har sub'en når jeg setter på anlegget, de har vanskelig for å tro at all lyden kommer i fra de to små høytalerene..

Nå er jo 683 en mye større høytaler, men kan jo hende de trenger noen timer før de løsner de også..
    Er jo en tanke å vurdere....

-Ottern

Active Torro sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    389
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke 3808 selv, men har en mulighet for å stille X-curve'n med den? Rommet ser ganske stort ut (60m2 ?), så en X-Curve (dB/oct) på -1,5 til -2 ville ha fått lyden til å bli dypere.

Newcomer El_Myrum sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har akkurat samme form på rommet som trådstarter, jeg kjører også uten sub, med frontene som full band. Bassen er svak, og etter mye prøving så har jeg konkludert med at det er rommets utforming som er årsak.
    Jeg vet hva Concept 8 kan levere av punch, og her er det ikke i nærheten.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Hei igjen.

Jeg har etter hvert nå egentlig blitt veldig fornøyd med lyden. Jeg har trukket frontene litt lengre ut fra bakveggen, justert litt på manual EQ i forsterkeren - og med en PC ultra sub i hus så har lyden blitt en helt annen. Jeg har også biampet frontene, uten at dette i seg selv syntes å ha så mye å si for bassen (?). Legger ved et bilde av en måling av subwooferen en kamerat hjalp meg med.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ingen problemer med trøkk fra mine 683. Er heller vill av beundring over hvor mye bass disse klarer å produsere. Nå er det litt forskjell på din Denon 3808 og min Parasound 2250, men jeg hadde trøkk også med lille Denon 2808.
    Mine er plassert 50cm fra bak- og sidevegg.

Hvilken equalizer-innstilling bruker du til musikk? Jeg synes lyden blir for lys med for lite bass på "flat", etter å ha kjørt romkorresjon.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av hugolor
    Hvilken equalizer-innstilling bruker du til musikk? Jeg synes lyden blir for lys med for lite bass på "flat", etter å ha kjørt romkorresjon.
    Jeg kjørte romkorreksjonsprogrammet, men beefet opp de lavere frekvensene ved å kopiere kurven inn i manual mode på 3808. Samtidig kjørte jeg bass på fullt der hvor man kan velge dette. Må vel si at etter å ha vært på besøk hos andre folk, med billigere anlegg, så synes jeg ikke jeg har god nok lyd til å ha "fest". Det føles mer som et anlegg for å lytte til klassisk musikk og drikke cognac. Jeg har vurdert å kjøpe en effektforsterker, men spørsmålet er om det ikke heller er rommet jeg har anlegget i som har størst betydning for lyden.

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hugolor
    Jeg har ingen problemer med trøkk fra mine 683. Er heller vill av beundring over hvor mye bass disse klarer å produsere. Nå er det litt forskjell på din Denon 3808 og min Parasound 2250, men jeg hadde trøkk også med lille Denon 2808.
    Mine er plassert 50cm fra bak- og sidevegg.

Flat gjør ikke noe med bassen i forhold til f.eks audyssey. Flat kjører flatt i diskanten, mens audyssey avrunder. Dvs at lyden blir lysere i flat i forhold til audyssey, men bassen er den samme (vil jo nødvendigvis oppfattes som mindre på grunn av mer guffe i toppen)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •