Vokalen ligger over høytalerene - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 114
    Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hehe, da kan dere tenke dere hvordan det er med high-end, hvor det er så godt som umulig å høre hvor høytalerne står i det hele tatt

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Behøver ikke high-end for å høre musikken, men ikke "høyttalerne" 8-)
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mor10
    Gratulerer med at du har funnet det som Flageborg kaller "Musikkens Magiske G-punkt":-D
    "Congratulations... You've now become a man"

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HoJ
    Behøver ikke high-end for å høre musikken, men ikke "høyttalerne" 8-)
    Fullstendig enig!
    Har man høyttalere av grei kvalitet i en noenlunde fornuftig prisklasse, får man neppe en mye dårligere opplevelse mtp lydbildet?
    Det viktigste vil vel først og fremst være riktig plassering av høyttalerne i rommet, som selvsagt også bør være tilrettelagt for lytting til musikk.
    Om man treffer i disse henseende, så skal man i beste fall kunne "glemme" at høyttalerne faktisk finnes foran lytteposisjonen.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men high-end behøver ikke å koste vanvittige mengder. High-end er et begrep jeg bruker om lydopplevelsen ikke prisen.
    Men uansett.. jeg har aldri hørt en gulvstående høytaler til under 30k som evner å forsvinne i lydbilde på en måte som gjør det hele troverdig. Men det er ikke dermed sagt det ikke er BRA likevel. Et eksempel på dette er Dali Mentor 6. De spiller svært bra og musikalsk i riktig oppsett, men farger lyden så mye at det aldri er noen tvil om at det er høytalerne som spiller.

Snakker man om stativhøytalere slipper man mye billigere unna mtp akkurat dette. Men nå er det jo også 100 andre parametre med lyden enn om de evner å forsvinne i lydbildet som er viktig.

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hm.. Ok marsboer!

Opplever skjelden et anlegg jeg hører "musikken" og ikke høyttalerne mer en her hos meg.. Selv med billige høyttalere, men det kan være en egoistisk innbilning!

:shock:
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg snakker kun ut fra min meget begrensede erfaring så det finnes utrolig mye snacks der ute jeg ikke har hørt.

Men jeg synes f.eks at musikken fra mitt pc-anlegg til 1200 kroner virkelig leverer varene. Men dersom jeg switcher over i analyse modus faller det gjennom

Jeg pleier å tenke følgende:
    Dersom noen hadde fått bind for øynene og ført inn i rommet med anlegget, satt i sweetspot med musikk på anlegget. Ville personen da eksakt kunne peke på hvor høytalerne står?

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    Dersom noen hadde fått bind for øynene og ført inn i rommet med anlegget, satt i sweetspot med musikk på anlegget. Ville personen da eksakt kunne peke på hvor høytalerne står?
    Ja, dette er i (de fleste tilfeller, dessverre) svært enkelt. I mange oppsett er det nemlig ikke jobbet nok - eller kanskje ikke noe i det hele tatt - med plassering og vinkling. Dermed blir høyttalernes plassering ytterpunktene for hvor lydbildet strekker seg, og svært mye av lyden kommer da nettopp fra selve høyttalerne. Da er det, som en følge av dette, heller ikke vanskelig å oppfatte deres plassering.

Ved god tuning og plassering vil du ha store vanskeligheter med å finne plasseringen av selve høyttalerne. Dette fordi lydbildet strekker seg LANGT utenfor deres plassering. Og DET er en av de aller viktigste forutsetningene for å oppnå herlige lydopplevelser! :-D

Newcomer 3e1 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg snakker kun ut fra min meget begrensede erfaring så det finnes utrolig mye snacks der ute jeg ikke har hørt.

Men jeg synes f.eks at musikken fra mitt pc-anlegg til 1200 kroner virkelig leverer varene. Men dersom jeg switcher over i analyse modus faller det gjennom

Prøvde noe lignende her om dagen, jeg har senteren i midten og flere kamerater satte seg i sweetspot og hørte på ren stereo 2ch.
    Alle trodde at det var senteren som spilte vokalen ver gang.
    Jeg hadde på forhånd ikkje sagt noe om hva som spilte, jeg spilte da med kun frontene..de måtte selv bort og legge øre helt inn til senteren..det endte med at jeg koblet fra ledningen til sentern og fjernet den..:-D

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er kulere når folk sverger på at du bruker surround når du kjører stereo... Det har skjedd mange ganger hos meg, når jeg kjører qsound og slikt.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har et ekstremt stort stereoperspektiv hjemme som er totalt frigjort fra høytalernes plassering. Det vil si at scenen i de fleste sanger (uten qsound o.l) spenner fra godt utenfor hver av fronthøytalerne. Og den lyden som kommer direkte fra hver front høres faktisk "frigjort" ut den også, dvs at det høres ut som om de står plassert uavhengig av høytaleren selv når det skal være direkte lyd. Dette går kun med høytalere som har så godt som null kasseressonans og farging etter min erfaring.

Jeg har dessverre kun to høytalere så ingen tror surroundhøytalerne spiller
    Det var forøvrig romkorreksjon vha Inguz og DRC som virkelig tok lyden videre fra svært bra til sykt bra nå det gjelder stereoperspektiv (og alt annet også forsåvidt)

Newcomer 3e1 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mener og ha fått dette til ganske bra selv uten og skryte på meg for mye, men tror aldri jeg kommer til og ta vekk bakhøytalerene for og si det sånn.
    Noe som er litt artig og dra inn er: Brukte yamaha reciver som pre og vincent monoblokker, yamaha har straight og pure direct blandt lytte modusene, når jeg brukte straight så forsvant mye av holografien men byttet jeg til pure direct kom dette tilbake. Og jeg snakker ikkje om en liten forskjell!

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SLETTET

Svarte i feil tråd

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av 3e1
    Mener og ha fått dette til ganske bra selv uten og skryte på meg for mye, men tror aldri jeg kommer til og ta vekk bakhøytalerene for og si det sånn.
    Noe som er litt artig og dra inn er: Brukte yamaha reciver som pre og vincent monoblokker, yamaha har straight og pure direct blandt lytte modusene, når jeg brukte straight så forsvant mye av holografien men byttet jeg til pure direct kom dette tilbake. Og jeg snakker ikkje om en liten forskjell!
    Etter min mening forstår jeg ikke hvorfor Yamaha har "Straight" modus, det låter veldig "tuklet med", og det blir gjort noe med signalet i denne modusen som ødelegger lytteopplevelsen, låter forferdelig. Pure Direct er vel eneste modus hvor signalet går "renest gjennom" forsterkeren, og synes det låter best for stereobruk, med mindre det er bruk for "tuning" vha romkorreksjonen.

Newcomer 3e1 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tatt ut av bruker manualen til yamaha rx-v1800, skulle ikkje være så veldig mye forskjell i signal behandlingen i følge det som står her...eller?

When this unit is in the “STRAIGHT” mode, 2-channel
    stereo sources are output from only the front left and right
    speakers. Multi-channel sources are decoded straight into
    the appropriate channels without any additional effect
    processing.
    Press OSTRAIGHT (or HSTRAIGHT) to select

Use the Pure Direct mode to enjoy the pure fidelity sound
    of the selected source. When the Pure Direct mode is
    activated, this unit plays back the selected source with the
    least circuitry.
    Press MPURE DIRECT (or EPURE DIRECT)
    to turn on or off the Pure Direct mode.
    The MPURE DIRECT button on the front panel lights up
    and the front panel display automatically turns off while
    this unit is in the Pure Direct mode.
    • When this unit is in the Pure Direct mode, this unit does not
    output any video signals at the MONITOR OUT jacks and the
    HDMI OUT jack.
    • When you set the audio input jack select setting to “AUTO”,
    “HDMI”, or “COAX/OPT” (see page 43) and play back the
    bitstreams or multi-channel PCM sources, this unit activates the
    corresponding decoder.
    • The following operations are not possible when this unit is in
    the Pure Direct mode:
    – switching the sound field program
    – displaying the OSD
    – adjusting the “SET MENU” parameters (except for speaker
    level settings)
    – operating video functions (video conversion, etc.)
    • The Pure Direct mode is automatically canceled whenever this
    unit is turned off.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tenkte på det lydmessige resultatet som kommer fram

Personlig finner jeg Straight til å være en modus som ikke kan brukes til noe som helst hehe :-D Det låter meget dårlig og minner mer om en form for DSP modus etter min mening. En typisk finesse som Yamaha er i stand til å komme med (no offense seff).

Men sånn er det, noen liker det, og andre ikke Strengt tatt har min mening ingen relevans! It's individual

Var ikke meningen å spore av eller lage trøbbel, back to topic!

Sitat Opprinnelig postet av 3e1
    Tatt ut av bruker manualen til yamaha rx-v1800, skulle ikkje være så veldig mye forskjell i signal behandlingen i følge det som står her...eller?

When this unit is in the “STRAIGHT” mode, 2-channel
    stereo sources are output from only the front left and right
    speakers. Multi-channel sources are decoded straight into
    the appropriate channels without any additional effect
    processing.
    Press OSTRAIGHT (or HSTRAIGHT) to select

Use the Pure Direct mode to enjoy the pure fidelity sound
    of the selected source. When the Pure Direct mode is
    activated, this unit plays back the selected source with the
    least circuitry.
    Press MPURE DIRECT (or EPURE DIRECT)
    to turn on or off the Pure Direct mode.
    The MPURE DIRECT button on the front panel lights up
    and the front panel display automatically turns off while
    this unit is in the Pure Direct mode.
    • When this unit is in the Pure Direct mode, this unit does not
    output any video signals at the MONITOR OUT jacks and the
    HDMI OUT jack.
    • When you set the audio input jack select setting to “AUTO”,
    “HDMI”, or “COAX/OPT” (see page 43) and play back the
    bitstreams or multi-channel PCM sources, this unit activates the
    corresponding decoder.
    • The following operations are not possible when this unit is in
    the Pure Direct mode:
    – switching the sound field program
    – displaying the OSD
    – adjusting the “SET MENU” parameters (except for speaker
    level settings)
    – operating video functions (video conversion, etc.)
    • The Pure Direct mode is automatically canceled whenever this
    unit is turned off.

Newcomer 3e1 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette var ikkje rettet mot deg, helt topp at folk kommer med meninger!
    Jeg er enig med deg at lydkvalitet i stereo er bedre i pure direct, men straight er også grei og ha for meg da jeg kan intigrere sub osv.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men high-end behøver ikke å koste vanvittige mengder. High-end er et begrep jeg bruker om lydopplevelsen ikke prisen.
    Men uansett.. jeg har aldri hørt en gulvstående høytaler til under 30k som evner å forsvinne i lydbilde på en måte som gjør det hele troverdig.
    Det opplever jeg hver dag med ProAc D15 til 26k :-D. De er ikke enestående på det området heller, imo. Har hørt bl.a dine og toppmodellen fra ProAc (160k ca) og mange andre high-endere. Men de mindre høyttalerne klarer ikke å gi like autoritær og troverdig bassgjengivelse. Ei heller samme høydedefinisjon.

Gratulerer til dere som oppdager 3D . Men dessverre er de fleste lydbilder lagd eletronisk. Hva er bedre til å teste holografi og presisjon enn supre opptak av klassiske symfonier?

Fokus godt over høyttalerne har jeg selv aldri hørt hverken på rimelige eller knalldyre high-end anlegg. Den skjønte jeg ikke.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Ja, dette er i (de fleste tilfeller, dessverre) svært enkelt. I mange oppsett er det nemlig ikke jobbet nok - eller kanskje ikke noe i det hele tatt - med plassering og vinkling. Dermed blir høyttalernes plassering ytterpunktene for hvor lydbildet strekker seg, og svært mye av lyden kommer da nettopp fra selve høyttalerne. Da er det, som en følge av dette, heller ikke vanskelig å oppfatte deres plassering.

Ved god tuning og plassering vil du ha store vanskeligheter med å finne plasseringen av selve høyttalerne. Dette fordi lydbildet strekker seg LANGT utenfor deres plassering. Og DET er en av de aller viktigste forutsetningene for å oppnå herlige lydopplevelser! :-D
    Stusser litt nå...:neutral: Mener du virkelig det? Hvordan er det mulig med normale innspillinger?

Det var en selger av både rimelig og high-end som sa det er ikke mulig, det blir "larger than life". Jeg har ennå ikke hørt et oppsett hvor lydbildet strekker seg mye utover høyttalernes ytterpunkter i allefall. Det skurrer litt i min logikk også men vil gjerne lære mer om du kan fortelle mer.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Antonx
    Stusser litt nå...:neutral: Mener du virkelig det? Hvordan er det mulig med normale innspillinger?

Det var en selger av både rimelig og high-end som sa det er ikke mulig, det blir "larger than life". Jeg har ennå ikke hørt et oppsett hvor lydbildet strekker seg mye utover høyttalernes ytterpunkter i allefall. Det skurrer litt i min logikk også men vil gjerne lære mer om du kan fortelle mer.
    Tro meg: når du faktisk får æren av å oppleve dette en dag er det ingenting som er urealistisk eller ulogisk med dette! Det virker tvert i mot mye mer realistisk.
    Men dette er umulig å forklare med ord, det må erfares.

Hvis du har lyst til å stikke innom Lillehammer en dag kan du få en liten lytt, og høre dette selv.

Side 2 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •