Rotel Ra 971 og strømstøy/når kjøleskap slås av og på.... - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 57
    Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Terminator
    Eit nettfilter vil nok aldri klare å begrense strømmen til forsterkeren.
    Er det ikke akkurat det det skal gjøre, da?
    store spenninger ved f.eks lynnedslag...

Active Terminator sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    411
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Burre
    Jo. Store spenninger og høyfrekvent støy, men ikkje store strømmer i normal drift-spenning.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal ikke begrense strøm fra lyn. Kun spenning :-)

Og grunnen til det finnes forskjellige størrelser på filtrene er som tidligere nevnt kun hva de tåler av strøm gjennom seg. Det blir som ei sikring, du får ikke noe begrensing på en forsterker når den trekker 5A om du har en sikring som er 10A eller 30A.

Det finnes ingen saklig forklaring på at et nettfilter skal redusere strømforbruket til en forsterker. De fleste forsterkere har såpass gode kapasitans ressurser i ps at uansett om man kobler til en masse spoler i serie med forsterkeren så vil det ikke påvirke spenningen over utgangstransistorene.

Og jeg syns den sammenligningen med romvesen blir til søkt Einis. Kommer man med en slik påstånd bør man kunne underbygge og ikke bare be noen andre motbevise det. Jeg søkte på google og fant ikke noe om det. Med andre ord så tok du feil?

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo. Store spenninger og høyfrekvent støy, men ikkje store strømmer i normal drift-spenning.
    :lol: jo!

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    411
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Javel? :?
    Einis. Kan du forklare korleis strømmen i normal drift-spenning blir begrensa i eit nettfilter?

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    411
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Peakman
    Skal ikke begrense strøm fra lyn. Kun spenning :-)

Og grunnen til det finnes forskjellige størrelser på filtrene er som tidligere nevnt kun hva de tåler av strøm gjennom seg. Det blir som ei sikring, du får ikke noe begrensing på en forsterker når den trekker 5A om du har en sikring som er 10A eller 30A.

Det finnes ingen saklig forklaring på at et nettfilter skal redusere strømforbruket til en forsterker. De fleste forsterkere har såpass gode kapasitans ressurser i ps at uansett om man kobler til en masse spoler i serie med forsterkeren så vil det ikke påvirke spenningen over utgangstransistorene.

Og jeg syns den sammenligningen med romvesen blir til søkt Einis. Kommer man med en slik påstånd bør man kunne underbygge og ikke bare be noen andre motbevise det. Jeg søkte på google og fant ikke noe om det. Med andre ord så tok du feil?
    Akkurat!

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    :lol: jo!
    Et tips Einis, men du vil bli oppfattet mere seriøs hvis du underbygger dine påstander. Avogtil så tror jeg du bare sitter å finner på svar for å provosere :-)

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei. det bare er slik!
    spørr en bråte folk på f.eks hifisentralen om dette, mange der har mye mer peiling enn noen her.
    spør løkken, robert blindheim....

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    dere kan vel forklare hvorfor et nettfilter IKKE kan begrense strømmen? :lol:

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei. det bare er slik!
    Et svar i god gammel Einis stil.

Jeg vet ikke om du forstår hvorfor et filter i teorien kan påvirke dynamikken. Har vi hatt likespenning her i Norge + at du ikke hadde noen kondensatorer så kunne jeg vel vært med at i teorien så vil en spole i serie og en kondensator i paralell kunne påvirke dynamikke. Dette fordi en spole er slik at det motsetter seg endringer i strøm. (den induserer spenning som prøver å motvirke strømendringen), men her snakker vi om 50Hz vekselspenning og strømforsyninger med TRAFOER og kondensatorer.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forresten så regner jeg med at du fjerner alle innebygde nettfiltrene i kompnentene dine. For tross alt så har stort sett alle komponenter innebygde nettfiltre av en eller annen type. Gir sikkert gode forbedringsmuligheter :wink:

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tror ikke du heller er noen som bør uttale deg om det tekniske

det som er noe dritt med dette forumet, d går ikke ann å si noe uten at en bunch med knaller rotter seg sammen for å høre om beviser og tekniske forklaringer...
    jeg har blitt fortalt og advart om dette veldig mye, og selv opplevd det med blandt annet voltex sine filter.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forresten så regner jeg med at du fjerner alle innebygde nettfiltrene i kompnentene dine. For tross alt så har stort sett alle komponenter innebygde nettfiltre av en eller annen type. Gir sikkert gode forbedringsmuligheter :wink:
    åja? det har jeg aldri hørt om og tror deg ikke! det er iallefall ikke noe særlig av et filter, sikkert knappt d går under den kategorien.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    åja? det har jeg aldri hørt om og tror deg ikke! det er iallefall ikke noe særlig av et filter, sikkert knappt d går under den kategorien.
    Alle seriøse og useriøse produsenter har filtreringskretser i strømforsyningen. Hvis du ser koblinskjema over komponenter så vil du se det.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tror ikke du heller er noen som bør uttale deg om det tekniske

det som er noe dritt med dette forumet, d går ikke ann å si noe uten at en bunch med knaller rotter seg sammen for å høre om beviser og tekniske forklaringer...
    jeg har blitt fortalt og advart om dette veldig mye, og selv opplevd det med blandt annet voltex sine filter.
    Jeg tror jeg er som mange andre at man vil lære noe nytt hver dag. Men når jeg lærer noe nytt så vil jeg også ha en forklaring på hvorfor det er slik. Uansett om det er økonomi, data eller elektronikk. Når du prøver å lære oss noe på forumet som du kan, så hjelper du oss ikke noe spesielt når du kommer med kunnskap som du på ingen måte klarer å underbygge eller forklare, så må du forvente litt diskusjon. Akkurat som om en professor gikk ut på TV og sa at hvis renten går mere ned så kommer Aker Kværner til å gå konkurs inne 3 uker.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har du forresten link med info om det som selges på hifi klubben? det føres ikke i kjeden, sansynlivis bare en i oslo? butikken som har kjøpt inn på egen hånd.
    Stemmer nok det einis. Det var "Klubben" i Marcus Thranesgate jeg handlet i. Håvard som driver butikken (kommer tidligere fra Rolf's) sverget også til at filteret holdt meget høy standard.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Regner med at de "glupe" hoder du har "snakket" med på HiFi sentralen også forklarte deg hvorfor filteret begrenser dynamikken. Kunne du kanskje gjengitt litt til oss "idiotene" da, slik at vi forstår. Kan jo ikke være så vanskelig, det er jo bare å klippe og lime tekst.
    Får du til det bidrar du jo kanskje med noe sakelig i denne diskusjonen, som for øvrig har sporet helt av.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hi-Fil
    har du forresten link med info om det som selges på hifi klubben? det føres ikke i kjeden, sansynlivis bare en i oslo? butikken som har kjøpt inn på egen hånd.
    Stemmer nok det einis. Det var "Klubben" i Marcus Thranesgate jeg handlet i. Håvard som driver butikken (kommer tidligere fra Rolf's) sverget også til at filteret holdt meget høy standard.
    han selger et nettfilter og sier det holder meget god standard, utrolig
    komponentene i et nettfilter koster jo ingenting så å slå et til 15ganger prisen er jo lett :lol: det NEKTER jeg desverre å tro.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo derfor du har et så dårlig eget erfaringsgrunnlag. 8)
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hi-Fil
    Regner med at de "glupe" hoder du har "snakket" med på HiFi sentralen også forklarte deg hvorfor filteret begrenser dynamikken. Kunne du kanskje gjengitt litt til oss "idiotene" da, slik at vi forstår. Kan jo ikke være så vanskelig, det er jo bare å klippe og lime tekst.
    Får du til det bidrar du jo kanskje med noe sakelig i denne diskusjonen, som for øvrig har sporet helt av.
    Hvor einis har dette fra aner jeg ikke. Men han er inne på noe. Det er riktigtnok helt på jordet at han ikke kommer med noen utdyping. Det tyder på at han har lest noe et sted som han husker litt av. Så slenger han ut de bitene han husker uten at det nødvendigvis passer i denne sammenhengen.

Uansett. Teorien er som følger:
    Et nettfilter lager en høyere impedanse opp mot lysnettet. For apparater som bruker trekker en praktiskt talt konstant strøm så betyr det ingenting. Det betyr cd-spillere, forforsterkere, klasse-A forsterkere ol.

Når det gjelder apparater som ikke trekker en konstant strøm så blir situasjonen en annen. Klasse A/B forsterkere feks trekker strøm i samsvar med det signalet som avspilles. Hvis strømforsyningen da ikke har stor nok kondensatorbank, så klarer den ikke levere nok strøm når den trengs. Da blir bassen litt slapp og upresis. Man kan si at man mister dynamikk.

Hva som regnes som en "stor nok" kondensatorbank har jeg sett variere. Noen sier over 50.000uF, andre 80.000uF. Men prøver man selv så skulle det vel være lett å avgjøre hva som passer og ikke passer i sitt eget tilfelle.

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •