Har du kalibrert din skjerm/lerret? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0

Vis meningsmålingsresultat:

Velgere
0. Du kan ikke stemme i denne meningsmålingen
  • 0 0%
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 44
    Active MacPhisto sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    415
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Flott å se at så mange deltar i undersøkelsen!

Oppfordrer samtidig alle til å sjekket ut LENKER siden her på AVforum!
    AV-kalibrering LENKER

Intermediate Whoracle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DVE foreløbig, men ønsker meg en Pantone Eye-One.. Så da vet dere hva jeg ønsker meg til jul folkens

Intermediate Vincent_vega sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atledreier
    HCRF probe og spyder på både projektor og TV. Stort løft!
    Dere som synes bildet blir kjedelig etterpå bør gi det litt tid. Det tar en stund å venne seg av med grelle farger og svart/hvit crush. Det er utrolig hva man plukke med seg av detaljer når bilde er rett kalibrert.
    Hva er HCRF probe?

Jeg kalibrerte uten dynamisk kontrast på, men bruker dynamisk kontrast på full guffe nå pga at jeg synes bildet får mer detaljer da... Hva er egentlig rett? Kalibrere med eller uten?

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er HCRF probe?
    Det er en måleprobe (colorimeter) som er designet av bruker(e) på det franske AVforumet, HCFR (Home Cinema France).

Jeg kalibrerte uten dynamisk kontrast på, men bruker dynamisk kontrast på full guffe nå pga at jeg synes bildet får mer detaljer da... Hva er egentlig rett? Kalibrere med eller uten?
    Dynamisk kontrast er dødelig for en fin gråskala. Du har garantert et blå/grønnt push i toppen (lyse bilder).
    Det viktigste er dog at du er fornøyd med bildet.... Øyet som ser osv....

Newcomer moray sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    159
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har tips om hvor man kan kjøpe DVE til en fin pris?

Intermediate Mori sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    2,713
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ligger på under 200 på axelmusic iallefall (begge versjoner). HD versjonen (basic) ligger forresten på 11 £ på play.

Har enda ikke kalibrert PV70'en min. Venter litt så den får kjørt seg inn først. Bildet er dessuten meget bra fra fabrikk.

Intermediate Britax sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette viser litt av hva jeg mener om tester på skjermer og projektorer, at det bør gis en karakter for ukalibrert og en for kalibrert, når selv bare 20% av entusiastene her inne har fått kalibrert skjermen/PJ med skikkelig utstyr, så sier det seg selv at de fleste vanlige forbrukere aldri gjør dette.

Jeg har bare DVE, men vurderer sterkt Spyder + software.

Newcomer moray sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    159
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mori
    Ligger på under 200 på axelmusic iallefall (begge versjoner). HD versjonen (basic) ligger forresten på 11 £ på play.

Har enda ikke kalibrert PV70'en min. Venter litt så den får kjørt seg inn først. Bildet er dessuten meget bra fra fabrikk.

Takk, får bestille en slik

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Dynamisk kontrast er dødelig for en fin gråskala. Du har garantert et blå/grønnt push i toppen (lyse bilder).
    Det viktigste er dog at du er fornøyd med bildet.... Øyet som ser osv....
    Blå/grønt push? Er ikke helt sikker på hva du mener nå...

Men jeg har litt for lyse bilder av og til det kan jeg være enig i, men uten dynamisk kontrast på blir bare bildet sinnsykt mørkt, og det kan ikke justeres noe bedre uten dynamisk kontrast på så jeg sitter litt i klemma her! Jeg har en Philips Cineos 32" lcd hvis du kjenner til den?

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    415
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Britax
    Dette viser litt av hva jeg mener om tester på skjermer og projektorer, at det bør gis en karakter for ukalibrert og en for kalibrert, når selv bare 20% av entusiastene her inne har fått kalibrert skjermen/PJ med skikkelig utstyr, så sier det seg selv at de fleste vanlige forbrukere aldri gjør dette.

Jeg har bare DVE, men vurderer sterkt Spyder + software.
    Takk for at du gjør brukerene oppmerksomme på dette. De som ikke vil investere i slikt utstyr selv anbefales å ta en titt på aktører innenfor kalibrering i Lenker som du finner her.
    AV-kalibrering LENKER

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MacPhisto
    Takk for at du gjør brukerene oppmerksomme på dette. De som ikke vil investere i slikt utstyr selv anbefales å ta en titt på aktører innenfor kalibrering i Lenker som du finner her.
    AV-kalibrering LENKER
    Hei! Er ikke dette en slags snikreklame? ;-)

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blå/grønt push? Er ikke helt sikker på hva du mener nå...
    Funksjoner som "dynamisk kontrast" fungerer vanligvis slik at gammaen boostes i midten og på toppen. Det vil si at maksimalt hvitnivå kanskje oppnås ved 80% signalstimulans, i stedet for ved 100% signalstimulans. Resultatet er ofte at enn av grunnfargene (Rød, grønn og blå), oftest rødt, går "tom" på toppen.

Jeg har lagt til 2 vedlegg som illustrerer hva som kan skje. Gammakurven med "Dynamisk kontrast" kan typisk se ut som gamma1, mens en korrekt balansert gammakurve er illustrert med gamma2.
    PS: gamma1 er et ekstremt tilfelle !!!

Men jeg har litt for lyse bilder av og til det kan jeg være enig i, men uten dynamisk kontrast på blir bare bildet sinnsykt mørkt, og det kan ikke justeres noe bedre uten dynamisk kontrast på så jeg sitter litt i klemma her! Jeg har en Philips Cineos 32" lcd hvis du kjenner til den?
    Jeg kjenner dessverre ikke til den TVen, så der kan jeg ikke hjelpe. Dog, det er ikke sikkert at denne funksjonen ødelegger gammakurven så mye som vist i eksempelet. Og er du fornøyd er det bare å fortsette å bruke "dynamisk kontrast" funksjonen

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei! Er ikke dette en slags snikreklame?
    Det går greit enda, men vi vil naturligvis ikke ha reklameposter i diskusjonsforumet. Hverken direkte eller indirekte.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    415
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det går greit enda, men vi vil naturligvis ikke ha reklameposter i diskusjonsforumet. Hverken direkte eller indirekte.

Anviser kun til forumets funksjoner, Lenker er et sted hvor aktører har fått instruks fra ypperstepresten om å presentere seg!

Permalink

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MacPhisto
    Anviser kun til forumets funksjoner, Lenker er et sted hvor aktører har fått instruks fra ypperstepresten om å presentere seg!

Permalink
    Synes dette er bra at vi får blest om dette temaet, når en ser hvor mye penger som er brukt på utstyr på dette forumet så er det trist å se hvor lite som er brukt på kalibrering av bilde delen (på subwofer er det jo en klan som holder på og det er jo bra, men er vel så mye å hente på bilde) av anleggene. De fleste bruker veldig mye mer på kabler enn de gjør på noe som faktisk er synlig....

Spesielt er det rart når en ser på debatten om kodekser og kvalitet på de nye HD formatene, der diskusjonen går varm om forekjeller når nesten alle sitter å vurderer på bildeprodukter som ikke er gråskala kalibrert... Rart synes jeg :-)

Håper en fremover får ett løft på dette enten det er gjør det selv varianten eller ved hjelp av proffer eller semi proffer...

De fleste av dagens bilde produkter er i stand til å gi fantaktisk naturtro bilder og mange kan gi deg farger som ligger nær opptil det de som mastret filmen tenker at det skal se ut. Og dette i egen stue/kino det er fantastisk! Men så er desverre sannheten at fabrikkinstillingene for nesten alt av bilde produkter er slik at produktet skal stikke seg ut i en butikk, men sterkt bakrunnslys og sammen med 70 andre skjermer. Dvs at at de fleste er instillt for å bruke en lydanalogi med både loudness og fult pådrag både på bass og diskant. Som med lyd, det kan høres kult ut, men det blir slitsomt etterhvert og er i alle fall ikke naturlig...

Så for små penger kan en kalibrere (da med probe utsyr) opp til ett løft og jeg håper dette er starten på en trend der vi sørger for bedre bilde i de tusen hjem:-)

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Funksjoner som "dynamisk kontrast" fungerer vanligvis slik at gammaen boostes i midten og på toppen. Det vil si at maksimalt hvitnivå kanskje oppnås ved 80% signalstimulans, i stedet for ved 100% signalstimulans. Resultatet er ofte at enn av grunnfargene (Rød, grønn og blå), oftest rødt, går "tom" på toppen.

Jeg har lagt til 2 vedlegg som illustrerer hva som kan skje. Gammakurven med "Dynamisk kontrast" kan typisk se ut som gamma1, mens en korrekt balansert gammakurve er illustrert med gamma2.
    PS: gamma1 er et ekstremt tilfelle !!!

Jeg kjenner dessverre ikke til den TVen, så der kan jeg ikke hjelpe. Dog, det er ikke sikkert at denne funksjonen ødelegger gammakurven så mye som vist i eksempelet. Og er du fornøyd er det bare å fortsette å bruke "dynamisk kontrast" funksjonen
    Takk for lærerikt svar AK, jeg ble faktisk en del klokere der :-D

Det mest ideelle hadde vel egentlig vært å kalibrert med skikkelig utstyr som spyder tv pro eller lignende, men foreløpig er sikkert bildet godt nok for mitt bruk... Blir vel PJ før jeg koster på meg profft utstyr

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for lærerikt svar AK, jeg ble faktisk en del klokere der
    Bare hyggelig

Det mest ideelle hadde vel egentlig vært å kalibrert med skikkelig utstyr som spyder tv pro eller lignende, men foreløpig er sikkert bildet godt nok for mitt bruk... Blir vel PJ før jeg koster på meg profft utstyr
    Man får aldri bildet like "korrekt" med bare øynene som med måleutstyr. Faktisk er øyet ganske lite sensitivt for fargeforskjeller før de blir ganske store.
    Men som sagt, det er uansett du som skal være fornøyd med bildet, selv om det er store muligheter for at du ville likt bildet enda bedre etter en kalibrering.

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har IKKE kalibrert skjerm eller projector. Har selvfølgelig prøvd DVE, men i min stue og med mine preferanser så liker jeg dårlig det korrekt kalibrerte bildet.
    Hadde jeg i utgangspunktet hatt en skjerm og projector med bedre kontrast tror jeg det kanskje hadde hatt mere for seg.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    415
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fint å se at så mange som 130 har stemt, har ikke du stemt, stem nå!!

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wotg
    Jeg har IKKE kalibrert skjerm eller projector. Har selvfølgelig prøvd DVE, men i min stue og med mine preferanser så liker jeg dårlig det korrekt kalibrerte bildet.
    Hadde jeg i utgangspunktet hatt en skjerm og projector med bedre kontrast tror jeg det kanskje hadde hatt mere for seg.
    Har en Z4 proj enn så lenge uten den det mest fantakstiske svartnivået og den hadde definitivt godt av å bli kalibrert. Gråskala kalibrering gir god effekt på fargegjengivelsen i alle bilder. Men kan selvsagt ikke gjøre noe med svartnivået, da er det bare nytt utsyr som hjelper.

Jeg vil i alle fall anbefale en kalibrering selv om ikke kontrasten er den største.

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •