Hjelp til å tyde grafe fra REW med Radio Shack.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    157
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp til å tyde grafe fra REW med Radio Shack.

Hei,
    hadde en tråd gående HER som førte til at jeg investerte 450kr i en lydtrykksmåler.
    Vil ikke blande inn

Vel, nå har jeg målt og fått engrafe, men den sier meg veldig lite igrunn.
    Kan vel nevne at jeg hadde en dB måling på rundt 83dB, og at Radio Shacken stod på 80dB.
    "C Weighting" og "Slow Response" ble brukt.

Har ellers fulgt de steg som er i guiden her på forumet.

Her er grafen jeg får:LINK
    Beklager at jeg må linke, men bildet ble litt for stort for å legge rett på forumet ...

Som dere ser, så er det et område rundt 115Hz som er litt lavere enn de andre.
    En liten dip også rundt 42Hz.

Vet ikke om denne kurven er så gal, eller om det er noe jeg overser.
    Det er snakk om 2-veis B&W stativhøyttalere, og ikke en subwoofer, men programmet slutta ved 400Hz.

Noen råd, tips eller ting dere trenger å vite for å hjelpe?

Takk for svar!

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å gjøre ting litt enklere; Klikk på "Graph limits", og sett størrelsen på grafen til en noe bedre oppløsning for ditt bruk. F.eks 20-2000Hz. Juster aksen for dB også, hvis du ønsker å se bedre hvor store dipper/peaker du har.
    Rett over grafen har du en arkfane som heter "All measured" Da er det enkelt å sammenligne flere målinger. Og rett under grafen i venstre hjørne, ser du et symbol for lagring av grafen som bilde, så slipper du å ta med hele skjermbildet. Du bør også måle litt høyere i frekvens slik at nivå på bass kan sammenlignes med mellomtone f.eks.

Når det gjelder målingen du har gjort, viser den at du har dypbass ihvertfall! Du har like høyt nivå ved 20Hz som ved 200.

Hvis du ser på grafen og tenker deg en rett linje fra 30-200 Hz, vil du i forhold til denne ha en liten topp ved 25Hz, og to litt større ved 50 og 70Hz.
    Også har du en "stor" dip ved 40Hz, en liten ved 65 og en enda større dip ved 115Hz.

Problemet med grafen er at det ikke er noe å sammenligne med. Du må derfor måle høyere opp i frekvens slik at man ser nivået på bassområdet.

Mål også på flere plasser i rommet og se om du kanskje får en renere frekvensgang ved å flytte lytteposisjon.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    157
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for gode råd, skal gjøre det i morra.
    Men hvordan måler jeg hele skalaen (20-20K)?

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du ikke lest guiden min da?

Etter at du har klikket på "Measure", klikker du på linjen øverst i vinduet som kommer opp, det står noe sånt som "Measure using 256k log sweep....bla bla bla" Da får du opp valg om hvor høyt i frekvens du vil måle.
    Men måling opp til 20000Hz med en lydtrykksmåler er ingen vits. 10000Hz er nok absolutt maks hvor de måler noenlunde riktig.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    157
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tok bare en kjapp måling i dag, er helt utslitt, så jeg orker ikke å gjøre for mye ut av det i dag.

Link
    Som du ser er det midbassen som sliter, altså fra ca 100Hz til 150Hz er det et lite søkk.
    Bassen henger ellers godt med, men det er en liten topp rundt 6KHz, selv om det er store svingninger.

Jeg vil i alle fall konkludere med at jeg ikke trenger noen sub med det første.

Har ikke målt noe særlig mer andre steder i rommet, for jeg finner ikke min han til hun minjackkabel, så jeg kommer ikke lengre unna PCen enn det jeg sitter omtrent.
    Må lete etter den i morra og gjøre det da.
    Dessuten er det en del skolearbeid som desværre må prioriteres før kalibreringen

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rett til venstre for grafen kan du gå inn på "Trace Adjustments", og sette "Smoothing" til 1/6 oktav, så ser du bedre hvordan frekvensresponsen er.
    Og når du klikker på lagre i nedre venstre hjørne av grafen, så sett f.eks 650 som bildebredde, så kan du legge ut grafene her.

Om noen finner denne tråden i ettertid er det greit å se grafene også, og ikke bare finne linker til bilder som er slettet.

Dette ser jo ikke så ille ut, men hadde du fått rettet på nivået mellom 100 og 200Hz, ville du fått mer "slam" over bassen, og jeg antar det er hva du savner?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    157
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er akkurat det jeg savner.
    Å føle at bassen river litt i mellomgulvet.
    Men nå har jeg lekt meg litt med den innebygde equalizeren på lydkortet, og det som gir meg mest trykk-effekt er å øke 62Hz en desibel eller to.
    merker ikke så mye når jeg øker 125Hz egentlig.

Har et par småting å gjøre akkurat nå, men blir jeg ferdig kjappt skal jeg måle litt mer i dag.
    Tar til meg de tipsene dine, takk for de

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    157
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    okay, jeg droppa å måle og stresse.
    Tar heller og flytter anlegget ut i den store delen av rommet.
    Har gjort det allerede, for å prøve, og jeg flytter ikke tilbake for å si det sånn
    Det kommer nok noen flere målinger etter eller i løpet av helga, når jeg har fått satt møblene på plass der de skal stå fremover.

Skal prøve ut litt forskjellige plasseringer og se hva jeg kommer frem til.
    Forskjellen er allerede enorm, så jeg gleder meg til jeg får fintuna plasseringa og ordna med en form for stativ.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    157
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sånn, det har tatt litt tid, men jeg nå så godt som ferdig møblert og klar.
    Har mistet mye av dypbassen ved å flytte ut hit, men jeg har en forferdelig peak ved rundt 47Hz.
    Det er så ille at det rister i rommet når jeg spiller ved greit volum. Det er snakk om 12dB omtrent.
    I tillegg har jeg fortsatt en rund stigning rundt 6KHz som jeg føler dominerer lydbildet litt.

Har nå et søkk rett over 100Hz som er på rundt 20dB avvik fra 75dB, som var målet.

Nåværende graf:
    Vedlegg 25092

Vad tycks?
    Er det grunn til å være missfornøyd?
    Hva kan jeg eventuellt gjøre for å jevne ut litt?

Skulle dere lure på hvor jeg har plassert meg nå, så er det nede i venstre hjørne på tegningen, og jeg sitter på motsatt vegg, (den korteste).

Intermediate Snooky sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Peak og dip i bassområdet kan henge sammen. De vil nok flytte seg i frekvens hvis du flytter lytteposisjon (måleposisjon) eller plassering av HT. Finn stedet de er minst fremtredende. Høyere opp har du tilsynelatende en del refleksjoner, og en markant resonans. Mange harde overflater?
    Men før du begynner å endre noe ut fra resultatet lurer jeg på om du vet du kan stole på målingene dine? Antar du har kompensert for avvik i lydtrykksmåleren din, men hva med å verifisere med manuell måling av dypbass? Hvis ikke foreslår jeg at du laster ned sinustoner og skriver på "gamlemåten" en gang. Burde få en tilsvarende kurve, og da vet du jo at REW gir deg gode resultat å jobbe med.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    157
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har kjørt sinustoner gjennom REW og merker at det er enorm forskjell i området rundt 47Hz.
    Kan sikkert måle litt i fra 20 til 2-300Hz selv og se, har ikke noe bedre å ta meg til i dag :P
    Kan også prøve å flytte målepossisjonen litt, men høyttalerene er det litt lite å gjøre med.
    De må nesten stå som de gjør, med mindre jeg flytter de nærmere veggen.
    Merker ikke noen voldsom endring i basstonene når jeg går rundt i rommet, men jeg kan spille av noen toner og sjekke volumet forskjellige steder.

Harde overflater, jo, meg og sofaen er desværre de to eneste myke punktene i rommet vil jeg tro.
    Har nå en betongvegg på venstre side og panel utenpå betongvegg forran, bak og på høyre side ...
    Så en del harde flater vil jeg si.

Er klar over problemet, men har ikke så mye jeg kan gjøre for å bedre det.
    Kan henge opp noe "mykt" over sofaen, på veggen bak meg, og vil tro det hjelper en del.
    Får kjøpe et dekorativt håndklee eller noe, det bør funke?

EDIT: det er veldig varierende resultater må jeg si.
    Målt med 1Hz mellomrom fra 20 til 100Hz, og deretter hver 10'ende Hz oppover til 250Hz, pluss at jeg gikk litt rundt forbi og sjekka hvor et par av frekvensene hørtes best.
    Etter dette måtte jeg ha en pause, så jeg trykker off på fjernkontrollen til forsterkeren (rører altså ikke volumet), kommer tilbake litt seinere og skal måle på nytt.
    Får plutselig me høyere resultat enn jeg hadde forventa, så jeg kontrollmåler med et par frekvenser, og ser at det er både lavere og høyere resultat enn i stad.
    Hvor jeg holdt måleren hadde ganske mye å si, så jeg må nesten legge den et sted eller noe.
    Lagde uansett en grafe og tok et sweep med REW, og det var relativt likt, samme peaker og dipper, men litt avhengig av hvor jeg holder måleren, så varierer formene litt.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lydtrykksmåleren bør stå likt hver gang. Har feste til fotostativ på modellen din, men noe improvisert funker fint så lenge du får det stabilt.

Kan du foreta en manuell måling fra sweetspot ved bruk av disse tonene og arket, og poste resultatet? Artig å se hvor mye det avviker fra REW. Fint om du da brenner de ut istedet for å spille av fra pc slik at lydkortet ikke blir benyttet.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    157
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må kjøpe tomme CDer i så fall, eller brenne ut på DVD og spille av på min ferske PS3
    Må skryte litt av den :P

Tror kvaliteten på lyden blir best ut fra PS3, for CD-spilleren er en "gammel" JVC, så jeg får se hva jeg gjør.
    Ender vel opp med at jeg gjør begge deler

Hvordan vil du ha resultatene og hvilke resultater vil du ha?
    Kan ikke garantere noe måling fra sweetspot, men skal ta så nærme jeg kommer med fast plassering

EDIT: Fikk ikke respons i lydtrykkmåleren før ved 15Hz, og jeg er ikke sikker på om det var tonen fra høyttalerene mine den registrerte, eller om det var tilfeldig. Synes nå pila rørte litt på seg, og jeg hadde på 60dB, og den vaklet på -10.
    Brant ut på DVD og spillte av på PS3. Kabel jeg brukte der var den som fulgte med PS3, mens fra PC brukte jeg en Argon 5005.
    Resultatene ble ganske like egentlig, se selv, her er grafene:
    REW:
    Vedlegg 25180
    SVS:
    Vedlegg 25181

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette var mer i tråd med hva jeg hadde trodd basert på de HT'ene du bruker, og den plasseringen du viser på tegningen i en annen post. Mulig jeg leste de tidligere REW-grafene feil, men den avrullingen her passer bedre.

Ser ut som du har en del romressonans, og at du sliter med stående bølger. En betydelig peak avbrutt av en dip i midten ligner veldig på den grafen jeg fikk før sub'en fant seg til rette sammen med resten av HT'ene. Har du mulighet til å eksperimenter litt mer med plassering? Tenker særlig på å få samme avstand til sidevegger på hver HT, og kanskje teste litt froskjellige avstander til bakvegg.
    Får du sammen dip og peak hvis du måler en meter foran eller bak sweetspot?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    157
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, å måle en meter bak sweetspot blir litt vanskelig, da jeg må gjennom en solid betongvegg for å få det til :P
    Men en meter forran skal jeg prøve, og samtidig skal jeg dra høyttalerene litt mer frem fra veggen ,go prøve å dytte de litt nærmere også ,så får jeg se hva som skjer.

Kommer til å bruke REW, siden det er utrolig mye enklere, og ser ut til å gi samme resultat.

Den tidligere REW grafen var nok målt fra den gamle plassen jeg hadde høyttalerene, og der var situasjonen litt annerledes.

Oppdaterer nok denne posten litt seinere i kveld, så sant ingen svarer, da lager jkeg en ny

EDIT: det er nå litt for seint til at jeg kan måle noe mer, så jeg må ta det med flytting på høyttalere i morra, eller i dag blir det vel nå :P

Har målt fra sweetspot, en god armlengde forran seweetspot og en srmlendge til venstre for sweetspot, legger opp grafene.

Sweetspot:
    Vedlegg 25335

Forran sweetspot:
    Vedlegg 25336

Til venstre for sweetspot:
    Vedlegg 25337

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som nevnt i svaret mitt lenger opp; sett på 1/6-oktav "smoothing", og se på 2 . grafen i forrige post, så er nok ikke den så aller verst tenker jeg
    Bruker du 1/6 eller 1/3 oktav smoothing ser du grafene mer sånn som ørene dine oppfatter lyden.

Og bare for å presisere, den 2. grafen er ikke FORAN sweetspot!
    Heretter ER det sweetspot! :-D

Kanksje du burde se litt høyere opp i frekvens i stedet? Nivået i diskanten er rimelig høyt ser det ut til.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    157
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, mener på at jeg satte på 1/6 oktav på de grafene der, men jeg får se om jeg ikke kan flytte meg litt fremover intil videre.

Har sett det er høyt nivå på diskanten, og lurer på hva det kommer av, men jeg mistenker romklang.
    Det er som du sikkert har fått med deg, masse harde flater som lyden kan reflekteres av, og når jeg spiller høyt hører jeg en susing i det frekvensområdet.
    Veldig plagsomt, men ikke noe jeg klarer å gjøre noe med på en stund, desverre.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har vel diskant kontroll på forsterkeren? Tar ikke så lang tid å skru på den
    Høye frekvenser er det som er enklest å dempe, prøv med et teppe på gulvet foran høyttalerne, å dempe refleksjoner fra et hardt gulv kan gjøre underverker. Enda bedre er det hvis du kan dempe veggene ved siden av/foran høyttalerne også.
    Når du spiller på lavt til moderat volum, er ørene mest følsomme for mellomtone. Diskant og bass vil høres svakere ut. (Derfor Loudness på eldre forsterkere). Når du har så høyt nivå i diskanten vil den høres like høy ut som mellomtonen, og hva står igjen? Jo det høres ut som du mangler alt av bass.
    Dette er mye av årsaken til at du må spille høyt før du får noe bass i musikken. Ved å tone ned diskanten, vil det bli nærmere slik ørene dine er vant til å høre musikken.

Ta en ny måling i den nye sweetspot, og bruk 1/3 oktav smoothing, så vi får se hvordan det ser ut

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    157
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tok en måling med Tone Defeat av, og treble på minus "to prikker".
    Målte først med alt nøytralt, og forskjellen var på rundt 4 dB så det ut til.

Har flyttet sweetspot et stykke fremover, og kjenner bassen en del bedre enn før, så det er positivt

Der er altså grafen med nedjustert diskant. Vet ikke om jeg vil skru ned mer enn to prikker på diskanten, men kan eksperimentere litt utover dage hvis jeg orker.
    Vedlegg 25363

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    157
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flytta høyttalerene slik at de stod 50cm ut fra bakveggen, rett over 1,5 meter fra hverandre og like langt fra hver sidevegg.
    Dette resulterte i en skarp lyd uten noe merkbar bass.
    Målte og fikk noen resultater jeg ikke var helt fornøyde med, så jeg flytta høyttalerene tilbake slik de stod.

Bare se grafen jeg legger ved og stol på meg når jeg sier at den lyden ikke var særlig behagelig å lytte til.

Har derfor ingen planer om å flytte meg fra der jeg sitter nå, men skulle gjerne fått litt tips til hvilke tiltak som gjør at jeg kan redusere gjenklangen fra rommet, uten at det blir for dyrt.
    Er på planleggingsnivå fortsatt og må vente til jula er over før det blir handling av det, så ingen forslag er dårlige
    Det er spesiellt refleksjoner i området fra ca 3,5KHz til ca 8KHz som er kritisk å dempe.
    Tips om hvilke tiltak som hjelper på dette er hjertelig velkomne.

Leser mye om Rockwools akustikkplater og lurer på hva disse koster.
    Har sett på forumet en guide til hvordan man rammer inn disse og tenker jeg kan lage et par av disse, men vet ikke om de demper riktige frekvenser.
    Tenkte jeg skulle kle med stoff og lurer derfor også på hva slags stoff som egner seg best med tanke på å hindre støv å kobbe ut, og på at det gjerne skal dempe greit også.

Jeg har dårlig respons i området 80-100Hz, og i overkant god respons rundt 47,5Hz, så det kunne det også vært greit med noen teorier på årsaken til det også, hvis noen tar utfordringen

Vedlegg 25611

EDIT: hadde lasta opp feil grafe ...

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •