Kallibering av lyd med Avia/DVE

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kallibering av lyd med Avia/DVE

Jeg har en Pioneer 1016, når jeg kjører test tonene på dvd'ene så kommer det lyd i begge bakhøytalerene når den sender kunn til venstre bak og det samme skjer når den sender til høyre bak, er det noen som vet hvorfor? Når jeg går inn i setup på reciveren så er det ok.
    Hvorfor har ingen av disse kallibrerings dvd'ene muligheter for å kallibrere et 7.1 system? De sender ingen signaler til suround høytalerene og de fleste recivere i dag er jo 7.1.
    Når en har kjørt autosetup, er da mye å hente på manuell kallibrering?
    Jeg er ganske ny på dette her så noen innspill hadde vært fint.
    :???:

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det virkelig ingen her inne som kan svare meg på disse spørsmålene?
    Eller er spørsmålene rett og slett for dumme

Intermediate atle99 sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    921
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt sikker på at du har koblet riktig?

Intermediate Snooky sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bassen67
    Jeg har en Pioneer 1016, når jeg kjører test tonene på dvd'ene så kommer det lyd i begge bakhøytalerene når den sender kunn til venstre bak og det samme skjer når den sender til høyre bak, er det noen som vet hvorfor? Når jeg går inn i setup på reciveren så er det ok.
    Som nevnt over lukter det feilkobling her, og hvis det funker som det skal med receiverens egne testtoner virker det sannsynlig at feilen ligger mellom spiller og receiver. Hvordan overfører du lyden mellom disse? Mottar receiveren signalet som et DD 5.1 signal, eller får den stereo som den lager surround ut av med pro logic?
    Hvorfor har ingen av disse kallibrerings dvd'ene muligheter for å kallibrere et 7.1 system? De sender ingen signaler til suround høytalerene og de fleste recivere i dag er jo 7.1.
    Antar lydsporene benytter DD/DTS 5.1 og/eller 6.1. Lite innspillinger med 7.1 lyd så vidt jeg vet, så da har de vel heller ikke satset på dette.
    Når en har kjørt autosetup, er da mye å hente på manuell kallibrering?
    Jeg er ganske ny på dette her så noen innspill hadde vært fint.
    :???:
    Min erfaring er at det er mye å hente på manuell kalibrering både før og etter auto setup. Særlig før har jeg hatt god erfaring med. Du finner en del om dette i bla denne tråden.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar
    Tidligere fikk reciveren stereo signaler, jeg ha nå endret dette til "auto" dvs. at reciveren får signalene slik som de er spillt inn på plata det hjalp ikke. Jeg får sjekke koblingene tenker jeg. Jeg tror også det går an å bruke reciveren som HDMI switch kanskje det hjelper.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan overfører du signal fra DVD til receiver? Digitalt med optisk/coax, eller analogt?
    Forteller deg kanskje noe du allerede vet nå, men for å få overført flerkanalslyd må du benytte én digital kabel for å dekode i receiver, eller seks analoge kabler til multichannel input (for fem HT pluss sub) hvor siganlet er dekodet i DVD-spilleren.
    Benytter du analog høyre/venstre, typisk rød og hvit analog kabel, overfører du uansett kun stereo. Receiveren kan mikse om dette til surround med pro logic e.l. men det blir ikke nær det samme. Spør fordi jeg tidligere måtte hjelpe en bekjent som fikk lyd i begge bakhøyttalerne ved kalibrering med DVE. Viste seg at han overførte stereo med to analoge kabler, og at pro logic ikke klarte å skille ut hva som burde komme fra høyre og venstre bak. Siden dine syptomer ligner....

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg overfører lyden med 2 kabler, så det er nok det som er problemet.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg overfører lyden med 2 kabler, så det er nok det som er problemet.
    Ja, da får du kun stereolyd fra DVD til receiver. Sistnevnte kan prosessere denne til en slags surroundlyd, men "ekte" 5.1 blir det ikke.

Receiveren din har digital lydinngang, så hvis DVD-spilleren har det samme er du på et løp. Da vil signalet gå digitalt til receiveren og dekodes av DAC'en i den, dermed får du spilt av det samme lydsporet som er på DVD-plata.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •