Spyder kalibrerings utstyr

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 29
    Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Spyder kalibrerings utstyr

Ser på denne kalibrereren bra Spyder: Colorvision Spyder2express - Netshop.no - pc data foto minne digital

Er den kun for PC monitorer, eller vil den funke bra på en LCD TV også?

Eller burte jeg gå for den Spyder TV greia som Hifi Klubben selger. Har dobbel pris.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndersT2
    Ser på denne kalibrereren bra Spyder: Colorvision Spyder2express - Netshop.no - pc data foto minne digital

Er den kun for PC monitorer, eller vil den funke bra på en LCD TV også?

Eller burte jeg gå for den Spyder TV greia som Hifi Klubben selger. Har dobbel pris.
    Anbefaler heller pantone Eye-One LT (Unison anbefaling fra AVS gjengen i USA), sammen med ColorHFCR mye mer nøyaktig og en god del billigere, bedre programware, skal funke fint på Sonyen din (men mulig du må få tak i service meny for å få den kalibrert perfekt).

http://avforum.no/forum/kalibrering-...m-du-tror.html

Se her for tips (Amazon var utsolgt men Pixmania har inne).

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har sett innlegget ditt. Har lagret det som favoritt for å lese igjennom til helgen.

Bare ser litt på alternative også.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har sett innlegget ditt. Har lagret det som favoritt for å lese igjennom til helgen.

Bare ser litt på alternative også.
    Jeg har ikke prøvd spyder systemet, men etter å ha lest gjennom 400 poster og sett litt sammenlikningstester i USA så er Pantonen det de som har mer greie på enn meg som blir anbefalt. Spyderen har problemer med lave lysstyrker og gir ikke riktige målinger der, ett størst problem på projektorer men også på skjermer.

Når det gjelder spyder 2 proben så er det den samme i mange pakker der programvaren er forskjellig, prisen er også da forskjelling avhengig av programmet. ColorHFCR støtter også spyder så hvis du går den veien så kjøp den billigste og bruk det programmet som er mye mer avansert enn det som følger med i Spyder pakkene.

Det finnes selvsagt mye dyrere og bedre prober ute i verden enn Pantoen, men prisen er en helt annen, jeg har gjort sammenlining med AK sin probe (10.000 kroners klassen også fra samme produsent som pantone probene) med tre panoner og to av tre målte så godt som helt det samme på min projektor, den siste lå litt utenfor, dette kan kompenseres i Color HFCR men jeg har fått byttet den da feilmarginen var utenfor spec.

Når det er sagt så er det jeg har sett av feilmariner på spyder probene en del større enn den jeg fikk byttet...

Som sagt dette er spennede greier og du vil få ett løft på Sony skjermen din som skal gå ann å få tweeket rimelig bra etter det jeg har lest på nettet.

Active MacPhisto sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    415
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Fargeekte kalibrering

Kalibrering av Plasma, LCD, Bakprosjektør, CRT og Prosjektør anlegg.

Sjekk ut Fargeektes webside for mer informasjon.

Fargeekte

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg fikk endelig rotet meg til å skaffe kalibrerings utstyr. Jeg valgte å gå for Spyder systemet, da det Henning linket til "virket som mye jobb" er litt lat

Systemet var meget enkelt å bruke, det hjalp å få lånt en bærbar PC, så slapp jeg å kople opp en ekstra skjerm til HTPCen.

Den omgjorde en del på mine innstillinger, selv om bildet fra før var godt. Slik som Farge temperatur, som jeg hadde på Kald, og Nøytral, og ikke turte å bruke Varm 1 eller 2, fordi da ble de hvite fargene en del gråere osv. Den skulle stå på Varm 2, og da ved å nesten skru kontralst på fullt, og brightness litt under halvveis, så ble det bra

Resultatet var relativt mye bedre enn det var.

Sjekket med 2 Blu-ray filmer om jeg akuratt hadde sett igjennom, Wild Things som overrasket litt med godt bilde, og Cast Away som skuffet litt.

Wild Things, fikk enda ett lite løft, men ikke noe imponerende mye bedre.

Cast Away fikk ett mye bedre bilde, nå skjønte jeg hvorfor den fikk full pott hos High Def Digest.

Spyderen er som sakt enkel å bruke, har kun 5 forskjellinge innstillinger, som det sies, "Det enkleste er som oftest det beste". Innstillingene er Brightness, Contrast, Colour, Tint og Colour Temperatur. Tint innstilling hadde jeg ikke på min TV, så da ble det bare 4 som jeg måtte igjennom. Tok ca 15 minutter å ta selve testen.

Jeg vil tro man kanskje kan få ett enda bedre resultat med Henning sin løsning. Men for de som ikke er altfor sikre på slikt. Slik som meg, så er nok Spyder TV en enkel og kjapp vei mot ett bedre resultat, enn egne øyne.

Anbefalt.

Det eneste minuset er nok at man ikke får brukt den for å stille inn bildet fra dekoderen. Det er ikke bare å kopiere inn resultatet fra en annen inngang, da bildene varierer en del fra kilde type til kilde type. Det er ganske stor forskjell mellom HDMI og Component utgangen fra min Denon 2910.

Men siden jeg bruker scart fra min Get dekoder, så hjelper det kanskje hvis jeg kjører DVDen via Scart?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg fikk endelig rotet meg til å skaffe kalibrerings utstyr. Jeg valgte å gå for Spyder systemet, da det Henning linket til "virket som mye jobb" er litt lat

Systemet var meget enkelt å bruke, det hjalp å få lånt en bærbar PC, så slapp jeg å kople opp en ekstra skjerm til HTPCen.

Den omgjorde en del på mine innstillinger, selv om bildet fra før var godt. Slik som Farge temperatur, som jeg hadde på Kald, og Nøytral, og ikke turte å bruke Varm 1 eller 2, fordi da ble de hvite fargene en del gråere osv. Den skulle stå på Varm 2, og da ved å nesten skru kontralst på fullt, og brightness litt under halvveis, så ble det bra

Resultatet var relativt mye bedre enn det var.

Sjekket med 2 Blu-ray filmer om jeg akuratt hadde sett igjennom, Wild Things som overrasket litt med godt bilde, og Cast Away som skuffet litt.

Wild Things, fikk enda ett lite løft, men ikke noe imponerende mye bedre.

Cast Away fikk ett mye bedre bilde, nå skjønte jeg hvorfor den fikk full pott hos High Def Digest.

Spyderen er som sakt enkel å bruke, har kun 5 forskjellinge innstillinger, som det sies, "Det enkleste er som oftest det beste". Innstillingene er Brightness, Contrast, Colour, Tint og Colour Temperatur. Tint innstilling hadde jeg ikke på min TV, så da ble det bare 4 som jeg måtte igjennom. Tok ca 15 minutter å ta selve testen.

Jeg vil tro man kanskje kan få ett enda bedre resultat med Henning sin løsning. Men for de som ikke er altfor sikre på slikt. Slik som meg, så er nok Spyder TV en enkel og kjapp vei mot ett bedre resultat, enn egne øyne.

Anbefalt.

Det eneste minuset er nok at man ikke får brukt den for å stille inn bildet fra dekoderen. Det er ikke bare å kopiere inn resultatet fra en annen inngang, da bildene varierer en del fra kilde type til kilde type. Det er ganske stor forskjell mellom HDMI og Component utgangen fra min Denon 2910.

Men siden jeg bruker scart fra min Get dekoder, så hjelper det kanskje hvis jeg kjører DVDen via Scart?

Kjekt at du har hevet deg på, det er ikke noe problem å bruke spyder 2 proben med det gratis Colour HFCR programmet vis du vil fikle mer med fargerom og tweeke mer med gråskala. Det er bare å laste programmet ned, kopiere DLL filen ref beskrivelsen i den andre tråden og du kan gjøre det samme som med LT proben men målingene er litt mindre nøyaktige i mørke bilder.

Prøv og post dine kurver så skal vi se om om forumet kan gi noen tips!

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Henning
    Kjekt at du har hevet deg på, det er ikke noe problem å bruke spyder 2 proben med det gratis Colour HFCR programmet vis du vil fikle mer med fargerom og tweeke mer med gråskala. Det er bare å laste programmet ned, kopiere DLL filen ref beskrivelsen i den andre tråden og du kan gjøre det samme som med LT proben men målingene er litt mindre nøyaktige i mørke bilder.

Prøv og post dine kurver så skal vi se om om forumet kan gi noen tips!
    Kan se om jeg får gjort litt i løpet av julen.

Først så skal jeg se en del filmer for å se om det ikke er noe slik "jeg innbiler meg at det ble bedre fordi jeg har kjøpt det" greier

Når man leter etter feil, så finner man ofte noe, men om det hever kvalitets følelsen over tid må også sjekket ut.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan se om jeg får gjort litt i løpet av julen.

Først så skal jeg se en del filmer for å se om det ikke er noe slik "jeg innbiler meg at det ble bedre fordi jeg har kjøpt det" greier

Når man leter etter feil, så finner man ofte noe, men om det hever kvalitets følelsen over tid må også sjekket ut.
    Hvis du har forskjellige preset så er det lett å gjøre A/B så er det lett å ta den umiddelbare effekten. Hvis du har fått instillt D65 fra 20 ire til 100 så skal du få ett mer korrekt bilde (så er jo smaken som baken, men som du sier det å se på et korrekt bilde er det som vinner seg i lengden...)

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som er litt synd er at det ikke er noen kalibrerings plater for Spyder med HD matrialet. Det følger med en NTSC og en PAL plate.

Pal platen ville ikke starte korrekt i min XE1 spiller. Men jeg valgte uansett å gå for NTSC fordi jeg ser flest DVD filmer i dette formatet.

Vet ikke helt hvordan det slår ut når det kommer til HD filmer, men etter å ha sett ett par HD DVDer (Bourne 1,2 og 3) så måtte jeg sette "Sharpness" opp fra 13 til 20 for at HD bildene skulle komme til sin rett igjen (skalaen er fra 0 til 30).

Synd Spyder ikke har noen innstillings mulighet for dette.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For gråskala kalibrering er det samme om discen er SD eller HD, NTSC eller PAL. 0-100% gråbildene er de samme uansett.
    Sharpness for HD materiale bør settes vha. en HD testplate. En PAL eller NTSC plate vil ikke ha høy nok oppløsning på testmønsterne for justering av "HD skarphet".

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    For gråskala kalibrering er det samme om discen er SD eller HD, NTSC eller PAL. 0-100% gråbildene er de samme uansett.
    Sharpness for HD materiale bør settes vha. en HD testplate. En PAL eller NTSC plate vil ikke ha høy nok oppløsning på testmønsterne for justering av "HD skarphet".
    På skarphet så stilte jeg kun etter bilder fra selve filmen. Ett nærbilde av Brian Cox fjes i mørke. Der var det nok at detaljer til å stille inn skarphet bra nok.

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøvde kalibreringen på min brors Philips 47" toppmodell med full-HD og amblight.

Der ble resultatet forferdelig dårlig. Fargene ble ekstreme, og altfor mye kontrast.

Vil ikke legge all skyld på Spyderen, men Philipsen hoppet for kjapt tilbake til meny, slik at for å slippe å gå en lang vei inn og ut av menyen mellom hver test, så måtte vi endre innstilling (bytte f.eks. 50-51-50-51). Det kunne ha gjort utslaget. (hadde litt dårlig tid).

Jeg er fortsatt meget fornøyd med mine innstillinger, kanskje en liten anelse for lys på normal DVD.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Brigthness og kontrast stiller man best med såkalte gryramps bilder uten å bruke probe så det ville jeg lagt vekk spyderen for å gjøre. Når det gjelder farger så er det rart de skulle bli ekstreme, de fleste TV er blir mer moderate i fargene (og samtidig mer korrekt) når gråskalen justeres. Kan du fortelle litt hva du gjorde, eventuellt enda bedre laste opp ColourHFCR programmet måle gjennom gråskala, og fargerom der så kan vi se om vi kan hjelpe.

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Henning
    Brigthness og kontrast stiller man best med såkalte gryramps bilder uten å bruke probe så det ville jeg lagt vekk spyderen for å gjøre. Når det gjelder farger så er det rart de skulle bli ekstreme, de fleste TV er blir mer moderate i fargene (og samtidig mer korrekt) når gråskalen justeres. Kan du fortelle litt hva du gjorde, eventuellt enda bedre laste opp ColourHFCR programmet måle gjennom gråskala, og fargerom der så kan vi se om vi kan hjelpe.
    Det vi gjorde var å trykke opp og ned på velgeren, slik at f.eks. farge byttet mellom 100 og 99. For å ikke få menyen til å hoppe tilbake. Så det er nok det som gjorde at den fikk litt feil.

Vi gjorde ikke det før den knipse lyden kom fra PCen (altså at spyderen hadde tatt bilde).

Får teste skikkelig en gang senere hvis jeg får lov av brodern. Han er egentlig fornøyd slik det er. Ikke mitt problem

Hvordan tror du den programvaren som fulgte med vil funke mot en PC monitor?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det vi gjorde var å trykke opp og ned på velgeren, slik at f.eks. farge byttet mellom 100 og 99. For å ikke få menyen til å hoppe tilbake. Så det er nok det som gjorde at den fikk litt feil.

Vi gjorde ikke det før den knipse lyden kom fra PCen (altså at spyderen hadde tatt bilde).

Får teste skikkelig en gang senere hvis jeg får lov av brodern. Han er egentlig fornøyd slik det er. Ikke mitt problem

Hvordan tror du den programvaren som fulgte med vil funke mot en PC monitor?

Jeg har desverre ikke erfaring med spyder programwaren (ei heller tilgang til den for å fikle desverre). Den programwaren som fulgte med Pantene proben min var helt automatisk og på min bærbare justerte programmet selv farger og sortnivå på PC'en. Tviler vel om Syderen har dette, den er vel bergnet på TV?

Hvis du laster ned ColourHFCR og tar noen målinger så er det lettere å hjelpe, siden jeg i alle fall har litt erfaring med det programmet.

Intermediate phatbull sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    752
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Spyder3TV

Fikk i dag Spyder3TV. Denne har støtte for Plasma, RPTV, DLP, LCD, CRT TVs and Front Projectors.

Testet den ut på min W10000 og likte resultatet meget bra! Ble litt mørkt, men dette justerte jeg opp etterpå.

Spyder kalibrerings utstyr-spyder3tv-ii-jpg
    Spyder kalibrerings utstyr-spyder3tv-jpg

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg og brodern har spleisa på en Spyder3 TV også. Testa i går på Pana tv-en. Relativt fornøyd, men når vi satte på Gone Baby Gone i går opplevde vi bildet som alt for mørkt. Omtrent umulig å se detaljer i mørke scener. Må det være bekmørkt når man kalibrerer? Jeg kalibrerte uten direkte lys på skjermen, men noe lys var det i rommet.

Geir, eller andre....?
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    eg og brodern har spleisa på en Spyder3 TV også. Testa i går på Pana tv-en. Relativt fornøyd, men når vi satte på Gone Baby Gone i går opplevde vi bildet som alt for mørkt. Omtrent umulig å se detaljer i mørke scener. Må det være bekmørkt når man kalibrerer? Jeg kalibrerte uten direkte lys på skjermen, men noe lys var det i rommet.
    På flatskjermer er det ikke noe problem å kalibrer med litt lys i rommet da sensoren likevel ligger inntil skjermen. De verdiene programvaren kommer frem til på kontrast og lysstyrke vil veldig ofte fungere bra i mørke rom. Dette er faktisk en forutsetning for å se de detaljene man skal se i de mørkeste scenene dersom verdiene er satt med tanke maksimalt sortnivå (som programvaren gjør).

Dersom du skal bruke tv'n i normalt lys, som er det vanlige, kan du justere brightness opp ved å benytte DVE eller liknende. Dette vil øke lysutbyttet ditt, og om TV'n er rimelig greit konstruert, vil gamma og gråskala kun bli minimalt påvirket.

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så du mener at dersom vi hadde sett filmen i bekmørket så ville det vært markant bedre? Jeg syns Spyder satte brightness veeeeeldig langt ned. Den er på nivå 5 av 62..... Måtte opp i 25 før vi så noe i mørke scener den kvelden.

TVen er forresten en Pana TH-50PX720E.
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •