Har du kalibrert din skjerm/lerret? - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0

Vis meningsmålingsresultat:

Velgere
0. Du kan ikke stemme i denne meningsmålingen
  • 0 0%
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 44 av 44
    Intermediate bomholt sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg kunne tenke meg proff kalibrering på min Panasonic 42PV600 plasma, men har ikke funnet noen i Bergen som kan utføre det. Hvis noen vet om noen, så sende meg gjerne en e-post.

Newcomer Whitedmon sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    292
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ikke Ta av!

Det er ikke alle disse kalibrerings systemene som er for alle der ute.

De aller fleste har sitt eget referanse bilde. Sin egen oppfattning av hva som er bra. De som ikke har peiling på hva som er bra og dårlig har også et meget dårlig utgangspunkt for å bruke avanserte kalibreings systemer.

Har selv jobbet med bilde i mangen år og har funnet ut at øyet er det beste verktøy for kalibrering.

Mitt råd til de der ute som ikke ser helt poenget i å ta helt av kan følge følgende råd:

Bruk gjerne noen refranse filmer du har sett mangen ganger, sett dem på når du har fått deg ny skjerm/projektor. Filmer med grønt gress,(Åpning scener i ringenes herre). Filmer med masse rødt og blått passer fint for farge kalibrering, (f.eks. tegne filmer fra Pixar).

Sett på en film i sort hvit, Sin City, The man who wasent there mm. og sett opp lys og kontrast nivå.

Kan si med en gang at det er ikke et blast og kjedelig bilde som er riktig.
    Poenget er jo å få så mye ut av kontrasten og farge paletten som mulig uten å overdrive, eller presse systemet.

Dette var kun ment for de som ikke
    kan "alt", så dette var ikke noen irettesettelse av dere som kan dette.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Whitedmon
    Kan si med en gang at det er ikke et blast og kjedelig bilde som er riktig.
    Poenget er jo å få så mye ut av kontrasten og farge paletten som mulig uten å overdrive, eller presse systemet.
    Dette må man være litt forsiktig med å si, etter min erfaring. Nesten uansett hvem jeg kalibrerer for, og i alle fall dem som ikke har så mye erfaring rundt 'riktig' bilde, synes at bildet ved første øyekast ser litt 'kjipt' ut. Etter 2 minutter med en demoscene der jeg viser ting som har blitt bedre så er de fleste enig med meg. Så å la en 'lekmann' kalibrere på egenhånd til bildet ikke er 'kjipt' er litt skummelt. De vet ikke hva 'kjipt' er, veldig ofte. Ikke før man peker på ting TV/display gjør feil, og belyser hvorfor det ikke skal være sånn.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv jobbet med bilde i mangen år og har funnet ut at øyet er det beste verktøy for kalibrering.
    Øyet er det beste (og eneste) verktøyet til å vurdere hva man liker, men øynene er IKKE egnet til å kalibrere et display mot gjeldende standarder. Det er nok en og annen med "gulløyne" i verden, men de er veldig får. Alle oss andre trenger måleutstyr for å få et så korrekt bilde som mulig.

Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •