Vokalen ligger over høytalerene - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 114
    Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg har også et lydbilde som strekker seg godt utenfor høyttalernes fysiske plassering. Men i denne diskusjonen tror jeg det kan være litt begrepsforvirring.

Lydbildet er jo den totale beskrivelsen på alt som ligger på plata. Instrumenter, "ambience"-lyder, effekter m.m. Instrumentplassering i selve lydbildet er noe annet.

Når jeg sier at lydbildet strekker seg godt utenfor høyttalernes fysiske plassering mener jeg ikke at vokal, bass, gitar og andre hovedinstrumenter "tar seg en tur" god utenfor disse ytterpunktene. Men enkelte effekter i innspillingen ligger veldig ofte i yttergrensene og da også utenfor høyttalerens ytterste kant.

Mixen i lydsporet er jo i høyeste grad medvirkende her. Jeg har plater med ekstreme effekter i lydbildet der lyden har et ekstremt 3D-perspektiv og nesten forsvinner bak meg selv med kun to kanaler i drift. Med høyttaleren riktig plassert går denne effekten som en jevn sirkel gjennom hele lydsporet, feil plassert oppstår det "huller" i denne sirkelbevegelsen. Men dette er jo ikke "musikalsk" skapte effekter, men effekter skapt på miksen. Q-sound-effekter er gode eksempler på akkurat slike momenter.

Så ja, det totale lydbildet mitt strekker seg ofte utenfor høyttalernes fysiske plassering.

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Tror begrepsdefinisjonene kan blandet litt her...

og at det er derfor vi får disse kranglene.

Tenker i samme baner som Anfield gjør. Merker så klart ikke på alle innspillinger at instrumentene "vandrer", men på noen. Og lydbildet hos meg meg er meget presis!
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atledreier
    Med høyttalere som 802d på god elektronikk og en god innspilling, og med kona ut av huset så man får lov å trø på litt er det ikke mye som skiller inntrykk i stua med inntrykk i en konsertsal. Det er MIN mening. Jeg har vært på konserter både med og uten høyttalere, bl.a en hel del konserter i stavanger konserthus med symfoniorkesteret der.

Det 'marsboer' sa om at 'alle' innspillinger låter bra er selvsagt satt på spissen, men jo bedre systemet er (og det inkluderer rommet det spiller i) jo lettere er det å høre hva artisten egentlig mente med det uttrykket han lager på platen. F.eks plata til Mira Craig. Tydelig laget for å låte bra på ghettoblastere og iPod. På middels oppsett låter det flatt, kjedelig, livløst. På et godt oppsett (se bort fra pris her) låter det ordentlig morro igjen. Det er fremdeles flatt, man hører dynamikken er komprimert og slikt, men man hører at man får ut av plata det som finnes der, og ikke minst; MUSIKKEN kommer fram igjen. Kanskje det er fordi man da glemmer litt anlegget som spiller og klarer å lytte til musikken. Kanskje det er noe annet. Ikke vet jeg. Jeg vet bare at de gangene jeg har funnet systemer som får meg til å sitte oppe om natta og 'spille bare èn CD til, så skal jeg nok legge meg' er de jeg koser meg mest med. Slike systemer har jeg funnet i mange prisklasser, også relativt rimelige.
    Felles for alle er at de har stått i rom det har blitt brukt litt tid på. Og i noen tilfeller litt penger også, men alltid mye mindre enn den billigste komponenten systemet. Og med det er vi nok litt tilbake til grunnen for marsboers entusiasme om dagen. Rommet har 'forsvunnet' fra systemet hans. Rommet som skuffende mange ikke bruker en krone på, og heller ikke stort med tid. Man kjøper stereosystemer til haugevis av penger og så har kona bestemt at høyttalerne skal stå DER, for da passer det best med gardinene, som hun tross alt har brukt over 200,- på. Jeg sier ikke at det er sånn for alle, men ofte henter man ikke ut brøkdeler av potensialet i systemet sitt, det blir rett og slett for mange kompomisser.

Og så, etter århundrets avsporing setter vi tilbake til studio:

Jeg sa ikke noe om antall anlegg du hadde hørt på. Det virker på meg som om du ikke har hatt aha-opplevelsen ennå, bare.
    Er ikke uenig med deg .

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ble paralell til HS nesten her jo..

Vel, jeg anbefaler å tenke dere godt om igjen, om virkelig lyden dere hører kommer fra utsiden og om dere ikke blir bare blir lurt til å tro det av hjernen. Alså den reelle fysiske lyden ikke det innbildte ambiente lydbildet.

Beklager at jeg "kuppet" tråden :???:

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Antonx
    Er ikke uenig med deg .

At du ikke har hatt noen aha-opplevelse ennå? :twisted:
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Vel, jeg anbefaler å tenke dere godt om igjen, om virkelig lyden dere hører kommer fra utsiden og om dere ikke blir bare blir lurt til å tro det av hjernen. Alså den reelle fysiske lyden ikke det innbildte ambiente lydbildet.

Beklager at jeg "kuppet" tråden :???:

Makan til holdning.. tenke oss godt om.. Gjør det selv du.. bruk nyttåret på å finstille høyttalerne dine du!

Newcomer 3e1 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dere er ikkje alene om dette, jeg også mener dette har mye med plata og si.
    Egentlig så er det sjeldent at jeg hører dette, men fks med plater som jarre in china så hører jeg det av og til:-D jeg hadde faktisk aldri hørt om dette før jeg faktisk hørte det...

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo innspillingen har egentlig "alt" å si, men spørsmålet var jo om det var slik at en kunne oppfatte lyden bredere en hvodan de visuelt var plasert.. Svaret mener jeg da er JA! Enkelte album\innspillinger er mikset slik.. Men de aller fleste er ikke. Men muligheten for at anlegget plukker opp slike ting og gjengir lydene bredere en avstanden på høyttalernes ytterpunkt mener jeg uten tvil er tilstede.

Men nå har jeg sagt mitt, synes det er dumt når konklusjonen blir "jeg har holdt på i 20 år med lyd.. dere får tenke dere godt om" slik som Antonx driver på med...

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Og hvordan i allverden skal dette så kunne verifiseres? :-? At hjernen vår lurer oss til å innbille oss noe som ikke er på innspillingen??

Anbefaler deg å lese innlegget mitt rett ovenfor her en gang til. Er ikke sikker på om du misforstår, både med og uten vilje, eller om du rett og slett ikke vil vite bedre.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må si jeg synes det er trist å se at "tenk etter en gang til" og "erfaringer" brukes mot meg som om HiFi og lytting er en slags konkurranse. At folk klarer å bli sure i en slik debatt er for meg ganske uforståelig og trist.

Nå kom det et innlegg på HS som jeg støtter fullt ut:

--------------------------------------------------------------------------------
    Det er klart at det går an å få lyd til å høres ut til å komme fra lenger ut på siden enn høyttalerne står, men det forutsetter at fasen er manipulert. Enten med vilje, f.eks Q-sound, eller ved at en sløv lydmann har byttet + og - på en av mikrofonkablene.

Fasemanipulasjon er mye benyttet med viten og vilje, men forekommer ikke i gode stereoopptak som f.eks Jazz på Stampen (Jazz at the Pawnshop) som er en serie plater med veldig gos illusjon av lyden i en liten jazzbule med band og publikum.

Hvis en har det slik hele tiden (test med monoopptak) er det noe galt med kablingen i anlegget, fortrinnsvis den ene høyttalerkabelen. Da vil heller ikke sentralt plasserte vokalister høres særlig sentrerte ut.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm....

Romfølelse er jo faktisk en naturlig "fasefeil". Det er denne vi ønsker å også videreføre inn i vårt eget lytterom.

Dersom man sørger for at absolutt ALL lyd kommer fra et område innenfor høyttalernes plassering, blir jo også selve lydbildet mange ganger akk så kjedelig.

Og nei; når man kan plassere de enkelte stemmer, instrumenter og detaljer pinlig nøyaktig i lydbildet - både i bredde og dybde - da er det ingen vits i å anse dette som et "kablingsproblem"...

Men ja; det FINNES mange som har kablet feil, så at man sjekker dette én gang for mye - enn for lite - det er uansett et godt råd.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Romfølelse er jo faktisk en naturlig "fasefeil". Det er denne vi ønsker å også videreføre inn i vårt eget lytterom.
    Nemlig. Når anlegget er presist nok til å gjengi dette får man et lydbilde som strekker seg utover høyttalerne.

Sitat Opprinnelig postet av AntonX
    Lyden kommer fra to punkter den, høyttalerne våre. ALT annet er det hjernen vår som legger til.

Det er klart at det går an å få lyd til å høres ut til å komme fra lenger ut på siden enn høyttalerne står, men det forutsetter at fasen er manipulert. Enten med vilje, f.eks Q-sound, eller ved at en sløv lydmann har byttet + og - på en av mikrofonkablene.
    Dette er direkte feil. Enkelt og greit.

Fasemanipulasjon er mye benyttet med viten og vilje, men forekommer ikke i gode stereoopptak som f.eks Jazz på Stampen (Jazz at the Pawnshop) som er en serie plater med veldig gos illusjon av lyden i en liten jazzbule med band og publikum.
    Hvis du sitter i en jazzbule og hører lyd KUN fra et felt på 60grader foran deg vil jeg tro det er den mest dempede og ikke minst kjedeligst låtende jazzbula i hele verden. Da går jeg heller på Dickens. Jeg vil tro at grunnen til at det høres ut som en jazzbule er nettopp det at det ER en god del 'ambience' i opptaket, fra resten av lokalet. Eller er det tatt opp med mikrofoner i inngangsdøra?

Må si jeg synes det er trist å se at "tenk etter en gang til" og "erfaringer" brukes mot meg som om HiFi og lytting er en slags konkurranse.
    Det er ikke vi som bruker erfaringen din mot deg, det er du som bruker den som bevis på at du har rett...

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes dette begynner å bli ganske barnslig dette med lydbilde kranglingen..

Godt nytt år dere! Synes enkelte bør besøke noen - og høre et (bredt) anlegg..

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Hmmm....

Dersom man sørger for at absolutt ALL lyd kommer fra et område innenfor høyttalernes plassering, blir jo også selve lydbildet mange ganger akk så kjedelig.

Og nei; når man kan plassere de enkelte stemmer, instrumenter og detaljer pinlig nøyaktig i lydbildet - både i bredde og dybde - da er det ingen vits i å anse dette som et "kablingsproblem"...

Men ja; det FINNES mange som har kablet feil, så at man sjekker dette én gang for mye - enn for lite - det er uansett et godt råd.
    For å komme til sakens kjerne. Når du sitter med lukkede øyner, kan du da peke i retningen som du hører de ytterste lydkildene? Hvor treffer du da? Hvis du treffer mer enn 10cm utefor ytterkanten av høyttalerne så legger jeg meg flat og konstanterer at jeg har smalere lydbildet enn deg. Jeg treffer alltid midt på diskanten eller noen få cm utenfor.

Hvis du opplever ambience utenfor så tror jeg dine ord men kan jeg ha lov til å tro at det kanskje er en illusjon? Uten å påstå? Naturlig ambience vil jo komme fra akustikken i opptaksrommet. Sett at et triangel hadde blitt spilt helt inntil veggen. Ville du kunne peke på en posisjon utenfor høyttalerne? Skulle tro det hvis teorien stemmer, men jeg er i tvil om jeg får lov til å være det. Hva med opptak med stereomik. Hvorfor høres ikke instrumentene langt utenfor med presis plasseing siden mikene tar opp lyd langt til sidene?

Håper vi kan avslutte i fred snart selv om vi kanskje har ulike tolkninger.

Ok?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atledreier
    Det er ikke vi som bruker erfaringen din mot deg, det er du som bruker den som bevis på at du har rett...
    Hvem har sagt det? Tror det er din hjerne som tolker litt på egenhånd nå .

Jeg skrev det fordi noen ville ha det til at jeg manglet helt lytteerfaring. Ikke verre enn det.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De fleste innspillinger legger selvfølgelig hovedinstrumenter innenfor høyttalerne (mellom). Men jeg påstår likevel hardnakket at selve lydbildet (som inkluderer rominformasjon som bredde, dybde og klangkarakter) kan strekke seg langt utenfor høyttalernes fysiske begrensning.
    Dette er selvfølgelig en illusjon, lyden kommer fra to helt faste punkter den (hvis vi forenkler litt og ser på høyttalerne som punktkilder). Resten står vår kjære grå materie for.
    Det er likefullt MULIG å ha hovedinstrumenter utenfor høyttalernes fysiske begrensninger (bredde). Det krever et litt spesielt mikrofonoppsett, men ikke noe 'juks'. Q-sound er ikke magi, det er fysikk.

Og jeg ser gjerne at du siterer meg der jeg sier du mangler erfaring. Jeg sier bare at du ikke har hatt aha-opplevelsen ennå. Gled deg!

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg fått støtte av flere på HS, så helt alene er jeg heldigvis ikke.

Har du prøvd å peke på lydkilden med lukkede øyne? Hvor treffer du? Hvis du treffer langt utenfor så vil jeg gjerne vite albumet. Snakker ikke om dybde og klangkarakter.

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er kun på svært få innspillinger at jeg klarer å peke på hvor høytalerne står, og det er på innspillinger hvor man har direktelyd fra begge høytalere med vilje.

Ellers forsvinner høytalerne totalt i lydbildet også på de stusseligste innspillingene. Men jeg føler det er meningsløst å diskutere dette, siden det er så enkelt som å oppleve det selv. Dette handler ikke om å tro eller synse eller om individuelle preferanser - dette er et faktum som kan oppleves. Jeg stiller som sagt gladelig mitt anlegg til disposisjon for kritiske ører når det gjelder stereoperspektiv og holografi.

Imidlertid må svært mye klaffe for at opplevelsen skal nå dette nivået.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Muligens det hadde vært bedre dersom de som hører lyd utenfor avstanden mellom høyttalerne fortalte litt om hvordan / hva de har gjort med plassering av høyttalerne, akustike tiltak i rommet og hvor sweetspot er plassert relativt til høyttalerne / rommet.

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sweetspot - likesidet triangel

Høytalere: Plassert med millimeterpresisjon, omlag 80 cm ut fra bakvegg til baksiden av høytaler. Ca 2 meter fra hver høytaler til sidevegg. Vinklet inn omtrent midt mellom ingen vinkling og front rett mot lytteposisjon. Dvs at de peker på et sted omlag 30 cm til side for hvert øre

Rom: Bassproblemer og meget reflekterende, men refleksjonene oppleves å gi ekstra størrelse på lydbildet

Ellers: Inguz romkorreksjon med DRC (Som plugin på slimserver)

Side 5 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •