Vokalen ligger over høytalerene - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 114
    Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av 3e1
    Dette var ikkje rettet mot deg, helt topp at folk kommer med meninger!
    Jeg er enig med deg at lydkvalitet i stereo er bedre i pure direct, men straight er også grei og ha for meg da jeg kan intigrere sub osv.
    Har du prøvd å benytte 2ch stereo i stedenfor straight?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    Tro meg: når du faktisk får æren av å oppleve dette en dag er det ingenting som er urealistisk eller ulogisk med dette! Det virker tvert i mot mye mer realistisk.
    Men dette er umulig å forklare med ord, det må erfares.

Hvis du har lyst til å stikke innom Lillehammer en dag kan du få en liten lytt, og høre dette selv.
    Men hvis hverken millonhøyttalerne til Martens, Sf Stadivari på rådyr elektronikk, ML Summit, ProAc D00 på dyr Cary, B&W 802D på Classé, Montana ikke greier det så hva er "feil" da? Var millonanlegget på Trondheimsmessa bare dårlig satt opp? Er du sikker ikke at det er spesielle innspillinger du mener? Nå snakker jeg ikke om litt utenfor men MYE slik RoKo skrev.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe...

Millionanlegget i Trondheim var HELT FENOMENALT ELENDIG satt opp, og vedkommende som sto for dette burde bli fjernet fra HiFi-bransjen - for ALLTID :???:

Det handler om å tilpasse utstyret, ja. Høyttalerne MÅ settes i forhold til lytter og rommet det spiller i. Dernest vil valg av forsterker etc. bare plusse på virkningsgraden og opplevelsen av at høyttalerne ikke er til stede.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dessverre er det svært mange aktører i bransjen som ikke har snøring på hva som skal til for å få utstyret til å gi deg den beste opplevelsen. Det kan man selv oppleve. Ikke bare på messer, men også i deres eget miljø (butikken/demorommet).

Det kan synes som om de fleste har vedtatt at "jo dyrere - jo bedre".

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Antonx
    Men hvis hverken millonhøyttalerne til Martens, Sf Stadivari på rådyr elektronikk, ML Summit, ProAc D00 på dyr Cary, B&W 802D på Classé, Montana ikke greier det så hva er "feil" da? Var millonanlegget på Trondheimsmessa bare dårlig satt opp? Er du sikker ikke at det er spesielle innspillinger du mener? Nå snakker jeg ikke om litt utenfor men MYE slik Akto skrev.
    Nei, vi snakker ikke om den musikken som er ekstraordinært virkningsfull. Når du har fått anlegget ditt til å spille bredt og detraljert med stor grad av "pin-pointing" - da er det skikkelig moro (selvsagt med enkelte store nedturer - grunnet dårlig miksing) å lytte på musikken.

Det er også da man tar seg i å tenke at det innen bransjen stadig vekk virker som om det eneste saliggjørende er at prislappen på utstyret er høyest mulig, fremfor å gidde å sette anlegget opp på korrekt vis. Da mister man liksom litt positivitet ovenfor "aktørene".

Dessverre består bransjen av altfor mange "selgere" fremfor personer som virkelig er interessert i lyd og som har erfart litt...

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    RoKo; Hva er det du mener de gjør galt? Hva var galt med Martens oppsettet? Er de alle så udyktige alså? Hva med horna til Lyric HiFi i Horten, som var korrigert og svindyrt oppsett? Hva de også satt opp feil? Kunne ikke høre at de spilte mye bredere enn høyttalerne. Hva med SF Stadivariene i Stockholms beste butikk? Spilte i et meget stort rom. Var de satt opp feil? Hvordan tror du? Har jeg bare alltid vært uheldig alså? Hva har du av kunnskaper få andre har? Jeg regner med at du har en forklaring.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1) Gudene vet hva den enkelte gjør feil. Det er mange områder man kan trå feil på, og for å få en idé om hva som er feil, må man få lov til å sjekke ut. Dette er det som kjent dessverre vanskelig å få tillatelse til.

Men det hender man må trumfe igjennom litt ekstra... ;-)
    Helt spesielt var det ganske nylig på en svensk messe, der vi i et av de største rommene bare MÅTTE få lov til å kjøre testplata vår. Dette fordi det låt usannsynlig "trangt" og monotont.

Utstilleren skyldte på en utstillingsvegg bak høyttalerne. Siden det var helt på slutten av dagen, fikk jeg heldigvis lov til å kjøre test av "left" og "right".

Jeg visste ikke om jeg skulle gråte eller le når det ubunnhørlig kom for en dag at begge kanalene satt i midten av lydbildet. De hadde altså spilt i mono - hele dagen... :???:

2) Mine kunnskaper er begrenset til hva jeg har tid til å oppleve og tilegne meg.

Men, og det er et stor men; jeg har alltid vært perfeksjonist. Selv om svært mye av denne (dårlige?) egenskapen har forsvunnet, sitter fortsatt erfarings- og læringsevnen inne. Man lærer av sine egne justeringer og korrigeringer, og setter nye opplevelser i sammenheng med andre erfaringer. Etter hvert har man ganske mye erfaring man kan benytte i stadig nye sammenhenger.

Når enkelte går til innkjøp av en ny super-duper kabel til 10 lapper, og (kanskje?) opplever en minimal forbedring - og man nær garantert ville opplevd at en gratis 2 cm-justering av høyttalerne eller flytting av lytteposisjon ville gitt deg en enda større forbedring - hvorfor ikke da gjøre ting i riktig (billigst) rekkefølge?

Problemet for mange er at de har en (feilaktig) formening om at et anlegg skal spille bra, og at jo mer det koster - jo bedre skal det spille. Dette uten tanker om at høyttalerne skal formidle noe, og at de har et visst spredningsmønster.

Det handler om lydbølger, og uansett hva folk forteller deg er det aller viktigste å stole på ens egne ører. Målte "flate" kurver oppleves som regel også "flate" og kjedelige. Ikke spesielt merkelig, all den tid ørets responskurve ikke er flat, men trenger en boost blant annet i bunnen...

Øvelse og evnen til å reflektere er det som gir deg erfaringsgrunnlag til videre "fremdrift".

Og dette gjelder uansett hvilken profesjon vi snakker om.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    All hail RoKo!

Gode innlegg! Skulle ønske folk flest turte å stole på sine egne preferanser. De fleste synes mitt anlegg låter steinbra, helt til jeg forteller dem at jeg bruker equalizer i bassen, surroundforforsterker, house kurve som booster bassen 10dB, kabler til 50kr/m osv... Da er det liksom kult med litt bismak. Jeg er kanonfornøyd, anlegget er dritbra, jeg koser meg med musikk og film og jeg har et lydbilde som er både bredere og høyere enn høyttalernes plassering.
    Når det er sagt er det selvfølgelig rom for forbedring. Neste prosjekt nå er romkorreksjon a'la 'marsboer'. Og så har jeg bestilt masse akustikkplater som skal lages bassfeller av. Jeg er tilhenger av å gjøre de billigste tingene først, og så trå til med de dyrere tingene når man har hentet ut maksimalt av det man har.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du svarte ikke så mye på spørsmålene, RoKo. Jeg stiller spørsmålet på HiFi sentralen der nivået ligger mye høyere enn avforum.

Ser ikke bort fra at spesiell vinkling, refleksjoner eller en spesiell innspilling kan gi illusjon om bredere lydbilde. Eller kan romdefinisjonen på innspillingen gi inntrykk av større bredde?

Marsboer; Hos meg opplever jeg noen gamle jazzinnspillinger som bredest. Det fordi de tydeligvis er tatt opp på monomiker (som fortsatt er vanligst, tror jeg) og lagt på hvert sitt spor. Sax i høyre høyttater og f.eks bassist i den andre. Ulempen er at rommet blir nesten fraværende og lyden synes å være inni høyttalerne. Men all logikk skulle tilsi at de ikke kan spille bredere enn høyttalerne. Har du et slikt opptak? Spiller det mindre bredt enn andre opptak? Om ikke tror jeg det du opplever er en illusjon.

Et slik opptak jeg kommer på i farta er Oscar Peterson Trio, We get requests.

Edit; Jeg bør forsikre meg at det ikke er noen missforståelser her.
    Dette fordi lydbildet strekker seg LANGT utenfor deres plassering.
    Det er riktig at du mener bredde? Alså mye bredere enn avtanden mellom høyre og venstre høyttalers elementer.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg snakker om bredde.
    Men dybde kommer jo også inn her, selv om dette krever flere at flere faktorer stemmer.

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg stiller spørsmålet på HiFi sentralen der nivået ligger mye høyere enn avforum.

Huff da! :twisted:
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

1. Jeg har ennå ikke hørt et oppsett hvor lydbildet strekker seg mye utover høyttalernes ytterpunkter i allefall.

2. Det skurrer litt i min logikk også men vil gjerne lære mer

3. om du kan fortelle mer.
    1. Tyder vel heller på at du kanskje ikke har en hørsel som de fleste andre?

2. Hva med å besøke en entusiast som kan demonstrere fenomenet?

3. Hvorfor tegne og fortelle? - når praktiske eksempler lettere bekrefter lydopplevelsen!

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høyttalerens ytterpunkter er kun visuelt :-D
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HoJ
    Så til de grader..............enig :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    1. Tyder vel heller på at du kanskje ikke har en hørsel som de fleste andre?

2. Hva med å besøke en entusiast som kan demonstrere fenomenet?

3. Hvorfor tegne og fortelle? - når praktiske eksempler lettere bekrefter lydopplevelsen!
    Alltid spennende å lese dine innlegg :-D ..

1: Hmm... ja kanskje det.. .. hører mye smalere

2: Hmm.. har ikke truffet på en som er entusiastisk nok alså. Skal invitere meg selv til en venn som har noen svindyre Burmester høyttalere. Kanskje han kan?

3: Ikke sant...må bare finne riktig entusiast - deg?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm.. selv ikke de gode MG 1.6 spilte bredere med dyrt rørutstyr så vidt jeg husker. Da MÅ det være min hørsel som er smal ja.

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eller plassering..

Synes personlig at hos meg så låter det som om jeg er på en konsert - og slett ikke at jeg hører på to høye pannekaker som står foran meg.. Men det kan jo være mine (og mine besøkende's) ører det er noe feil med..

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eller plassering..

Synes personlig at hos meg så låter det som om jeg er på en konsert - og slett ikke at jeg hører på to høye pannekaker som står foran meg.. Men det kan jo være mine (og mine besøkende's) ører det er noe feil med..
    Jo så klart :-D .. Nå missforstår du..

Det som jeg stusset på er "lydbilde bredere enn høyttalernes avstand".

Har du Peterson skiva? Spiller den smalere enn andre innspillinger?

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er det jeg mener også.. (har ikke albumet) Instrumentene har et helt annet blide en hvor høyttalerne står, f.eks. kan piano være langt til venstre, mens trommene langt til høyre.. Langt bredere lydbilde høres en hva avstanden til høyttalerne tilsier.. Det som er gøy er dette også har fått en høydeperspektiv mye mer nå en med de gamle høyttalerene.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

1: Hmm... hører mye smalere

2: Hmm.. har ikke truffet på en som er entusiastisk nok alså. Skal invitere meg selv til en venn som har noen svindyre Burmester høyttalere. Kanskje han kan?

3: Ikke sant...må bare finne riktig entusiast - deg?
    1. Mulig det - men det kan verifiseres.

2. svindyre Burmester - det er ingen garanti for å oppleve et stort lydbilde

3. Hvis du bare kunne nøye deg med å lese innleggene i denne tråden - så er det mange som opplever et stort lydbilde.

Hvorfor gå over bekken etter vann? Inviter deg selv til en entusiast som bor nærmest mulig deg selv - og som beskriver sitt store lydbilde i denne tråden - eller en tråd som du har gående på andre fora - med samme problemstilling

Side 3 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •