Automatisk romkorreksjon, mange som er helt fornøyde eller stiller dere selv?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Automatisk romkorreksjon, mange som er helt fornøyde eller stiller dere selv?

Merket det selv. Har fått F6(bakhøytaler) og C6 (center) i dynavoice serien som ikke er innspilt men likevel syns jeg ikke den automatiske romkorreksjonen var helt slik jeg likte det.

Dette blir vel veldig subjektivt også? Jeg liker feks å ha talen ganske høy og presis og at feks i en scene med masse lyd skal jeg fremdeles høre mannen skrike klart igjennom effektene.

På samme måte vil jeg at bakhøytalerne ikke skal gi så lite lyd ut av seg at jeg må høre etter for å sjekke om de i det hele tatt er med i systemet. De skal gi så mye lyd at jeg ikke er i tvil om at det skjer ting bak meg også..

Hva pleier dere å måtte "rette" på etter den automatiske romkorreksjonen er ferdig?

Intermediate marius_arnesen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    635
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg pleier og kjøre den romkorreksjonen, men det har aldrig hendt at jeg ikke har endret litt på instillingene, synes aldrig det blir 100% riktig uten å justere litt selv. Men som du sier dette er nok veldig subjektivt og kommer også veldig mye ann på forsterker og type rom.

Har samme høyttalere btw.

Intermediate gubben sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan bare svare for Yamaha RXV 1800 som jeg har nå , måtte skru opp subben 4 Db før ting "satt" . Forøvrig samme med min forrige RXV 750 . Tror YAPO lurer seg selv litt med subsignalet ... Men det er min erfaring, andre har sikkert egne
    preferanser.

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Romkorreksjon skal gi deg bedre lydopplevelse - hvis ikke - har du gjort noe "galt"

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Yamaha rx-v3800 med YAPO.

Funker helt greit, kan slå av de tingene som du ikke vil justere....

Tror YAPO`s eneste svakhet er og ikke treffe nøyaktig avstand på suben.
    Har en Velodyne SMS-1 mellom reciver og sub og jeg justerer avstanden selv så den matsher frontene.

Kan heve og dempe bass/diskant etter auto-eq er gjort for og tilfredstille basskåthet og dempe hard diskant.

På yamaha må du justere Feilene som er funnet på frekvensresponsen selv, enkelt og sett opp. Og tar et par min om alt skal justeres.

Pass på at høytalerne er parviss plassert i så lik avstand som mulig fra sweetspot. (Front, surround, surround back...) gjelder for yamaha.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon

Tror YAPO`s eneste svakhet er og ikke treffe nøyaktig avstand på suben.
    Har en Velodyne SMS-1 mellom reciver og sub og jeg justerer avstanden selv så den matsher frontene.
    Romkorreksjon angir avstand til SUB på en slik måte at lyden skal bli optimal i SweetSpot - den skal IKKE justeres i etterkant

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har Denon 3805, og altså romkorreksjon av det gamle og enkle slaget! Men er faktisk veldig fornøyd, bortsett fra.......... nivå på sub, det justerer jeg opp 2-3dB etterpå.

Og om det er optimalt eller ikke, Flageborg, nei det skiter jeg i :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Jeg har Denon 3805, og altså romkorreksjon av det gamle og enkle slaget! Men er faktisk veldig fornøyd, bortsett fra.......... nivå på sub, det justerer jeg opp 2-3dB etterpå.

Finner 3805 riktig avstand på sub'en da?

Hver eneste gang jeg kjører rom-korreksjonen så må jeg legge på et par-tre meter for å få riktig fase. (husker ikke nøyaktig hvor mye)

Fronter, Center og Surround høyttalerene finner den greit avstand til.
    Elektronikk: | Onkyo TX-NR818 | Emotiva XPA-5 | 3xBehringer EPX4000 | MiniDSP | Behringer FBD2496 |
    Høyttalere : | Fusion Tempest 12 | Fusion Alchemy 8 MTM | Fusion Alchemy 8 | 2xCelestion FTR18-4080HDX | 2xAurasound NS18 |
    Bilde: | TW-5000 | Adeo Lerret |

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Og om det er optimalt eller ikke, Flageborg, nei det skiter jeg i :-D
    Du leser ikke det jeg skriver ?

Avstand og nivå er ikke helt det samme............og jeg legger på 6dB på SUB etter AutoSetup altså det dobbelte av det du pleier å gjøre.

Avstand forblir urørt.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I min gamle stue bommet den på avstand til sub, men i den nye stua har den målt riktig hver gang. Mulig det har med stående bølger å gjøre, slik at den lettere ble lurt i den forrige stua?

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I min gamle stue bommet den på avstand til sub, men i den nye stua har den målt riktig hver gang. Mulig det har med stående bølger å gjøre, slik at den lettere ble lurt i den forrige stua?
    Vet ikke om det har noen betydning i ditt tilfelle norcad, men vil en eventuel fase justeringen på subwooferen kunne påvirke hvordan rom korreksjon systemet opfatter avstanden til subwooferen?
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Intermediate goldeneagle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg blir ganske fornøyd med romkorreksjonen på min forsterker. jeg pleier også som dere andre og måtte stille opp noen db på subben. denne stiller jeg forøvrig opp og ned som det passer med type musikk og type film. hender også at jeg stiller noen db opp på senterkanalen for å få vanlig snakkevolum litt klarere frem

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Du leser ikke det jeg skriver ?

Avstand og nivå er ikke helt det samme............og jeg legger på 6dB på SUB etter AutoSetup altså det dobbelte av det du pleier å gjøre.

Avstand forblir urørt.
    Sorry Flageborg!

Jeg håper tidspunktet (kl 03:22) er en god nok unnskyldning for ikke å forstå hva du hadde skrevet :-D

Men da er vi helt enige!

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0