Hjelp til å tyde grafe fra REW med Radio Shack. - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 22 av 22
    Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Høye frekvenser er enklere å dempe enn lave, dvs at dempemateriale ikke behøver å være så tykt. Problemene du har i bassen er nok antagelig "room modes" / stående bølger, og mye vanskeligere å få bukt med.
    Når du sitter i sweetspot, kan du bruke et speil, og plassere det på gulv og sidevegger (tak også for den saks skyld), slik at du ser høyttaleren(e) i speilet. Disse stedene er hvor første refleksjonene oppstår.
    Forsøk å dempe disse først, vha tepper, puter e.l. Eller bryt opp refleksjonene med en bokhylle eller annet møbel langs veggen. Og bruk hørselen først og fremst for å avgjøre om det blir bedre.
    Både lydtrykksmåleren og RoomEqWizard er langt fra det optimale for å måle høye frekvenser, så ta måleresultatet med en stor klype salt, og stol heller på ørene.
    Når du har funnet ut hvor du trenger å dempe, og hvor mye, kan du begynne å tenke på penere løsninger. Ofte kan bare et pent teppe på gulvet, og en bokhylle etc på sideveggene være alt som skal til.

Lykke til!

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    157
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Har klagd litt på gulvkaldt rom i håp om å få sponsa et teppe og jeg har en god følelse på at det virker :P

Har en liten, smal hylle jeg kan plassere langs høyre vegg der hvor refleksjonen fra den ene høyttaleren er.
    Det er en veldig lett konstruksjon, men den vil i alle fall bryte opp litt.

Du mener altså at de frekvensene jeg har problemer med lett kan "dempes" ved hjelp av enkle inngrep, som for eksempel et teppe, litt tykkere gardiner og gjennomtenkt plassering av møbler?

Bassen får jeg bare leve med. Kjørte forforsterkerdelen av C320BEE gjennom en scan, og den begynte ganske høyt ved lavt signal for så å synke ned til +- +3dB ved rundt 20Hz, for så å forsette nesten helt flatt frem til omtrent 5KHz der den steg akselererende opp til den på 20KHz var omtrent på nivå med signalstyrken ved 1 Hz.
    Ikke noe galt med forforsterkerdelen til C320BEE i hvertfall

Den peaken rett oppunder 50Hz er det enten rommet eller høyttalerene som såt bak. Skal se om jeg ikke får dratt høyttalerene opp i storstua for en liten prøvespilling der i morra eller til helga.
    Kunne vært artig å se hvor stor inflytelse rommet har ...

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •