Akustiske tips til å fjerne 80hz dip?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Active defo sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    372
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Akustiske tips til å fjerne 80hz dip?

Som tittelen sier så sliter jeg med en kjempe dip rundt 70-90 hz. Høytalerne er Klipsch RF82 og pb plus/2. Har prøvd tilnærmet alt av plasseringer osv for å fjerne den. Derfor tenkte jeg kanskje å prøve å gjøre noe med rommet.

Nedenfor er en skisse av rommet slik det ser ut nå, og det meste kan forandres til fordel for lyden, men anlegget og sengen må være langs de veggene de er nå. Er åpen for en hel-omvending, men det må være siste løsning. Tenkte mer på eventuelle bokhyller, dempeplater, ting som kunne fungert positivt. Kunne 2 stk xtz subber hvert en enklere/bedre løsning? Skal foresten plassere rockwool akustikkplater på førsterefleksjonene så fort de annkommer, vil dette hjelpe kanskje?

Tips?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er dippen der hvis du kun måler med frontene eller kun sub'en?

Hvis du kjører delefrekvens på 80Hz mellom fronter og sub så får man dip hvis fasen ikke er riktig.
    Elektronikk: | Onkyo TX-NR818 | Emotiva XPA-5 | 3xBehringer EPX4000 | MiniDSP | Behringer FBD2496 |
    Høyttalere : | Fusion Tempest 12 | Fusion Alchemy 8 MTM | Fusion Alchemy 8 | 2xCelestion FTR18-4080HDX | 2xAurasound NS18 |
    Bilde: | TW-5000 | Adeo Lerret |

Active hackpacker sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har samme problemet som deg. En ide er å kanskje plassere noe tykkere Rockwool materiale i hjørnene, eller slike "bassfeller" i skum. Rockwool akustikkplater demper fra 150-4000 Hz (i følge leveradør). Har kjøpt et par som jeg skal prøve selv, men det er vel sprøs om det demper så mye på bassområdet da.

Active defo sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    372
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Strike Ace
    Er dippen der hvis du kun måler med frontene eller kun sub'en?

Hvis du kjører delefrekvens på 80Hz mellom fronter og sub så får man dip hvis fasen ikke er riktig.
    Har prøvd sub alene, klipsch alene og begge med fase 0 og 180 grader. Dippen er der fortsatt, til tross for litt bedring med fasen ved 0 grader, men som igjen ikke høres riktig ut av en merkverdig grunn.

Legger til at rommet er 3x3 meter.

Sitat Opprinnelig postet av hackpacker
    har samme problemet som deg. En ide er å kanskje plassere noe tykkere Rockwool materiale i hjørnene, eller slike "bassfeller" i skum. Rockwool akustikkplater demper fra 150-4000 Hz (i følge leveradør). Har kjøpt et par som jeg skal prøve selv, men det er vel sprøs om det demper så mye på bassområdet da.
    Det er en mulighet, selv om jeg helst vil unngå det ettersom mor ikke er særlig begeistret for rockwool platene som allerede skal på veggen

Noen som selger slike bassfeller ferdige uten å måtte tømme lommeboka helt?

Intermediate bomholt sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gode ferdige bassfeller koster flesk. Det du eventuelt kan gjøre istedet er å bygge noe. Det er mulig at f.eks 15 cm eller 20 cm rockwool plater vil kunne fungere. Du setter to og to sammen og plasserer de i hjørnene. Førsterefleksjonene bak høyttalerne og på sidene kan også prøves, men hjørnene er viktigst for bassen.
    Setter du rammer på platene og kler de med pent stoff fra Jysk/IKEA, så tviler jeg på at moderen vil klage.

Et annet alternativ, er å kjøpe sånne rockwool rørskåler. Tipper du må enten bestille de fra rørleggerfirma eller direkte fra rockwool. Ville ha valgt de tykkeste, fjernet alumfolien, kledd de med pustende stoff og eventuelt plassert en rund plate på topp og bunn.
    Rockwool - Rørskål 864 m/alufolie- Datablad :: Produktguide :: A/S Rockwool
    De som er brukt i denne tråden er nok for små, men guiden er fin:
    Ikke så mye snekring, men.......(basstraps)

Tredje alternativ er å bruke seriøs romkorreksjon. Dersom du har en PC, så kan bruke den og skaffe deg en software basert løsning. Tror Audiolense er gode saker:
    Juice HiFi
    Romkorreksjon kan ikke erstatte hva bassfeller gjør fult ut, så det aller beste resultatet får du med bruk av begge deler.

Intermediate Snooky sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror jeg har kommentert bassen din i en annen post i dag også
    Uansett er det nok sannsynlig at du har utfasing ved 80 hz. Siden du har forsøkt fasevending på sub'en er det nok sannsynlig at den utfaser seg selv med stående bølger.

De lavere frekvensene stråler ikke men ruller. Du har derfor ingen førsterefleksjon ved 80 hz som kan dempes. Bassfeller i hjørnene kan hjelpe, men så langt ned må de være stoooore :?
    Som du er inne på kan en sub til, plassert slik at den fanger opp og vender problembølgen din være et alternativ. Men da beveger vi oss kjapt inn på det jeg skrev om i den andre posten :-D

Active defo sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    372
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snooky
    Tror jeg har kommentert bassen din i en annen post i dag også
    Uansett er det nok sannsynlig at du har utfasing ved 80 hz. Siden du har forsøkt fasevending på sub'en er det nok sannsynlig at den utfaser seg selv med stående bølger.

De lavere frekvensene stråler ikke men ruller. Du har derfor ingen førsterefleksjon ved 80 hz som kan dempes. Bassfeller i hjørnene kan hjelpe, men så langt ned må de være stoooore :?
    Som du er inne på kan en sub til, plassert slik at den fanger opp og vender problembølgen din være et alternativ. Men da beveger vi oss kjapt inn på det jeg skrev om i den andre posten :-D
    Det stemmer! Og svart har jeg også Det jeg tenkte på med denne tråden var å få eventuelle akustiske tips som kunne hjelpe, og heller ta diskusjon av eventuelle nye subber i den andre tråden.

Er 80 hz så fryktelig dypt da egentlig? Hva er ferdige bassfeller ment å hjelpe på?

Hva med en smal og høy bokhylle i hjørnene, kunne det hjelpe på noe?

Sitat Opprinnelig postet av bomholt
    Gode ferdige bassfeller koster flesk. Det du eventuelt kan gjøre istedet er å bygge noe. Det er mulig at f.eks 15 cm eller 20 cm rockwool plater vil kunne fungere. Du setter to og to sammen og plasserer de i hjørnene. Førsterefleksjonene bak høyttalerne og på sidene kan også prøves, men hjørnene er viktigst for bassen.
    Setter du rammer på platene og kler de med pent stoff fra Jysk/IKEA, så tviler jeg på at moderen vil klage.

Et annet alternativ, er å kjøpe sånne rockwool rørskåler. Tipper du må enten bestille de fra rørleggerfirma eller direkte fra rockwool. Ville ha valgt de tykkeste, fjernet alumfolien, kledd de med pustende stoff og eventuelt plassert en rund plate på topp og bunn.
    Rockwool - Rørskål 864 m/alufolie- Datablad :: Produktguide :: A/S Rockwool
    De som er brukt i denne tråden er nok for små, men guiden er fin:
    Ikke så mye snekring, men.......(basstraps)

Tredje alternativ er å bruke seriøs romkorreksjon. Dersom du har en PC, så kan bruke den og skaffe deg en software basert løsning. Tror Audiolense er gode saker:
    Juice HiFi
    Romkorreksjon kan ikke erstatte hva bassfeller gjør fult ut, så det aller beste resultatet får du med bruk av begge deler.
    Har ikke noen pc med lydkort som støtter disse programmene desverre. Hva er forskjellen på de programmene der og vanlig kalibrering med behringer? Linken var inspirerende da! Jeg må overveie det alternativet.

Active defo sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    372
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kunne de her vært gode for noe?

Wave Panels - CR - Corner Traps

Billige er de og, koster kun 1 høvding hos prolyd.no

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av defo
    Kunne de her vært gode for noe?

Wave Panels - CR - Corner Traps

Billige er de og, koster kun 1 høvding hos prolyd.no
    Skumgummi virker svært dårlig i bassen. Her er det massiv rockwool som gjelder. Kan du sette sammen to og to plater og teste? Det må enten bli to på 7,5cm eller helst to på 10cm. Jeg har prøvd å sette sammen to på 7,5cm og merker de virker i bassen, men aner ikke hvor dypt. Kanskje tykke glava ruller som selges til slikk og ingenting kan også funke. Vill ha satset på dette først og romkorreksjon etterpå. En software basert løsning som Audiolense kan endre mye mer nøyakitv enn en Behringer EQ. Kan ikke sammenlignes. Vista har også romkorreksjon som skal være veldig bra. Men bassfeller først!

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bomholt
    Skumgummi virker svært dårlig i bassen. Her er det massiv rockwool som gjelder. Kan du sette sammen to og to plater og teste? Det må enten bli to på 7,5cm eller helst to på 10cm. Jeg har prøvd å sette sammen to på 7,5cm og merker de virker i bassen, men aner ikke hvor dypt. Kanskje tykke glava ruller som selges til slikk og ingenting kan også funke. Vill ha satset på dette først og romkorreksjon etterpå. En software basert løsning som Audiolense kan endre mye mer nøyakitv enn en Behringer EQ. Kan ikke sammenlignes. Vista har også romkorreksjon som skal være veldig bra. Men bassfeller først!
    Glava ruller har jeg også tenkt på, men det er støvet som bekymrer meg.
    Noen som har noen tips til å unngå støvet? Må ikke plasten bort?

Skumgummi-madrasser er også billige og tanken har streifet meg å bruke noe slikt. Sammenrullet og satt opp i et hjørne?
    Elektronikk: | Onkyo TX-NR818 | Emotiva XPA-5 | 3xBehringer EPX4000 | MiniDSP | Behringer FBD2496 |
    Høyttalere : | Fusion Tempest 12 | Fusion Alchemy 8 MTM | Fusion Alchemy 8 | 2xCelestion FTR18-4080HDX | 2xAurasound NS18 |
    Bilde: | TW-5000 | Adeo Lerret |

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som jeg har skrevet før; Skumgummi fungerer ikke skikkelig til bass. Det sikreste er enten massiv rockwool eller å kjøpe ferdige bassfeller. GIK Acoustics har gode bassfeller og er blandt de billigste, men rimelig blir det ikke.
    GIK Acoustic products ensures proper acoustics for your recording studio or home theater!
    Build a Better Bass Trap

Newcomer Moppen sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har samme problem per dags dato, mulig dette endre seg når rommet er ferdig.

Har tatt mange målinger på dette.
    Flyttet høytalere mye...
    Har ikke helt blitt kvitt dippen men har klart og få den så small som mulig men da har det påvirket andre ting.

Det som gir størst gap hos meg er vist høytaler er plassert for nærme hørner.

Før jeg plukket vekke alt så sto de vel 75cm ut fra vegger, i begge rettinger.

Det som er rart er har denne dippen på både fronter og sub, separat eller sammen,men mitt rom jo rart og da... Sykt med stående bølger.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •