Rotel Ra 971 og strømstøy/når kjøleskap slås av og på....

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 57
    Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Rotel Ra 971 og strømstøy/når kjøleskap slås av og på....

Hei!! er knallfornøyd med min rotel forst sammen med Mission m71 og min 10" Rel sub.

Men når mitt kjøleskap slår seg av og på og gjør ting et kjøleskap vanligvis gjør, så blir det støy som låter som knitring og små smell i anlegget mitt.

Dette var ikke der når jeg kjørte med en dårlig jvc forsterker, men rotelen bruker nok mere strøm og er sikkert mere kravstor på støy.
    Noen som vat hvordan jeg kan løse mitt "kjøleskap til forsterker støy problem" ??

Takk på forhånd.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er enkelt. Kjøp nettfilter.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hi-Fil
    jada. bruk flere tusen på en møkkadårlig nettfilter og ødelegg dynamikken i forsterkeren!
    lev med det, hadde selv en 971 før, meget følsom på støy og slikt men den låter bra.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    jada. bruk flere tusen på en møkkadårlig nettfilter og ødelegg dynamikken i forsterkeren!
    Nå venter vi spent på forklaringen til denne. Jeg har kjøpt popcorn. Entertain us!

Intermediate jane sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du virkelig er bekymret for at støyfilteret ødelegger dynamikken i forsterkeren: Angrip ondet fra en annen vinkling, støydemp kilden (i dette tilfellet kjøleskapet), og alle blir happy...

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0

lev med det, hadde selv en 971 før, meget følsom på støy og slikt men den låter bra.
    HiFi Klubben selger nettfilter til kroner 598,-. Dette har også overspenningsvern, slik at det egentlig er en meget billig forsikring av utstyret. Nettfilteret har 6 uttak og det MÅ kobles til i et jordet kontaktpunkt.
    Hvor fikk du flere tusen fra?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for mange svar
    Vil et nettfilter fungere mot støy om jeg kobler det der kjøleskapet står tilkoblet?

Eller må det stå i det stikket der forsterkeren står koblet til.
    Vil et støyfilter i det heletatt fungere, noen som har testet med noe av det samme som meg?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Audiofil
    Takk for mange svar
    Vil et nettfilter fungere mot støy om jeg kobler det der kjøleskapet står tilkoblet?

Eller må det stå i det stikket der forsterkeren står koblet til.
    Vil et støyfilter i det heletatt fungere, noen som har testet med noe av det samme som meg?
    Jeg har koblet opp med nettfilter til forforsterker og DVD spiller. Det fjerner all høyfrekvent støy fra nettet, men det fjernet ikke brum fra "billig" dimmer koblet på samme kurs.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate Magnera sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    927
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis en ikke har jordet stikk har det da ingen ting for seg med nettfilter!?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Magnera
    Hvis en ikke har jordet stikk har det da ingen ting for seg med nettfilter!?
    Det er helt riktig.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

HiFi Klubben selger nettfilter til kroner 598,-. Dette har også overspenningsvern, slik at det egentlig er en meget billig forsikring av utstyret. Nettfilteret har 6 uttak og det MÅ kobles til i et jordet kontaktpunkt.
    Hvor fikk du flere tusen fra?
    dette kan umulig være særlig bra. funker KANSKJE til signalkilder/dacer men den begrenser strømmen om du kobler på en forsterker/effekt..
    har f.eks prøvd oslo hifi center sitt, til 3-4k. husker ikke hva det heter igjen men vil aldri anbefale noe slikt til en forsterker!

Active Terminator sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    411
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Korleis du vil forklare at eit nettfilter begrenser strømmen?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    dette kan umulig være særlig bra. funker KANSKJE til signalkilder/dacer men den begrenser strømmen om du kobler på en forsterker/effekt..
    har f.eks prøvd oslo hifi center sitt, til 3-4k. husker ikke hva det heter igjen men vil aldri anbefale noe slikt til en forsterker!
    Det er det dummeste jeg har lest, og jeg har tross alt leste alle innleggene dine. :wink:
    Fordi det er billig er det dårlig? Det er flere som har testet det opp mot filtre til 15 ganger prisen, og sverger til at det er like bra. Kjøp et einis, og utal deg etterpå. Da får du nemlig litt egen erfaring.
    En annen ting; hvordan mener du et filter som kun fjerner høyfrekvent støy begrenser strømmen. Det henger jo ikke på greip. :?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det er allmennkunnskap innenfor dette feltet. har ikke testet dette greierne fra klubben.(ikke rart, det nevnes ikke på nettsiden engang... men stort sett alle som bruker slike filter, (bortsett fra ps audio sine powerplants selvsagt) fraråder å bruke det til elektronikk som krever større strøm.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En annen ting; hvordan mener du et filter som kun fjerner høyfrekvent støy begrenser strømmen. Det henger jo ikke på greip. :?
    hva vet du om det? har du satt deg inni elektronikken som er i denne boksen? ikke jeg heller..det spiller ingen rolle. desse kan fjerne MYE mer enn bare støy!

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan du komme med en link som underbygger dine påstander. En kondensator som slipper gjennom hf signaler kan da ikke påvirke forsterkeren.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det er allmennkunnskap innenfor dette feltet. har ikke testet dette greierne fra klubben.(ikke rart, det nevnes ikke på nettsiden engang... men stort sett alle som bruker slike filter, (bortsett fra ps audio sine powerplants selvsagt) fraråder å bruke det til elektronikk som krever større strøm.
    Jeg har jo kjøpt den einis. Jeg har også åpnet den for å lodde på ny dobbeltskjermet kabel, slik at kabelsladden ikke lager støy i signalkablene mine. Jeg var veldig overrasket over den gode byggekvaliteten. Vanligvis har "billige" filtre tynne uskjermede kabler internt som kun er skrudd fast. Jeg ble derfor overrasket da jeg så at den var satt sammen av godt dimensjonert kabler inni, og alt var loddet. Ikke en skrue inni med andre ord.

Hva har du gjort for å tilegne deg kunnskap? Ingen ting tenker jeg, for du vet jo at allerede. :?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    infinite resolution f.eks sier selv at nettfilterene de selger bare bør brukes til signalkilder og lignende -pga det jeg har sagt...
    har lest dette utallige ganger på hifisentralen og andre fora, å komme med link er vanskelig og uansett urelevant. det finnes linker med "bevis" for at romvesen svever over himmelen :lol: . vil du ha bevis for noe er det bare å søke...
    bruk de filterene, sikkert fint for dere men jeg kommer ikke til å bruke de der. støy er allikavel mye viktigere å isolere fra digitale kilder.

har du forresten link med info om det som selges på hifi klubben? det føres ikke i kjeden, sansynlivis bare en i oslo? butikken som har kjøpt inn på egen hånd.

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Letet etter nettfilter til min forrige forsterker, (den jeg har nå, har visst ett eller annet innebygd, helt støyfri) og fant ofte på nettsider at det fantes "small, medium, large", altså den minste modellen var beregnet på f.eks. printere, CD-spillere, mens modellene over var beregnet på utstyr som bruker mer strøm. altså den største modellen dempet strømstyrken på et høyere nivå. Så for meg virker det veldig logisk at man ikke bør bruke et lite filter til en "sterk" forsterker, og også kan risikere at den får for lite strøm. Slik jeg forsto den personen jeg hadde på tlf. angående dette, virker det ganske likt som en "night" funksjon på en receiver(demper de høyeste "peakene"), og filtrene demper på litt forskjellige nivåer fra forskjellige leverandører. Kanskje det er et lite kompromiss for produsenten; god beskyttelse- "underskudd" av strøm?

Har ikke den ringeste anelse på elektronikk, men det nå slik jeg har oppfattet at det fungerer.

Active Terminator sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    411
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eit nettfilter vil nok aldri klare å begrense strømmen til forsterkeren.
    (Da hadde det blitt veldig varmt.)
    Men du må sjølvsagt ha eit nettfilter som tåler den strømmen som forsterkeren trekker fra nettet.
    Viss ikkje, regnar eg med at det kan gå opp i røyk....

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •