Vokalen ligger over høytalerene - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 114
    Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    1. Mulig det - men det kan verifiseres.

2. svindyre Burmester - det er ingen garanti for å oppleve et stort lydbilde

3. Hvis du bare kunne nøye deg med å lese innleggene i denne tråden - så er det mange som opplever et stort lydbilde.

Hvorfor gå over bekken etter vann? Inviter deg selv til en entusiast som bor nærmest mulig deg selv - og som beskriver sitt store lydbilde i denne tråden - eller en tråd som du har gående på andre fora - med samme problemstilling
    1. Må blindtestes..
    2. Ikke med dårlig elektronikk nei.
    3. Det er ikke snakk om stort lydbilde eller ikke, men større enn bredden av høyttalerne. For å få stort lydbilde er det bare å plassere dem langt unna hverandre i et stort rom. Enkleste sak i verden 8) .

Tar gjerne imot invitasjoner jeg...

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Antonx
    For å få stort lydbilde er det bare å plassere dem langt unna hverandre i et stort rom.

Da snakker vi om høyttalerens visuelle ytterpunkter.. Det er heller ikke det vi snakker om i denne tråden!
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom du sjelden (eller aldri) opplever at lydbildet går utenfor høyttalernes posisjoner - da har du et FUNDAMENTALT problem... :-|

Nå begynner dessuten diskusjonen å bevege seg innpå nettopp det jeg tok opp - PRIS!
    Pris har INGENTING med kvaliteten på lytteopplevelsen å gjøre!
    Dersom man tror at Burmester er ensbetydende med god lyd - FEIL, FEIL, FEIL...!

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gjør som Jesus sin oppskrift til bønn!

Gå inn i ditt rom og luk døren din igjen, og vær i det skjulte! (Da får du høre mer en du ser :-D) (Matt. 6,6)
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Dersom du sjelden (eller aldri) opplever at lydbildet går utenfor høyttalernes posisjoner - da har du et FUNDAMENTALT problem... :-|

Nå begynner dessuten diskusjonen å bevege seg innpå nettopp det jeg tok opp - PRIS!
    Pris har INGENTING med kvaliteten på lytteopplevelsen å gjøre!
    Dersom man tror at Burmester er ensbetydende med god lyd - FEIL, FEIL, FEIL...!
    Jeg tror det gikk opp et lys på HS. Det fundamentale problemet er kanskje at du tar refleksjoner fra vegger med i beregningen? Akusikken i lytterommet. Jeg mente bredden på lydscenen som kommer fra høyttalere. Jeg tenkte bare på lyden fra høyttalerne og bredden ut i fra instrumentplasseringer.

Hvis vi tar med refleksjoner har jeg hørt lyd høyere enn taket også ;-). Et anlegg hørte jeg i et rom uten refleksjoner, murvegger og buet tak. Det var umulig å vurdere høyttalerne!

(Min erfaring er at pris som oftes går i lag med kvalitet, men high-end er enda mer følsomt for match).

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

1. Jeg tror det gikk opp et lys på HS.

2. Det fundamentale problemet er kanskje at du tar refleksjoner fra vegger med i beregningen?
    1. For hvem? - de fleste på dette forumet leser også tråden du startet her: Bredere enn høyttalerne?
    Så langt er tilbakemeldingene helt entydige - de fleste opplever lyden større enn deg - kanskje noen av de kan gi deg en demo ?

2. RoKo vet bedre og har erfaring mer enn de fleste :-D og et oppsett som bør oppleves !!!

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sliter med å ta deg alvorlig Antonx, når du (kun) hører på dem som er enig med deg.. Du bør absolutt ta en tur til noen som daglig erfarer det du betviler!

Intermediate FallenA sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,634
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Legger til denne som er et svar på HS:

Har selv 10cm tykke absorbenter i førsterefleksjonspunkt, og har et lydbilde som strekker seg langt på siden av høyttalerne (veggene "fosvinner"). Jeg har også en dybde i lyden som strekker seg ut og bak bakveggen
    Har i grunnen alltid tilstrebet dette ved oppsett av anlegget uavhengig av innspillinger, og type anlegg.
    Jeg kan meget godt tenke meg at HoJ har fått til dette med Magnepanene sine (mine gamle som jeg kjenner godt).
    Magnepan er jo også viden kjent for sine "lyd panoramaer".
    ALLE de anlegg jeg kjenner godt her i distriktet får til dette på en helt superb måte.
    Jeg tror dette handler om innsikt, og grunnleggende kunnskaper om plassering av høyttalere i rommet.
    Jeg kan også skyte inn at til tross for at mine Gradienter er relativt dominerende i rommet mitt, så forsvinner de fullstendig i lydbildet, og jeg har faktisk problemer å høre at lyden kommer fra selve høyttaleren. (selv med øynene åpne)

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det låter bra hos deg ja FallenA, der kan dette oppleves så absolutt!

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uten akustikkmatter i førsterefleksjonene: Nope. Med: Jepp. Moralen er at høyttalerne og rommet trenger litt hjelp.

Intermediate MrMyagi sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    664
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

hmmm?

Jeg tror det gikk opp et lys på HS. Det fundamentale problemet er kanskje at du tar refleksjoner fra vegger med i beregningen? Akusikken i lytterommet. Jeg mente bredden på lydscenen som kommer fra høyttalere. Jeg tenkte bare på lyden fra høyttalerne og bredden ut i fra instrumentplasseringer.

Hvis vi tar med refleksjoner har jeg hørt lyd høyere enn taket også ;-). Et anlegg hørte jeg i et rom uten refleksjoner, murvegger og buet tak. Det var umulig å vurdere høyttalerne!
    Hva slags rom var det? Uten refleksjoner, murvegger og buet tak? Er faktisk ikke alle som har murvegger og buet tak, men de fleste har iallefall vegger.;-)
    Du må jo ikke tro at all lyd skal være høyere enn høyttalerne, eller at lyden alltid skal opfattes på utsiden av dem.

Dette minner meg på en historie jeg hørte om en som mente at det var så utrolig latterlig å ha rundtomkringlyd (5.1) når man alikevel sitter og ser på et flatt lerret i 2d.
    Men man var likevel optatt av å føle bredde og dybde i 2kanals musikk.
    Er det mulig?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (skulle stått svært mye refleksjoner selvsagt, går litt fort i svingene)

Når jeg slukker lyset og hører på en klassisk konsert så sitter jeg i salen og hører et stort orkester på en stor scene. Kanskje er den 50m bred. Noen opptak gjør at jeg sitter på første rad andre på siste rad. Noen scener er større enn andre. Noen er svært klare mens andre har grumsete lydbildet. Høyttalerne er forsvunnet. Klarer ikke å høre at lyden kommer fra dem. Jeg kan høre fiolinen spille 3 meter på skrått bakenfor fløyten. Mens trombonene spiller 10m bortenfor helt i hjørnet av salen.

Men dette er da vittelig en illusjon. Noe som hjernen min skaper. Når jeg åpner øynene er ikke lydbildet stort bredere en høyttalernes fysiske plassering i bredden.

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (skulle stått svært mye refleksjoner selvsagt, går litt fort i svingene)

Når jeg slukker lyset og hører på en klassisk konsert så sitter jeg i salen og hører et stort orkester på en stor scene. Kanskje er den 50m bred. Noen opptak gjør at jeg sitter på første rad andre på siste rad. Noen scener er større enn andre. Noen er svært klare mens andre har grumsete lydbildet. Høyttalerne er forsvunnet. Klarer ikke å høre at lyden kommer fra dem. Jeg kan høre fiolinen spille 3 meter på skrått bakenfor fløyten. Mens trombonene spiller 10m bortenfor helt i hjørnet av salen.

Men dette er da vittelig en illusjon. Noe som hjernen min skaper. Når jeg åpner øynene er ikke lydbildet stort bredere en høyttalernes fysiske plassering i bredden.
    Grumsete lydbilde finnes stortsett ikke i de aller fleste innspillinger, men dette er igjen noe man må oppleve for å virkelig forstå. Når alt klaffer er alt sylkart og skarpt i lydbildet... faktisk så klart at man nesten ikke skulle tro det gikk an

Newcomer 3e1 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Labbetuss
    Har du prøvd å benytte 2ch stereo i stedenfor straight?

Ja kjører på det meste, blir nok en integrert på meg. Skal teste HEGEL H200 snart.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    3. Det er ikke snakk om stort lydbilde eller ikke, men større enn bredden av høyttalerne. For å få stort lydbilde er det bare å plassere dem langt unna hverandre i et stort rom. Enkleste sak i verden 8) .
    ...men da bryter lydbildet sammen...

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    Grumsete lydbilde finnes stortsett ikke i de aller fleste innspillinger, men dette er igjen noe man må oppleve for å virkelig forstå. Når alt klaffer er alt sylkart og skarpt i lydbildet... faktisk så klart at man nesten ikke skulle tro det gikk an
    Går det sport i å være uenig med meg her :-( ? Du er ikke enig i at det kan være store forskjeller på innspillinger, jaha...

Til og med dine HT er bra langt unna LIVE opplevelse. Men du er vel uenig i det også ja.

Har ikke hørt at lydbildet faller sammen men så mente jeg ikke 100m avstand heller da .

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ennå ikke hørt et oppsett hvor lydbildet strekker seg mye utover høyttalernes ytterpunkter i allefall. Det skurrer litt i min logikk også men vil gjerne lære mer om du kan fortelle mer.
    Og når vi forteller deg at din erfaring kanskje er begrenset så er vi ute etter deg? Jaja... Jeg har bredere lydbilde enn høyttalernes plassering, og er fornøyd med det. Mange andre også. Kanskje det er feil, men gøy er det. :razz:

Til og med dine HT er bra langt unna LIVE opplevelse. Men du er vel uenig i det også ja.
    Angående live lydbilde, så er det vel stort sett bare lydtrykk som er begrenset for de fleste. Det er ingen fundamental forskjell på live lyd og 'vanlig' lyd. Jeg har ingen problemer med å frembringe over 11dB lyddtrykk i mitt lytterom, og er det høyere enn det live så går jeg lenger unna høyttalertårnene.

Har ikke hørt at lydbildet faller sammen men så mente jeg ikke 100m avstand heller da
    Det slår meg nok en gang at kanskje du ikke har vrkelig hørt hvordan lydbilde kan 'klappe sammen' bare ved å flytte høyttalerne noen cm i 'feil' retning. Kanskje problemet er at du ikke har hørt et lydbilde som virkelig sitter? Tror du har en aha-opplevelse eller to i vente... Gled deg!

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Atledreier; du synes alså at å høre ca 100 oppsett de siste årene er lite. Det får du bare synes. Lydbildet hos meg sitter som støpt det. Kan jo legge til at jeg har ca 20 års erfaring med lyd- og bildeopptak, samt etterbearbeidelse. Da får man mye erfaring i å høre lyd i forskjellige rom og lytte kritisk. Selvsagt har jeg testet alle mulige posisjoner og vinklinger med høyttalerne mine. Og selvsagt påvirker det stereoperspektivet. Jeg lytter mye til klassisk og leter etter de beste innspillingene. Det er morsomt når holografien sitter og presisjonen er sylskarp slik som på de beste innspillingene. Da er det en sann glede å høre musikk :-D. Det er noe som har stått sentralt i min jakt på produkter.

Er nok mere enn lydtrykk som begrenser. Ta deg en tur til en konsert uten høyttalere så merker du det.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er nok mere enn lydtrykk som begrenser. Ta deg en tur til en konsert uten høyttalere så merker du det.
    Med høyttalere som 802d på god elektronikk og en god innspilling, og med kona ut av huset så man får lov å trø på litt er det ikke mye som skiller inntrykk i stua med inntrykk i en konsertsal. Det er MIN mening. Jeg har vært på konserter både med og uten høyttalere, bl.a en hel del konserter i stavanger konserthus med symfoniorkesteret der.

Det 'marsboer' sa om at 'alle' innspillinger låter bra er selvsagt satt på spissen, men jo bedre systemet er (og det inkluderer rommet det spiller i) jo lettere er det å høre hva artisten egentlig mente med det uttrykket han lager på platen. F.eks plata til Mira Craig. Tydelig laget for å låte bra på ghettoblastere og iPod. På middels oppsett låter det flatt, kjedelig, livløst. På et godt oppsett (se bort fra pris her) låter det ordentlig morro igjen. Det er fremdeles flatt, man hører dynamikken er komprimert og slikt, men man hører at man får ut av plata det som finnes der, og ikke minst; MUSIKKEN kommer fram igjen. Kanskje det er fordi man da glemmer litt anlegget som spiller og klarer å lytte til musikken. Kanskje det er noe annet. Ikke vet jeg. Jeg vet bare at de gangene jeg har funnet systemer som får meg til å sitte oppe om natta og 'spille bare èn CD til, så skal jeg nok legge meg' er de jeg koser meg mest med. Slike systemer har jeg funnet i mange prisklasser, også relativt rimelige.
    Felles for alle er at de har stått i rom det har blitt brukt litt tid på. Og i noen tilfeller litt penger også, men alltid mye mindre enn den billigste komponenten systemet. Og med det er vi nok litt tilbake til grunnen for marsboers entusiasme om dagen. Rommet har 'forsvunnet' fra systemet hans. Rommet som skuffende mange ikke bruker en krone på, og heller ikke stort med tid. Man kjøper stereosystemer til haugevis av penger og så har kona bestemt at høyttalerne skal stå DER, for da passer det best med gardinene, som hun tross alt har brukt over 200,- på. Jeg sier ikke at det er sånn for alle, men ofte henter man ikke ut brøkdeler av potensialet i systemet sitt, det blir rett og slett for mange kompomisser.

Og så, etter århundrets avsporing setter vi tilbake til studio:

du synes alså at å høre ca 100 oppsett de siste årene er lite. Det får du bare synes.
    Jeg sa ikke noe om antall anlegg du hadde hørt på. Det virker på meg som om du ikke har hatt aha-opplevelsen ennå, bare.

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan jo legge til at jeg har ca 20 års erfaring med lyd- og bildeopptak, samt etterbearbeidelse.
    Da har du sikkert rett - og vi andre feil..

Side 4 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •