Demping av bass

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 6 1 2 3 4 5 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 111
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    98
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Demping av bass

Lese i siste dvd og hjemmekino, sikter til artikkelen som rock i blokka.

Ser han har betong heller, med noe som ser ut som liggeunderlag under, det skulle vist være bra mot kryp bass. God ide da, slipper man å plage naboene for mye. Gjelder vel først og fremst de av oss som bor i blokk da !

Sto også at det hadde en viss effekt på bassen også, den ble vist mindre resonans og dermed strammere bass.

Noen som har testet ut dette ? Er det virkelig like bra som det høres ut som ?

Alle tips om dette taes mot med takk...tror naboene også blir veldig glade !!

Intermediate Hanspf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,722
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm satt og fikk akkurat samme aha opplevelse. Men vet ikke om dette var snakk om mest bass ned til naboene under? Bor i ett 3 x 2 etasjes hus, og her er det naboen ved siden av som klager mest. Har nå satt på dempeføtter, dette skal vel og hjelpe?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Leste dette jeg også i dag når jeg endelig fikk bladet i hus (kom jo med ganske artig film også gitt! ) og ble ganske interessert.

Absolutt spennende, mon tro om det fungerer skikkelig. Bor i toppetasjen av en 4 etasjes rekkeblokk, hører desverre lyd fra naboer ved siden av moderat godt.

Ingen som har klaget enda, men hadde vært morsomt å kunne spille litt høyere ved filmtitting..

Noen som vet hva slike heller koster, hva han hadde under hellene og hvor man får tak i dem?

Skal jo også sies at de egentlig ikke ser ut i måneskinn men kan vel bli bedre om man maler dem sorte eller en eller annen litt mer nøytral farge?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    98
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan vel godt være enig om at de ikke ser ut i måneskinn, men hva kan vel ikke en sprayboks gjøre med det !

Skal ut å handle meg et par betongheller idag, må bare prøve dette.

Har sporet opp at de har liggende noen på Maxbo på Ole Deviks vei i Oslo. Prisene er vist 22 kr for 40x40 og 44 kr for 50x50.

Underlag til beskyttelse for parketten tenkte jeg å bruke liggeunderlag fra biltema, koster 44,90 art.nt 26-759.

Intermediate magking sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker et par av disse under subben min, http://www.auralex.com/sound_isolati...ion_gramma.asp

Anbefales da de både gir bedre og tightere bass og i tillegg stopper endel bass til naboen under.

Active Nito sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    416
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vannpistol
    Leste dette jeg også i dag når jeg endelig fikk bladet i hus (kom jo med ganske artig film også gitt! ) og ble ganske interessert.
    Vet at det er litt utenfor området... men fulgte det med en film i bladet ? Hvilken da ?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nito
    Sitat Opprinnelig postet av Vannpistol
    Vet at det er litt utenfor området... men fulgte det med en film i bladet ? Hvilken da ?
    Confidence.

Absolutt verdt å ta en titt på om man liker slike filmer. Mer info om filmen her .

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke fått filmen min jeg, bare bladet. Skjedde meg sist gang det (ikke) fulgte med film og :evil: -Ikke mye Confidence til sånt...

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    98
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    magking hvor får jeg tak i GRAMMA Sound Isolation Riser i Norge ?

Eller noen andre som vet ? Pris ?

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Auralex har ingen distributør i Norge, men jeg kan sette deg i kontakt med han jeg kjøpte av i England, han vet alt om momsregler osv :wink:
    Du kan kontakte han her Avtalk powerboy eller her Cinemaexperience.

Prisen er 55£ eller 650NOK så regn med rund 700-750 med frakt.

Intermediate Mirage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva gjør steinplater som spikes ikke gjør? Jeg ba om et prisoverslag på to ferdigkappede og glanspolerte skiferplater på en butikk her i bodø, får prisen i morgen...

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    98
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå fått tak i hellene og montert på liggeunderlaget.

Det ble stor forskjell i lyden, bassen ble liksom strammere og kjappere. Litt usikker på hva spikes og hva betong gjør. Er ikke så strerk på det teoretiske her. Noen som kan ta en kjapp forklaring her ?. Jeg bruker begge deler.

Samt nå tror jeg naboen ble glad ! Jeg beholder bassen i stuen min, og naboene får beholde nattesøvnen sin !!

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av oagers
    Har nå fått tak i hellene og montert på liggeunderlaget.

Det ble stor forskjell i lyden, bassen ble liksom strammere og kjappere. Litt usikker på hva spikes og hva betong gjør. Er ikke så strerk på det teoretiske her. Noen som kan ta en kjapp forklaring her ?. Jeg bruker begge deler.

Samt nå tror jeg naboen ble glad ! Jeg beholder bassen i stuen min, og naboene får beholde nattesøvnen sin !!
    Hovedideen er å isolere lyden slik at den ikke går over fra vibrasjoner i høyttalerkabinettet til gulv og vegger. For spikes er tanken at en minst mulig berøringsflate gir minimal overføring av de nevnte vibrasjonene. Betongen er tung, og dermed vanskelig å sette i bevegelse, og med liggeunderlag under så dempes det lille som eventuelt måtte bli til overs av uønskede vibrasjoner.

Hvorfor høres bassen strammere og kjappere ut? Det gjør den fordi den nå kommer fra en veldefinert kilde, nemlig høyttaleren. Hvis gulv og vegger spiller med blir lydbildet slappere og mindre presist. Spikes er etter min mening et av de beste tweaks som kan gjøres. Det gir svært god forbedring av presisjonen i lydbildet for ganske lite penger.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så det beste vil altså være å sette høyttaleren på spikes på stein/betong?
    Man får det vel ikke mer isolert fra underlaget med mindre man lager et avansert opphengssystem der høyttaleren henger fritt?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mirage
    Så det beste vil altså være å sette høyttaleren på spikes på stein/betong?
    Man får det vel ikke mer isolert fra underlaget med mindre man lager et avansert opphengssystem der høyttaleren henger fritt?
    Neppe. Og det er ikke noe bedre om taket settes i svingninger heller. I tillegg er det vanskelig å få en stødig posisjonering av en opphengt høyttaler (den begynner lett å svinge i opphenget).

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var nå mest ment som en spøk da... :wink:

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan kan en stein kan dempe vibrasjoner bedre en et mykt materiale som skumgummi eller gummi?

Kan like gjerne sette min 55kg tunge subwoofer rett på gulvet for en stein vil ikke stoppe den fra å riste gulvet. :twisted:

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    98
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svaret roffe.

Mulig min opplevelse har litt med det psykologiske opplevelsen å gjøre, blir du fortalt at det hjelper så tror du det også....har flere ganger blitt lurt av selger som solgte med div...

Det viktigste med det hele var at jeg skulle slippe å plage naboene mere enn nødvendig.

Har testet det samme hos en kompis med alt for store Cervin høytallere, der ble naboen under meget fornøyd, samt at kompisen min ble godt fornøyd han også. I den grad den går med et par Cervin !!

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror det er viktig å få med seg matten under steinen... Bare steinhella hjelper lite, men med et vibrasjonsabsorberende lag mellom den og gulvet blir det bedre.

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK, skjønner.

Man kan nesten sammenligne dette med jordskjelvbeskyttelse av bygninger. Bevegelige "ledd" under subben blir det neste. 8)

Side 1 av 6 1 2 3 4 5 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •