Vokalen ligger over høytalerene - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 6 av 6 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6
Viser resultater 101 til 114 av 114
    Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    For å gjøre tråden enda litt mer konstruktiv så kan jeg nevne et eksempel som viser hva jeg mener.

Tom Waits - Swordfishtrombones albumet og egentlig alle sanger men la oss ta f.eks låt nr 2, Shore Leave.
    Alt som skjer på venstre side - f.eks litt pianoklimpring oppleves hos meg som om det kommer fra omlag en 30-50 cm utenfor venstre høytaler.
    Hvordan oppleves det hos dere?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    Det er kun på svært få innspillinger at jeg klarer å peke på hvor høytalerne står, og det er på innspillinger hvor man har direktelyd fra begge høytalere med vilje.

Ellers forsvinner høytalerne totalt i lydbildet også på de stusseligste innspillingene. Men jeg føler det er meningsløst å diskutere dette, siden det er så enkelt som å oppleve det selv. Dette handler ikke om å tro eller synse eller om individuelle preferanser - dette er et faktum som kan oppleves. Jeg stiller som sagt gladelig mitt anlegg til disposisjon for kritiske ører når det gjelder stereoperspektiv og holografi.

Imidlertid må svært mye klaffe for at opplevelsen skal nå dette nivået.
    Høyttalere forsvinner totalt hos meg også. Synes ikke det er vanskelig å få til svært presist lydbilde som forsvinner. Trenger ikke å koste skjorta heller. Men god kilde og gode innspillinger er en kjempefordel. Men da er da lett å høre hvor lydene kommer fra. Ta et instrument som spiller lengst ut mot siden. Pek mot det med øynene lukket. Hvor peker du da? Verre er det ikke.

Sorry, har bare Bone Machine og Rain dogs av Waits.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Antonx
    Høyttalere forsvinner totalt hos meg også. Synes ikke det er vanskelig å få til svært presist lydbilde som forsvinner. Trenger ikke å koste skjorta heller. Men god kilde og gode innspillinger er en kjempefordel. Men da er da lett å høre hvor lydene kommer fra. Ta et instrument som spiller lengst ut mot siden. Pek mot det med øynene lukket. Hvor peker du da? Verre er det ikke.

Sorry, har bare Bone Machine og Rain dogs av Waits.
    Da peker jeg på et punkt omlag 30 cm utenfor høytaleren..

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da peker jeg på et punkt omlag 30 cm utenfor høytaleren..
    I see... :-D

Det er dessverre for langt opp til Lillehammer :???: ..

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Antonx
    For å komme til sakens kjerne. Når du sitter med lukkede øyner, kan du da peke i retningen som du hører de ytterste lydkildene? Hvor treffer du da? Hvis du treffer mer enn 10cm utefor ytterkanten av høyttalerne så legger jeg meg flat og konstanterer at jeg har smalere lydbildet enn deg. Jeg treffer alltid midt på diskanten eller noen få cm utenfor.
    JA - for all del. Hva pokker er fattige 10 cm når lydbildet som regel går én meter utenfor, og ofte nok strekker seg bak min posisjon?

Satt for øvrig nettopp og lyttet på en CD som jeg synes er litt i trangeste laget mikset. Der gikk instrumentene på høyre side rett i utgangsdøra i kinoen... som er en drøy meter unna høyttaleren... (CD-en var for øvrig Lavish fra Soul Ballet). Spor 9 på samme CD har en kvinnelig vokal som raser random gjennom rommet. Enkelte ganger kommer stemmen bak på venstre side. Og jeg mener BAK.

Nei, her har du nok (forhåpentligvis) mye i vente...

PS: Det er tydeligvis kortere til Lillehammer fra meg... ;-)
    Jeg tar gjerne turen jeg!

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    PS: Det er tydeligvis kortere til Lillehammer fra meg... ;-)
    Jeg tar gjerne turen jeg!
    Hvis du sjekker tråden min så driver jeg å lufter interessen for demo hos meg, selv om jeg kun har stereolyd uten store sub'er og bilde å vise til.
    Du er i hvertfall hjertelig velkommen! Jeg skal ta en helg utpå nyåret hvor jeg kjører min første avforum-demo

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Antonx:
    Hvorfor man (vil du?) at man til enhver tid skal ha et så utpreget "klinisk" og nærmest kirurgisk forhold til musikk- og musikkopplevelser som du forfekter?
    For min del, høres det (bokstavelig talt) forferdelig kjedelig ut.
    Om man i sin lille "hule", opplever et lydbilde som faktisk strekker seg godt utenfor det geometriske og fysiske området hvor høyttalerne ( i stereoperspektiv) befinner seg, så vil det jo for de aller flestes del oppfattes som både berikende og underholdende?
    Men som du (tydeligvis, med støtte fra flere hos HS?), finner "riktigere", i målbar forstand, dvs der hvor høyttalerne faktisk befinner seg..
    "Alle vi andre" lar oss tydeligvis lure av våre (antakelig?) mindre begavede hjerner, som i sin villfarelse forledes til å tro at lyden faktisk kan strekke seg utover (og over!) den fysiske plasseringen for våre lydkilder.
    La gå at slike opplevelser ofte(?) er prisgitt et og annet teknisk raffinement, men hva er egentlig galt i det?
    Om du tolker dette som "feil" eller galt i musikksammenheng, så gjør gjerne det.
    --
    For egen del, (og i likhet med mange andre her!), har jeg jobbet mye for å få frem et "perfekt" lydbilde innenfor de begrensningene jeg besitter, men som i de aller fleste tilfelle lar meg sitte tilbake med en ganske så vesentlig konklusjon:
    Musikk skal som oftest glede, og underholde!
    Sitter man derimot med skalpell eller drill, klar for å skjære vekk "moroa", så gjerne det!
    Meg lobotomerer du ikke, uansett påstander!
    Jeg har en relevant tro på at våre ører, og vår hjerne, faktisk er i stand til å overbevise oss om at det finnes et lydmessig perspektiv som heldigvis ikke er begrenset til høyttalernes fysiske plassering.
    "Go for it", Antonx!! :-D
    Btw: Er det slik at nicket ditt på HS er Lyngen? I så fall forklarer jo det det meste........... P:

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitter ikke med skalpell og drill. Tror du er sprø jeg :-D .. Jeg nyter musikk fullt ut. SELVSAGT for en HifI entusiast det :-D. Men å vurdere et lydbildet er er lett som bare det og tar meget få kalorier. Du mistolker masse!

Vel, hvis RoKo opplever dette så synes jeg det er merkelig (noen andre må forklare det). Men lydbildet så langt utenfor er ikke normalt. Forklare det får andre gjøre. Jeg er ren stereomann, bare for å si det.

Nyt for all del musikken akkurat som du vil, men å kritisere at noen er opptatt av nøyaktigheten i lydbildet på et HiFi forum er pussig. Hadde det enda kommet fra mor eller søster :-D.

Jeg logger av for i år. Godt nytt år men masse musikkopplevelser.

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Verktøyet var nevnt i overført betydning, noe jeg trodde du forstod?
    "Kritikken" i dette tilfellet går ikke på overdreven fokus(!) mtp lydbildet, men det faktum at du nærmest protesterer på at stereolyd faktisk kan strekke seg både over og til siden for (stereo)høyttalerne!
    Nå er jeg ingen akustiker, men jeg prøver meg allikevel på en forklaring på "fenomenet" som noen av oss opplever, forutsatt at rom og høyttalere er optimalt plassert i lyttesammenheng:
    Om man gjør et opptak av f.eks et symfoniorkester, eller for den saks skyld av Oslo Gospel Choir, er det slett ikke uvanlig å benytte to mikrofoner i et stereo-oppsett, som gjerne plasseres midt på hver halvdel av f.eks et gospelkor.
    En mikrofon i seg selv kan ha forskjellige karakteristikker (omnidireksjonal, nyrekarakteristikk, etc.etc), som enkelt sagt avgjør hvordan den "oppfatter" lyden, som senere formidles til deg.
    Utøvernes avstand fra mikrofonene er nødvendigvis forskjellig i en slik sammenheng, og dermed vil det oppstå små forsinkelser (milisekunder) i forholdet lyd fra senter kontra lyd fra kantene når denne treffer mikrofonene.
    Dette forholdet gjenspeiles selvsagt i lytterommet, og dermed vil man sitte med en oppfatning av at lydbildet spres både i bredde- og høydesammenheng, utover den faktiske plasseringen av høyttalerne.
    Det menneskelige øre er som kjent svært følsomt for lydforsinkelser, noe som dermed også utnyttes i andre sammenheng. (Q-Sound osv).
    Jeg vil tro at lydteknikere flest, vil bestrebe seg på å oppnå et best mulig innspillingsmessig resultat, ettersom de garantert er klar over de forhold jeg forsøker å beskrive her.
    Den / de som nekter å høre at det faktisk er slik i mange sammenheng / innspillinger, mangler antakelig både entusiasme og innlevelse, der de sitter foran sine høyttalere?
    Jeg skal ikke påstå at jeg har rett i disse betraktningene, men likefullt er det min personlige oppfatning, og et skarve forsøk på å forklare hvorfor det er slik det er. ;-)

Active Sven Roger sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    304
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å gjøre tråden enda litt mer konstruktiv så kan jeg nevne et eksempel som viser hva jeg mener.

Tom Waits - Swordfishtrombones albumet og egentlig alle sanger men la oss ta f.eks låt nr 2, Shore Leave.
    Alt som skjer på venstre side - f.eks litt pianoklimpring oppleves hos meg som om det kommer fra omlag en 30-50 cm utenfor venstre høytaler.
    Hvordan oppleves det hos dere?
    Plockade fram Swordfishen på vinyl før att testa, riktigt som du sier og i tillegg i høyden med djup:-D , var får du plasseringen på hunden som mårrar? (en slags grrr ljud)
    på samma spår.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et par andre eksempler:

Bon Jovi - This left feels right - You give love a bad name
    Her ligger den ene gitaren langt utenfor den høyre høyttaleren. Gitaren på andre siden ligger noe innenfor høyttaleren.

Pink Floyd - The Pulse - Shine on you crazy diamond
    Her er lydbildet stort, og strekker seg langt utenfor på begge sider, over og bak.

Vet ikke hvor lovlig det er, men jeg har apple lossless filer av begge disse hvis du vil ha for å prøve. Spesielt på Bon Jovi er det svært tydelig. Sitter i dette øyeblikk med et par bokhyllehøyttalere koblet til PC'en og hører gitaren et godt stykke utenfor høyre høyttaler (for å illustrere at det ikke trenger å være dyrt anlegg).

Active Motoman sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    335
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atledreier
    Pink Floyd - The Pulse - Shine on you crazy diamond
    Her er lydbildet stort, og strekker seg langt utenfor på begge sider, over og bak
    Mener å huske at Pulse er mikset med Qsound

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Motoman
    Mener å huske at Pulse er mikset med Qsound
    Her er en oversikt over alle Qsound innspillinger:

http://www.flageborg.no/SVSpatruljen...Recordings.pdf

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For de som har tilgang på "River" fra CD-en "Wintersong" ( Sarah McLachlan ): Her strekker lyden seg langt utover breddene...

Side 6 av 6 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •